W odpowiedzi na ogłoszenie, czyli redagujemy list motywacyjny
Scenariusz zajęć
III etap edukacyjny, język polski, zajęcia z wychowawcą
Temat: W odpowiedzi na ogłoszenie, czyli redagujemy list motywacyjny
Treści kształcenia:
Uczeń:
Odbiera komunikaty pisane, mówione, w tym nadawane za pomocą środków audiowizualnych – rozróżnia informacje przekazane werbalnie oraz zawarte w dźwięku i obrazie – język polski (I.1.1),
Samodzielnie dociera do informacji – w książkach, prasie, mediach elektronicznych oraz w wypowiedziach ustnych – język polski (I.2.1),
Dostrzega zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych, narodowych, religijnych, etycznych, kulturowych i w ich kontekście kształtuje swoją tożsamość – język polski (II.4.3).
Cele operacyjne:
Uczeń:
Doskonali zasady sprawnego porozumiewania się,
Poznaje główne elementy i zasady redagowania listu motywacyjnego,
Zyskuje pewność siebie,
Uświadamia sobie potrzebę bycia aktywnym w dążeniu do celu,
Kształtuje poczucie własnej wartości,
Rozpoznaje i nazywa swoje mocne i słabe strony,
Potrafi określić umiejętności przydatne w odpowiedzi na przykładowe ogłoszenie.
Nabywane umiejętności:
Uczeń:
Komunikuje się w języku ojczystym,
Potrafi zredagować list motywacyjny,
Radzi sobie z krytyką i przyjmuje pochwały.
Środki dydaktyczne:
Zasoby multimedialne: ćwiczenie interaktywne Znajdź mocne strony, karty pracy (Słup ogłoszeniowy oraz List motywacyjny),
Komputery z głośnikami/tablica interaktywna,
Projektor multimedialny,
Kartki A4 dla każdego ucznia.
Metody nauczania:
Programowana: z użyciem komputera,
Problemowe: aktywizujące – dyskusja, wchodzenie w rolę,
Praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
Formy pracy:
Indywidualna jednolita,
W parach jednolita,
Grupowa zróżnicowana.
Przebieg zajęć:
1. Nauczyciel wita młodzież. Następnie zapoznaje uczniów z tematem zajęć i prosi wybraną osobę (np. nadpobudliwą ruchowo) o rozdanie każdemu kartek A4.
2. Prowadzący prosi uczniów, aby się podpisali, a następnie narysowali pionową linię przechodzącą przez środek kartki i po lewej stronie wpisali swoje mocne strony, zaś po prawej słabe. Obserwując pracę klasy, nauczyciel reaguje na problemy związane z nazwaniem cech i naprowadza na właściwe określenia.
3. Po wykonaniu zadania indywidualnego prowadzący prosi, aby młodzież zamieniła się kartką z uczniem siedzącym obok i wypisała, jakie mocne i słabe strony ma kolega/koleżanka. Nauczyciel zwraca uwagę, by zachować obiektywizm w ocenie. Na koniec uczniowie znów wymieniają się kartkami i poznają opinie o sobie.
4. Nauczyciel omawia wykonanie zadań i pyta, jakie były problemy. Może to być wskazówką do dalszych ćwiczeń, np. słownikowych, wzbogacających zasób leksykalny dotyczący cech charakteru, osobowości.
5. Prowadzący inicjuje dyskusję, zadając pytania:
Czego dowiedzieliście się o sobie dzięki temu ćwiczeniu?
Czy coś was zaskoczyło?
Czy zgadzacie się ze wszystkimi określeniami wpisanymi przez innych?
Chętni uczniowie dzielą się refleksjami, po czym nauczyciel prosi osobę wykazującą zdolności literackie i umiejętności uogólniania, aby sformułowała wniosek – czego klasa dowiedziała się dzięki ćwiczeniu, co zyskała w ujęciu ogólnym?
6. Klasa zostaje podzielona na pięć grup.
Liderami grup powinni być uczniowie uzdolnieni społecznie: mający zdolności organizacyjne, dobrze komunikujący się, umiejący stosownie i z kulturą reagować na konflikty. W każdym zespole powinny się też znaleźć osoby z deficytem w tym zakresie – wspólna praca pomoże zniwelować te dysproporcje.
Nauczyciel rozdaje każdej grupie karty pracy Słup ogłoszeniowy (pięć wersji, po jednym ogłoszeniu dla każdej grupy) i List motywacyjny, zawierające ogłoszenia i szablon listu. Na ekranie projektora lub tablicy interaktywnej wyświetla instrukcję, jak poprawnie napisać list motywacyjnyIndeks górny 11.
Uczniowie w grupach rozwiązują karty pracy, a lider inicjuje przedstawianie pomysłów do zapisania i motywuje pozostałe osoby do podawania swoich propozycji, dbając o dobrą atmosferę współpracy i szacunku, nie krytykując, lecz zachęcając do korzystania z zapisanych przez członków grupy cech charakteru i osobowości (jeśli odpowiadają wymaganiom nadawcy ogłoszenia). W tym zadaniu mogą się również wykazać uczniowie uzdolnieni literacko/lingwistycznie, jak również sportowo lub muzycznie.
Zadaniem grup jest: przeczytanie ogłoszenia, wypisanie cech kandydata odpowiadających warunkom zamieszczonym w ogłoszeniu i napisanie na ich podstawie listu motywacyjnego.
Na wykonanie pracy grupy mają około 15 minut.
7. Po wykonaniu zadań osoby utalentowane aktorsko mogą się wcielić w rolę kandydata i odczytać przygotowane listy, a liderzy grup zdać relację ze współpracy. Nauczyciel wraz z uczniami komentuje poprawność zapisu listu motywacyjnego.
Prowadzący zajęcia podsumowuje pracę wszystkich grup, ukazując ich znaczenie oraz komentując zaangażowanie poszczególnych członków, i wskazuje, nad czym jeszcze uczniowie powinni popracować, aby współpraca była efektywna.
8. Następnie nauczyciel proponuje uczniom ćwiczenie interaktywne Znajdź mocne strony. Jest to test wielokrotnego wyboru, który polega na dopasowaniu cech i umiejętności przydatnych w pracy kapitanowi statku, księgowemu i aktorowi. Zadanie można wykonać na komputerach lub tablicy interaktywnej.
Po jego wykonaniu prowadzący prosi ucznia mającego zdolności wnioskowania o podsumowanie zajęć, czyli określenie, jakie umiejętności młodzież rozwijała, czego się nauczyła i co jej się przyda w przyszłości.
9. Na zakończenie nauczyciel podsumowuje pracę uczniów i zwraca uwagę na znaczenie świadomości swoich mocnych i słabych stron oraz potrzebę samorozwoju.
Uwagi:
Nauczyciel może wybrać inne ogłoszenia (np. zgodne z zainteresowaniami i predyspozycjami uczniów), a uczniom polecić zapoznanie się ze stroną internetową KOWEZiU przed lekcją.
Przykładowa instrukcja znajduje się na stronie internetowej KOWEZiU (http://www.doradztwozawodowe.koweziu.edu.pl/dokumenty‑aplikacyjne.html).↩