W świecie baśni – wprowadzenie do omawiania utworów braci Grimm i Andersena
W świecie baśni – wprowadzenie do omawiania utworów braci Grimm i Andersena.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna cechy wyróżniające baśń,
zna postaci braci Grimm oraz H. Ch. Andersena,
wie, co to jest motyw wędrowny,
rozumie, jaka jest różnica między baśnią ludową a baśnią autorską.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi kulturalnie dyskutować,
potrafi odwołać się do tekstu literackiego, aby uzasadnić swoje zdanie,
potrafi wskazać motywy wędrowne występujące w rozmaitych baśniach.
2. Metoda i forma pracy
Dyskusja, praca z całą klasą, praca indywidualna metodą projektu.
3. Środki dydaktyczne
1.Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy czwartej szkoły podstawowej., WSiP, Warszawa 2006.,
2.Karta pracy ucznia.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Do lekcji konieczne jest wcześniejsze przygotowanie. Uczniowie chętni przygotowują materiał ponadprogramowy (na ocenę celującą) dotyczący wiadomości na temat braci Grimm
oraz H. Ch. Andersena (najlepiej po 2 osoby do każdego projektu, tak, aby mogły podzielić się pracą). Pozostali uczniowie w klasie przygotowują na kartkach pytania (oraz zapisują w zeszytach) pytania, które mogliby zadać słynnym bajkopisarzom. Kartki z pytaniami kolegów otrzymują uczniowie pracujący nad projektami, którzy pod tym kątem wyszukują właściwe informacje. Uczniowie odpowiedzialni za projekt odpowiednio wcielają się w role Wilhelma i Jakuba Grimm oraz Hansa Christiana Andersena i jego sekretarza. Uczniowie zadają “pisarzom” pytania, a po zakończeniu “spotkania autorskiego” zapisują krótkie informacje biograficzne do zeszytów.
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się nad przeczytanymi baśniami wyżej wymienionych autorów i spróbowali określić, dlaczego się tak między sobą różnią (wystarczy wskazać zakończenie baśni “Dziewczynka z zapałkami”). Uczniowie odwołują się do wiedzy znanej z projektów ( baśń ludowa spisywana przez braci Grimm i przekazywana ustnie przez bajarzy oraz baśń literacka, oryginalna i w pełni autorska – Andersena).
2. Uczniowie następnie zastanawiają się, czym jest baśń i jakie cechy ją wyróżniają. Swoje spostrzeżenia z ewntualną pomocą nauczyciela zapisują na Kartach pracy ucznia rozdanych przez nauczyciela, które wklejają do zeszytów. (Karta pracy) jako notatkę z lekcji.
3. Nauczyciel zwraca szczególną uwagę uczniów na pojęcie “motywów baśniowych” zapisanych w Kartach pracy. Pyta uczniów, które z nich pojawiają się w różnych baśniach (np. motyw zaczarowanego lustra – “Królewna Śnieżka”, “Królowa Śniegu”, itd.). Nauczyciel wprowadza pojęcie motywu wędrownego.
4. Uczniowie próbują odszukać rozmaite motywy wędrowne w znanych im baśniach.
c) Faza podsumowująca
1. Na zakończenie lekcji uczniowie bawią się w kalambury, aby sprawdzić nawzajem swoją znajomość baśni.
5. Bibliografia
Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy czwartej szkoły podstawowej., WSiP, Warszawa 2006.,
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
KARTA PRACY
Uzupełnij tabelę, wpisując odpowiednie przykłady:
CECHA BAŚNI | PRZYKŁADY |
| |
| |
| |
4. Fantastyczne przedmioty i zdarzenia. | |
| |
|
b) Notatka dla nauczyciela
Przykładowe wypełnienie tabelki:
CECHA BAŚNI | PRZYKŁADY |
| „Za siedmioma górami, za siedmioma rzekami…” – czas i miejsce zdarzeń nieokreślone. |
| Królewny, królowie, rycerze, biedacy, ubogie sieroty, itp. |
| Smoki, czarownice, wróżki, mówiące zwierzęta, itp. |
4. Fantastyczne przedmioty i zdarzenia. | Zaczarowane przedmioty, np.: wrzeciono, lustereczko, tańczące pantofelki, czarodziejski stoliczek, itp. |
| Zmiana postaci (np. z człowieka w łabędzia), przeniknięcie do innego, magicznego świata, długa i ciężka wędrówka, aby ocalić swoich bliskich, itp. |
| Zło zostaje ukarane, a dobro nagrodzone. |
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak