R1JVdzMHy728q11
Zorientowana poziomo panoramiczna fotografia barwna przedstawiająca wnętrze z monumentalnym malowidłem ściennym francuskiego malarza fowisty Raoula Dufy zatytułowanym La Fée Électricité i ukazującym historię elektryczności. Malowidło o wymiarach 10 na 60 metrów, zostało zrealizowane na kilkuset drewnianych panelach. Wnętrze z wypolerowaną posadzką, w której odbijają się barwne refleksy, zostało ukazane centralnie w perspektywie. Posadzkę otacza ciemna osłona, zza której bije światło emitowane na malowidło. Jest ono bardzo wysokie, co podkreśla niewielka postać przyglądającej się mu kobiety stojącej za okrągłą sofą dla widzów ustawionej na środku sali. Ogólna kolorystyka obrazu jest jasna i radosna. Poszczególne kolory tęczy przenikają się na nim, dominując miejscami większe obszary. Najdalsza owalna ściana została pokryta motywami związanymi z nowoczesnym miastem malowanymi w jasnych błękitach. Na prawej ścianie najpierw dołem obszar fioletu bliżej do znacznej wysokości żółć, by górą oddać pole czerwieni. Na ścianie z lewej strony pośród pól błękitów wyraźnie się zaznacza ceglany róż. Na obu ścianach przewija się tłum różnej wielkości postaci dyskutujących mężczyzn w strojach z różnych epok. To filozofowie, naukowcy i wynalazcy, od starożytności po czasy współczesne powstaniu dzieła. Nad nimi malarz ukazał bliskie mu tematy pejzażu podmiejskiego.
Źródło: Raoul Dufy, La Fée Électricité, 1937 r., Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Paryż, domena publiczna.
Ćwiczenie 1

Zredaguj zaproszenie do zwiedzenia wybranego muzeum. Pamiętaj o słowach zachęty i atrakcyjnej formie.

R4Vjs3a3L97Cv
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Zbadaj historię starych przedmiotów w swoim domu. Opisz najstarszą bądź najciekawszą rzecz, która mogłaby się stać eksponatem muzealnym.

RLQnLxtWrwYdG
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Przeczytaj wiersz Wisławy Szymborskiej pt. Muzeum. Kim jest podmiot liryczny wiersza? Odpowiedź uzasadnij cytatem.

RRHMww07cZFJs
(Uzupełnij).
MuzeumWisława Szymborska
Wisława Szymborska Muzeum

Są talerze, ale nie ma apetytu.
Są obrączki, ale nie ma wzajemności
od co najmniej trzystu lat.

Jest wachlarz – gdzie rumieńce?
Są miecze – gdzie gniew?
I lutnia ani brzęknie o szarej godzinie.

Z braku wieczności zgromadzono
dziesięć tysięcy starych rzeczy.
Omszały woźny drzemie słodko
zwiesiwszy wąsy nad gablotką.

Metale, glina, piórko ptasie
cichutko tryumfują w czasie.
Chichocze tylko szpilka po śmieszce z Egiptu.

Korona przeczekała głowę.
Przegrała dłoń do rękawicy.
Zwyciężył prawy but nad nogą.

Co do mnie, żyję, proszę wierzyć.
Mój wyścig z suknią nadal trwa.
A jaki ona upór ma!
A jak by ona chciała przeżyć!

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Wisława Szymborska, Muzeum, [w:] tejże, Poezje, Warszawa 1977, s. 58.
Ćwiczenie 3

Jakimi przymiotnikami można określić muzeum opisane w wierszu Wisławy Szymborskiej?

Wypełnij i przeciągnij pola tekstowe w dowolne miejsce.

RDCVBg2DM1V2F
Jakimi przymiotnikami można określić muzeum opisane w wierszu Wisławy Szymborskiej?
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Wypisz przymiotniki, jakimi można określić muzeum w wierszu Wisławy Szymborskiej.

RRQfROt13iVdZ
(Uzupełnij).

Rozwiązanie:

Przymiotniki, którymi można określić muzeum w utworze Wisławy Szymborskiej to: archeologiczne, starożytności, historyczne, państwowe, prywatne.

1
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, co czuje podmiot liryczny, kiedy przygląda się eksponatom.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 5

Uzupełnij tabelę według wzoru.

RcBfFckdFgrny
Eksponaty. Czego im brakuje?. talerze. apetytu. obrączki. (Uzupełnij). wachlarz. (Uzupełnij). miecze. (Uzupełnij). lutnia. (Uzupełnij). szpilka. (Uzupełnij). korona. (Uzupełnij). rękawica. (Uzupełnij). but. (Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Do podanych poniżej eksponatów z wiersza Wisławy Szymborskiej dopisz to, czego im brakuje.

obrączki

wachlarz

miecze

lutnia

szpilka

korona

rękawica

but

R1ZW2kaFH861v
(Uzupełnij).

Rozwiązanie:

Przedmiotom brakuje:

  • obrączki – wzajemności,

  • wachlarz – rumieńców,

  • miecze – gniewu,

  • lutnia – dźwięku,

  • szpilka – śmieszki z Egiptu,

  • korona – głowy,

  • rękawica – dłoni,

  • but – nogi.

Rwe9QYkcQT69j
Ćwiczenie 6
Przyjrzyj się kolumnom powyższej tabeli, a następnie uzupełnij wniosek.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1JZHRSTsAQCV
Ćwiczenie 7
Uzupełnij epitety. Tu uzupełnij piórko Tu uzupełnij but Tu uzupełnij rzeczy Tu uzupełnij godzina
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RQV4hweuVgQOV
Ćwiczenie 8
Połącz figurę stylistyczną z cytatem z wiersza. wyliczenie Możliwe odpowiedzi: 1. Metale, glina, piórko ptasie, 2. Jest wachlarz – gdzie rumieńce?, 3. A jaki ona upór ma! A jak by ona chciała przeżyć! wykrzyknienie Możliwe odpowiedzi: 1. Metale, glina, piórko ptasie, 2. Jest wachlarz – gdzie rumieńce?, 3. A jaki ona upór ma! A jak by ona chciała przeżyć! pytanie retoryczne Możliwe odpowiedzi: 1. Metale, glina, piórko ptasie, 2. Jest wachlarz – gdzie rumieńce?, 3. A jaki ona upór ma! A jak by ona chciała przeżyć!
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9
RWt9UFoJP2Xla1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, czemu służy zabieg wymieniony w poprzednim ćwiczeniu.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 11

Wyjaśnij, kto, zdaniem podmiotu lirycznego, wygrał wyścig z czasem. Uzasadnij swoje zdanie cytatami z wiersza.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 12

Określ, czyj wyścig 'nadal trwa'. Jaki będzie jego wynik?

RzjxNmcS7RCic
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 13

Jakie jest przesłanie wiersza Muzeum?

uzupełnij treść
Polecenie 2

Przygotuj kilka eksponatów, które mogłyby się znaleźć w muzeum poświęconym twojemu dzieciństwu. Zaprezentuj je w formie interaktywnej osi czasu. Sfotografuj lub narysuj przedmioty należące do zbioru (nazwa, data, historia przedmiotu itp.), podpisz je i przygotuj małą wystawę.

RUvX68mCsO3Ya
(Uzupełnij) (Uzupełnij).
Polecenie 2

Opisz kilka eksponatów, które mogłyby się znaleźć w muzeum poświęconym twojemu dzieciństwu.

RfMtZhsEtRzDm
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Obejrzyj wystawy koleżanek i kolegów. Odpowiedz na pytania.

  • Jakie eksponaty pojawiały się najczęściej?

  • Który przedmiot był najbardziej zaskakujący?

  • Czyja kolekcja najwięcej mówiła o jej właścicielu?

R18svZbDFzY2J
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wybierz ten eksponat, z którym wiąże się najwięcej emocji. Dlaczego?

R130a3W1dRBQf
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Wyobraź sobie, że jesteś eksponatem muzealnym (np. rękawiczką, wachlarzem, koroną). Opowiedz w jego imieniu swoją historię.

R1Z9bjoXSHImQ
(Uzupełnij) (Uzupełnij).
Polecenie 4

Wyobraź sobie, że jesteś eksponatem muzealnym (np. rękawiczką, wachlarzem, koroną). Opowiedz w jego imieniu swoją historię.

R1YsEqu0z685l
(Uzupełnij).