W styczniu jest zimno. Miesiące i pory roku
W styczniu jest zimno. Miesiące i pory roku
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jak nazywać miesiące i pory roku w języku niemieckim.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi ułożyć zdanie oznajmujące z wykorzystaniem nowego słownictwa,
wymawia prawidłowo pod względem fonetycznym poznane słownictwo,
potrafi przyporządkować podpis do rysunku,
potrafi wymienić wszystkie miesiące i pory roku,
potrafi prawidłowo zapisać poznane słownictwo.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach
3. Środki dydaktyczne
Fotokopie z rysunkami pór roku oraz podpisy do nich, fotokopie z eliminantką, fotokopie z rozsypanką wyrazową, fotokopie z innymi ćwiczeniami.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przypomina wraz z uczniami nazwy pór roku. Uczniowie powtarzają za nauczycielem. Nauczyciel zwraca uwagę, że wszystkie pory roku i miesiące są rodzaju męskiego i mają rodzajnik „der”. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawność fonetyczną słówek. Następnie uczniowie wyliczają miesiące w kolejności. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawny szyk w zdaniu oznajmującym: orzeczenie musi stać na drugim miejscu. Zwraca uczniom również uwagę na prawidłowe łączenie przyimka „in” z nazwą miesiąca (np. im September).
b) Faza realizacyjna
Na tablicy przymocowane są za pomocą magnesów rysunki pór roku i w różnych miejscach na tablicy ich podpisy. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i przyporządkują podpis do rysunku. Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie (załącznik 1).
Na tablicy w różnej kolejności przymocowane są nazwy miesięcy. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i układają je w kolejności. Ćwiczenie można powtórzyć (załącznik 2).
Następnie uczniowie samodzielnie układają nazwy miesięcy i łączą je z nazwami polskimi. Literki z prawej strony poukładane w kolejności utworzą nowe słowo (załącznik 3).
Rozsypanka wyrazowa.Uczniowie tworzą zdania oznajmujące zwracając uwagę na szyk wyrazów. (załącznik 4).
Uczniowie wykreślają nazwy miesięcy z eliminantki wyrazowej. Powstanie hasło: dwa słowa związane z miesiącami (załącznik 5).
c) Faza podsumowująca
Ćwiczenie utrwalające, polegające na wykreśleniu z rzędu słowa, które nie pasuje. Słownictwo związane jest z porami roku i pogodą (załącznik 6).
5. Bibliografia
A.Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main, 1981.
6. Załączniki
Załącznik 1.
Rysunki i podpisy:
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 2.
Załącznik 3.
Połącz nazwę miesiąca w języku polskim z nazwą niemiecką i przenieś na dół litery z prawej ramki, a powstanie hasło!
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 4.
Rozsypanka wyrazowa. Napisz zdania!
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 5.
Eliminantka. Wykreśl nazwy 10 miesięcy. Z pozostałych liter powstanie hasło!
F | E | J | U | L | I | O | M | J |
B | A | P | R | I | L | K | Ä | U |
R | A | U | G | U | S | T | R | N |
U | A | R | M | A | I | O | Z | I |
S | E | P | T | E | M | B | E | R |
N | O | V | E | M | B | E | R | J |
A | J | A | N | U | A | R | H | R |
F | E | J | U | L | I | O | M | J |
B | A | P | R | I | L | K | Ä | U |
R | A | U | G | U | S | T | R | N |
U | A | R | M | A | I | O | Z | I |
S | E | P | T | E | M | B | E | R |
N | O | V | E | M | B | E | R | J |
A | J | A | N | U | A | R | H | R |
Załącznik 6.
Skreśl rzędami wyraz, który nie pasuje!
Rys. Karolina Majchrzak
b) Zadanie domowe
Nauczyć się nazw miesięcy i pór roku oraz sposobów wykorzystywania ich w zdaniu.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak