Zdjęcie mężczyzny w futrzanej czapce na głowie. Mężczyzna robi zdziwioną minę. Ma uniesione brwi, wybałuszone oczy, zaciśnięte i uśmiechnięte usta. Zdjęcie zostało wykonane na tle ściany z szerokich ciemnobrązowych desek.
Fotografia przedstawiająca uśmiechniętego mężczyznę w futrzanej czapce
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
W dziejach ludzkości było wielu wybitnych mężczyzn – władców, naukowców, podróżników czy artystów. Trudno wyobrazić sobie świat bez odkryć Krzysztofa KolumbaKrzysztof KolumbKrzysztofa Kolumba, Karola DarwinaKarol DarwinKarola Darwina, czy Leonarda da VinciLeonardo da VinciLeonarda da Vinci… Nie sposób zaprzeczyć, że bez przepięknej muzyki Fryderyka SzopenaFryderyk ChopinFryderyka Szopena czy fascynującego malarstwa Vincenta van GoghaVincent van GoghVincenta van Gogha świat sztuki byłby uboższy. Na co dzień natomiast trudno obyć się bez męskiej siły, odwagi, zaradności, wrażliwości czy troskliwości.
Ciekawostka
Stereotypy to uproszczone obrazy osób, rzeczy, zjawisk, które funkcjonują w świadomości ludzi. Stereotypy są oparte na niepełnej lub fałszywej wiedzy o świecie i przynoszą wiele szkód, jeśli traktuje się je serio. Stereotypem jest np. pogląd, że kobiety są piękne, ale głupie, a mężczyźni inteligentni, ale niewrażliwi. Takie szablonowe myślenie dotyczy także narodowości, np.: każdy Szwed jest powściągliwy, Szkot – skąpiec, itp. Stereotypy często nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Im lepiej poznaje się inną kulturę, narodowość, tym wyraźniej widać fałsz myślenia schematycznego, które jest uproszczone. Świat jest zbyt skomplikowany, aby udało się go zamknąć w kilku obrazach.
Ćwiczenie 1
Określ, kiedy chłopcy i mężczyźni obchodzą swoje święto.
R1EdtaGTyOI4S
(Uzupełnij).
Sprawdź te informacje w dostępnych źródłach.
Daty świąt obchodzonych przez chłopców i mężczyzn:
Dzień Chłopaka - 30 września,
Dzień Mężczyzny - 10 marca.
Ćwiczenie 2
RiVtjGEk5yAIb
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Uporządkuj podane niżej wyrazy, przeciągając je do odpowiedniej grupy.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3
Do podanych wyrazów dopisz – tutaj lub w zeszycie – odpowiednie synonimy słowa 'mężczyzna', aby powstały poprawne związki wyrazowe (frazeologizmy).
... na schwał
... młody
... spod ciemnej gwiazdy
równy ...
podejrzany ...
... w każdym calu
uzupełnij treść
Pamiętaj, synonimy są to wyrazy o podobnym lub takim samym znaczeniu.
Związki wyrazowe:
chłop na schwał,
pan młody,
typ spod ciemnej gwiazdy,
równy gość,
podejrzany jegomość,
dżentelmen w każdym calu.
Ćwiczenie 4
R14EtO1S6yDSZ
Od podanych nazw męskich utwórz żeńskie. dziennikarz – Tu uzupełnij bibliotekarz – Tu uzupełnij poseł – Tu uzupełnij policjant – Tu uzupełnij pisarz – Tu uzupełnij pracownik – Tu uzupełnij dyrektor – Tu uzupełnij architekt – Tu uzupełnij
Od podanych nazw męskich utwórz żeńskie. dziennikarz – Tu uzupełnij bibliotekarz – Tu uzupełnij poseł – Tu uzupełnij policjant – Tu uzupełnij pisarz – Tu uzupełnij pracownik – Tu uzupełnij dyrektor – Tu uzupełnij architekt – Tu uzupełnij
Od podanych nazw męskich utwórz żeńskie.
dziennikarz – ........................
bibliotekarz – ..........................
poseł – ..................
policjant – ......................
pisarz – ..............
pracownik – ....................
dyrektor – ....................
architekt – ......................
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1BV27sqi4czb
Ćwiczenie 5
Określ, z jakimi zawodami i zajęciami kojarzą się poniższe rzeczowniki. Przyporządkuj je do odpowiednich ilustracji.
Określ, z jakimi zawodami i zajęciami kojarzą się poniższe rzeczowniki. Przyporządkuj je do odpowiednich ilustracji.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
Określ, z jakimi zawodami i zajęciami kojarzą się poniższe rzeczowniki. Dopisz do nich nazwę zawodu lub zajęcia.
dama, honor, zbroja
ołtarz, świątynia, modlitwa
morze, statek, rabunek
wąs, szabla, dworek
korona, tron, władca
RKFXAiaxqafj3
(Uzupełnij).
Skorzystaj z dostępnych źródeł informacji.
Zawody i zajęcia odnoszące się do podanych rzeczowników:
dama, honor, zbroja – rycerz,
ołtarz, świątynia, modlitwa – ksiądz,
morze, statek, rabunek – pirat,
wąs, szabla, dworek – szlachcic,
korona, tron, władca – król.
Ćwiczenie 6
RUttzRHkDALTl
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Ułóż przysłowia i wyjaśnij ich znaczenie. Zapisz poprawne przysłowia starannie w zeszycie. Pamiętaj o interpunkcji.
musiał sam., Pan Bóg kule nosi., taki kram., sługa musi.
Jaki pan,
Kazał pan,
Człowiek strzela,
Pan każe,
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
Wyjaśnij znaczenie przysłów z poprzedniego ćwiczenia.
Rq9tM5TCSYkv1
(Uzupełnij).
Skorzystaj ze słownika przysłów lub z Wielkiego słownika języka polskiego.
Znaczenia przysłów:
Pan każe, sługa musi. Przysłowie wskazuje na zależność pomiędzy osobami – jedna rządzi, a druga jest zobowiązana jej słuchać.
Kazał pan, musiał sam. Gdy ktoś jest zmuszony zrobić coś, o co wcześniej kogoś prosił.
Jaki pan, taki kram. Otoczenie i dom człowieka wskazują na to, jaki on jest.
Człowiek strzela, Pan Bóg kule nosi. Nie wszystko to, co człowiek zaplanuje, może zostać zrealizowane.
atrybut
atrybut
to cecha trwale wyróżniająca spośród innych: osobę lub grupę, rzecz, zjawisko
Ćwiczenie 8
Spośród podanych cech wybierz i zapisz, poniżej lub w zeszycie, te, które możesz nazwać atrybutami męskości. Uzasadnij swoje zdanie.
elokwencja
siła
uroda
wrażliwość
mądrość
honor
spryt
schludność
odpowiedzialność
odwaga
delikatność
łagodność
sprawiedliwość
lekkomyślność
rozwaga
lękliwość
ROH6foXbDdNu4
(Uzupełnij).
Zastanów się, jakie cechy najczęściej przypisujemy mężczyznom.
Atrybutami męskości można nazwać na przykład takie cechy, jak: siła, mądrość, honor, odpowiedzialność, odwaga, rozwaga.
Mężczyzn zwykle cechuje siła wynikająca z ich budowy fizycznej, stąd nierzadko podejmują cięższe prace od kobiet. W działalności zawodowej często potrafią rozwiązywać bardzo trudne i złożone problemy, w czym pomaga im rozwaga, odpowiedzialność za innych, mądrość. Z natury są bardziej skłonni podejmować wyzwania, wykazując się odwagą i honorem.
1
Ćwiczenie 9
RYgLx35M3BMdq
Wybierz jedną z następujących sławnych postaci: Krzysztof Kolumb, Leonardo da Vinci, Adam Mickiewicz, Daniel Radcliffe, Albert Einstein, Lech Wałęsa. Korzystając z dostępnych źródeł, napisz jej krótką charakterystykę.
Wybierz jedną z następujących sławnych postaci: Krzysztof Kolumb, Leonardo da Vinci, Adam Mickiewicz, Daniel Radcliffe, Albert Einstein, Lech Wałęsa. Korzystając z dostępnych źródeł, napisz jej krótką charakterystykę.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
Określ, jakie zawody reprezentują następujące postacie: Albert Einstein, Krzysztof Kolumb, Adam Mickiewicz, Daniel Radcliffe, Lech Wałęsa, Leonardo da Vinci.
