Ilustracja jest tłem tematu lekcji. Przedstawia stół pracowniany, nad którym zawieszony jest monitor. Na stole stoją kubki z kredkami, kubek, leży tablica z paletą barw, na której znajdują się okulary. Przy ścianie stoją dwie rośliny w doniczkach. Nad stołem przyklejone są samoprzylepne, żółte kartki. Na tle ilustracji znajduje się czarny pasek z tekstem: W pracowni projektowania graficznego.
Ilustracja jest tłem tematu lekcji. Przedstawia stół pracowniany, nad którym zawieszony jest monitor. Na stole stoją kubki z kredkami, kubek, leży tablica z paletą barw, na której znajdują się okulary. Przy ścianie stoją dwie rośliny w doniczkach. Nad stołem przyklejone są samoprzylepne, żółte kartki. Na tle ilustracji znajduje się czarny pasek z tekstem: W pracowni projektowania graficznego.
W pracowni projektowania graficznego
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
R1ZWr6YthBq4d1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury;
6) stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne, rzeźbiarskie, malarskie, elementy obrazowania cyfrowego fotograficznego i z wykorzystaniem wybranych graficznych programów komputerowych);
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów;
8) zna i stosuje zasady prezentacji i upowszechniania dzieł zgodnie z prawem i etyką.
Nauczysz się
wyjaśniać czym jest grafika, w tym grafika użytkowa;
wymieniać przykładowe obszary pracy projektanta grafiki (grafikę wydawniczą, reklamową);
opisywać predyspozycje do pracy w zawodzie projektanta;
wyjaśniać czym jest branżowy żargon;
wyjaśniać pojęcia takie jak: katalog, szata graficzna, krój pisma, stopka redakcyjna, piktogram, szkic;
wyjaśniać na czym polega opracowanie graficzne publikacji;
odszukiwać w książkach informaci na temat autorów publikacji;
wskazywać akcydensy wśród innych wytworów pracy projektantów grafiki;
odróżniać plakat od afiszu;
opisywać wybrane źródła inspiracji w projektowaniu graficznym;
odróżniać wytwory inspirowane innym dziełem od plagiatu;
opisywać wykorzystanie tradycyjnych technik plastycznych w projektowaniu graficznym i wskazać je w dziełach przetworzonych komputerowo;
tworzyć prace plastyczne na zadany temat.
Grafika użytkowa
Grafika to dziedzina sztuki umożliwiająca powielanie dzieła artystycznego na płaszczyźnie w wielu egzemplarzach. Grafikę dzielimy na użytkową i artystyczną, zwaną też warsztatową.
Więcej o grafice artystycznej dowiesz się z e‑materiału pt. W pracowni grafiki warsztatowej.
Grafika użytkowa opiera się na praktycznym wykorzystaniu sztuki do realizacji określonych celów, związanych głównie z rynkiem wydawniczym i reklamą. Projektant grafiki przygotowuje wszelkie formy prezentacji i informacji wizualnej.
Jednym z obszarów grafiki użytkowej jest grafika wydawnicza, związana z różnego rodzaju wydawnictwami: książkami, czasopismami, katalogamiKatalogkatalogami, albumami, wydawnictwami o charakterze akcydensowymAkcydensowyakcydensowym.
RrSxxMSU1cAfG1
Ilustracja przedstawia foldery reklamowe. Ukazuje leżące jedna na drugiej teczki oraz segregator, którego front jest powieleniem motywu, znajdującego się na teczkach. Przedstawia rozmyte czarno‑białe zdjęcie wnętrza z naniesionym na nie motywem graficznym i napisem. Po prawej stroni, przy brzegu znajduje się bordowy pas z wycięciem.
Źródło: online-skills.
R1BNKQELxL1fT1
Ilustracja przedstawia żółtą teczkę „Raport 2015”, zaprojektowaną przez Krzysztofa Skrzypczyka. Na środku znajduje się tytuł wraz z dodatkowymi informacjami o jej zawartości. Na teczce umieszczono dwa motywy graficzne: czarną klamrę oraz niebieski znak mniejszości. Przy dolnej krawędzi jest zielono‑czerwony pasek.
Źródło: online-skills.
RLZgdxVC6IR9n1
Ilustracja przedstawia okładkę książki „MEBLE JAKO PRZEDMIOTY UŻYTKOWE I ZABYTKI”, zaprojektowaną przez Krzysztofa Skrzypczyka. Pod napisem zamieszczonym na czarnym tle znajdują się cztery zdjęcia: na pierwszym zabytkowe krzesło ze stolikiem, na drugim - taborety wykonane z drewna, trzecie to fotografia małżeństwa, siedzącego w chacie, czwarte - wnętrze muzeum .
Źródło: online-skills.
RhXH1ThOyGBUw
Ilustracja przedstawia projekt okładki miesięcznika „National Geographic”, na której znajduje się piramida cywilizacji Majów. Fotografia ukazuje ujętą centralnie piramidę na tle bujnej roślinności i ciemnoniebieskiego nieba. W górnej części piramida jest oświetlona. W górnej części okładki znajduje się tytuł czasopisma, a u dołu duży napis MAYA oraz tekst zawierający informacje o zawartości miesięcznika. Ilustracja otoczona jest żółtym obramowaniem na fioletowym tle.
P‑037‑FOTO4
Źródło: online-skills.
Przyjrzyj się powyżej zamieszczonym ilustracjom przedstawiającym wytwory pracy projektanta grafiki, a następnie rozwiąż zadanie 1.
R1J8D6fZP5Ka2
Ćwiczenie 1
Wyjaśnij, czym zajmuje się grafika użytkowa.
Wyjaśnij, czym zajmuje się grafika użytkowa.
Szata graficzna wydawnictw
Zadaniem grafika jest przygotowanie publikacji do druku pod względem wizualnym, czyli zadbanie o jej wygląd zewnętrzny – tzw. szatę graficzną.
Kliknij w ilustracje interaktywne i zobacz, co składa się na szatę graficzną książki.
R1VWvHpT9U1lD
Ilustracja interaktywna przedstawia okładkę książki dla dzieci Anny Świrszczyńskiej „Cudowna broda szacha”, zilustrowanej przez Jana Lenicę. Ukazuje kilka grafik na białym tle: dużą rybę, obraz w ramce, przedstawiający paproć w donicy, profil mężczyzny z długą brodą i trójkątną choinkę z księżycem na czubku. Dookoła okładkę otaczają paski w kolorach: zielonym i pomarańczowym. Wewnątrz znajduje się oliwkowy kwadrat z nazwiskiem autorki i tytułem oraz pionowy pasek z nazwiskiem ilustratora. W prawym dolnym rogu znajduje się niebieski kwadrat z literą „i”. Po odwróceniu otrzymujemy tę samą ilustrację, wzbogaconą o czerwone strzałki i tekst wyjaśniający elementy okładki: krój pisma, wielkość liter; rozmieszczenie tekstu; grafika; druk – zwykły lub uszlachetniony (np. laminowany, tłoczony); okładzina okładki (np. miękka, twarda, z papieru, z płótna).
Ilustracja interaktywna przedstawia okładkę książki dla dzieci Anny Świrszczyńskiej „Cudowna broda szacha”, zilustrowanej przez Jana Lenicę. Ukazuje kilka grafik na białym tle: dużą rybę, obraz w ramce, przedstawiający paproć w donicy, profil mężczyzny z długą brodą i trójkątną choinkę z księżycem na czubku. Dookoła okładkę otaczają paski w kolorach: zielonym i pomarańczowym. Wewnątrz znajduje się oliwkowy kwadrat z nazwiskiem autorki i tytułem oraz pionowy pasek z nazwiskiem ilustratora. W prawym dolnym rogu znajduje się niebieski kwadrat z literą „i”. Po odwróceniu otrzymujemy tę samą ilustrację, wzbogaconą o czerwone strzałki i tekst wyjaśniający elementy okładki: krój pisma, wielkość liter; rozmieszczenie tekstu; grafika; druk – zwykły lub uszlachetniony (np. laminowany, tłoczony); okładzina okładki (np. miękka, twarda, z papieru, z płótna).
Anna Świrszczyńska „Cudowna broda szacha”, il.: Jan Lenica, Wydawnictwo Muza, Warszawa 2015, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills.
RFMfwAhF3tRNp1
Ilustracja interaktywna - po kliknięciu kursorem myszy na grafikę przedstawiającą okładkę książki „Biały niedźwiedź, czarna krowa”, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa. Okładka jest czarno biała. W górnej części okładki, na białym tle, widzimy dwie czarne kropki, przypominające oczy, poniżej jedną większą kropkę, przypominającą nos i linię, przypominającą smutne usta, obok znajduje się pomarańczowy napis: „BIAŁY NIEDZWIEDŹ”. Druga, dolna część okładki, po lewej stronie zawiera czarne napisy: „Czary mary, Chcę mieć czarna pelerynę, Rękawiczki, Okulary”. Po prawej stronie przedstawiona jest górna część marynarki.
Ilustracja interaktywna - po kliknięciu kursorem myszy na grafikę przedstawiającą okładkę książki „Biały niedźwiedź, czarna krowa”, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa. Okładka jest czarno biała. W górnej części okładki, na białym tle, widzimy dwie czarne kropki, przypominające oczy, poniżej jedną większą kropkę, przypominającą nos i linię, przypominającą smutne usta, obok znajduje się pomarańczowy napis: „BIAŁY NIEDZWIEDŹ”. Druga, dolna część okładki, po lewej stronie zawiera czarne napisy: „Czary mary, Chcę mieć czarna pelerynę, Rękawiczki, Okulary”. Po prawej stronie przedstawiona jest górna część marynarki.
Marcin Brykczyński, il.: Grażka Lange, „Biały niedźwiedź, czarna krowa”, Nasza Księgarnia, Warszawa 2004, online-skills, CC BY 3.0
Zapoznaj się ze zdjęciami w galerii przedstawiającymi szaty graficzne różnych książek – zwróć uwagę na ilustracje, krój pismaKrój pismakrój pisma, kolor i wielkość użytych liter, rozmieszczenie tekstu oraz grafiki na stronach.
RO7XYhPi8gge31
Zdjecie przedstawia ilustrację z fragmentu książki „Jak robić przekręty. Poradnik dla dzieci”, w tle znajduje się rysunek zupy na telerzu.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1Wh66KkebFsP1
Zdjecie przedstawia ilustrację z książki dla dzieci: „Grzyby. Dziwne fakty z życia grzybów”. Na rysunku znajdują się dwa muchomory, dookoła których są napisy.
Liliana Fabisińska, „Grzyby. Dziwne fakty z życia grzybów, o których nie mieliście pojęcia”, il.: Asia Gwis, Nasza Księgarnia, Warszawa 2017, s. 39, online-skills, CC BY 3.0
R1Cp1FTRPVVib1
Zdjecie przedstawia fragment książki „Wszystko gra”. Na białym tle, czarnym kolorem, narysowany został mężczyzna, dosiadający rumaka. Powyżej niego znajduje się drzewo. W lewym górnym rogu widzimy krótki tekst.
Anna Czerwińska-Rydel, „Wszystko gra”, il.: Marta Ignerska, Wytwórnia, Warszawa 2011, s. 16-17, online-skills, CC BY 3.0
RH3lrx2er6sVB1
Zdjecie przedstawia dwie strony książki „Wiersze pod psem”. Na pierwszej stronie widzimy nogi kobiety i mężczyzny, od pasa w dół, pod nimi krótki tekst. Na drugiej stronie widzimy krótki tekst oraz nogę mężczyzny, na pierwszym planie jest jego but.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1QNul3CfYuMR1
Zdjęcie przedstawia fragment książki ilustrowanej, ukazujacej dwie postacie schodzące ze schodów. Tło stanowi ściana pomieszczenia - w górnej części niebieska w czarne kropki, zaś, poniżej schodów - czerwona.
Leszek K. Talko, „Jaś i Małgosia”, il.: Anna Niemierko, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa 2005, s.30-31, online-skills, CC BY 3.0
Okładka to zewnętrzne karty książki, katalogu, albumu, której zadaniem jest ochrona wnętrza publikacji. Okładka ma przyciągać wzrok i wzbudzić zainteresowanie czytelnika – dlatego ważne jest, aby znajdowała się na niej przemyślana i ciekawie zaprojektowana grafika. Powinna także zawierać niezbędne informacje o publikacji. W przypadku książki jest to przede wszystkim tytuł, imię i nazwisko autora, dane wydawnictwa.
Zobacz przykładową okładkę książki dla dzieci umieszczoną poniżej. Autorem książki i jednocześnie jej ilustratorem i grafikiem jest Hervé Tullet.
Po kliknięciu w ilustrację zobaczysz, co, oprócz ciekawej grafiki i liternictwa, zaproponował Hervé Tullet aby przyciągnąć uwagę młodych czytelników.
RNueifa1LG3351
Ilustracja interaktywna przedstawia okładkę książki Hervé'a Tulleta „Książka z dziurą”. Na czerwonym tle, lewą stronę okładki wypełnia biała twarz z szeroko otwartymi ustami. Po prawej stronie znajduje się zapisane czarnym drukiem nazwisko autora, a pod nim białymi literami tytuł książki oraz kilka czarnych kleksów. W prawym, dolnym rogu znajduje się logo wydawnictwa. Na ilustracji znajdują się interaktywne punkty z informacjami: 1. imię i nazwisko autora, 2. tytuł książki, 3. grafika. 4. wydawnictwo, 5. fotografia przedstawiająca dziewczynkę, która przez dziurę w otwartej książce przekłada rękę i podpis „Książka z dziurą” ma prawdziwą dziurę!
Ilustracja interaktywna przedstawia okładkę książki Hervé'a Tulleta „Książka z dziurą”. Na czerwonym tle, lewą stronę okładki wypełnia biała twarz z szeroko otwartymi ustami. Po prawej stronie znajduje się zapisane czarnym drukiem nazwisko autora, a pod nim białymi literami tytuł książki oraz kilka czarnych kleksów. W prawym, dolnym rogu znajduje się logo wydawnictwa. Na ilustracji znajdują się interaktywne punkty z informacjami: 1. imię i nazwisko autora, 2. tytuł książki, 3. grafika. 4. wydawnictwo, 5. fotografia przedstawiająca dziewczynkę, która przez dziurę w otwartej książce przekłada rękę i podpis „Książka z dziurą” ma prawdziwą dziurę!
Czasami na okładkę książki zakładana jest obwoluta – papierowa okładka ochronna ze skrzydełkami zachodzącymi na wewnętrzne strony okładzin okładki. Obwoluta na całej powierzchni jest jednolitym, spójnym z książką projektem graficznym, wykorzystywanym w celu umieszczenia dodatkowych informacji o publikacji, np. notki o autorze, opisu książki, fragmentu recenzji, cytatów, zapowiedzi wydawniczych.
Przyjrzyj się zamieszczonym w galerii okładkom książek i skrzydełkom obwolut, a następnie rozwiąż zadanie.
RMSgomK50cHnw1
Ilustracja przedstawia okładkę książki „Calineczka”, zilustrowaną przez Lauren Mills. Na białym tle ukazany jest kielich kwiatu na łodydze z zielonym liściem. W kielichu siedzi mała dziewczynka. Na łodydze znajduje się motyl. W górnej części znajduje się nazwisko autora i tytuł, w dolnej informacja o autorce ilustracji.
Źródło: online-skills.
R1GmCoxS6spmo1
Ilustracja przedstawia okładkę książki dla dzieci „Fala”. Na białym tle znajduje się biegnąca dziewczynka. Postać wykonana jest ołówkiem. Nad nią umieszczony jest duży, niebieski napis „fala”.
Źródło: online-skills.
R1cWZWzp4Nq9R1
Ilustracja przedstawia okładkę książki dla dzieci: „Zdumiewające opowieści pandy”. Ukazuje pandę z japońską parasolką tańczącą na szczycie dachu. Obok niej znajduje się tytuł książki i autor. Górną część wypełniają gałęzie kwitnącej wiśni. U dołu znajdują się dachy innych budynków oraz daleki pejzaż z zabudowaniami. Tłem jest pogodne niebo.
Źródło: online-skills.
R1LLhuLbcDq9M1
Ilustracja przedstawia okładkę książki: „Płaszcz Józefa”. Rysunek prezentuje mężczyznę w płaszczu i nożycami w ręku. Na plecach mężczyzny siedzi kura. Po prawej stronie znajduje tytuł i autor. W prawym dolnym rogu leży rudy kot, a obok niego szpulka z nićmi.
Źródło: online-skills.
R1eE7iDpjjd0l1
Ilustracja przedstawia obwolutę książki „Płaszcz Józefa”. Po lewej stronie na zielonym tle znajduje się, krótki opis książki. Po prawej na czarnym tle umieszczone są skrawki materiału w różne wzory i kolory.
Źródło: online-skills.
RrmM1x04U18ax1
Ilustracja przedstawia obwolutę książki dla dzieci: „Fala”. Na białym tle znajduje się tekst z informacją o treści i autorce. Po lewej stronie na szarym, pionowym pasku zamieszczone są niebieskie rysunki.
Suzy Lee, „Fala”, il.: Suzy Lee, Wydawnictwo Mam, Warszawa 2011, online-skills, CC BY 3.0
R12wiz8PweO5t1
Ilustracja przedstawia obwolutę książki dla dzieci „Calineczka”. Prawą stronę zajmuje założony fragment białej okładki z tekstem i motylem, lewa jest fioletowa.
Źródło: online-skills.
Rzpt76U5OXRUt1
Ilustracja przedstawia obwolutę książki dla dzieci: „Zdumiewające opowieści pandy”. Po lewej stronie znajduje się fragment zagiętej okładki z motywami domów i kwitnącej wiśni, po prawej na fioletowym tle umieszczono zbliżenie na monochromatyczny motyw wiśni.
Jon J. Muth, „Zdumiewające opowieści pandy”, il.: Jon J. Muth, Wydawnictwo Sonia Draga, Katowice 2008, online-skills, CC BY 3.0
Ćwiczenie 2
RCQOtMDjzHmom
Ilustracja do zadania.
RMbfQuWNJhziG
Podaj termin, którego dotyczy następująca definicja: zewnętrzne karty książki, katalogu, albumu, której zadaniem jest ochrona wnętrza publikacji.
Podaj termin, którego dotyczy następująca definicja: zewnętrzne karty książki, katalogu, albumu, której zadaniem jest ochrona wnętrza publikacji.
Opracowanie graficzne książek
Szczególnym obszarem pracy grafika jest tworzenie ilustracji, czyli obrazów towarzyszących tekstom, mających na celu ich objaśnienie lub uzupełnienie. Ilustratorzy pracują w dowolnych technikach, posługują się między innymi rysunkiem, malarstwem, kolażemKolażkolażem, fotografią, a także grafiką, w tym cyfrową. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się z e‑materiału Od słowa do obrazu – ilustracja książkowa.
Wszelkie prace mające na celu zilustrowanie tekstu, obejmujące między innymi: zaprojektowanie i wykonanie okładki, obwolut, stron tytułowych, wykonanie i obróbka fotografii, rysunków, wykresów, map, planów, nazywamy opracowaniem graficznym.
Poniżej przedstawiono zdjęcia dokumentujące proces i efekt opracowania graficznego książki Marii Szczodrowskiej pt. Teodor (Wydawnictwo Fundacji Win‑Win, Toruń 2013). Wartość artystyczną tej książki podkreślają zastosowane uszlachetnienia – niektóre strony zostały ręcznie ozdobione płatkami złota. Na tylnej okładce umieszczona jest kieszonka na płytę CD z audiobookiem, którą dla każdego egzemplarza autorka wykonała ręcznie, ozdabiając brzegi maszynowymi przeszyciami i osobiście oznaczając stemplem.
R10QP75gK04iA1
Ilustracja przedstawia fragment tworzenia oprawy graficznej ksiązki dla dzieci Marii Szczodrowskiej: „Teodor”. Widac dłoń, rysującą kropkę na stronie książki.
Maria Szczodrowska, „Teodor”, il.: Maria Szczodrowska, Wydawnictwo Fundacji Win-Win, Toruń 2013, online-skills, CC BY 3.0
Rda637GSqN1yH1
Ilustracja przedstawia fragment tworzenia oprawy graficznej książki dla dzieci Marii Szczodrowskiej: „Teodor”. Widać dłoń, odciskającą na kopercie, pieczątkę.
Maria Szczodrowska, „Teodor”, il.: Maria Szczodrowska, Wydawnictwo Fundacji Win-Win, Toruń 2013, online-skills, CC BY 3.0
R1dcbTSOfaq9Z1
Ilustracja przedstawia fragment tworzenia oprawy graficznej książki dla dzieci Marii Szczodrowskiej: „Teodor”. Widać ostatnią stronę książki, na której przyklejona jest koperta. Do koperty wkładana jest płyta CD.
