Ilustracja jest tłem tematu lekcji. Przedstawia stół pracowniany, nad którym zawieszony jest monitor. Na stole stoją kubki z kredkami, kubek, leży tablica z paletą barw, na której znajdują się okulary. Przy ścianie stoją dwie rośliny w doniczkach. Nad stołem przyklejone są samoprzylepne, żółte kartki. Na tle ilustracji znajduje się czarny pasek z tekstem: W pracowni projektowania graficznego.
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
R1ZWr6YthBq4d1
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury;
6) stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne, rzeźbiarskie, malarskie, elementy obrazowania cyfrowego fotograficznego i z wykorzystaniem wybranych graficznych programów komputerowych);
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów;
8) zna i stosuje zasady prezentacji i upowszechniania dzieł zgodnie z prawem i etyką.
Nauczysz się
wyjaśniać czym jest grafika, w tym grafika użytkowa;
wymieniać przykładowe obszary pracy projektanta grafiki (grafikę wydawniczą, reklamową);
opisywać predyspozycje do pracy w zawodzie projektanta;
wyjaśniać czym jest branżowy żargon;
wyjaśniać pojęcia takie jak: katalog, szata graficzna, krój pisma, stopka redakcyjna, piktogram, szkic;
wyjaśniać na czym polega opracowanie graficzne publikacji;
odszukiwać w książkach informaci na temat autorów publikacji;
wskazywać akcydensy wśród innych wytworów pracy projektantów grafiki;
odróżniać plakat od afiszu;
opisywać wybrane źródła inspiracji w projektowaniu graficznym;
odróżniać wytwory inspirowane innym dziełem od plagiatu;
opisywać wykorzystanie tradycyjnych technik plastycznych w projektowaniu graficznym i wskazać je w dziełach przetworzonych komputerowo;
tworzyć prace plastyczne na zadany temat.
Grafika użytkowa
Grafika to dziedzina sztuki umożliwiająca powielanie dzieła artystycznego na płaszczyźnie w wielu egzemplarzach. Grafikę dzielimy na użytkową i artystyczną, zwaną też warsztatową.
Więcej o grafice artystycznej dowiesz się z e‑materiału pt. W pracowni grafiki warsztatowej.
Grafika użytkowa opiera się na praktycznym wykorzystaniu sztuki do realizacji określonych celów, związanych głównie z rynkiem wydawniczym i reklamą. Projektant grafiki przygotowuje wszelkie formy prezentacji i informacji wizualnej.
Jednym z obszarów grafiki użytkowej jest grafika wydawnicza, związana z różnego rodzaju wydawnictwami: książkami, czasopismami, katalogamiKatalogkatalogami, albumami, wydawnictwami o charakterze akcydensowymAkcydensowyakcydensowym.
RrSxxMSU1cAfG1
R1BNKQELxL1fT1
RLZgdxVC6IR9n1
RhXH1ThOyGBUw
Przyjrzyj się powyżej zamieszczonym ilustracjom przedstawiającym wytwory pracy projektanta grafiki, a następnie rozwiąż zadanie 1.
R1J8D6fZP5Ka2
Ćwiczenie 1
Szata graficzna wydawnictw
Zadaniem grafika jest przygotowanie publikacji do druku pod względem wizualnym, czyli zadbanie o jej wygląd zewnętrzny – tzw. szatę graficzną.
Kliknij w ilustracje interaktywne i zobacz, co składa się na szatę graficzną książki.
R1VWvHpT9U1lD
RFMfwAhF3tRNp1
Zapoznaj się ze zdjęciami w galerii przedstawiającymi szaty graficzne różnych książek – zwróć uwagę na ilustracje, krój pismaKrój pismakrój pisma, kolor i wielkość użytych liter, rozmieszczenie tekstu oraz grafiki na stronach.
RO7XYhPi8gge31
R1Wh66KkebFsP1
R1Cp1FTRPVVib1
RH3lrx2er6sVB1
R1QNul3CfYuMR1
Okładka to zewnętrzne karty książki, katalogu, albumu, której zadaniem jest ochrona wnętrza publikacji. Okładka ma przyciągać wzrok i wzbudzić zainteresowanie czytelnika – dlatego ważne jest, aby znajdowała się na niej przemyślana i ciekawie zaprojektowana grafika. Powinna także zawierać niezbędne informacje o publikacji. W przypadku książki jest to przede wszystkim tytuł, imię i nazwisko autora, dane wydawnictwa.
Zobacz przykładową okładkę książki dla dzieci umieszczoną poniżej. Autorem książki i jednocześnie jej ilustratorem i grafikiem jest Hervé Tullet.
Po kliknięciu w ilustrację zobaczysz, co, oprócz ciekawej grafiki i liternictwa, zaproponował Hervé Tullet aby przyciągnąć uwagę młodych czytelników.
RNueifa1LG3351
Czasami na okładkę książki zakładana jest obwoluta – papierowa okładka ochronna ze skrzydełkami zachodzącymi na wewnętrzne strony okładzin okładki. Obwoluta na całej powierzchni jest jednolitym, spójnym z książką projektem graficznym, wykorzystywanym w celu umieszczenia dodatkowych informacji o publikacji, np. notki o autorze, opisu książki, fragmentu recenzji, cytatów, zapowiedzi wydawniczych.
Przyjrzyj się zamieszczonym w galerii okładkom książek i skrzydełkom obwolut, a następnie rozwiąż zadanie.
RMSgomK50cHnw1
R1GmCoxS6spmo1
R1cWZWzp4Nq9R1
R1LLhuLbcDq9M1
R1eE7iDpjjd0l1
RrmM1x04U18ax1
R12wiz8PweO5t1
Rzpt76U5OXRUt1
Ćwiczenie 2
RCQOtMDjzHmom
RMbfQuWNJhziG
Opracowanie graficzne książek
Szczególnym obszarem pracy grafika jest tworzenie ilustracji, czyli obrazów towarzyszących tekstom, mających na celu ich objaśnienie lub uzupełnienie. Ilustratorzy pracują w dowolnych technikach, posługują się między innymi rysunkiem, malarstwem, kolażemKolażkolażem, fotografią, a także grafiką, w tym cyfrową. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się z e‑materiału Od słowa do obrazu – ilustracja książkowa.
Wszelkie prace mające na celu zilustrowanie tekstu, obejmujące między innymi: zaprojektowanie i wykonanie okładki, obwolut, stron tytułowych, wykonanie i obróbka fotografii, rysunków, wykresów, map, planów, nazywamy opracowaniem graficznym.
Poniżej przedstawiono zdjęcia dokumentujące proces i efekt opracowania graficznego książki Marii Szczodrowskiej pt. Teodor (Wydawnictwo Fundacji Win‑Win, Toruń 2013). Wartość artystyczną tej książki podkreślają zastosowane uszlachetnienia – niektóre strony zostały ręcznie ozdobione płatkami złota. Na tylnej okładce umieszczona jest kieszonka na płytę CD z audiobookiem, którą dla każdego egzemplarza autorka wykonała ręcznie, ozdabiając brzegi maszynowymi przeszyciami i osobiście oznaczając stemplem.
R10QP75gK04iA1
Rda637GSqN1yH1
R1dcbTSOfaq9Z1
R1AAt9QBWD9hn1
W kolejnej galerii umieszczono fragmenty wybranych książek, które zawierają wybrane informacje o publikacji, m.in. kto jest autorem tekstu, do kogo należą prawa autorskie (z ang. copyright), a także kto jest ilustratorem, kto wykonał projekt okładki czy opracowanie graficzne. Zapoznaj się z poniższymi ilustracjami, a następnie rozwiąż zadanie 3.
R1Ja6iXhT5xG71
R1C9FUzBDw8WC1
R1Rz6YFTNznB41
RAvQzcPeBC1j4
Ćwiczenie 3
Wydawnictwa akcydensowe
Projektant grafiki zajmuje się także wydawnictwami akcydensowymi (akcydensami). Są to jednoarkuszoweJednoarkuszowyjednoarkuszowe wydruki o charakterze użytkowym lub okolicznościowym. Wyróżniamy akcydensy informacyjne (np. zaproszenia, ulotki, wizytówki, afisze, plakaty), manipulacyjne (np. znaczki, bilety, banknoty, karty pocztowe), przemysłowe (np. etykiety na opakowania) oraz akcydensy wydawnicze (np. nuty, mapy).
RvvFZChEYGzbd
Ćwiczenie 4
Graficy zajmują się również projektowaniem liter – tworzeniem ich krojów, często o unikalnym wyglądzie. Dział grafiki użytkowej poświęcony projektowaniu liter to liternictwo. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się z e‑materiału Od piktogramu do litery – tworzymy kompozycję literniczą.
Jedną z form grafiki użytkowej jest plakat. Może być interpretowany jako samodzielne dzieło sztuki, ale pełni też funkcję użytkową, co oznacza, że w oparciu o znak plastyczny i wywoływanie skojarzeń oraz odczuć artystycznych przekazuje informacje lub służy reklamie. Plakat użytkowy zawiera krótkie teksty, zbudowane z ciekawego pod względem plastycznym liternictwa. Więcej na temat plakatu możesz dowiedzieć się z e‑materiału: Forma i przekaz – plakat jako forma reklamy.
Plakat należy odróżniać od afiszu, którego głównym celem jest przekaz informacji, dlatego nie zawiera rozbudowanych form graficznych. Na afiszu występuje dużo tekstu (np. opis programu, fragmenty opracowań naukowych itp.) wzbogaconego jedynie o logoLogologo, linie czy ornamenty.
Zapoznaj się z akcydensami przedstawionymi w galerii, a następnie rozwiąż zadanie 5.
RfnugEP11LWsm1
RbqXSq1xNoVWG1
RMuLsJKvUrf2m1
R174M6q5GLbCs1
R1MLOyUSvyws81
RgzCNnN21fclN1
R5THleHr2Oh3k
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytanie. Czym różni się afisz od plakatu.
Odpowiedz na pytanie. Czym różni się afisz od plakatu.
Jakim terminem określa się dane o publikacji (w tym o projektancie grafiki), umieszczane na odwrocie strony tytułowej lub na końcu książki? Jeśli masz kłopot z rozwiązaniem zadania, kliknij umieszczony poniżej napis PODPOWIEDŹ.
1, 4, 6, 3, 5, 2
plakat
afisz
Infografiki
Wraz z rozwojem środków masowego przekazu (mass media) szczególnym rodzajem graficznej wizualizacji informacji stały się infografiki. W infografice ważne są dwa elementy:
przekaz – przystępne wyjaśnienie jakiegoś zagadnienia lub zaprezentowanie danych w sposób umożliwiający szybkie zapoznanie się z nimi;
wizualizacja – przejrzysta, ale atrakcyjna i pomysłowa, taka która przykuwa uwagę odbiorcy.
Zapoznaj się z przykładami infografiki.
RUjpjKyQRvQTC1
Polecenie 1
Zaprojektuj infografikę na dowolny temat. Może to być temat wymyślony przez Ciebie lub możesz wybrać jeden z tematów zaproponowanych niżej:
Moja miejscowość
Zajęcia pozalekcyjne w naszej szkole
Prawa i obowiązki ucznia
Ulubione dania uczniów z klasy
Zbierz dane, które mają być graficznie wyeksponowane. Skorzystaj z różnych, odpowiednich do tematu źródeł – książek, albumów, Internetu, wywiadów. Przygotowując infografikę na trzeci temat – przestudiuj regulamin szkoły, jeśli wybierzesz temat czwarty – przeprowadź w klasie ankietę.
Odbiorca infografiki nie powinien mieć trudności z jej odczytem, stąd przy użyciu, odpowiednio dużej czcionki wprowadź niezbyt obszerny tekst. Dane możesz wizualizować za pomocą wykresów, piktogramówPiktogrampiktogramów, osi czasu itp. Ważne jest, by infografika była zaskakująca, a jednocześnie ciekawa plastycznie, by przykuwała wzrok i uwagę odbiorcy.
Kampanie reklamowe
Projektanci grafiki często zatrudniani są przez firmy lub instytucje do przygotowania kampanii reklamowej umożliwiającej wypromowanie marki i sprzedaż towaru. Do zadań projektanta należy także projektowanie elementów identyfikacji wizualnej firmy, na które składają się np. logo, strona internetowa, foldery, ulotki, papier firmowy, wizytówki, systemy oznakowania przestrzeni itp.
Zapoznaj się w poniższej galerii z ilustracjami przedstawiającymi wybrane elementy identyfikacji wizualnej firm oraz promocji przedsięwzięć.
R193UTntv3vdu1
RqwhJoFs3ElnT1
RA9VJqr4MXvIb1
RFLejhEOuswjC1
RNU5x15PH70P81
RdgKDkGKAQFhx1
mec2509ceae0e1c54_0000000000296
Zawód projektanta
Osoby pracujące w reklamie, w tym projektanci grafiki, często posługują się branżowym żargonem, czyli językiem zawierającym słownictwo wytworzone przez daną grupę zawodową i zazwyczaj zrozumiałym tylko w określonym środowisku. Jednym z wielu takich słów używanych w branży reklamowej jest przejęte z języka angielskiego słowo „brief” (wymawiane jako [brif]).
Zapoznaj się z zamieszczonym niżej tekstem, a następnie rozwiąż zadanie 6.
Adam pracuje w agencji reklamowej zajmującej się przygotowywaniem kampanii reklamowych. W związku z tym, że od kilku lat opracowujebriefydla dużych firm, postrzegany jest jako doświadczony specjalista w tym zakresie. Obecnie jego zadaniem jest opracowaniebriefudla przedsiębiorstwa produkującego meble. Adam musi spotkać się z klientem i ustalić jakie są jego oczekiwania – dowiedzieć się, kto ma być odbiorcą reklamy, jakie cele i za pomocą jakich środków przekazu mają być zrealizowane, jaki jest budżet przedsięwzięcia. Na podstawie tej rozmowy sporządzi pisemny **brief.
R1Cd7YT7rFl0N
Ćwiczenie 6
Jeśli myślisz o pracy jako projektant grafiki, musisz wiedzieć, że osoba wykonująca ten zawód powinna mieć szczególne predyspozycje. Podzielić je można na cztery grupy:
zdolności plastyczne i twórcze – talent do projektowania i rysunku wzbogacony wyobraźnią, twórczym myśleniem, myśleniem abstrakcyjnym, a także wrażliwość na piękno i poczucie estetyki;
umiejętności obsługi urządzeń i specjalistycznego oprogramowania związanego z tworzeniem grafiki, przygotowaniem jej do druku czy umieszczania w Internecie;
kompetencje społeczne i personalne – komunikatywność, empatia, umiejętność słuchania umożliwiająca zrozumienie potrzeb klienta i porozumiewanie się z nim oraz z zespołem; zawód wymaga także dużej odporności na stres, rzetelności, dobrej organizacji pracy oraz umiejętności pracy pod presją czasu;
wszechstronna wiedza – np. z historii sztuki, wzornictwa, projektowania przemysłowego, fotografii, malarstwa, rysunku, animacji filmowej, psychologii reklamy.
Inspiracje a prawo autorskie
Poniżej zamieszczono dwie okładki książek. Autor projektów, wykorzystując wiedzę z historii sztuki, użył motywów zaczerpniętych z dzieł sztuki. Kliknij w każdą z okładek i przekonaj się, jakie znane obrazy zainspirowały grafika.
R1arT6F6FybWO1
R10OuNFMtbikJ1
Inspirując się istniejącymi dziełami, ważne jest, aby we własnych propozycjach dokonywać zmian estetycznych w stopniu pozwalającym na uznanie odmiennego charakteru dzieła, tak aby stanowiło ono niezależną pracę, która nie narusza prawa autorskiegoPrawo autorskieprawa autorskiego.
Dzieło o nowych jakościach wizualnych powstałe z połączenia fragmentów cudzych wytworów z utworami własnymi artysty nazywane jest w sztuce kolażem, dzieło tego typu o charakterze przestrzennym – asamblażemAsamblażasamblażem, natomiast filmowe to found footageFound footagefound footage. [czyt.: fałnd futydż]. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się z e‑materiałów:
Poznajemy technikę kolażu – klasowy fotokolaż;
Sztuka w trzech wymiarach. Cz. III. Rzeźba współczesna;
Nowe media. Sztuka multimedialna.
Kolaż, asamblaż, found footage należy odróżniać od plagiatu, czyli przypisania sobie autorstwa dzieła lub jego fragmentu, stworzonego przez innego autora. Grafik kopiujący cudze wytwory lub jego części i ukrywający ich pochodzenie, nielegalnie przypisuje sobie ich autorstwo, a także nielegalnie je rozpowszechnia, narusza w ten sposób prawo własności intelektualnej.
