Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W styczniu jest zimno. Miesiące i pory roku

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jak nazywać miesiące i pory roku w języku niemieckim.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi ułożyć zdanie oznajmujące z wykorzystaniem nowego słownictwa,

  • wymawia prawidłowo pod względem fonetycznym poznane słownictwo,

  • potrafi przyporządkować podpis do rysunku,

  • potrafi wymienić wszystkie miesiące i pory roku,

  • potrafi prawidłowo zapisać poznane słownictwo.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach

3. Środki dydaktyczne

Fotokopie z rysunkami pór roku oraz podpisy do nich, fotokopie z eliminantką, fotokopie z rozsypanką wyrazową, fotokopie z innymi ćwiczeniami.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel przypomina wraz z uczniami nazwy pór roku. Uczniowie powtarzają za nauczycielem. Nauczyciel zwraca uwagę, że wszystkie pory roku i miesiące są rodzaju męskiego i mają rodzajnik „der”. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawność fonetyczną słówek. Następnie uczniowie wyliczają miesiące w kolejności. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawny szyk w zdaniu oznajmującym: orzeczenie musi stać na drugim miejscu. Zwraca uczniom również uwagę na prawidłowe łączenie przyimka „in” z nazwą miesiąca (np. im September).

b) Faza realizacyjna

  1. Na tablicy przymocowane są za pomocą magnesów rysunki pór roku i w różnych miejscach na tablicy ich podpisy. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i przyporządkują podpis do rysunku. Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie (załącznik 1).

  2. Na tablicy w różnej kolejności przymocowane są nazwy miesięcy. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i układają je w kolejności. Ćwiczenie można powtórzyć (załącznik 2).

  3. Następnie uczniowie samodzielnie układają nazwy miesięcy i łączą je z nazwami polskimi. Literki z prawej strony poukładane w kolejności utworzą nowe słowo (załącznik 3).

  4. Rozsypanka wyrazowa.Uczniowie tworzą zdania oznajmujące zwracając uwagę na szyk wyrazów. (załącznik 4).

  5. Uczniowie wykreślają nazwy miesięcy z eliminantki wyrazowej. Powstanie hasło: dwa słowa związane z miesiącami (załącznik 5).

c) Faza podsumowująca

Ćwiczenie utrwalające, polegające na wykreśleniu z rzędu słowa, które nie pasuje. Słownictwo związane jest z porami roku i pogodą (załącznik 6).

5. Bibliografia

A.Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main, 1981.

6. Załączniki

Załącznik 1.

Rysunki i podpisy:

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 2.

Załącznik 3.

Połącz nazwę miesiąca w języku polskim z nazwą niemiecką i przenieś na dół litery z prawej ramki, a powstanie hasło!

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 4.

Rozsypanka wyrazowa. Napisz zdania!

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 5.

Eliminantka. Wykreśl nazwy 10 miesięcy. Z pozostałych liter powstanie hasło!

F

E

J

U

L

I

O

M

J

B

A

P

R

I

L

K

Ä

U

R

A

U

G

U

S

T

R

N

U

A

R

M

A

I

O

Z

I

S

E

P

T

E

M

B

E

R

N

O

V

E

M

B

E

R

J

A

J

A

N

U

A

R

H

R

F

E

J

U

L

I

O

M

J

B

A

P

R

I

L

K

Ä

U

R

A

U

G

U

S

T

R

N

U

A

R

M

A

I

O

Z

I

S

E

P

T

E

M

B

E

R

N

O

V

E

M

B

E

R

J

A

J

A

N

U

A

R

H

R

Załącznik 6.

Skreśl rzędami wyraz, który nie pasuje!

Rys. Karolina Majchrzak

b) Zadanie domowe

Nauczyć się nazw miesięcy i pór roku oraz sposobów wykorzystywania ich w zdaniu.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R14McL7nacuzY

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 311.29 KB w języku polskim
RFBa7H3rMdf8X

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 260.50 KB w języku polskim