Maria Szczodrowska, „Teodor”, il.: Maria Szczodrowska, Wydawnictwo Fundacji Win-Win, Toruń 2013, online-skills, CC BY 3.0
R1AAt9QBWD9hn1
Ilustracja przedstawia fragment tworzenia oprawy graficznej książki dla dzieci Marii Szczodrowskiej: „Teodor”. Na stole leży zamknięta książka oraz płyta CD.
Maria Szczodrowska, „Teodor”, il.: Maria Szczodrowska, Wydawnictwo Fundacji Win-Win, Toruń 2013, online-skills, CC BY 3.0
W kolejnej galerii umieszczono fragmenty wybranych książek, które zawierają wybrane informacje o publikacji, m.in. kto jest autorem tekstu, do kogo należą prawa autorskie (z ang. copyright), a także kto jest ilustratorem, kto wykonał projekt okładki czy opracowanie graficzne. Zapoznaj się z poniższymi ilustracjami, a następnie rozwiąż zadanie 3.
R1Ja6iXhT5xG71
Zdjęcie przedstawia stronę z książki „Teodor”, z informacjami o publikacji. Napisy zostały przedstawione na białym tle. Dookoła strony znajduje się żółty szlaczek.
Maria Szczodrowska, „Teodor”, il.: Maria Szczodrowska, Wydawnictwo Fundacji Win-Win, Toruń 2013, s. 48, online-skills, CC BY 3.0
R1C9FUzBDw8WC1
Zdjęcie przedstawia stronę z książki „Grzyby. Dziwne fakty z życia grzybów, o których nie mieliście pojęcia” z informacjami o publikacji. Napisy zostały przedstawione na białym tle.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1Rz6YFTNznB41
Zdjęcie przedstawia stronę z książki „Jaś i Małgosia” z informacjami o publikacji. Napisy zostały przedstawione na błękitnym tle, w różowe paski.
Leszek K. Talko, „Jaś i Małgosia”, il.: Elżbieta Wasiuczyńska, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa 2005, s.38, online-skills, CC BY 3.0
RAvQzcPeBC1j4
Ćwiczenie 3
Odpowiedz na pytanie. Która z podanych definicji wyjaśnia termin kolaż? Możliwe odpowiedzi: 1. technika plastyczna, która polega na komponowaniu obrazu z różnych materiałów, np. kawałków tkanin, drewna, ilustracji gazetowych, reprodukcji, fotografii, a także drobnych przedmiotów codziennego użytku, 2. graficzny symbol przedsiębiorstwa, organizacji, serii wydawniczej itp., 3. Jednoznaczny znak informacyjny przedstawiający dane pojęcie za pomocą obrazka.
Nawiązując do zdjęć obejrzanych w Galerii 2, zastanów się jakim terminem określa się dane o publikacji (w tym o projektancie grafiki), umieszczane na odwrocie strony tytułowej lub na końcu książki. Zaznacz jedną odpowiedź spośród trzech zaproponowanych niżej haseł.
Sygnatura biblioteczna
Stopka redakcyjna
Nota wydawnicza
Wydawnictwa akcydensowe
Projektant grafiki zajmuje się także wydawnictwami akcydensowymi (akcydensami). Są to jednoarkuszoweJednoarkuszowyjednoarkuszowe wydruki o charakterze użytkowym lub okolicznościowym. Wyróżniamy akcydensy informacyjne (np. zaproszenia, ulotki, wizytówki, afisze, plakaty), manipulacyjne (np. znaczki, bilety, banknoty, karty pocztowe), przemysłowe (np. etykiety na opakowania) oraz akcydensy wydawnicze (np. nuty, mapy).
RvvFZChEYGzbd
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytanie. Które z poniższych wydruków są akcydensami? Możliwe odpowiedzi: 1. karta pocztowa, 2. banknot, 3. ulotka, 4. torba reklamowa, 5. wizytówka., 6. zapinka reklamowa.
Odpowiedz na pytanie. Które z poniższych wydruków są akcydensami? Możliwe odpowiedzi: 1. karta pocztowa, 2. banknot, 3. ulotka, 4. torba reklamowa, 5. wizytówka., 6. zapinka reklamowa.
Niżej prezentowane ilustracje przedstawiają wytwory pracy projektantów grafiki. Zaznacz te z nich, które są akcydensami.
1
2
3
4
5
6
Graficy zajmują się również projektowaniem liter – tworzeniem ich krojów, często o unikalnym wyglądzie. Dział grafiki użytkowej poświęcony projektowaniu liter to liternictwo. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się z e‑materiału Od piktogramu do litery – tworzymy kompozycję literniczą.
Jedną z form grafiki użytkowej jest plakat. Może być interpretowany jako samodzielne dzieło sztuki, ale pełni też funkcję użytkową, co oznacza, że w oparciu o znak plastyczny i wywoływanie skojarzeń oraz odczuć artystycznych przekazuje informacje lub służy reklamie. Plakat użytkowy zawiera krótkie teksty, zbudowane z ciekawego pod względem plastycznym liternictwa. Więcej na temat plakatu możesz dowiedzieć się z e‑materiału: Forma i przekaz – plakat jako forma reklamy.
Plakat należy odróżniać od afiszu, którego głównym celem jest przekaz informacji, dlatego nie zawiera rozbudowanych form graficznych. Na afiszu występuje dużo tekstu (np. opis programu, fragmenty opracowań naukowych itp.) wzbogaconego jedynie o logoLogologo, linie czy ornamenty.
Zapoznaj się z akcydensami przedstawionymi w galerii, a następnie rozwiąż zadanie 5.
RfnugEP11LWsm1
Ilustracja przedstawia plakat: „50+” wg. projektu Joanny Frydrychowicz‑Janiak i Krzysztofa Skrzypczyka. Ukazuje ona na niebieskim tle pomarańczowo‑żółty napis pięćdziesiąt plus. Na dole znajduje się biały tekst „Życie nie kończy się po pięćdziesiątce”.
Źródło: online-skills.
RbqXSq1xNoVWG1
Ilustracja przedstawia afisz z Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego, autorstwa Radosława Stańca. Ukazuje informacje na temat prezentowanych podczas festiwalu sztuk teatralnych. Wykaz ułożony jest chronologicznie. Układ treści nawiązuje do logo festiwalu, którym są dwa ostrosłupy - dolny odwrócony jest do góry nogami, a bryły łączą się połowami podstaw. Na afiszu po lewej i prawej stronie znajdują się czarno‑szare trójkąty, również powiązane z logo festiwalu.
Źródło: online-skills.
RMuLsJKvUrf2m1
Ilustracja przedstawia afisz zaprojektowany przez Radosława Stańca z okazji 22 Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Toruniu „Kontakt”. W górnej części na trójkątnym, granatowym polu znajduje się informacja z nazwą festiwalu oraz jego logo, składające się z dwóch ostrosłupów, stykających się podstawami. Poniżej po lewej stronie czas, w którym odbywa się festiwal: 24‑30.05.2014, natomiast po prawej stronie miejsce: Toruń. Pod spodem znajduje się kalendarium. W kolumnach wymienione są kolejne dni, godziny, tytuł sztuki oraz miejsce jej prezentacji. U dołu pośrodku znajduje się granatowy trójkąt z tekstem: Oznaczenie spektakli konkursowych oraz fragment logo z jednym z ostrosłupów. Po lewej stronie umieszczone zostały logoa instytucji, które sprawowały patronat nad festiwalem oraz loga sponsorów.
Źródło: online-skills.
R174M6q5GLbCs1
Ilustracja przedstawia plakat festiwalu „Kontakt” wg. Projektu Radosława Stańca. W centrum plakatu znajdują się dwa stożki w kolorach szarym i czarnym, stykające się krawędziami podstawy. Przecinają je trzy czarne linie. Wokół nich wykreślone zostały połączone białe odcinki. W górnej części znajduje się informacja o festiwalu: 22, KONTAKT. Międzynarodowy Festiwal Teatralny, 24‑30.05.2014. Pod logo zamieszczona jest także informacja: International Theatre Festival, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu. Poniżej znajduje się wyciągnięta ręka z otwartą dłonią, skierowaną w górę. Tło plakatu jest jasnoszare.
Źródło: online-skills.
R1MLOyUSvyws81
Ilustracja przedstawia plakat zaprojektowany przez Joannę Frydrychowicz‑Janiak. Na ciemnoniebieskim tle znajduje się narysowana szarą linią forma do pieczenia babki. Górna krawędź formy została sporządzona kolorem jasnoniebieskim. Przypomina chmurkę. Pod motywem graficznym znajduje się biały napis: Życie poza formą.
Źródło: online-skills.
RgzCNnN21fclN1
Ilustracja przedstawia plakat dwudziestego pierwszego Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego. Na górze znajduje się informacja o konkursie i jego terminie. Poniżej zamieszczono graficzny motyw, nawiązujący do fortepianu. Składa się on z dwóch elementów: klawiatury u dołu i dwu serc, będących klapą fortepianu.
Źródło: online-skills.
R5THleHr2Oh3k
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytanie. Czym różni się afisz od plakatu.
Odpowiedz na pytanie. Czym różni się afisz od plakatu.
Jakim terminem określa się dane o publikacji (w tym o projektancie grafiki), umieszczane na odwrocie strony tytułowej lub na końcu książki? Jeśli masz kłopot z rozwiązaniem zadania, kliknij umieszczony poniżej napis PODPOWIEDŹ.
1, 4, 6, 3, 5, 2
plakat
afisz
Infografiki
Wraz z rozwojem środków masowego przekazu (mass media) szczególnym rodzajem graficznej wizualizacji informacji stały się infografiki. W infografice ważne są dwa elementy:
przekaz – przystępne wyjaśnienie jakiegoś zagadnienia lub zaprezentowanie danych w sposób umożliwiający szybkie zapoznanie się z nimi;
wizualizacja – przejrzysta, ale atrakcyjna i pomysłowa, taka która przykuwa uwagę odbiorcy.
Zapoznaj się z przykładami infografiki.
RUjpjKyQRvQTC1
Ilustracja przedstawia trzy infografiki. Pierwsza dotyczy osadnictwa wczesnośredniowiecznego na wzgórzach lubelskich. Jej tytuł znajduje się na czarnym pasku. Poniżej umieszczono schemat mapy z oznaczeniami graficznymi i tekstami oraz legendą. Druga infografika przedstawia mapę myśli na temat kompetencji medialnych. Zawiera ilustracje i komentarze w formie schematu. Trzecia to infografika geograficzna, zawierająca informacje statystyczne i ciekawostki na temat Polski, przedstawione w formie graficznej i tekstowej.
