Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

III ETAP EDUKACYJNY

Temat: W świecie ładunków elektrycznych.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • Fizyka, 4.2: [Uczeń] opisuje jakościowo oddziaływanie ładunków jednoimiennych i różnoimiennych;

  • Informatyka, 6.1: [Uczeń] wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Cel ogólny: Poznanie sposobów elektryzowania ciał przez tarcie i dotyk.

Uczeń:

  • podaje przykłady oddziaływań elektrostatycznych,

  • zna rodzaje ładunków elektrycznych,

  • wie jak można wytworzyć ładunki poszczególnych znaków,

  • wie jaki jest mechanizm powstawania ładunków elektrycznych,

  • wie jak wzajemnie działają na siebie ładunki jednoimienne oraz różnoimienne.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • umie określić rodzaje ładunków elektrycznych,

  • umie naelektryzować ciało znakiem dodatnim i ujemnym,

  • umie wyjaśnić zjawisko wzajemnego odpychania i przyciągania naelektryzowanych ciał,

  • umie wyciągnąć wnioski z obserwacji

  • nabywa umiejętności samodzielnej pracy, obserwacji zjawisk fizycznych, stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi na nie;

  • potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap wstępny

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Pogadanka na temat obserwacji i doświadczeń uczniów z życia codziennego dotyczących elektryzowania różnych ciał oraz różnych efektów z tym związanych. Nauczyciel stara się sprawdzić, co uczniowie już wiedzą o oddziaływaniach ładunków elektrycznych.

Dyskusja

Problemowa: aktywizująca

Zbiorowa, jednolita

Etap realizacji

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Przypomnienie wiadomości na temat:

  • elektryzowania ciał przez tarcie i zetknięcie z ciałem naelektryzowanym,

  • rodzajów ładunków elektrycznych,

  • jak elektryzuje się ebonit a jak szkło,

  • elektryzowanie ciał przez indukcję.

Notatki z poprzednich zajęć

Podająca: wykład informacyjny

Zbiorowa, jednolita

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel z pomocą ucznia uruchamia komputer oraz rzutnik multimedialny, wgrywa do komputera prezentację z pamięci typy Flash, uruchamia program odtwarzający prezentacje, odtwarza prezentację przedstawiającą m. in. kilka doświadczeń związanych z oddziaływaniami między ładunkami elektrycznymi.

W trakcie prezentacji zadaje uczniom pytania ujęte w opisie treści prezentacji (Załącznik nr 1).

Po zakończonej prezentacji nauczyciel moderuje krótką dyskusję podsumowującą na temat obejrzanego materiału, zadając pytania zmierzające do nazwania oraz jakościowego wyjaśnienia poznanych zjawisk fizycznych oraz warunków, jakie muszą być spełnione, aby miały one miejsce.

Prezentacja „Ładunek kontra ładunek” (zasób nr QWE03002)

Eksponująca: pokaz połączony z przeżyciem

Zbiorowa, jednolita

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel z pomocą ucznia uruchamia komputer oraz rzutnik multimedialny, wgrywa do komputera film z pamięci typy Flash, uruchamia program odtwarzający filmy, odtwarza film przedstawiający przykłady oddziaływań między ładunkami różnych lub tych samych znaków. Nauczyciel we właściwych momentach zatrzymuje z pomocą aktywnego ucznia film i prowadzi z uczniami krótką dyskusję, po czym wznawia odtwarzanie filmu.

Po zakończonej projekcji nauczyciel moderuje krótką dyskusję mającą na celu jakościowe wyjaśnienie poznanych zjawisk fizycznych z zakresu oddziaływań między ładunkami różnych lub tych samych znaków.

Film „Ładunki elektryczne żyją wśród nas” (zasób nr QWE03003)

Eksponująca: pokaz połączony z przeżyciem

Zbiorowa, jednolita

Etap końcowy

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Podsumowanie lekcji. Nauczyciel podsumowuje poznane zjawiska oddziaływań między ładunkami różnych lub tych samych znaków.

Podająca: pogadanka

Zbiorowa, jednolita

R77KdzQnJeSLv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 98.50 KB w języku polskim
R18idIdkKlKz4

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 88.03 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3