Ochrona własności intelektualnej staje się ważnym tematem społecznym. Przyjrzyj się zamieszczonym w galerii plakatom społecznymPlakat społecznyplakatom społecznym poświęconym tej tematyce.
RV9cAGrwsx7kQ1
R1TvFHXAxdLll1
RpBeSrl5ZWBU11
Na pierwszym plakacie możemy zauważyć nawiązanie do najpopularniejszego symbolu znau ochronnego – wpisanej w koło litery „R”. Przyjrzyj się detalom z plakatu i zastanów się, gdzie taki znak jest umieszczany.
RIsPcSwYHKfHf1
RoVMXeiq5osjK1
Znak „R” w kółku to skrót od słowa „registered”, oznaczający, że dany znak towarowy – nazwa lub logo firmy, został zarejestrowany w urzędzie Patentowym w Polsce lub za granicą. Firmy umieszczające ten znak w sąsiedztwie swojego znaku towarowego zabezpieczają się przed kradzieżą marki. Ponadto umieszczanie symbolu R przy nazwie i logo firmy jest zalecane z tego względu, iż zwiększa jej prestiż i budzi większą wiarygodność w oczach klientów.
Drugim popularnym znakiem wskazującym na ochronę prawa autorskiego jest wpisana w koło litera „C”, czyli copyright.
mec2509ceae0e1c54_0000000000340
RZGla8ZnmIihh1
Znak „copyright”, oznacza prawa autorskie, a w szczególności prawa do korzyści finansowych, należących do twórcy dzieła. Informuje, że używając danego wytworu należy respektować prawa autorskie. Znak ten wprowadzono już w 1909 roku w Stanach Zjednoczonych Ameryki.
Autor może swój utwór udostępnić innym pod określonymi warunkami. Udziela wówczas tzw. licencji Creative Commons oznaczanej symbolem CC lub CC0.
mec2509ceae0e1c54_0000000000349
RNYNseBRm6zwp1
Znak ten informuje, że utwory mają „pewne prawa zastrzeżone” (z ang. some rights reserved) – autor zgadza się na nieodpłatne kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie swojego dzieła, pod warunkiem umieszczenia informacji o jego twórcy. Dołączenie do tego znaku innych oznaczeń, np. zastosowanie symbolu CC BY‑NC, wskazuje na występowanie dodatkowych warunków – przykładowo autor udzielający licencji CC BY‑NC umożliwia wykorzystanie swojego dzieła, ale tylko w celach niekomercyjnych.
mec2509ceae0e1c54_0000000000356
RASKxW9fj3b1D1
Znak ten informuje, że autor zrzeka się wszystkich praw, jakich można się zrzec w danym systemie prawnym. W związku z tym utwór może być swobodnie wykorzystywany, kopiowany, rozpowszechniany, modyfikowany, bez podawania informacji o jego twórcy.
Pamiętaj, że w interpretacji prawa autorskiego występuje wiele zawiłości, pojawiających się zwłaszcza w przypadku, gdy dzieło jest upowszechniane (np. w Internecie) lub przeznaczone do użycia komercyjnego, czyli w celu osiągnięcia korzyści finansowych. Jeśli masz wątpliwości co do możliwości użycia czyjegoś dzieła, wnikliwe przeglądnąć wszystkie załączniki i odsyłacze towarzyszące danemu oznakowaniu. W szczególnych przypadkach należy korzystać z porady kancelarii prawnych.
Tradycyjne techniki plastyczne w projektowaniu graficznym
W specyfikę zawodu projektanta grafiki wpisany jest stały rozwój zdolności manualnych. Każdy projektant pracę zaczyna od wykonania szkicuSzkicszkicu. Niektórzy używają do tego celu myszki, inni rysika i tabletu, a jeszcze inni tradycyjnie ołówka i kartki papieru.
R1FYO12AOgeH61
R1MypEEEs9mrI1
Mimo iż podstawowym narzędziem pracy projektanta grafiki jest komputer ze specjalistycznym oprogramowaniem, aby uzyskać oczekiwany efekt końcowy, wykorzystuje on także narzędzia i techniki tradycyjnych dziedzin sztuk plastycznych: rysunku, malarstwa, grafiki warsztatowej, fotografii.
Rvyldu9rRGbjN1
Przyjrzyj się zamieszczonym w galerii plakatom, a następnie rozwiąż zadanie.
R1V2lTBGj4GkB1
RsDwNH0CRS5kP1
RqT69g6MmFDUx1
R10rt5KstiZOM1
ROasXnFTCsyAN
Ćwiczenie 7
Podsumowanie
Efekty pracy projektanta grafiki obecne są wszędzie. Ważne jest, aby były to wytwory estetyczne i nie zaburzały, a wręcz porządkowały przestrzeń, w której są umieszczane. Codziennie spotykamy wiele różnych form projektów graficznych: podręczniki, czasopisma, nadruki na koszulkach, opakowania, szyldy sklepów, ulotki, plakaty, billboardy, reklamy w telewizji, strony internetowe, aplikacje w telefonie i wiele, wiele innych.
Widać je nawet na zdjęciu zabytkowego fragmentu miasta. Kliknij w ilustrację i przekonaj się, który element widoczny na fotografii zaprojektował współczesny grafik.
RzhNgYQF6ebM81
Słownik pojęć
Akcydensowy
Akcydensowy
związany z akcydensami, czyli drukiem akcydensowym – jednoarkuszowym wydrukiem o charakterze użytkowym lub okolicznościowym, do których zaliczyć można np. zaproszenia, ulotki, znaczki, wizytówki, etykiety, afisze itp.
Asamblaż
Asamblaż
odmiana przestrzennego kolażu; artystyczne, trójwymiarowe formy utworzone z gotowych przedmiotów (zazwyczaj codziennego użytku lub odpadów) niewytworzonych przez artystę, ale przez niego przetworzonych i zastosowanych w nowym znaczeniu.
Found footage
Found footage
w filmie łączenie fragmentów cudzych dzieł z utworami własnymi artysty oraz ich cyfrowa transformacja; wytworami innych autorów mogą być obrazy, fotografie, nagrania video (np. fragmenty filmów, programów telewizyjnych czy nagrań archiwalnych), przetwarzane w nowe dzieło, będące nośnikiem nowych treści i nowych jakości wizualnych.
Jednoarkuszowy
Jednoarkuszowy
składający się z jednego arkusza, czyli w przypadku akcydensów powstający z jednej kartki dowolnego rozmiaru.
Katalog
Katalog
katalog wystawy to wydawnictwo towarzyszące wystawie zawierające zazwyczaj reprodukcje dzieł, noty biograficzne artystów, recenzje twórczości; katalog reklamowy, inaczej folder, to forma prezentacji firmy i jej produktów zawierająca zdjęcia produktów, ich opis, dowolne dodatkowe informacje, takie jak np. cennik, instrukcje użytkowania.
Kolaż
Kolaż
z języka francuskiego (collage) oznacza przyklejanie. Jest to technika plastyczna, która polega na komponowaniu obrazu z różnych materiałów, np. kawałków tkanin, drewna, ilustracji gazetowych, reprodukcji, fotografii, a także drobnych przedmiotów codziennego użytku. Po przyklejeniu ich na wybrane podłoże (np. płótno, papier) można dokonać ostatecznej korekty za pomocą farb, piórka, pisaka, ołówka, a nawet zwykłego długopisu.
Krój pisma
Krój pisma
charakterystyczny rysunek pisma drukarskiego o jednolitych cechach graficznych (stylu, proporcji, układzie, kształcie) w komplecie liter, cyfr i znaków.
Linoryt
Linoryt
technika graficzna, w której rysunek żłobi się za pomocą dłut i noży w linoleum, a następnie, z tak przygotowanej matrycy odbija na papierze.
Logo
Logo
graficzny symbol przedsiębiorstwa, organizacji, serii wydawniczej itp.
Piktogram
Piktogram
jednoznaczny znak informacyjny, przedstawiający dane pojęcie za pomocą obrazka.
Plakat społeczny
Plakat społeczny
plakat, który porusza ważne, także trudne i kontrowersyjne tematy, takie, jak np. tolerancja, przemoc, ubóstwo.
Prawo autorskie
Prawo autorskie
część prawa własności intelektualnej zawierająca przepisy wydane z myślą o ochronie interesów twórców i dotycząca stosunków prawnych, związanych z tworzeniem, korzystaniem z utworów i ich ochroną.
Szkic
Szkic
szybki rysunek, zwykle z natury, będący notatką z postrzeganych zjawisk lub zapis poszczególnych etapów koncepcji artystycznych.