W kulcie historii i tradycji – "Nad Niemnem" Elizy Orzeszkowej
W kulcie historii i tradycji – Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna twórczość Elizy Orzeszkowej,
zna realia pozytywizmu,
zna pojęcia: syndrom historycznej niepamięci, język więzienny (ezopowy), elementy sztuki filmowej,
utrwala wiedzę z zakresu tradycji patriotycznej i sposobów jej przedstawienia w literaturze polskiej XIX i XX wieku,
utrwala wiadomości na temat życia bohaterów powieści i stosunków społecznych w dobie pozytywizmu.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
konfrontować obraz filmowy z literackim,
operować słownictwem w zakresie sztuki filmowej: gra aktorska, ilustracja muzyczna, słowo filmowe (dialog, monolog, komentarz), scenografia, rekwizyty, światło, rodzaje planów (operowanie perspektywą i zbliżeniem, plan pełny),
charakteryzować i porównywać przedstawionych bohaterów.
2. Metoda i forma pracy
Dyskusja, ćwiczenia analityczne z obrazem literackim i filmowym Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej, kierowanie samodzielną pracą uczniów
3. Środki dydaktyczne
Egzemplarze powieści Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej bądź egzemplarze podręczników szkolnych, w których zamieszczono fragmenty powieści
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Pogadanka – utrwalenie wiadomości z zakresu tradycji patriotycznej. Uczniowie wymieniają postacie patriotów występujących w literaturze XIX i XX wieku.
Krótka notatka w zeszycie:
- bohaterowie jednostkowi: Konrad Wallenrod, Gustaw – Konrad, Andrzej Kmicic, Jacek Soplica, Stanisław Wokulski
- bohaterowie zbiorowi: młodzież polska w walce z zaborcą (Dziady część III; Syzyfowe prace)
- przedstawiciele szlachty polskiej: Pan Tadeusz, Trylogia
- portrety powstańców: Nad Niemnem, Gloria victis, Noc listopadowa, proza Stefana Żeromskiego, proza Józefa Kraszewskiego (Bolesławity)
b) Faza realizacyjna
Rozmowa o filmowej adaptacji Nad Niemnem (uczniowie obejrzeli film na poprzednich zajęciach) w reżyserii Zbigniewa Kuźmińskiego; omówienie: gry aktorskiej, ilustracji muzycznej, słowa filmowego, znaczenia scenografii, zdjęć (światło, sceneria, operowanie planem).
Obraz powstania w Nad Niemnem.
Obraz dwóch rodzin: podupadającej materialnie rodziny Korczyńskich i graniczącej z nią schłopiałej familii Bohatyrowiczów (co łączy, a co dzieli obydwa rody).
Syndrom historycznej niepamięci – zachwianie poczuciem narodowej wspólnoty dokonujące się z inicjatywy władz zaborczych poprzez zacieranie przeszłości.
Budowanie programu połączenia zwaśnionych stron:
Co to za program i kto z nim występuje?
Jakie dwa hasła przebijają się w tym programie?
- hasło „trzymaj ziemię” – Benedykt
- hasło „walcz o lud” – Witold
Program Orzeszkowej zbudowany jest na dwóch filarach: patriotyzmie i ludowości.
Analiza pojęcia „tradycja patriotyczna” na przykładzie poszczególnych bohaterów: Marta Korczyńska, Andrzejowa, Benedykt.
Zwrot ku historii, „podwójność perspektywy czasowej”, język więzienny, mowa ezopowa a budowanie „wspólnoty wtajemniczonych” w powieści Nad Niemnem – jako pomnik kresowej zbiorowości.
c) Faza podsumowująca
Mogiła powstańcza: opis i symbolika miejsca („komunia żywych i umarłych”).
Wnioski końcowe - omówienie przez uczniów elementów historii i tradycji oraz sposobu ich prezentacji w utworze Elizy Orzeszkowej.
5. Bibliografia
Detko J., Orzeszkowa wobec tradycji narodowowyzwoleńczych (zarys monograficzny), Czytelnik, Warszawa 1965.
Kuźmiński Z. (reż.), adaptacja filmowa Nad Niemnem.
Orzeszkowa E., Nad Niemnem (fragmenty) [w:] Słowa i teksty. Język polski. Podręcznik. Literatura i nauka o języku. Szkoły ponadgimnazjalne. Klasa 2, pod red. B. Łazińskiej, J. Klejnockiego, D. Zdunkiewicz‑Jedynak, PWN, Warszawa 2003.
Orzeszkowa E., Nad Niemnem, Kama, wstęp i przypisy W. Nawrocki, Warszawa (b.d.).
6. Załączniki
brak
7.Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy II; cykl trzech lekcji poświęconych analizie Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej (lekcja 2.)