W muzeum

Zredaguj zaproszenie do zwiedzenia wybranego muzeum. Pamiętaj o słowach zachęty i atrakcyjnej formie.
Zbadaj historię starych przedmiotów w swoim domu. Opisz najstarszą bądź najciekawszą rzecz, która mogłaby się stać eksponatem muzealnym.
Przeczytaj wiersz Wisławy Szymborskiej pt. Muzeum. Kim jest podmiot liryczny wiersza? Odpowiedź uzasadnij cytatem.
MuzeumSą talerze, ale nie ma apetytu.
Są obrączki, ale nie ma wzajemności
od co najmniej trzystu lat.Jest wachlarz – gdzie rumieńce?
Są miecze – gdzie gniew?
I lutnia ani brzęknie o szarej godzinie.Z braku wieczności zgromadzono
dziesięć tysięcy starych rzeczy.
Omszały woźny drzemie słodko
zwiesiwszy wąsy nad gablotką.Metale, glina, piórko ptasie
cichutko tryumfują w czasie.
Chichocze tylko szpilka po śmieszce z Egiptu.Korona przeczekała głowę.
Przegrała dłoń do rękawicy.
Zwyciężył prawy but nad nogą.Co do mnie, żyję, proszę wierzyć.
Mój wyścig z suknią nadal trwa.
A jaki ona upór ma!
A jak by ona chciała przeżyć!Źródło: Wisława Szymborska, Muzeum, [w:] tejże, Poezje, Warszawa 1977, s. 58.
Jakimi przymiotnikami można określić muzeum opisane w wierszu Wisławy Szymborskiej?
Wypełnij i przeciągnij pola tekstowe w dowolne miejsce.
Wypisz przymiotniki, jakimi można określić muzeum w wierszu Wisławy Szymborskiej.
Rozwiązanie:
Przymiotniki, którymi można określić muzeum w utworze Wisławy Szymborskiej to: archeologiczne, starożytności, historyczne, państwowe, prywatne.
Wyjaśnij, co czuje podmiot liryczny, kiedy przygląda się eksponatom.
Uzupełnij tabelę według wzoru.
Do podanych poniżej eksponatów z wiersza Wisławy Szymborskiej dopisz to, czego im brakuje.
obrączki
wachlarz
miecze
lutnia
szpilka
korona
rękawica
but
Rozwiązanie:
Przedmiotom brakuje:
obrączki – wzajemności,
wachlarz – rumieńców,
miecze – gniewu,
lutnia – dźwięku,
szpilka – śmieszki z Egiptu,
korona – głowy,
rękawica – dłoni,
but – nogi.
Zaznacz fragmenty wiersza, w których zastosowano uosobienie.
- Są talerze, ale nie ma apetytu
- Są obrączki, ale nie ma wzajemności
- Chichocze tylko szpilka po śmieszce z Egiptu
- Omszały woźny drzemie słodko
- Korona przeczekała głowę
- Zwyciężył prawy but nad nogą
- A jaki ona upór ma!
Wyjaśnij, czemu służy zabieg wymieniony w poprzednim ćwiczeniu.
Wyjaśnij, kto, zdaniem podmiotu lirycznego, wygrał wyścig z czasem. Uzasadnij swoje zdanie cytatami z wiersza.
Określ, czyj wyścig 'nadal trwa'. Jaki będzie jego wynik?
Jakie jest przesłanie wiersza Muzeum?
Przygotuj kilka eksponatów, które mogłyby się znaleźć w muzeum poświęconym twojemu dzieciństwu. Zaprezentuj je w formie interaktywnej osi czasu. Sfotografuj lub narysuj przedmioty należące do zbioru (nazwa, data, historia przedmiotu itp.), podpisz je i przygotuj małą wystawę.
Opisz kilka eksponatów, które mogłyby się znaleźć w muzeum poświęconym twojemu dzieciństwu.
Obejrzyj wystawy koleżanek i kolegów. Odpowiedz na pytania.
Jakie eksponaty pojawiały się najczęściej?
Który przedmiot był najbardziej zaskakujący?
Czyja kolekcja najwięcej mówiła o jej właścicielu?
Wybierz ten eksponat, z którym wiąże się najwięcej emocji. Dlaczego?
Wyobraź sobie, że jesteś eksponatem muzealnym (np. rękawiczką, wachlarzem, koroną). Opowiedz w jego imieniu swoją historię.
Wyobraź sobie, że jesteś eksponatem muzealnym (np. rękawiczką, wachlarzem, koroną). Opowiedz w jego imieniu swoją historię.