Źródło: online-skills.
Polecenie 1
Zaprojektuj infografikę na dowolny temat. Może to być temat wymyślony przez Ciebie lub możesz wybrać jeden z tematów zaproponowanych niżej:
Moja miejscowość
Zajęcia pozalekcyjne w naszej szkole
Prawa i obowiązki ucznia
Ulubione dania uczniów z klasy
Zbierz dane, które mają być graficznie wyeksponowane. Skorzystaj z różnych, odpowiednich do tematu źródeł – książek, albumów, Internetu, wywiadów. Przygotowując infografikę na trzeci temat – przestudiuj regulamin szkoły, jeśli wybierzesz temat czwarty – przeprowadź w klasie ankietę.
Odbiorca infografiki nie powinien mieć trudności z jej odczytem, stąd przy użyciu, odpowiednio dużej czcionki wprowadź niezbyt obszerny tekst. Dane możesz wizualizować za pomocą wykresów, piktogramówPiktogrampiktogramów, osi czasu itp. Ważne jest, by infografika była zaskakująca, a jednocześnie ciekawa plastycznie, by przykuwała wzrok i uwagę odbiorcy.
Kampanie reklamowe
Projektanci grafiki często zatrudniani są przez firmy lub instytucje do przygotowania kampanii reklamowej umożliwiającej wypromowanie marki i sprzedaż towaru. Do zadań projektanta należy także projektowanie elementów identyfikacji wizualnej firmy, na które składają się np. logo, strona internetowa, foldery, ulotki, papier firmowy, wizytówki, systemy oznakowania przestrzeni itp.
Zapoznaj się w poniższej galerii z ilustracjami przedstawiającymi wybrane elementy identyfikacji wizualnej firm oraz promocji przedsięwzięć.
R193UTntv3vdu1
Ilustracja przedstawia projekt logo, z podpisem „LABSEN”.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RqwhJoFs3ElnT1
Ilustracja przedstawia projekt oznakowania przestrzeni. Na ścianie widnieje logo „LABSEN”.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RA9VJqr4MXvIb1
Ilustracja przedstawia projekt identyfikacji wizualnej festiwalu. Na podłodze leżą gadżety reklamowe (torby, foldery, plakaty, pokrowce na telefon, koperty, kartka A4) - wszystkie z taką samą wizualizacją, takim samym logo.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RFLejhEOuswjC1
Ilustracja przedstawia projekt strony internetowej.
Strona internetowa, projekt: Radosław Staniec, online-skills, CC BY 3.0
RNU5x15PH70P81
Ilustracja przedstawia projekt baneru strony internetowej.
Baner na stronie internetowej, projekt: Nikodem Pręgowski, online-skills, CC BY 3.0
RdgKDkGKAQFhx1
Ilustracja przedstawia projekt plakatu w przestrzeni publicznej, plakat umieszczony został na przystanku autobusowym.
Plakat w przestrzeni publicznej, projekt: Nikodem Pręgowski, online-skills, CC BY 3.0
mec2509ceae0e1c54_0000000000296
Zawód projektanta
Osoby pracujące w reklamie, w tym projektanci grafiki, często posługują się branżowym żargonem, czyli językiem zawierającym słownictwo wytworzone przez daną grupę zawodową i zazwyczaj zrozumiałym tylko w określonym środowisku. Jednym z wielu takich słów używanych w branży reklamowej jest przejęte z języka angielskiego słowo „brief” (wymawiane jako [brif]).
Zapoznaj się z zamieszczonym niżej tekstem, a następnie rozwiąż zadanie 6.
Adam pracuje w agencji reklamowej zajmującej się przygotowywaniem kampanii reklamowych. W związku z tym, że od kilku lat opracowujebriefydla dużych firm, postrzegany jest jako doświadczony specjalista w tym zakresie. Obecnie jego zadaniem jest opracowaniebriefudla przedsiębiorstwa produkującego meble. Adam musi spotkać się z klientem i ustalić jakie są jego oczekiwania – dowiedzieć się, kto ma być odbiorcą reklamy, jakie cele i za pomocą jakich środków przekazu mają być zrealizowane, jaki jest budżet przedsięwzięcia. Na podstawie tej rozmowy sporządzi pisemny **brief.
R1Cd7YT7rFl0N
Ćwiczenie 6
Odpowiedz na pytanie. Co w branży reklamowej oznacza słowo „brief”? Możliwe odpowiedzi:
1. znak na produktach danej firmy pozwalający wyróżnić go spośród innych produktów, 2. dokument zawierający zestaw informacji użytecznych dla stworzenia kampanii reklamowej, dokładnie określający zadania stawiane agencji reklamowej.
Co oznacza w branży reklamowej słowo „brief”?
dokument zawierający zestaw informacji użytecznych dla stworzenia kampanii reklamowej, dokładnie określający zadania stawiane agencji reklamowe
znak na produktach danej firmy pozwalający wyróżnić go spośród innych produktów
Jeśli myślisz o pracy jako projektant grafiki, musisz wiedzieć, że osoba wykonująca ten zawód powinna mieć szczególne predyspozycje. Podzielić je można na cztery grupy:
zdolności plastyczne i twórcze – talent do projektowania i rysunku wzbogacony wyobraźnią, twórczym myśleniem, myśleniem abstrakcyjnym, a także wrażliwość na piękno i poczucie estetyki;
umiejętności obsługi urządzeń i specjalistycznego oprogramowania związanego z tworzeniem grafiki, przygotowaniem jej do druku czy umieszczania w Internecie;
kompetencje społeczne i personalne – komunikatywność, empatia, umiejętność słuchania umożliwiająca zrozumienie potrzeb klienta i porozumiewanie się z nim oraz z zespołem; zawód wymaga także dużej odporności na stres, rzetelności, dobrej organizacji pracy oraz umiejętności pracy pod presją czasu;
wszechstronna wiedza – np. z historii sztuki, wzornictwa, projektowania przemysłowego, fotografii, malarstwa, rysunku, animacji filmowej, psychologii reklamy.
Inspiracje a prawo autorskie
Poniżej zamieszczono dwie okładki książek. Autor projektów, wykorzystując wiedzę z historii sztuki, użył motywów zaczerpniętych z dzieł sztuki. Kliknij w każdą z okładek i przekonaj się, jakie znane obrazy zainspirowały grafika.
R1arT6F6FybWO1
Ilustracja interaktywna przedstawia okładkę publikacji naukowej. Na czarnym tle ukazany jest mężczyzna w czerwonym turbanie. Mężczyzna patrzy na widza. Na portrecie zamieszczony jest prostokąt z białą obwódką, w którym znajdują się nałożone transparentne, niebieskie prostokąty, nałożone na siebie. Pod portretem znajduje się tytuł publikacji: ARS LONGA-VITA BREVIS oraz tekst: „Tradycyjne i nowoczesne metody badania dzieł sztuki. Pod redakcją Józefa Flika”. Poniżej natomiast nazwa wydawnictwa i rok wydania: „Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2003”. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z reprodukcją obrazu Jana van Eycka „Mężczyzna w turbanie”. Jest to ta sama postać, która została wykorzystana do sporządzenia okładki publikacji naukowej. Pod ilustracją znajduje się informacja: Jan van Eyck, „Mężczyzna w turbanie”, („Autoportret”), 1433, olej na drewnie, National Gallery, Londyn, Wielka Brytania.
Ilustracja interaktywna przedstawia okładkę publikacji naukowej. Na czarnym tle ukazany jest mężczyzna w czerwonym turbanie. Mężczyzna patrzy na widza. Na portrecie zamieszczony jest prostokąt z białą obwódką, w którym znajdują się nałożone transparentne, niebieskie prostokąty, nałożone na siebie. Pod portretem znajduje się tytuł publikacji: ARS LONGA-VITA BREVIS oraz tekst: „Tradycyjne i nowoczesne metody badania dzieł sztuki. Pod redakcją Józefa Flika”. Poniżej natomiast nazwa wydawnictwa i rok wydania: „Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2003”. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z reprodukcją obrazu Jana van Eycka „Mężczyzna w turbanie”. Jest to ta sama postać, która została wykorzystana do sporządzenia okładki publikacji naukowej. Pod ilustracją znajduje się informacja: Jan van Eyck, „Mężczyzna w turbanie”, („Autoportret”), 1433, olej na drewnie, National Gallery, Londyn, Wielka Brytania.
R10OuNFMtbikJ1
Ilustracja interaktywna przedstawia okładkę książki naukowej. Na niebieskim tle umieszczony został brązowy koń z ognistą grzywą. Nad nim znajduje się tytuł i informacje o redakcji tekstu: „Zdolności, talent, twórczość, tom I, pod redakcją Wiesławy Limont, Joanny Cieślikowskiej, Joanny Dreszer”. U dołu natomiast, zawarte są informacje na temat miejsca, daty i wydawnictwa: „Toruń 2008, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika”. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z obrazem Salvadora Dali, przedstawiający postać kobiety na pustkowiu. Z jej pleców wystają maczugi. Postać ma wyciągnięte ręce. Z ciała kobiety wystają otwarte, puste szuflady. Na drugim planie stoi inna postać. Z jej pleców również wystają maczugi, a z głowy wyrastają gałęzie. W prawej, uniesionej ręce kobieta ma czerwoną szarfę. Na dalszym planie, z lewej strony stoi żyrafa z płonąca grzywą. Obok niej znajduje się jeszcze jedna niewielka postać. Obok obrazu znajduje się ilustracja, przedstawiająca detal z samą płonącą żyrafą. Poniżej znajduje się tekst: Salvador Dali, „Płonąca żyrafa”, 1937, olej na desce, Kunstmuseum, Bazylea, Szwajcaria, za: Ignacio Gómez de Liaño, „Dali”, Editiones Poligrafa SA, Barcelona 1990, s.76
Ilustracja interaktywna przedstawia okładkę książki naukowej. Na niebieskim tle umieszczony został brązowy koń z ognistą grzywą. Nad nim znajduje się tytuł i informacje o redakcji tekstu: „Zdolności, talent, twórczość, tom I, pod redakcją Wiesławy Limont, Joanny Cieślikowskiej, Joanny Dreszer”. U dołu natomiast, zawarte są informacje na temat miejsca, daty i wydawnictwa: „Toruń 2008, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika”. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z obrazem Salvadora Dali, przedstawiający postać kobiety na pustkowiu. Z jej pleców wystają maczugi. Postać ma wyciągnięte ręce. Z ciała kobiety wystają otwarte, puste szuflady. Na drugim planie stoi inna postać. Z jej pleców również wystają maczugi, a z głowy wyrastają gałęzie. W prawej, uniesionej ręce kobieta ma czerwoną szarfę. Na dalszym planie, z lewej strony stoi żyrafa z płonąca grzywą. Obok niej znajduje się jeszcze jedna niewielka postać. Obok obrazu znajduje się ilustracja, przedstawiająca detal z samą płonącą żyrafą. Poniżej znajduje się tekst: Salvador Dali, „Płonąca żyrafa”, 1937, olej na desce, Kunstmuseum, Bazylea, Szwajcaria, za: Ignacio Gómez de Liaño, „Dali”, Editiones Poligrafa SA, Barcelona 1990, s.76
Inspirując się istniejącymi dziełami, ważne jest, aby we własnych propozycjach dokonywać zmian estetycznych w stopniu pozwalającym na uznanie odmiennego charakteru dzieła, tak aby stanowiło ono niezależną pracę, która nie narusza prawa autorskiegoPrawo autorskieprawa autorskiego.
Dzieło o nowych jakościach wizualnych powstałe z połączenia fragmentów cudzych wytworów z utworami własnymi artysty nazywane jest w sztuce kolażem, dzieło tego typu o charakterze przestrzennym – asamblażemAsamblażasamblażem, natomiast filmowe to found footageFound footagefound footage. [czyt.: fałnd futydż]. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się z e‑materiałów:
Poznajemy technikę kolażu – klasowy fotokolaż;
Sztuka w trzech wymiarach. Cz. III. Rzeźba współczesna;
Nowe media. Sztuka multimedialna.
Kolaż, asamblaż, found footage należy odróżniać od plagiatu, czyli przypisania sobie autorstwa dzieła lub jego fragmentu, stworzonego przez innego autora. Grafik kopiujący cudze wytwory lub jego części i ukrywający ich pochodzenie, nielegalnie przypisuje sobie ich autorstwo, a także nielegalnie je rozpowszechnia, narusza w ten sposób prawo własności intelektualnej.
Ochrona własności intelektualnej staje się ważnym tematem społecznym. Przyjrzyj się zamieszczonym w galerii plakatom społecznymPlakat społecznyplakatom społecznym poświęconym tej tematyce.
RV9cAGrwsx7kQ1
Ilustracja przedstawia projekt „NIE K®ADNIJ”. Ukazuje srokę na ludzkich nogach, trzymającą w dziobie znak -wszelkie prawa zastrzeżone. U dołu umieszczony jest tytuł w którym litera R została zastąpiona R w kółku oznaczające zastrzeżenie praw autorskich.
Źródło: online skills.
R1TvFHXAxdLll1
Ilustracja przedstawia projekt „NIE MAŁPUJ”. Ukazuje dwie małpy z ludzkimi twarzami, będące lustrzanym i odwróconym odbiciem. Górna jest żółta, dolna niebieska. Po prawej stronie znajduje się hasło „Chroń prawo własności intelektualnej”. Pośrodku, pomiędzy zwierzętami znajduje się tytuł.
Źródło: online skills.
RpBeSrl5ZWBU11
Ilustracja przedstawia projekt „NIE KRADNIJ”. Ukazuje czarny klucz z różowym półcieniem, którego wytrych zawiera zęby. Od niego odchodzi chmura z tytułem. Po lewej stronie u dołu znajduje się pionowy tekst „Ochrona własności intelektualnej”.
Źródło: online skills.
Na pierwszym plakacie możemy zauważyć nawiązanie do najpopularniejszego symbolu znau ochronnego – wpisanej w koło litery „R”. Przyjrzyj się detalom z plakatu i zastanów się, gdzie taki znak jest umieszczany.
RIsPcSwYHKfHf1
Ilustracja przedstawia fragment projektu „NIE K®ADNIJ”. Ukazuje głowę sroki, trzymającej w dziobie znak wszelkie prawa zastrzeżone, czyli R w kółku. U dołu umieszczony jest tytuł KRADNIJ, w którym litera R została zastąpiona R w kółku oznaczające zastrzeżenie praw autorskich.
Źródło: online skills.
RoVMXeiq5osjK1
Ilustracja przedstawia R w kółku.
Źródło: online skills.
Znak „R” w kółku to skrót od słowa „registered”, oznaczający, że dany znak towarowy – nazwa lub logo firmy, został zarejestrowany w urzędzie Patentowym w Polsce lub za granicą. Firmy umieszczające ten znak w sąsiedztwie swojego znaku towarowego zabezpieczają się przed kradzieżą marki. Ponadto umieszczanie symbolu R przy nazwie i logo firmy jest zalecane z tego względu, iż zwiększa jej prestiż i budzi większą wiarygodność w oczach klientów.
Drugim popularnym znakiem wskazującym na ochronę prawa autorskiego jest wpisana w koło litera „C”, czyli copyright.
Znak „copyright”, oznacza prawa autorskie, a w szczególności prawa do korzyści finansowych, należących do twórcy dzieła. Informuje, że używając danego wytworu należy respektować prawa autorskie. Znak ten wprowadzono już w 1909 roku w Stanach Zjednoczonych Ameryki.
Autor może swój utwór udostępnić innym pod określonymi warunkami. Udziela wówczas tzw. licencji Creative Commons oznaczanej symbolem CC lub CC0.
mec2509ceae0e1c54_0000000000349
RNYNseBRm6zwp1
Ilustracja przedstawia dwie litery C w kółku.
CC, online-skills, CC BY 3.0
Znak ten informuje, że utwory mają „pewne prawa zastrzeżone” (z ang. some rights reserved) – autor zgadza się na nieodpłatne kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie swojego dzieła, pod warunkiem umieszczenia informacji o jego twórcy. Dołączenie do tego znaku innych oznaczeń, np. zastosowanie symbolu CC BY‑NC, wskazuje na występowanie dodatkowych warunków – przykładowo autor udzielający licencji CC BY‑NC umożliwia wykorzystanie swojego dzieła, ale tylko w celach niekomercyjnych.
mec2509ceae0e1c54_0000000000356
RASKxW9fj3b1D1
Ilustracja przedstawia poziomy prostokąt otoczony ramką, w którym zamieszczone są: przekreślona cyfra zero oraz napis na czarnym tle "public domain".
Źródło: online skills.
Znak ten informuje, że autor zrzeka się wszystkich praw, jakich można się zrzec w danym systemie prawnym. W związku z tym utwór może być swobodnie wykorzystywany, kopiowany, rozpowszechniany, modyfikowany, bez podawania informacji o jego twórcy.
Ilustracja interaktywna przedstawia szklaną butelkę Coca‑Coli z czerwoną naklejką zawierającą logo firmy. Na ilustracji w prawym dolnym rogu znajduje się niebieski kwadrat z literą I. Po odwróceniu ilustracja przedstawia białe logo firmy Coca‑Cola na tle czerwonego koła. Pod grafiką znajduje się informacja: To znak ® informujący o tym, że ta nazwa napoju jest zastrzeżona w Urzędzie Patentowym i oznaczenie identyczne lub podobne nie może być wprowadzane przez inne firmy.
Ilustracja interaktywna przedstawia szklaną butelkę Coca‑Coli z czerwoną naklejką zawierającą logo firmy. Na ilustracji w prawym dolnym rogu znajduje się niebieski kwadrat z literą I. Po odwróceniu ilustracja przedstawia białe logo firmy Coca‑Cola na tle czerwonego koła. Pod grafiką znajduje się informacja: To znak ® informujący o tym, że ta nazwa napoju jest zastrzeżona w Urzędzie Patentowym i oznaczenie identyczne lub podobne nie może być wprowadzane przez inne firmy.
Pamiętaj, że w interpretacji prawa autorskiego występuje wiele zawiłości, pojawiających się zwłaszcza w przypadku, gdy dzieło jest upowszechniane (np. w Internecie) lub przeznaczone do użycia komercyjnego, czyli w celu osiągnięcia korzyści finansowych. Jeśli masz wątpliwości co do możliwości użycia czyjegoś dzieła, wnikliwe przeglądnąć wszystkie załączniki i odsyłacze towarzyszące danemu oznakowaniu. W szczególnych przypadkach należy korzystać z porady kancelarii prawnych.
Tradycyjne techniki plastyczne w projektowaniu graficznym
W specyfikę zawodu projektanta grafiki wpisany jest stały rozwój zdolności manualnych. Każdy projektant pracę zaczyna od wykonania szkicuSzkicszkicu. Niektórzy używają do tego celu myszki, inni rysika i tabletu, a jeszcze inni tradycyjnie ołówka i kartki papieru.
R1FYO12AOgeH61
Ilustracja przedstawia szkic Tomasza Wleźlaka, wykonany ołówkiem na kartce. Ukazuje ona konia na motocyklu.
Szkic kadru filmu animowanego „Just Got Paid”, projekt: Tomasz Wlaźlak, online-skills, CC BY 3.0
R1MypEEEs9mrI1
Ilustracja przedstawia kolorowy obrazek Tomasza Wleźlaka. Ukazuje ona konia jadącego na motocyklu przy zachodzie słońca.
Kadr filmu animowanego „Just Got Paid”, projekt: Tomasz Wlaźlak, online-skills, CC BY 3.0
Mimo iż podstawowym narzędziem pracy projektanta grafiki jest komputer ze specjalistycznym oprogramowaniem, aby uzyskać oczekiwany efekt końcowy, wykorzystuje on także narzędzia i techniki tradycyjnych dziedzin sztuk plastycznych: rysunku, malarstwa, grafiki warsztatowej, fotografii.
Rvyldu9rRGbjN1
Ilustracja interaktywna przedstawia projekt Joanny Frydrychowicz-Janiak i Krzysztofa Skrzypczyka. Ukazuje pralkę, w której piorą się mundury z flagami Ukrainy i Rosji. Nad bębnem znajdują się przyciski, wśród których wyeksponowany jest czerwony przycisk STOP. Pod pralką ukazana jest czerwona plama krwi. Na ilustracji znajdują się interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Ten plakat powstał w wyniku połączenia nowoczesnych technik komputerowych i tradycyjnych metod pracy artystycznej – ręcznie malowanych elementów oraz fotografii.
