Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ „W LESIE, NA ŁĄCE I POLU”

Przyroda, II etap edukacyjny

Temat: W lesie, na łące i polu.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (4.3) [uczeń] obserwuje i nazywa typowe organizmy lasu, łąki, pola uprawnego.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

Określa warunki abiotyczne panujące w lesie.

Rozpoznaje i wymienia najczęściej spotykane drzewa polskich lasów.

Nazywa gatunki zwierząt bytujących w lesie.

Rozpoznaje śpiewy najczęściej spotykanych leśnych ptaków.

Określa warunki abiotyczne ekosystemu łąkowego.

Nazywa typowe rośliny łąkowe.

Wymienia zwierzęta ekosystemu łąkowego.

Odróżnia najczęściej uprawiane w Polsce rodzaje zbóż.

Wymienia najczęstsze rośliny uprawne.

Podaje przykłady chwastów polnych i szkodników upraw.

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

Objaśnia różnice w warunkach abiotycznych panujących w lesie, na łące i polu.

Potrafi rozpoznawać typowe organizmy roślinne i zwierzęce lasu, łąki, pola uprawnego.

Rozumie szkodliwy wpływ chwastów i owadów roślinożernych na plony.

Wie, że pole uprawne jest środowiskiem przekształconym przez człowieka.

Rozumie wzajemną zależność roślin i zwierząt zajmujących wspólne środowisko.

Kompetencje kluczowe

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym.

  • Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne.

  • Umiejętność uczenia się.

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Krótka pogadanka na temat zróżnicowania warunków do życia w środowisku lądowym. Nauczyciel podaje przykłady ekosystemów lądowych: las, łąka, pole uprawne. Uczniowie wymieniają swoje skojarzenia, np. las – drzewa, ptaki, grzyby; łąka – trawa, kwiaty, żaba; pole – pszenica, owies itp.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel omawia warunki abiotyczne panujące w lesie. Dzieli lasy na iglaste, liściaste i mieszane. Posługując się ilustracjami w formie multimedialnej z części pierwszej galerii zdjęć „Wycieczki na łono natury”, prezentuje i nazywa typowe organizmy roślin i zwierząt najczęściej występujące w polskich lasach.

Nauczyciel w analogiczny sposób przedstawia łąkę, jako teren porośnięty trawami i roślinami zielnymi, na którym nie ma krzewów i drzew. Posługując się zdjęciami z drugiej części galerii zdjęć „Wycieczki na łono natury”, prezentuje najczęściej spotykane na łące rośliny. Omawia przebieg i znaczenie sianokosów. Przedstawia gatunki zwierząt, które znajdują na łące schronienie. Wyjaśnia, że zwierzęta leśne (jak dziki i lisy) również przychodzą na łąkę w poszukiwaniu pożywienia.

Nauczyciel przedstawia pole uprawne jako jeden z typowych polskich krajobrazów przekształconych przez człowieka. Uczniowie w parach wypisują na kartkach rodzaje zbóż uprawnych, jakie znają. Przedstawiają klasie swoje przykłady, które wybrany uczeń zapisuje na tablicy.

Nauczyciel, wykorzystując zdjęcia z trzeciej części galerii „Wycieczki na łono natury”, przedstawia najczęściej uprawiane w Polsce gatunki zbóż. Prezentuje i omawia szkodliwy wpływ chwastów i owadów roślinożernych będących szkodnikami upraw.

Nauczyciel odtwarza zestaw nagrań „Odgłosy przyrody”. Uczniowie wspólnie identyfikują nagrane zwierzęta oraz ekosystem, w którym zostało wykonane nagranie.

  1. Podsumowanie:

W części podsumowującej lekcję nauczyciel wskazuje kolejno kilkoro uczniów, polecając im sformułować po jednym zdaniu charakteryzującym warunki abiotyczne oraz organizmy zamieszkujące las, a następnie łąkę i pole uprawne.

Środki dydaktyczne

  • Zestaw nagrań „Odgłosy przyrody”.

  • Galeria zdjęć „Wycieczki na łono natury”.

Metody nauczania

  • Pogadanka.

  • Pokaz.

Formy pracy

  • System klasowo‑lekcyjny.

  • Praca w parach

  • Praca zbiorowa.

Praca domowa

  1. Dlaczego na łące nie ma drzew i krzewów?

  2. Podaj przykłady wzajemnej zależności roślin i zwierząt mieszkających w lesie.

Zadanie dla chętnych

Co to są zboża ozime i jare? Wyjaśnij i podaj przykłady.

Lista załączników multimedialnych

Zestaw nagrań „Odgłosy przyrody”

Galeria zdjęć „Wycieczki na łono natury”

Ra8Ay5kL3yOA4

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 84.50 KB w języku polskim
RLo0XfYPDKDSG

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 59.06 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3