W świecie kobiet

Stereotypy to uproszczone obrazy osób, rzeczy, zjawisk, które funkcjonują w świadomości ludzi. Stereotypy są oparte na niepełnej lub fałszywej wiedzy o świecie i przynoszą wiele szkód, jeśli traktuje się je serio. Stereotypem jest np. pogląd, że kobiety są piękne, ale głupie, a mężczyźni inteligentni, ale niewrażliwi. Takie szablonowe myślenie dotyczy także narodowości: Polak to złodziej, Szkot – skąpiec itp. Stereotypy często nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Im lepiej poznaje się inną kulturę, narodowość, tym wyraźniej widać fałsz myślenia schematycznego, które jest uproszczone. Świat jest zbyt skomplikowany, aby udało się go zamknąć w kilku obrazach.
Porozmawiajcie o stereotypach.
Które z podanych zalet są tradycyjnie przypisywane kobietom? Jak myślicie, czy można nimi opisać wszystkie kobiety? Dlaczego?
uroda
mądrość
spryt
delikatność
siła
urok
elokwencjaelokwencja
rozsądek
Uzupełnij przysłowia.
koniom, diabeł, pośle, prosię, Baba, baba, dziad
.............. z wozu, .............. lżej.
Nie miała .............. kłopotu, kupiła sobie ...............
Gdzie .............. nie może, tam babę ...............
Baba swoje, a .............. swoje.
Zastanów się, czy przysłowia z poprzedniego ćwiczenia można uważać za krzywdzące dla kobiet. Zapisz swoje refleksje w kilku zdaniach.

Malala Yousafzai
Urodzona w Pakistanie działaczka praw człowieka. Walczy o prawo każdego dziecka do edukacji. W Pakistanie sytuacja wielu dzieci jest trudna i nie wszystkie mogą chodzić do szkoły, dotyczy to zwłaszcza dziewczynek w dolinie Swat, na które władze nałożyły zakaz edukacji szkolnej. MalalaMalala jako 17‑latka została za swoją działalność uhonorowana Pokojową Nagrodą Nobla. Cały świat może być z niej dumny!
Przeczytaj fragment autobiografii Malali. Zwróć uwagę na to, co zmieniło się w jej życiu.
Już nie wróciłamPochodzę z kraju stworzonego o północy. Kiedy o mało nie umarłam, właśnie minęło południe.
Rok temu, kiedy miałam piętnaście lat, wyszłam z domu do szkoły i już nie wróciłam. Niewiele brakowało, a zginęłabym od talibskiejtalibskiej kuli, i nieprzytomną wywieziono mnie z Pakistanu. Niektórzy mówią, że nigdy nie wrócę do domu, ale ja wierzę, że tak. Rozłąka z ukochanym krajem to coś, czego nikomu nie życzę.
Dziś, ilekroć otwieram oczy rano, tęsknię za widokiem mojego dawnego pokoju pełnego znajomych rzeczy, rozrzuconych po podłodze ubrań i szkolnych nagród na półkach. Jestem w kraju oddalonym o pięć godzin lotu od mojego ukochanego Pakistanu i mojego domu w dolinie Swat. Lecz miejsce, w którym się znajduję, wyprzedza moją ojczyznę o setki lat. Są tu wszystkie możliwe wygody; z każdego kranu leci woda, wedle życzenia ciepła lub zimna, światło jest na psytryknięcie bez względu na porę nocy i dnia, nie trzeba lamp naftowych, a na kuchenkach można gotować bez biegania na bazar po butle gazowe. Tutaj wszystko jest tak nowoczesne, że można kupić nawet gotowy posiłek do samodzielnego podgrzania.
Gdy staję przy oknie i wyglądam na zewnątrz, widzę wysokie budynki, długie drogi z pojazdami w równym szyku, schludne trawniki i żywopłoty oraz czyste chodniki, po których można chodzić. Przymykam oczy i na chwilę wracam do mojej doliny: ośnieżone góry, zielone pola i niebieskie rzeki pełne czystej wody – i moje serce uśmiecha się na widok ludzi ze Swatu. Przenoszę się myślami do szkoły, gdzie spotykam koleżanki i nauczycieli. Siadam obok mojej przyjaciółki Moniby, po czym gadamy i żartujemy, jakbym nigdzie się stamtąd nie ruszyła.
A potem przypominam sobie, że jestem w BirminghamBirmingham, w Anglii.Malala Yousafzai, Już nie wróciłam, [w:] tejże, To ja, Malala, tłum. Magdalena Moltzan-Małkowska, Warszawa 2013.
Malala nie pisze wprost o emocjach, a jednak jej opowieść jest pełna uczuć, które tworzą nastrój wypowiedzi. Nazwij je i zapisz swoje spostrzeżenia tutaj lub w zeszycie.
Możesz zacząć tak: Kiedy Malala myśli o swoim domu, czuje...
Porozmawiajcie o tym, jakie cechy musi mieć osoba walcząca o prawa człowieka. Czy są to cechy typowo męskie albo kobiece? O czym to świadczy?
Utwórz przymiotniki od podanych rzeczowników.
kobieta ..............
babcia ..............
dama ............
siostra ....................
matka ................
ciotka ..................
Ułóż zdania z utworzonymi przymiotnikami. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Obejrzyj galerię zdjęć wybitnych kobiet. Wybierz jedną z nich i przygotuj na jej temat prezentację lub plakat.