W świecie liczb i słów
Scenariusz lekcji - W świecie liczb i słów
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie, jak wykonuje się działania na ułamkach dziesiętnych i zwykłych, potrafi zamienić ułamek dziesiętny na zwykły i odwrotnie, wie jak zapisać tekst zadania działaniami matematycznymi.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi wykonywać działania na ułamkach dziesiętnych i zwykłych, zapisać treść zadania działaniami matematycznymi i wyznaczyć szukane wielkości, potrafi rozróżnić zdania zbędne i niezbędne w zadaniu.
2. Metoda i forma pracy:
a). Ćwiczenia samodzielne,
b). Ćwiczenia sprawdzające.
3. Środki i pomoce dydaktyczne
karty pracy, rozsypanka zadaniowa, ćwiczenie sprawdzające, kolorowe prostokąty do udzielania odpowiedzi.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza:
Kontrola rozwiązania poprzez podniesienie kwadratu odpowiedniego koloru, nastepnie zebranie kart pracy do sprawdzenia i oceny.
b) Faza realizacyjna
Sprawdzenie, które zdania uczniowie odrzucili.
c) Faza podsumowująca
Ćwiczenie sprawdzające – wypełnianie karty ćwiczeń sprawdzających.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia nr 1
……………………………………………… …………………………
imię i nazwisko, klasa data
Wpisz w puste kratki litery odpowiadające wynikom działań.
R | A | Q | S | U | E |
2,3 | 1,1 | 5,35 | 2 |
b) Karta pracy ucznia nr 2
……………………………………………… …………………………
imię i nazwisko, klasa data
Zapisz działania opisujące rozwiązanie zadań:
Na uszycie spodni mama potrzebuje 0,7 m materiału, na uszycie bluzy m. Ile materiału potrzebuje mama na uszycie spodni i bluz dla swoich dwóch synów?
Odpowiedź: ......................................................................................................
Na sałatkę potrzeba 0,3 kg wędzonego kurczaka, 0,3 kg selera konserwowanego, kg ananasa z puszki oraz dwie łyżki majonezu. Ile waży sałatka, jeśli jedna łyżka majonezu waży
0,02 kg?
Odpowiedź: .............................................................................................................
c) Rozsypanka zadaniowa
Po chwili przyszedł Konrad i wziął sobie tego, co zostało.
Zabawa trwała 3 godziny.
Na imieninach Karola łącznie z Karolem było 8 dzieci.
Wśród zaproszonych były 3 dziewczynki.
Akurat, gdy podawano tort, dzieci bawiły się w chowanego, więc przy stole znajdował się tylko Karol, który wziął sobie 0,2 całego tortu.
Jaką część tortu otrzymało każde z dzieci?
Po skończonej zabawie pozostałe 6 dzieci postanowiło podzielić resztę tortu równo dla siebie.
Karol ukrył się pod stołem.
Tort był pyszny z bitą śmietaną i owocami.
d) Ćwiczenie sprawdzające
……………………………………………… …………………………
imię i nazwisko, klasa data
Kasia z rodzicami napełnia garnek wodą. Kasia ma kubek o pojemności 0,25 l, mama o pojemności l, a tata o pojemności 0,5 l. Kasia wlała 3 pełne kubki wody, mama 5, a tata 4. Ile litrów wody wlali do garnka?
Ile jeszcze litrów wody muszą wlać, aby garnek o pojemności litra był pełen?
b) Zadanie domowe (uczniowie otrzymują wydruk teksu)
Pewna fabryka produkuje elementy wyposażenia mieszkań. W ciągu roku wyprodukowała 12,5 tysiąca elementów A, 4,5 tysiąca elementów B, 16 tysięcy elementów C, 9,5 tysiąca elementów D i 12 tysięcy elementów E. W tej fabryce zaopatrują się trzy hurtownie: MODNY DOM, ELEGANCKI DOM i WYGODNY DOM.
Hurtownia MODNY DOM zakupiła z wyprodukowanych elementów A, z wyprodukowanych elementów B i 0,6 elementów D.
Hurtownia ELEGANCKI DOM zakupiła w tym czasie z wyprodukowanych elementów B, z wyprodukowanych elementów E i 0,6 elementów C.
Hurtownia WYGODNY DOM zakupiła w tym czasie z wyprodukowanych elementów C, z wyprodukowanych elementów E i 0,4 elementów C.
Wykonaj diagram przedstawiający produkcję fabryki w ciągu roku.
Dokończ to zadanie - ułóż, co najmniej cztery pytania do zadania i znajdź na nie odpowiedź.