Wypisz przynajmniej dwie cechy każdej postaci z poprzedniego ćwiczenia. Wykorzystaj do tego powyższe zdjęcia, własną wiedzę lub inne dowolne źródła informacji.
uzupełnij treść
Zwróć uwagę na te cechy, które mogą charakteryzować również zawód, jaki wykonuje lub wykonywała dana osoba.
Cechy postaci:
Lech Wałęsa – charyzmatyczny, dobry organizator;
Leonardo da Vinci – twórczy, wszechstronny, genialny;
Albert Einstein – oryginalny i niezależny w myśleniu, uparty w dążeniu do celu;
Adam Mickiewicz – nieprzeciętny, wizjonerski;
Krzysztof Kolumb – odważny, konsekwentnie dążący do celu, zasłużony odkrywca i żeglarz;
Daniel Radcliffe – utalentowany muzycznie, oryginalny aktor.
Ćwiczenie 10
Wypisz przynajmniej dwie cechy każdej postaci z poprzedniego ćwiczenia. Wykorzystaj do tego własną wiedzę lub inne dowolne źródła informacji.
RBhasbXPVqO3e
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na te cechy, które mogą charakteryzować również zawód, jaki wykonuje lub wykonywała dana osoba.
Cechy postaci:
Albert Einstein – oryginalny i niezależny w myśleniu, uparty w dążeniu do celu;
Krzysztof Kolumb – odważny, konsekwentnie dążący do celu, zasłużony odkrywca i żeglarz;
Adam Mickiewicz – nieprzeciętny, wizjonerski;
Lech Wałęsa – charyzmatyczny, dobry organizator;
Daniel Radcliffe – utalentowany muzycznie, oryginalny aktor;
Leonardo da Vinci – twórczy, wszechstronny, genialny.
Polecenie 1
Napisz żartobliwe opowiadanie, w którym przedstawisz jakieś wydarzenie z punktu widzenia chłopca lub dziewczynki.
R1eHlEG1ouEpH
(Uzupełnij).
Krzysztof Kolumb
6,6
Krzysztof Kolumb (1451‑1506). Włoski żeglarz i podróżnik, organizator czterech odkrywczych wypraw z Hiszpanii do Ameryki.
R1LYlLoXNTHPV
Krzysztof Kolumb
Źródło: dostępny w internecie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/Portrait_of_a_Man%2C_Said_to_be_Christopher_Columbus.jpg [dostęp 30.08.2023], domena publiczna.
Karol Darwin
6,6
Karol Darwin (1809 -1882). Brytyjski przyrodnik i geolog, twórca teorii ewolucji, zgodnie z którą wszystkie gatunki pochodzą od wcześniejszych form, gatunków.
RARZZAMu3AlJz
Karol Darwin
Źródło: dostępny w internecie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2e/Charles_Darwin_seated_crop.jpg [dostęp 30.08.2023], domena publiczna.
Leonardo da Vinci
6,6
Leonardo da Vinci (1452 -1519). Włoski artysta i uczony, malarz, rzeźbiarz, architekt, inżynier, a także odkrywca, matematyk, anatom, wynalazca, geolog, filozof, muzyk, pisarz.
RVCiV3WBmpUQi
Leonardo da Vinci
Źródło: dostępny w internecie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/Leonardo_self.jpg [dostęp 30.08.2023], domena publiczna.
Fryderyk Chopin
6,6
Fryderyk Franciszek Chopin (1810 -1840). Jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów i pianistów
Rmhqqej9nwMSa
Fryderyk Chopin
Źródło: dostępny w internecie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/Frederic_Chopin_photo.jpeg [dostęp 30.08.2023], domena publiczna.
Vincent van Gogh
6,6
Vincent Willem van Gogh (1853 -1890). Holenderski malarz, którego twórczość dzięki żywej kolorystyce i emocjonalnemu oddziaływaniu wywarła ogromny wpływ na sztukę XX w.
RCdrXp9BNhgnV
Vincent van Gogh
Źródło: dostępny w internecie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/VanGogh_1887_Selbstbildnis.jpg [dostęp 30.08.2023], domena publiczna.