Scenariusz lekcji - W świecie liczb i słów

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń wie, jak wykonuje się działania na ułamkach dziesiętnych i zwykłych, potrafi zamienić ułamek dziesiętny na zwykły i odwrotnie, wie jak zapisać tekst zadania działaniami matematycznymi.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi wykonywać działania na ułamkach dziesiętnych i zwykłych, zapisać treść zadania działaniami matematycznymi i wyznaczyć szukane wielkości, potrafi rozróżnić zdania zbędne i niezbędne w zadaniu.

2. Metoda i forma pracy:

a). Ćwiczenia samodzielne,

b). Ćwiczenia sprawdzające.

3. Środki i pomoce dydaktyczne

karty pracy, rozsypanka zadaniowa, ćwiczenie sprawdzające, kolorowe prostokąty do udzielania odpowiedzi.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza:

  1. Kontrola rozwiązania poprzez podniesienie kwadratu odpowiedniego koloru, nastepnie zebranie kart pracy do sprawdzenia i oceny.

b) Faza realizacyjna

  1. Sprawdzenie, które zdania uczniowie odrzucili.

c) Faza podsumowująca

Ćwiczenie sprawdzające – wypełnianie karty ćwiczeń sprawdzających.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia nr 1

……………………………………………… …………………………

imię i nazwisko, klasa data

Wpisz w puste kratki litery odpowiadające wynikom działań.

314+2,1=

4,6312=

1,417=

6,3:19=

6126,3+2,1=

2,416:15=

R

A

Q

S

U

E

2,3

17

1,1

5,35

210

2

b) Karta pracy ucznia nr 2

……………………………………………… …………………………

imię i nazwisko, klasa data

Zapisz działania opisujące rozwiązanie zadań:

  1. Na uszycie spodni mama potrzebuje 0,7 m materiału, na uszycie bluzy m. Ile materiału potrzebuje mama na uszycie spodni i bluz dla swoich dwóch synów?

Odpowiedź: ......................................................................................................

  1. Na sałatkę potrzeba 0,3 kg wędzonego kurczaka, 0,3 kg selera konserwowanego, kg ananasa z puszki oraz dwie łyżki majonezu. Ile waży sałatka, jeśli jedna łyżka majonezu waży
    0,02 kg?

Odpowiedź: .............................................................................................................

c) Rozsypanka zadaniowa

  1. Po chwili przyszedł Konrad i wziął sobie 14tego, co zostało.

  2. Zabawa trwała 3 godziny.

  3. Na imieninach Karola łącznie z Karolem było 8 dzieci.

  4. Wśród zaproszonych były 3 dziewczynki.

  5. Akurat, gdy podawano tort, dzieci bawiły się w chowanego, więc przy stole znajdował się tylko Karol, który wziął sobie 0,2 całego tortu.

  6. Jaką część tortu otrzymało każde z dzieci?

  7. Po skończonej zabawie pozostałe 6 dzieci postanowiło podzielić resztę tortu równo dla siebie.

  8. Karol ukrył się pod stołem.

  9. Tort był pyszny z bitą śmietaną i owocami.

d) Ćwiczenie sprawdzające

……………………………………………… …………………………

imię i nazwisko, klasa data

Kasia z rodzicami napełnia garnek wodą. Kasia ma kubek o pojemności 0,25 l, mama o pojemności 34l, a tata o pojemności 0,5 l. Kasia wlała 3 pełne kubki wody, mama 5, a tata 4. Ile litrów wody wlali do garnka?

Ile jeszcze litrów wody muszą wlać, aby garnek o pojemności 612litra był pełen?

b) Zadanie domowe (uczniowie otrzymują wydruk teksu)

Pewna fabryka produkuje elementy wyposażenia mieszkań. W ciągu roku wyprodukowała 12,5 tysiąca elementów A, 4,5 tysiąca elementów B, 16 tysięcy elementów C, 9,5 tysiąca elementów D i 12 tysięcy elementów E. W tej fabryce zaopatrują się trzy hurtownie: MODNY DOM, ELEGANCKI DOM i WYGODNY DOM.

Hurtownia MODNY DOM zakupiła 12 z wyprodukowanych elementów A, 13 z wyprodukowanych elementów B i 0,6 elementów D.

Hurtownia ELEGANCKI DOM zakupiła w tym czasie 12 z wyprodukowanych elementów B, 13 z wyprodukowanych elementów E i 0,6 elementów C.

Hurtownia WYGODNY DOM zakupiła w tym czasie 12 z wyprodukowanych elementów C, 13 z wyprodukowanych elementów E i 0,4 elementów C.

Wykonaj diagram przedstawiający produkcję fabryki w ciągu roku.

Dokończ to zadanie - ułóż, co najmniej cztery pytania do zadania i znajdź na nie odpowiedź.

R1Tl0gjG9dRy7

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 82.00 KB w języku polskim