Punkt 2: malarstwo (tempera).
Punkt 3: malowanie na tkaninie.
Punkt 4: fotografia.
Ilustracja interaktywna przedstawia projekt Joanny Frydrychowicz-Janiak i Krzysztofa Skrzypczyka. Ukazuje pralkę, w której piorą się mundury z flagami Ukrainy i Rosji. Nad bębnem znajdują się przyciski, wśród których wyeksponowany jest czerwony przycisk STOP. Pod pralką ukazana jest czerwona plama krwi. Na ilustracji znajdują się interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Ten plakat powstał w wyniku połączenia nowoczesnych technik komputerowych i tradycyjnych metod pracy artystycznej – ręcznie malowanych elementów oraz fotografii.
Punkt 2: malarstwo (tempera).
Punkt 3: malowanie na tkaninie.
Punkt 4: fotografia.
Przyjrzyj się zamieszczonym w galerii plakatom, a następnie rozwiąż zadanie.
R1V2lTBGj4GkB1
Ilustracja przedstawia projekt Joanny Frydrychowicz‑Janiak i Krzysztofa Skrzypczyka. Ukazuje ona różowego bałwanka, w stroju kąpielowym.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RsDwNH0CRS5kP1
Ilustracja przedstawia rysunek pustego zdjęcia profilowego na Facebooku, pod którym jest podpis: „NIE MA MNIE na Facebooku”.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RqT69g6MmFDUx1
Ilustracja przedstawia projekt Joanny Frydrychowicz‑Janiak i Krzysztofa Skrzypczyka. Ukazuje ona zielone łodygi bambusa, które są zamazywane siwą farbą. Na plakacie widnieje napis: „stop polluting the world”.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R10rt5KstiZOM1
Ilustracja przedstawia projekt Joanny Frydrychowicz‑Janiak i Krzysztofa Skrzypczyka. Ukazuje ona postacie na wozach, ciągniętych przez konie. Wozem powozi mężczyzna, na pierwszej grafice na wozie znajduje się siano, na drugiej grafice na wozie siedzi uśmiechnięta kobieta.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
ROasXnFTCsyAN
Ćwiczenie 7
Odpowiedz na pytanie. Które techniki plastyczne mogą być wykorzystane do stworzenia plakatu? Możliwe odpowiedzi: 1. linoryt, 2. kolaż, 3. malarstwo, 4. płaskorzeźba, 5. instalacja.
Odpowiedz na pytanie. Które techniki plastyczne mogą być wykorzystane do stworzenia plakatu? Możliwe odpowiedzi: 1. linoryt, 2. kolaż, 3. malarstwo, 4. płaskorzeźba, 5. instalacja.
Niżej przedstawione plakaty zostały wykonane przy użyciu różnych technik plastycznych, a następnie przetworzone w programach graficznych. Pod każdy plakatem zamieść odpowiednie określenie opisujące zastosowaną technikę. Jeśli chcesz się upewnić czym jest kolaż oraz linoryt, zajrzyj do słowniczka.
linoryt, malarstwo, malarstwo i fotografia, malarstwo i technika kolażu
.................
.................
.................
.................
Podsumowanie
Efekty pracy projektanta grafiki obecne są wszędzie. Ważne jest, aby były to wytwory estetyczne i nie zaburzały, a wręcz porządkowały przestrzeń, w której są umieszczane. Codziennie spotykamy wiele różnych form projektów graficznych: podręczniki, czasopisma, nadruki na koszulkach, opakowania, szyldy sklepów, ulotki, plakaty, billboardy, reklamy w telewizji, strony internetowe, aplikacje w telefonie i wiele, wiele innych.
Widać je nawet na zdjęciu zabytkowego fragmentu miasta. Kliknij w ilustrację i przekonaj się, który element widoczny na fotografii zaprojektował współczesny grafik.
RzhNgYQF6ebM81
Ilustracja interaktywna - po kliknięciu kursorem myszy na grafikę, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa. Grafika przedstawia zdjęcie ulicy Chopina w Toruniu, przez która przejeżdża żółto - niebieski tramwaj.
Ilustracja interaktywna - po kliknięciu kursorem myszy na grafikę, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa. Grafika przedstawia zdjęcie ulicy Chopina w Toruniu, przez która przejeżdża żółto - niebieski tramwaj.
Ulica Chopina w Toruniu, wikimedia.org, domena publiczna
Słownik pojęć
Akcydensowy
Akcydensowy
związany z akcydensami, czyli drukiem akcydensowym – jednoarkuszowym wydrukiem o charakterze użytkowym lub okolicznościowym, do których zaliczyć można np. zaproszenia, ulotki, znaczki, wizytówki, etykiety, afisze itp.
Asamblaż
Asamblaż
odmiana przestrzennego kolażu; artystyczne, trójwymiarowe formy utworzone z gotowych przedmiotów (zazwyczaj codziennego użytku lub odpadów) niewytworzonych przez artystę, ale przez niego przetworzonych i zastosowanych w nowym znaczeniu.
Found footage
Found footage
w filmie łączenie fragmentów cudzych dzieł z utworami własnymi artysty oraz ich cyfrowa transformacja; wytworami innych autorów mogą być obrazy, fotografie, nagrania video (np. fragmenty filmów, programów telewizyjnych czy nagrań archiwalnych), przetwarzane w nowe dzieło, będące nośnikiem nowych treści i nowych jakości wizualnych.
Jednoarkuszowy
Jednoarkuszowy
składający się z jednego arkusza, czyli w przypadku akcydensów powstający z jednej kartki dowolnego rozmiaru.
Katalog
Katalog
katalog wystawy to wydawnictwo towarzyszące wystawie zawierające zazwyczaj reprodukcje dzieł, noty biograficzne artystów, recenzje twórczości; katalog reklamowy, inaczej folder, to forma prezentacji firmy i jej produktów zawierająca zdjęcia produktów, ich opis, dowolne dodatkowe informacje, takie jak np. cennik, instrukcje użytkowania.
Kolaż
Kolaż
z języka francuskiego (collage) oznacza przyklejanie. Jest to technika plastyczna, która polega na komponowaniu obrazu z różnych materiałów, np. kawałków tkanin, drewna, ilustracji gazetowych, reprodukcji, fotografii, a także drobnych przedmiotów codziennego użytku. Po przyklejeniu ich na wybrane podłoże (np. płótno, papier) można dokonać ostatecznej korekty za pomocą farb, piórka, pisaka, ołówka, a nawet zwykłego długopisu.
Krój pisma
Krój pisma
charakterystyczny rysunek pisma drukarskiego o jednolitych cechach graficznych (stylu, proporcji, układzie, kształcie) w komplecie liter, cyfr i znaków.
Linoryt
Linoryt
technika graficzna, w której rysunek żłobi się za pomocą dłut i noży w linoleum, a następnie, z tak przygotowanej matrycy odbija na papierze.
Logo
Logo
graficzny symbol przedsiębiorstwa, organizacji, serii wydawniczej itp.
Piktogram
Piktogram
jednoznaczny znak informacyjny, przedstawiający dane pojęcie za pomocą obrazka.
Plakat społeczny
Plakat społeczny
plakat, który porusza ważne, także trudne i kontrowersyjne tematy, takie, jak np. tolerancja, przemoc, ubóstwo.
Prawo autorskie
Prawo autorskie
część prawa własności intelektualnej zawierająca przepisy wydane z myślą o ochronie interesów twórców i dotycząca stosunków prawnych, związanych z tworzeniem, korzystaniem z utworów i ich ochroną.
Szkic
Szkic
szybki rysunek, zwykle z natury, będący notatką z postrzeganych zjawisk lub zapis poszczególnych etapów koncepcji artystycznych.
Źródła:
encyklopedia.pwn.pl
sjp.pwn.pl
Galeria projektów graficznych i dzieł sztuki
RrSxxMSU1cAfG1
Ilustracja przedstawia foldery reklamowe. Ukazuje leżące jedna na drugiej teczki oraz segregator, którego front jest powieleniem motywu, znajdującego się na teczkach. Przedstawia rozmyte czarno‑białe zdjęcie wnętrza z naniesionym na nie motywem graficznym i napisem. Po prawej stroni, przy brzegu znajduje się bordowy pas z wycięciem.
Źródło: online-skills.
R1BNKQELxL1fT1
Ilustracja przedstawia żółtą teczkę „Raport 2015”, zaprojektowaną przez Krzysztofa Skrzypczyka. Na środku znajduje się tytuł wraz z dodatkowymi informacjami o jej zawartości. Na teczce umieszczono dwa motywy graficzne: czarną klamrę oraz niebieski znak mniejszości. Przy dolnej krawędzi jest zielono‑czerwony pasek.
Źródło: online-skills.
RLZgdxVC6IR9n1
Ilustracja przedstawia okładkę książki „MEBLE JAKO PRZEDMIOTY UŻYTKOWE I ZABYTKI”, zaprojektowaną przez Krzysztofa Skrzypczyka. Pod napisem zamieszczonym na czarnym tle znajdują się cztery zdjęcia: na pierwszym zabytkowe krzesło ze stolikiem, na drugim - taborety wykonane z drewna, trzecie to fotografia małżeństwa, siedzącego w chacie, czwarte - wnętrze muzeum .
Źródło: online-skills.
RhXH1ThOyGBUw1
Ilustracja przedstawia projekt okładki miesięcznika „National Geographic”, na której znajduje się piramida cywilizacji Majów. Fotografia ukazuje ujętą centralnie piramidę na tle bujnej roślinności i ciemnoniebieskiego nieba. W górnej części piramida jest oświetlona. W górnej części okładki znajduje się tytuł czasopisma, a u dołu duży napis MAYA oraz tekst zawierający informacje o zawartości miesięcznika. Ilustracja otoczona jest żółtym obramowaniem na fioletowym tle.
Źródło: online-skills.
RduLVVVROK8uJ1
Ilustracja przedstawia okładkę książki dla dzieci Anny Świrszczyńskiej „Cudowna broda szacha”, zilustrowanej przez Jana Lenicę. Ukazuje kilka grafik na białym tle: dużą rybę, obraz w ramce przedstawiający paproć w donicy, profil mężczyzny z długą brodą i trójkątną choinkę z księżycem na czubku. Dokoła okładkę otaczają paski w kolorach: zielonym i pomarańczowym. Wewnątrz znajduje się oliwkowy kwadrat z nazwiskiem autorki i tytułem oraz pionowy pasek z nazwiskiem ilustratora.
