W środkowej Italii - sztuka Etrusków
Ważne daty
IX w. p.n.e. - II w. p.n.e. – okres rozwoju sztuki etruskiej
VII w. p.n.e. – powstanie w Etrurii nowego typu architektury mieszkalnej i grobowej, wielkiej rzeźby kamiennej i terakotowej oraz malarstwa ściennego
koniec VII w. p.n.e. – wykonanie malowideł grobowych w Tarquinii i w Grobie Campana w Veii
VI w. p.n.e. – w Tarquinii powstaje zespół malowideł grobowych (m.in. Grób Byków, Grób Lwic, Grób Kuglarzy, Grób Polowania i Połowu Ryb)
V w. p.n.e. – czas powstania Wilczycy Kapitolińskiej
ok 500 r. p.n.e. – wyrzeźbienie Posągu Apollina ze świątyni Minerwy z Veii przez Wulkę
Scenariusz dla nauczyciela
I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych i środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:
I.1.b) starożytności (kultur: Mezopotamii, Egiptu, Grecji, Rzymu),
I.2. wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji;
I.3. rozumie konteksty kulturowe i uwarunkowania przemian w dziejach sztuki (w tym historyczne, religijne, filozoficzne);
I.4. prawidłowo sytuuje w czasie i w przestrzeni geograficznej poszczególne epoki, style, kierunki i tendencje w sztuce;
I.5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;
II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi osiągnięciami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
II.1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;
II.10. określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła;
II.11. rozpoznaje gatunek artystyczny, który dzieło reprezentuje;
II.13.a) w architekturze: planu, układu przestrzennego, opisu fasady i elewacji, wnętrza,
II.13.b) w rzeźbie: bryły, kompozycji, faktury, relacji z otoczeniem,
II.13.c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;
II.15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;
II.16. rozpoznaje podstawowe motywy ikonograficzne, świętych chrześcijańskich, bogów greckich i alegorie wybranych pojęć na podstawie atrybutów;
II.3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;
II.8. wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna;
IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką, techniką wykonania. Uczeń:
IV.4.a) w malarstwie: enkaustyka, mozaika, witraż, fresk, tempera, malarstwo olejne, pastel, malarstwo akwarelowe, akrylowe,
IV.4.c) w rzeźbie: chryzelefantyna, rzeźba w drewnie, kamieniu, złocie, odlew w gipsie, odlew w brązie,
IV.5. analizując i opisując dzieła architektoniczne, właściwie stosuje terminy i pojęcia dotyczące struktury architektury;
IV.6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;
IV.9.b) dzieł antycznych greckich i rzymskich (a także powstałych w okresie renesansu, baroku i klasycyzmu, dla których antyk był inspiracją).
charakteryzować sztukę Etrusków w środkowej Italii;
wymieniać dzieła sztuki etruskiej;
analizować wybrane kompozycje malarstwa Etrusków;
wskazywać cechy formalne dzieł;
opisywać układ przestrzenny świątyni etruskiej;
definiować pojęcia: popielnicapopielnica, sarkofagsarkofag, terakotaterakota, toreutykatoreutyka.
Sztuka Etrusków

Etrusków przyjęło się uważać za jeden z najbardziej tajemniczych ludów starożytności. Mieli się oni pojawić niespodziewanie na terenie Włoch środkowych, miedzy Tybrem, Arno a Morzem Tyrreńskim, założyć bogate miasta i zaszczepić tam oryginalną cywilizację. Przyjmuje się, że początki kultury Etrusków są znacznie starsze od greckiej kolonizacji na południu półwyspu i że tzw. kultura willanowiańska, rozwijająca się w Italii środkowej w IX i VIII w. p.n.e., typowa kultura epoki żelaza, była z pewnością kulturą etruską. Można przyjąć że proces formowania się narodu etruskiego jest silnie osadzony w pradziejach Italii i że sięga czasów II tysiąclecia p.n.e.
Etruria nigdy nie utworzyła jednolitego państwa, stanowiła zespół miast‑państw typu greckich polis, np.: Caere, Tarquinia, Vulci, Vetulonia, Populonia, Amiata, Veii, Falerii, Volsinii (Orvieto), Clusium, Perusia, Cortona, Arretium, Faesulae, Volterra.
