Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W plecaku mam książkę do religii. Rzeczowniki złożone

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jak nazwać po niemiecku przedmioty szkolne oraz dni tygodnia,

  • zna rodzajniki rzeczowników.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi utworzyć rzeczowniki złożone z dwóch osobnych rzeczowników,

  • wymienia prawidłowo pod względem fonetycznym poznane słownictwo,

  • potrafi podzielić rzeczownik złożony na elementy,

  • potrafi podać prawidłowy rodzajnik utworzonych rzeczowników złożonych.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach

3. Środki dydaktyczne

Fotokopie z rysunkami przykładowych rzeczowników złożonych, fotokopie z planem lekcji.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel przypomina wraz z uczniami dni tygodnia oraz przedmioty szkolne. Uczniowie powtarzają za nauczycielem. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawność fonetyczną słówek.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel tłumaczy uczniom zasady tworzenia rzeczowników złożonych. Notatkę uczniowie zapisują w zeszycie (załącznik 2).

  2. Uczniowie dzielą się na grupki 2‑osobowe. Nauczyciel rozdaje słowniki polsko‑niemieckie. Na podstawie rysunków uczniowie odgadują o jakie rzeczowniki złożone chodzi. Konieczne jest podanie prawidłowego rodzajnika. Jeśli uczniowie nie przypominają sobie nazwy któregoś z elementów, mogą sięgnąć do słowników (załącznik 3).

  3. Uczniowie dzielą podane rzeczowniki złożone na elementy (załącznik 4).

c) Faza podsumowująca

Uczniowie przypominają wspólnie zasady tworzenia rzeczowników złożonych.

5. Bibliografia

A.Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main 1981.

6. Załączniki

Załącznik 1.

RD8qXvmlmKoAv

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 2.

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 3.

RG0Cd3qLSQ7aK

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 4.

Schulfreund =

Klassenlehrerin =

Waschmaschine =

Dreieck =

Kurzhose =

Wintermantel =

Großmutter =

Nilpferd =

Volkswagen =

b) Zadanie domowe

Nauczyć się wiadomości z lekcji.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Nauczyciel podczas zajęć może wykorzystać inną lekcję, a mianowicie: „W poniedziałek mam dwie godziny matematyki. Dni tygodnia i plan lekcji” (scenariusz_S_4439_majchrzak). Podczas której uczniowie zapoznają się ze słownictwem dotyczącym planem lekcji, poznają także dni tygodnia w języku niemieckim.

RwXiEQLrywLOp

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 219.23 KB w języku polskim
R1ROQY2bRftcn

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 355.50 KB w języku polskim