Źródło: online-skills.
R3SMeRvTuk45q1
Zdjęcie przedstawia okładkę książki „Biały niedźwiedź, czarna krowa”.
Marcin Brykczyński, il.: Grażka Lange, „Biały niedźwiedź, czarna krowa”, Nasza Księgarnia, Warszawa 2004, online-skills, CC BY 3.0
RO7XYhPi8gge31
Zdjecie przedstawia ilustrację z fragmentu książki „Jak robić przekręty. Poradnik dla dzieci”, w tle znajduje się rysunek zupy na telerzu.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1Wh66KkebFsP1
Zdjecie przedstawia ilustrację z książki dla dzieci: „Grzyby. Dziwne fakty z życia grzybów”. Na rysunku znajdują się dwa muchomory, dookoła których są napisy.
Liliana Fabisińska, „Grzyby. Dziwne fakty z życia grzybów, o których nie mieliście pojęcia”, il.: Asia Gwis, Nasza Księgarnia, Warszawa 2017, s. 39, online-skills, CC BY 3.0
R1Cp1FTRPVVib1
Zdjecie przedstawia fragment książki „Wszystko gra”. Na białym tle, czarnym kolorem, narysowany został mężczyzna, dosiadający rumaka. Powyżej niego znajduje się drzewo. W lewym górnym rogu widzimy krótki tekst.
Anna Czerwińska-Rydel, „Wszystko gra”, il.: Marta Ignerska, Wytwórnia, Warszawa 2011, s. 16-17, online-skills, CC BY 3.0
RH3lrx2er6sVB1
Zdjecie przedstawia dwie strony książki „Wiersze pod psem”. Na pierwszej stronie widzimy nogi kobiety i mężczyzny, od pasa w dół, pod nimi krótki tekst. Na drugiej stronie widzimy krótki tekst oraz nogę mężczyzny, na pierwszym planie jest jego but.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1QNul3CfYuMR1
Zdjęcie przedstawia fragment książki ilustrowanej, ukazujacej dwie postacie schodzące ze schodów. Tło stanowi ściana pomieszczenia - w górnej części niebieska w czarne kropki, zaś, poniżej schodów - czerwona.
Leszek K. Talko, „Jaś i Małgosia”, il.: Anna Niemierko, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa 2005, s.30-31, online-skills, CC BY 3.0
RyBR5o27w8P4Z1
Ilustracja przedstawia okładkę książki Hervé'a Tulleta „Książka z dziurą”. Na czerwonym tle, lewą stronę okładki wypełnia biała twarz z szeroko otwartymi ustami. Po prawej stronie znajduje się zapisane czarnym drukiem nazwisko autora, a pod nim białymi literami tytuł książki oraz kilka czarnych kleksów. W prawym, dolnym rogu znajduje się logo wydawnictwa.
Źródło: online-skills.
RMSgomK50cHnw1
Ilustracja przedstawia okładkę książki „Calineczka”, zilustrowaną przez Lauren Mills. Na białym tle ukazany jest kielich kwiatu na łodydze z zielonym liściem. W kielichu siedzi mała dziewczynka. Na łodydze znajduje się motyl. W górnej części znajduje się nazwisko autora i tytuł, w dolnej informacja o autorce ilustracji.
Źródło: online-skills.
R1GmCoxS6spmo1
Ilustracja przedstawia okładkę książki dla dzieci „Fala”. Na białym tle znajduje się biegnąca dziewczynka. Postać wykonana jest ołówkiem. Nad nią umieszczony jest duży, niebieski napis „fala”.
Źródło: online-skills.
R1cWZWzp4Nq9R1
Ilustracja przedstawia okładkę książki dla dzieci: „Zdumiewające opowieści pandy”. Ukazuje pandę z japońską parasolką tańczącą na szczycie dachu. Obok niej znajduje się tytuł książki i autor. Górną część wypełniają gałęzie kwitnącej wiśni. U dołu znajdują się dachy innych budynków oraz daleki pejzaż z zabudowaniami. Tłem jest pogodne niebo.
Źródło: online-skills.
R1LLhuLbcDq9M1
Ilustracja przedstawia okładkę książki: „Płaszcz Józefa”. Rysunek prezentuje mężczyznę w płaszczu i nożycami w ręku. Na plecach mężczyzny siedzi kura. Po prawej stronie znajduje tytuł i autor. W prawym dolnym rogu leży rudy kot, a obok niego szpulka z nićmi.
Źródło: online-skills.
R1eE7iDpjjd0l1
Ilustracja przedstawia obwolutę książki „Płaszcz Józefa”. Po lewej stronie na zielonym tle znajduje się, krótki opis książki. Po prawej na czarnym tle umieszczone są skrawki materiału w różne wzory i kolory.
Źródło: online-skills.
RrmM1x04U18ax1
Ilustracja przedstawia obwolutę książki dla dzieci: „Fala”. Na białym tle znajduje się tekst z informacją o treści i autorce. Po lewej stronie na szarym, pionowym pasku zamieszczone są niebieskie rysunki.
Suzy Lee, „Fala”, il.: Suzy Lee, Wydawnictwo Mam, Warszawa 2011, online-skills, CC BY 3.0
R12wiz8PweO5t1
Ilustracja przedstawia obwolutę książki dla dzieci „Calineczka”. Prawą stronę zajmuje założony fragment białej okładki z tekstem i motylem, lewa jest fioletowa.
Źródło: online-skills.
Rzpt76U5OXRUt1
Ilustracja przedstawia obwolutę książki dla dzieci: „Zdumiewające opowieści pandy”. Po lewej stronie znajduje się fragment zagiętej okładki z motywami domów i kwitnącej wiśni, po prawej na fioletowym tle umieszczono zbliżenie na monochromatyczny motyw wiśni.
Jon J. Muth, „Zdumiewające opowieści pandy”, il.: Jon J. Muth, Wydawnictwo Sonia Draga, Katowice 2008, online-skills, CC BY 3.0
R10QP75gK04iA1
Ilustracja przedstawia fragment tworzenia oprawy graficznej ksiązki dla dzieci Marii Szczodrowskiej: „Teodor”. Widac dłoń, rysującą kropkę na stronie książki.
Maria Szczodrowska, „Teodor”, il.: Maria Szczodrowska, Wydawnictwo Fundacji Win-Win, Toruń 2013, online-skills, CC BY 3.0
Rda637GSqN1yH1
Ilustracja przedstawia fragment tworzenia oprawy graficznej książki dla dzieci Marii Szczodrowskiej: „Teodor”. Widać dłoń, odciskającą na kopercie, pieczątkę.
Maria Szczodrowska, „Teodor”, il.: Maria Szczodrowska, Wydawnictwo Fundacji Win-Win, Toruń 2013, online-skills, CC BY 3.0
R1dcbTSOfaq9Z1
Ilustracja przedstawia fragment tworzenia oprawy graficznej książki dla dzieci Marii Szczodrowskiej: „Teodor”. Widać ostatnią stronę książki, na której przyklejona jest koperta. Do koperty wkładana jest płyta CD.
Maria Szczodrowska, „Teodor”, il.: Maria Szczodrowska, Wydawnictwo Fundacji Win-Win, Toruń 2013, online-skills, CC BY 3.0
R1AAt9QBWD9hn1
Ilustracja przedstawia fragment tworzenia oprawy graficznej książki dla dzieci Marii Szczodrowskiej: „Teodor”. Na stole leży zamknięta książka oraz płyta CD.
Maria Szczodrowska, „Teodor”, il.: Maria Szczodrowska, Wydawnictwo Fundacji Win-Win, Toruń 2013, online-skills, CC BY 3.0
R1Ja6iXhT5xG71
Zdjęcie przedstawia stronę z książki „Teodor”, z informacjami o publikacji. Napisy zostały przedstawione na białym tle. Dookoła strony znajduje się żółty szlaczek.
Maria Szczodrowska, „Teodor”, il.: Maria Szczodrowska, Wydawnictwo Fundacji Win-Win, Toruń 2013, s. 48, online-skills, CC BY 3.0
R1C9FUzBDw8WC1
Zdjęcie przedstawia stronę z książki „Grzyby. Dziwne fakty z życia grzybów, o których nie mieliście pojęcia” z informacjami o publikacji. Napisy zostały przedstawione na białym tle.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1Rz6YFTNznB41
Zdjęcie przedstawia stronę z książki „Jaś i Małgosia” z informacjami o publikacji. Napisy zostały przedstawione na błękitnym tle, w różowe paski.
Leszek K. Talko, „Jaś i Małgosia”, il.: Elżbieta Wasiuczyńska, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa 2005, s.38, online-skills, CC BY 3.0
RGsrNysyx9gNK1
Zdjecie przedstawia projekt wykonanej wizytówki.
Wizytówka, projekt: Andre Riovani Miôr, online-skills, CC BY 3.0
RL6mmVMQCX0ay1
Zdjęcie przedstawia projekt koszulki.
Koszulka, projekt: Nikodem Pręgowski, online-skills, CC BY 3.0
R1N2bKXFQxHpy1
Ilustracja przedstawia obiegowy banknot 500 zł. Na banknocie widnieje podobnizna Jana III Sobieskiego.
Banknot 500 zł, projekt: Andrzej Heidrich, online-skills, CC BY 3.0
RHkpEtOfUKXDM1
Zdjęcie przedstawia projekt nadruków na przypinkach.
Przypinki, projekt: Nikodem Pręgowski, online-skills, CC BY 3.0
R1F80gveEScHo1
Ilustracja przedstawia projekt nadruku toreb na zakupy.
Torby na zakupy, projekt: Nikodem Pręgowski, online-skills, CC BY 3.0
RfnugEP11LWsm1
Ilustracja przedstawia plakat: „50+” wg. projektu Joanny Frydrychowicz‑Janiak i Krzysztofa Skrzypczyka. Ukazuje ona na niebieskim tle pomarańczowo‑żółty napis pięćdziesiąt plus. Na dole znajduje się biały tekst „Życie nie kończy się po pięćdziesiątce”.
Źródło: online-skills.
RbqXSq1xNoVWG1
Ilustracja przedstawia afisz z Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego, autorstwa Radosława Stańca. Ukazuje informacje na temat prezentowanych podczas festiwalu sztuk teatralnych. Wykaz ułożony jest chronologicznie. Układ treści nawiązuje do logo festiwalu, którym są dwa ostrosłupy - dolny odwrócony jest do góry nogami, a bryły łączą się połowami podstaw. Na afiszu po lewej i prawej stronie znajdują się czarno‑szare trójkąty, również powiązane z logo festiwalu.