Specyficzne warunki etruskie były przyczyną niektórych zasadniczych właściwości tej sztuki, np. zależności od wpływów obcych, braku ciągłości miejscowej tradycji, daleko posuniętego regionalizmu, wielkiej roli sztuki zdobniczej, wagi wierzeń związanych ze zmarłymi i roli sztuki grobowej.

Świątynia etruska została wzniesiona z drewna, cegieł oraz tynkowania. Zbudowano ją na planie podłużnym, czyli prostokąta. Wznosi się od frontu na podium ze schodami. Głęboki portyk kolumnowy znajduje się przed cellą, która jest prostokątnym pomieszczeniem kultowym z trzema wejściami. Kolumny etrusków posiadają gładkie trzony, bazę oraz proste kapitele z kwadratowymi płytami (abaskusami) oraz spłaszczonym wałkiem (echinusem). Kolumny te tworzą porządek toskański. Wzdłuż krawędzi dachu zostały ustawione liczne rzeźby z terakoty. Zdobią one również wnętrze przyczółka, który od przodu wieńczy fasadę świątyni. Całą budowlę przykrywa dach dwuspadowy.
Zadania
Inna wersja zadania
Połącz w pary obiekty zabytkowe i miejsca w których można je zobaczyć:
Muzeum Narodowe Etruskie w Villa Giulia w Rzymie, Muzeum Kapitolińskie w Rzymie
Wilczyca Kapitolińska | |
Terakotowy sarkofag małżonków z Caere |
Inna wersja zadania
Połącz w pary obiekty zabytkowe i miejsca w których można je zobaczyć:
Muzeum Kapitolińskie w Rzymie, Muzeum Kapitolińskie w Rzymie, Muzeum Narodowe Etruskie w Villa Giulia w Rzymie, Muzeum Narodowe Etruskie w Villa Giulia w Rzymie
Wilczyca Kapitolińska - ....................................................................................................
Terakotowy sarkofag małżonków z Caere - ....................................................................................................
Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Którego włoskiego miasta jest symbolem Wilczyca Kapitolińska?
- Siena
- Rzym
- Wenecja
Inna wersja zadania
Sarkofag to:
- ozdobna trumna, zwykle w kształcie skrzyni
- naczynie ceramiczne o charakterystycznej, czarnej, połyskliwej barwie
- ozdobna trumna w kształcie skrzyni, wykonywana głównie z kamienia, metalu, drewna lub gliny, pokrywana dekoracją malarską lub rzeźbiarską
Terakota to:
- naczynie na prochy zmarłego
- wyrób ceramiczny, z glin bez domieszek wapiennych, o zabarwieniach naturalnych
- technika malarstwa ściennego polegająca na malowaniu na mokrym tynku farbami
Wskaż okres rozwoju sztuki etruskiej.
- IX w. p.n.e. - I w. n.e.
- X w. p.n.e. - II w. n.e.
- VIII w. p.n.e. - I w. n.e.
Znajdź w Internecie przykłady urn powstałych w Starożytnym Egipcie, w Etrurii, w Starożytnej Grecji i odpowiedz na pytanie:
Czym owe urny się różnią i jakie mają cechy wspólne.
W czasie lekcji oglądałeś ilustracje interaktywne poświęcone sztuce Etruskiej. Znajdź w niej ilustrację Wilczycy Kapitolińskiej i odpowiedz na pytania:
1. Kiedy powstała rzeźba
2. Gdzie teraz się znajduje
3. Z jakiego materiału jest wykonana
4. Jakiego miasta jest symbolem
5. Opisz legendę o Romulusie i Remusie
W czasie lekcji miałeś okazję obejrzeć na ilustracji świątynię etruską. Znajdź w zasobach internetu świątynie grecką, po czym odpowiedz na pytanie.
Czym owe świątynie się różnią i jakie mają cechy wspólne.
Słownik pojęć
technika malarstwa ściennego polegająca na malowaniu na mokrym tynku farbami odpornymi na alkaliczne działanie zawartego w zaprawie wapna. Inne nazwy to al fresco i buon fresco.
