W plecaku mam książkę do religii. Rzeczowniki złożone
W plecaku mam książkę do religii. Rzeczowniki złożone
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jak nazwać po niemiecku przedmioty szkolne oraz dni tygodnia,
zna rodzajniki rzeczowników.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi utworzyć rzeczowniki złożone z dwóch osobnych rzeczowników,
wymienia prawidłowo pod względem fonetycznym poznane słownictwo,
potrafi podzielić rzeczownik złożony na elementy,
potrafi podać prawidłowy rodzajnik utworzonych rzeczowników złożonych.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach
3. Środki dydaktyczne
Fotokopie z rysunkami przykładowych rzeczowników złożonych, fotokopie z planem lekcji.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przypomina wraz z uczniami dni tygodnia oraz przedmioty szkolne. Uczniowie powtarzają za nauczycielem. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawność fonetyczną słówek.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel tłumaczy uczniom zasady tworzenia rzeczowników złożonych. Notatkę uczniowie zapisują w zeszycie (załącznik 2).
Uczniowie dzielą się na grupki 2‑osobowe. Nauczyciel rozdaje słowniki polsko‑niemieckie. Na podstawie rysunków uczniowie odgadują o jakie rzeczowniki złożone chodzi. Konieczne jest podanie prawidłowego rodzajnika. Jeśli uczniowie nie przypominają sobie nazwy któregoś z elementów, mogą sięgnąć do słowników (załącznik 3).
Uczniowie dzielą podane rzeczowniki złożone na elementy (załącznik 4).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie przypominają wspólnie zasady tworzenia rzeczowników złożonych.
5. Bibliografia
A.Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main 1981.
6. Załączniki
Załącznik 1.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 2.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 3.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 4.
Schulfreund =
Klassenlehrerin =
Waschmaschine =
Dreieck =
Kurzhose =
Wintermantel =
Großmutter =
Nilpferd =
Volkswagen =
b) Zadanie domowe
Nauczyć się wiadomości z lekcji.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Nauczyciel podczas zajęć może wykorzystać inną lekcję, a mianowicie: „W poniedziałek mam dwie godziny matematyki. Dni tygodnia i plan lekcji” (scenariusz_S_4439_majchrzak). Podczas której uczniowie zapoznają się ze słownictwem dotyczącym planem lekcji, poznają także dni tygodnia w języku niemieckim.