Źródło: online-skills.
RMuLsJKvUrf2m1
Ilustracja przedstawia afisz zaprojektowany przez Radosława Stańca z okazji 22 Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Toruniu „Kontakt”. W górnej części na trójkątnym, granatowym polu znajduje się informacja z nazwą festiwalu oraz jego logo, składające się z dwóch ostrosłupów, stykających się podstawami. Poniżej po lewej stronie czas, w którym odbywa się festiwal: 24‑30.05.2014, natomiast po prawej stronie miejsce: Toruń. Pod spodem znajduje się kalendarium. W kolumnach wymienione są kolejne dni, godziny, tytuł sztuki oraz miejsce jej prezentacji. U dołu pośrodku znajduje się granatowy trójkąt z tekstem: Oznaczenie spektakli konkursowych oraz fragment logo z jednym z ostrosłupów. Po lewej stronie umieszczone zostały logoa instytucji, które sprawowały patronat nad festiwalem oraz loga sponsorów.
Źródło: online-skills.
R174M6q5GLbCs1
Ilustracja przedstawia plakat festiwalu „Kontakt” wg. Projektu Radosława Stańca. W centrum plakatu znajdują się dwa stożki w kolorach szarym i czarnym, stykające się krawędziami podstawy. Przecinają je trzy czarne linie. Wokół nich wykreślone zostały połączone białe odcinki. W górnej części znajduje się informacja o festiwalu: 22, KONTAKT. Międzynarodowy Festiwal Teatralny, 24‑30.05.2014. Pod logo zamieszczona jest także informacja: International Theatre Festival, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu. Poniżej znajduje się wyciągnięta ręka z otwartą dłonią, skierowaną w górę. Tło plakatu jest jasnoszare.
Źródło: online-skills.
R1MLOyUSvyws81
Ilustracja przedstawia plakat zaprojektowany przez Joannę Frydrychowicz‑Janiak. Na ciemnoniebieskim tle znajduje się narysowana szarą linią forma do pieczenia babki. Górna krawędź formy została sporządzona kolorem jasnoniebieskim. Przypomina chmurkę. Pod motywem graficznym znajduje się biały napis: Życie poza formą.
Źródło: online-skills.
RgzCNnN21fclN1
Ilustracja przedstawia plakat dwudziestego pierwszego Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego. Na górze znajduje się informacja o konkursie i jego terminie. Poniżej zamieszczono graficzny motyw, nawiązujący do fortepianu. Składa się on z dwóch elementów: klawiatury u dołu i dwu serc, będących klapą fortepianu.
Źródło: online-skills.
RUjpjKyQRvQTC1
Ilustracja przedstawia trzy infografiki. Pierwsza dotyczy osadnictwa wczesnośredniowiecznego na wzgórzach lubelskich. Jej tytuł znajduje się na czarnym pasku. Poniżej umieszczono schemat mapy z oznaczeniami graficznymi i tekstami oraz legendą. Druga infografika przedstawia mapę myśli na temat kompetencji medialnych. Zawiera ilustracje i komentarze w formie schematu. Trzecia to infografika geograficzna, zawierająca informacje statystyczne i ciekawostki na temat Polski, przedstawione w formie graficznej i tekstowej.
Źródło: online-skills.
R193UTntv3vdu1
Ilustracja przedstawia projekt logo, z podpisem „LABSEN”.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RqwhJoFs3ElnT1
Ilustracja przedstawia projekt oznakowania przestrzeni. Na ścianie widnieje logo „LABSEN”.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RA9VJqr4MXvIb1
Ilustracja przedstawia projekt identyfikacji wizualnej festiwalu. Na podłodze leżą gadżety reklamowe (torby, foldery, plakaty, pokrowce na telefon, koperty, kartka A4) - wszystkie z taką samą wizualizacją, takim samym logo.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RFLejhEOuswjC1
Ilustracja przedstawia projekt strony internetowej.
Strona internetowa, projekt: Radosław Staniec, online-skills, CC BY 3.0
RNU5x15PH70P81
Ilustracja przedstawia projekt baneru strony internetowej.
Baner na stronie internetowej, projekt: Nikodem Pręgowski, online-skills, CC BY 3.0
RdgKDkGKAQFhx1
Ilustracja przedstawia projekt plakatu w przestrzeni publicznej, plakat umieszczony został na przystanku autobusowym.
Plakat w przestrzeni publicznej, projekt: Nikodem Pręgowski, online-skills, CC BY 3.0
R10H1m3cJljSM1
Ilustracja przedstawia okładkę publikacji naukowej. Na czarnym tle widzimy głowę mężczyzny, w czerwonym turbanie. Mężczyzna patrzy na widza. Na portrecie zamieszczony jest prostokąt z białą obwódką, w którym znajdują się nałożone transparentne, niebieskie prostokąty, nałożone na siebie. Pod portretem znajduje się tytuł publikacji: ARS LONGA‑VITA BREVIS oraz tekst: „Tradycyjne i nowoczesne metody badania dzieł sztuki. Pod redakcją Józefa Flika”. Poniżej natomiast nazwa wydawnictwa i rok wydania: „Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2003”.
Źródło: online-skills.
R1I66OJXVVSDd1
Ilustracja przedstawia „Autoportret”. Jana van Eycka. Na czarnym tle znajduje się mężczyzna w czerwonym turbanie. Mężczyzna patrzy na widza. Ubrany jest w płaszcz z postawionym kołnierzem. Ma poważny i skupiony wyraz twarzy.
Źródło: online-skills.
Rp1h5e8oJyljF1
Ilustracja przedstawia okładkę książki naukowej. Na niebieskim tle umieszczony został brązowy koń z ognistą grzywą. Nad nim znajduje się tytuł i informacje o redakcji tekstu: „Zdolności, talent, twórczość, tom I, pod redakcją Wiesławy Limont, Joanny Cieślikowskiej, Joanny Dreszer”. U dołu natomiast zawarte są informacje na temat miejsca, daty i wydawnictwa: „Toruń 2008, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika”.
Źródło: online-skills.
RESGT4CqI7BEm1
Ilustracja przedstawia obraz Salvadora Dali „Płonąca żyrafa”, przedstawiający postać kobiety na pustkowiu. Z jej pleców wystają maczugi. Postać ma wyciągnięte ręce. Z ciała kobiety wystają otwarte, puste szuflady. Na drugim planie stoi inna postać. Z jej pleców również wystają maczugi, a z głowy wyrastają gałęzie. W prawej, uniesionej ręce kobieta ma czerwoną szarfę. Na dalszym planie, z lewej strony stoi żyrafa z płonąca grzywą. Obok niej znajduje się jeszcze jedna niewielka postać. Obok obrazu znajduje się ilustracja, przedstawiająca detal z samą płonącą żyrafą.
Źródło: online-skills.
RV9cAGrwsx7kQ1
Ilustracja przedstawia projekt „NIE K®ADNIJ”. Ukazuje srokę na ludzkich nogach, trzymającą w dziobie znak -wszelkie prawa zastrzeżone. U dołu umieszczony jest tytuł w którym litera R została zastąpiona R w kółku oznaczające zastrzeżenie praw autorskich.
Źródło: online skills.
R1TvFHXAxdLll1
Ilustracja przedstawia projekt „NIE MAŁPUJ”. Ukazuje dwie małpy z ludzkimi twarzami, będące lustrzanym i odwróconym odbiciem. Górna jest żółta, dolna niebieska. Po prawej stronie znajduje się hasło „Chroń prawo własności intelektualnej”. Pośrodku, pomiędzy zwierzętami znajduje się tytuł.
Źródło: online skills.
RpBeSrl5ZWBU11
Ilustracja przedstawia projekt „NIE KRADNIJ”. Ukazuje czarny klucz z różowym półcieniem, którego wytrych zawiera zęby. Od niego odchodzi chmura z tytułem. Po lewej stronie u dołu znajduje się pionowy tekst „Ochrona własności intelektualnej”.
Źródło: online skills.
R1FYO12AOgeH61
Ilustracja przedstawia szkic Tomasza Wleźlaka, wykonany ołówkiem na kartce. Ukazuje ona konia na motocyklu.
Szkic kadru filmu animowanego „Just Got Paid”, projekt: Tomasz Wlaźlak, online-skills, CC BY 3.0
R1MypEEEs9mrI1
Ilustracja przedstawia kolorowy obrazek Tomasza Wleźlaka. Ukazuje ona konia jadącego na motocyklu przy zachodzie słońca.
Kadr filmu animowanego „Just Got Paid”, projekt: Tomasz Wlaźlak, online-skills, CC BY 3.0
Rnk8OGHIpEDIU1
Ilustracja przedstawia projekt Joanny Frydrychowicz‑Janiak i Krzysztofa Skrzypczyka. Ukazuje pralkę, w której piorą się mundury z flagami Ukrainy i Rosji. Nad bębnem znajdują się przyciski, wśród których wyeksponowany jest czerwony przycisk STOP. Pod pralką ukazana jest czerwona plama krwi.
Źródło: online-skills.
R1V2lTBGj4GkB1
Ilustracja przedstawia projekt Joanny Frydrychowicz‑Janiak i Krzysztofa Skrzypczyka. Ukazuje ona różowego bałwanka, w stroju kąpielowym.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RsDwNH0CRS5kP1
Ilustracja przedstawia rysunek pustego zdjęcia profilowego na Facebooku, pod którym jest podpis: „NIE MA MNIE na Facebooku”.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RqT69g6MmFDUx1
Ilustracja przedstawia projekt Joanny Frydrychowicz‑Janiak i Krzysztofa Skrzypczyka. Ukazuje ona zielone łodygi bambusa, które są zamazywane siwą farbą. Na plakacie widnieje napis: „stop polluting the world”.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R10rt5KstiZOM1
Ilustracja przedstawia projekt Joanny Frydrychowicz‑Janiak i Krzysztofa Skrzypczyka. Ukazuje ona postacie na wozach, ciągniętych przez konie. Wozem powozi mężczyzna, na pierwszej grafice na wozie znajduje się siano, na drugiej grafice na wozie siedzi uśmiechnięta kobieta.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RMeDV6XMaaCbz1
Ilustracja przedstawia projekt graficzny kolorystyki nadwozia taboru tramwajowego.
Kolorystyka nadwozia tramwaju, projekt: Nikodem Pręgowski, online-skills, CC BY 3.0