*Potocznie (nieprawidłowo) określeniem fresk nazywa się wszelkie malowidła ścienne, wykonane różnymi technikami.
Prawidłowo jednak nazwa fresk odnosi się tylko do tych, które zostały wykonane na mokrym tynku.
Fresk jest jedną z najtrudniejszych technik malarstwa, ponieważ przy jej stosowaniu dokonywanie jakichkolwiek poprawek i zmian w malowaniu jest praktycznie niemożliwe. Należy jednak do najtrwalszych rodzajów malarstwa ściennego.
naczynie ceramiczne o charakterystycznej, czarnej, połyskliwej barwie, mającej imitować metal
naczynie na prochy (popioły) zmarłego
ozdobna trumna, zwykle w kształcie skrzyni, wykonywana głównie z kamienia, metalu, drewna lub gliny, pokrywana dekoracją malarską lub rzeźbiarską. Sarkofagi znano od czasów starożytnego Egiptu - drewniane i kamienne. o kształcie antropoidalnym; etruskie - terakotowe i kamienne, z półleżącymi figurami zmarłych na pokrywach; greckie - kamienne o formach architektonicznych; greckie z okresu hellenistycznego - metalowe; rzymskie - kamienne, kryte dwuspadowym dachem z akroteriami, o ścianach zdobionych reliefowymi scenami figur. We wczesnym średniowieczu i w okresie romańskim przeważały sarkofagi skrzyniowe; z biegiem czasu przybrały formę — tumby. W końcu XVIII i w XIX w. s. nawiązujące do form antycznych stawiano jako rodzaj pomnika w parkach krajobrazowych.
sztuka ludu zamieszkującego tereny środkowych Włoch, między Arno, Tybrem i M. Tyrreńskim, rozwijająca się między IX w. p.n.e. a I w. n.e. W okresie największego rozkwitu (VII‑VI w. p.n.e.) w obrębie jej wpływów znalazły się tereny Niziny Nadpadańskiej, Emilii z Bolonią, Umbrii, Lacjum z Rzymem oraz Kampanii wokół Kapui i Salemo.
według Witruwiusza budowla na planie zbliżonym do kwadratu, sytuowana na wysokim kamiennym podium, składająca się z głębokiego przedsionka kolumnowego i trzech celli, przykryta dwuspadowym dachem z szerokimi okapami; wznoszona zazwyczaj z nietrwałych materiałów (cegła suszona, drewno); bogato zdobiona fryzami i posągami ustawionymi w narożnikach frontonów, a także na grzbiecie dachu; istniały również etruskie świątynie zbliżone do megaronu.
wyrób ceramiczny, nieszkliwiony, z glin bez domieszek wapiennych, o zabarwieniach naturalnych (od żóltaworóżowych do czerwonobrunatnych); stosowana w rzeźbie, rzemiośle artystycznym oraz ze względu na swą odporność na wpływy atmosferyczne - w dekoracji architektonicznej (dachówki, fryzy i medaliony reliefowe itd.). W starożytności powszechna w budownictwie Mezopotamii, Grecji i Rzymu; używana również w drobnej rzeźbie, zwłaszcza kultowej; szerzej stosowana ponownie od XV w. do dekoracji architektury, płaskorzeźby, popiersi portretowych, drobnej plastyki, do modelowania itp.
stosowane w dziedzinie sztuki starożytnej ogólne określenie technik zdobnictwa w metalurgii, jak rycie (rysowanie i grawerowanie), wytłaczanie (m.in. repusowanie), sztancowanie, granulacja, filigran, inkrustacją, niello i późno antyczna technika emalii komórkowej. W starożytności toreutyka miała zastosowanie przy wyrobie okuć mebli (aplika), naczyń, pancerzy, biżuterii oraz w technikach rzeźb., jak chryzelefantyna i odlew; najczęściej stosowano ją do brązu, złota i srebra, (franc. toreutiąue - sztuka cyzelowania w metalu, od gr. toreutls -rzeźbiarz)
Źródło:
http://swiatsztuki.blog.onet.pl/2009/01/30/sztuka‑dawna‑sztuka‑etruska/
http://trucinska.zut.edu.pl/fileadmin/wyklady‑budownictwo_I_rok/Ceramika_budowlana‑6.pdf
Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000