Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W poszukiwaniu książki

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jakie podstawowe dokumenty są zgromadzone w bibliotece,

  • na zasady korzystania ze zbiorów bibliotecznych,

  • wie, jak zgromadzić bibliografię,

  • wie, jakie są zasady pracy w grupie.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • poprawnie wykonać opis bibliograficzny książki i artykułu z czasopisma,

  • gromadzić bibliografię na konkretny temat,

  • wypełnić rewers,

  • posługiwać się tradycyjnymi i komputerowymi katalogami bibliotecznymi,

  • współpracować w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Wycieczka dydaktyczna, ćwiczenia praktyczne w gromadzeniu bibliografii i sporządzaniu opisu bibliograficznego, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Katalogi biblioteczne, komputer, karta pracy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Klasa udaje się na wycieczkę dydaktyczną do biblioteki. Nauczyciel podaje temat i cel lekcji. Objaśnia, jakie informacje odnaleźć można na karcie katalogowej książki. Wyjaśnia pojęcia: sygnatura, numer inwentarzowy, literowy symbol działu.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel przy pomocy bibliotekarza zapoznaje uczniów z katalogami znajdującymi się w bibliotece i sposobem korzystania z nich przy gromadzeniu bibliografii. Przypomina o zasadach zachowania się w bibliotece.

  2. Na polecenie nauczyciela uczniowie w grupach (ten podział można zrobić przed wycieczką) gromadzą bibliografię dotyczącą podanego zagadnienia i zapisują znalezione pozycje w porządku alfabetycznym zgodnie z zasadami opisu bibliograficznego oraz wypełniają rewersy. Grupa 1.
    Zgromadźcie bibliografię dotyczącą J. R. R. Tolkiena i zapiszcie znalezione pozycje w porządku alfabetycznym zgodnie z zasadami opisu bibliograficznego oraz wypełnijcie rewersy.

Grupa 2.

Zgromadźcie bibliografię dotyczącą Hobbita i zapiszcie znalezione pozycje w porządku alfabetycznym zgodnie z zasadami opisu bibliograficznego oraz wypełnijcie rewersy.

Grupa 3.

Zgromadźcie bibliografię dotyczącą literatury fantasy i zapiszcie znalezione pozycje w porządku alfabetycznym zgodnie z zasadami opisu bibliograficznego oraz wypełnijcie rewersy.

Grupa 4.

Zgromadźcie bibliografię dotyczącą filmu fantasy i zapiszcie znalezione pozycje w porządku alfabetycznym zgodnie z zasadami opisu bibliograficznego oraz wypełnijcie rewersy.

c) Faza podsumowująca

Gdy wszyscy skończą pracę, nauczyciel udziela informacji zwrotnej na temat właściwego lub ewentualnie niestosownego zachowania uczniów w czasie pracy. Prowadzący informuje, że prezentacja pracy i omówienie realizacji zadań odbędzie się na następnych zajęciach w szkole.

5. Bibliografia

  1. Grodecka E., Sokołowska H., Edukacja czytelnicza i medialna w szkole podstawowej i gimnazjum, poradnik dla nauczycieli realizujących ścieżki międzyprzedmiotowe, Sukurs, Warszawa 2000.

  2. Oleksiewicz E., Przygotowanie do samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów, „Biblioteka w Szkole” 1999 nr 12.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

2 × 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Zajęcia odbywają się w dużej bibliotece publicznej, np. uniwersyteckiej (w szkołach z niewielkich miejscowości warto zorganizować wycieczkę do miasta uniwersyteckiego lub do dużej publicznej biblioteki), po wcześniejszym uzgodnieniu terminu z pracownikami biblioteki. Zajęcia poprzedza przypomnienie zasad sporządzania opisu bibliograficznego i ustalenie regulaminu zachowania się w bibliotece podczas lekcji.

R1HqHBWq5T8FM

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.83 KB w języku polskim
R11rfOfTgyNAk

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim