W muzeum
Zredaguj zaproszenie do zwiedzenia wybranego muzeum. Pamiętaj o słowach zachęty i atrakcyjnej formie.
Zbadaj historię starych przedmiotów w swoim domu. Opisz najstarszą bądź najciekawszą rzecz, która mogłaby się stać eksponatem muzealnym.
Przeczytaj wiersz Wisławy Szymborskiej pt. „Muzeum”.
MuzeumSą talerze, ale nie ma apetytu.
Są obrączki, ale nie ma wzajemności
od co najmniej trzystu lat.Jest wachlarz – gdzie rumieńce?
Są miecze – gdzie gniew?
I lutnia ani brzęknie o szarej godzinie.Z braku wieczności zgromadzono
dziesięć tysięcy starych rzeczy.
Omszały woźny drzemie słodko
zwiesiwszy wąsy nad gablotką.Metale, glina, piórko ptasie
cichutko tryumfują w czasie.
Chichocze tylko szpilka po śmieszce z Egiptu.Korona przeczekała głowę.
Przegrała dłoń do rękawicy.
Zwyciężył prawy but nad nogą.Co do mnie, żyję, proszę wierzyć.
Mój wyścig z suknią nadal trwa.
A jaki ona upór ma!
A jak by ona chciała przeżyć!
Kim jest osoba mówiąca w utworze? Na poparcie swego zdania przytocz odpowiednie fragmenty wiersza.
Co czuje postać mówiąca, kiedy przygląda się eksponatom? Nazwij jej uczucia.
Uzupełnij tabelę zgodnie z wzorem.
Wyjaśnij, czemu służy zabieg wymieniony w poprzednim ćwiczeniu.
Kto, zdaniem podmiotu mówiącego, wygrał w muzeum walkę z przemijaniem? Uzasadnij swoje zdanie cytatami z wiersza.
Czyj wyścig „nadal trwa”? Jaki będzie jego wynik?
Zredaguj notatkę na temat przesłania wiersza „Muzeum”.
Przygotuj kilka eksponatów, które mogłyby się znaleźć w muzeum poświęconym twojemu dzieciństwu. Zaprezentuj je w formie interaktywnej osi czasu. Sfotografuj lub narysuj przedmioty należące do zbioru (nazwa, data, historia przedmiotu itp.), podpisz je i przygotuj małą wystawę.
Obejrzyjcie swoje wystawy i odpowiedzcie w grupach na pytania.
Jakie eksponaty pojawiały się najczęściej?
Który przedmiot był najbardziej zaskakujący?
Czyja kolekcja najwięcej mówiła o właścicielu?