Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W świecie baśni – wprowadzenie do omawiania utworów braci Grimm i Andersena.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna cechy wyróżniające baśń,

  • zna postaci braci Grimm oraz H. Ch. Andersena,

  • wie, co to jest motyw wędrowny,

  • rozumie, jaka jest różnica między baśnią ludową a baśnią autorską.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi kulturalnie dyskutować,

  • potrafi odwołać się do tekstu literackiego, aby uzasadnić swoje zdanie,

  • potrafi wskazać motywy wędrowne występujące w rozmaitych baśniach.

2. Metoda i forma pracy

Dyskusja, praca z całą klasą, praca indywidualna metodą projektu.

3. Środki dydaktyczne

1.Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy czwartej szkoły podstawowej., WSiP, Warszawa 2006.,

2.Karta pracy ucznia.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Do lekcji konieczne jest wcześniejsze przygotowanie. Uczniowie chętni przygotowują materiał ponadprogramowy (na ocenę celującą) dotyczący wiadomości na temat braci Grimm

oraz H. Ch. Andersena (najlepiej po 2 osoby do każdego projektu, tak, aby mogły podzielić się pracą). Pozostali uczniowie w klasie przygotowują na kartkach pytania (oraz zapisują w zeszytach) pytania, które mogliby zadać słynnym bajkopisarzom. Kartki z pytaniami kolegów otrzymują uczniowie pracujący nad projektami, którzy pod tym kątem wyszukują właściwe informacje. Uczniowie odpowiedzialni za projekt odpowiednio wcielają się w role Wilhelma i Jakuba Grimm oraz Hansa Christiana Andersena i jego sekretarza. Uczniowie zadają “pisarzom” pytania, a po zakończeniu “spotkania autorskiego” zapisują krótkie informacje biograficzne do zeszytów.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się nad przeczytanymi baśniami wyżej wymienionych autorów i spróbowali określić, dlaczego się tak między sobą różnią (wystarczy wskazać zakończenie baśni “Dziewczynka z zapałkami”). Uczniowie odwołują się do wiedzy znanej z projektów ( baśń ludowa spisywana przez braci Grimm i przekazywana ustnie przez bajarzy oraz baśń literacka, oryginalna i w pełni autorska – Andersena).

2. Uczniowie następnie zastanawiają się, czym jest baśń i jakie cechy ją wyróżniają. Swoje spostrzeżenia z ewntualną pomocą nauczyciela zapisują na Kartach pracy ucznia rozdanych przez nauczyciela, które wklejają do zeszytów. (Karta pracy) jako notatkę z lekcji.

3. Nauczyciel zwraca szczególną uwagę uczniów na pojęcie “motywów baśniowych” zapisanych w Kartach pracy. Pyta uczniów, które z nich pojawiają się w różnych baśniach (np. motyw zaczarowanego lustra – “Królewna Śnieżka”, “Królowa Śniegu”, itd.). Nauczyciel wprowadza pojęcie motywu wędrownego.

4. Uczniowie próbują odszukać rozmaite motywy wędrowne w znanych im baśniach.

c) Faza podsumowująca

1. Na zakończenie lekcji uczniowie bawią się w kalambury, aby sprawdzić nawzajem swoją znajomość baśni.

5. Bibliografia

Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy czwartej szkoły podstawowej., WSiP, Warszawa 2006.,

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1

KARTA PRACY

Uzupełnij tabelę, wpisując odpowiednie przykłady:

CECHA BAŚNI

PRZYKŁADY

  1. Czas i miejsce zdarzeń

  1. Charakterystyczne postaci realistyczne

  1. Charakterystyczne postaci fantastyczne.

4. Fantastyczne przedmioty

i zdarzenia.

  1. Charakterystyczne baśniowe motywy.

  1. Zakończenie.

b) Notatka dla nauczyciela

Przykładowe wypełnienie tabelki:

CECHA BAŚNI

PRZYKŁADY

  1. Czas i miejsce zdarzeń

„Za siedmioma górami, za siedmioma rzekami…” – czas i miejsce zdarzeń nieokreślone.

  1. Charakterystyczne postaci realistyczne

Królewny, królowie, rycerze, biedacy, ubogie sieroty, itp.

  1. Charakterystyczne postaci fantastyczne.

Smoki, czarownice, wróżki, mówiące zwierzęta, itp.

4. Fantastyczne przedmioty

i zdarzenia.

Zaczarowane przedmioty, np.: wrzeciono, lustereczko, tańczące pantofelki, czarodziejski stoliczek, itp.

  1. Charakterystyczne baśniowe motywy.

Zmiana postaci (np. z człowieka w łabędzia), przeniknięcie do innego, magicznego świata, długa i ciężka wędrówka, aby ocalić swoich bliskich, itp.

  1. Zakończenie.

Zło zostaje ukarane, a dobro nagrodzone.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R7vfnam97f8br

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 122.48 KB w języku polskim
RIOgjt6BpD2jI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 26.00 KB w języku polskim