Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W świecie obyczajów i tradycji

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • rozumie znaczenie słowa „tradycja”

  • rozumie znaczenie słowa „obrzęd:,

  • zna utwory literackie, w których można spotkać temat obrzędów lub tradycji

  • zna zasady redagowania opowiadania, rozprawki, reportażu, ,listu, wywiadu.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi sformułować temat rozprawki, listu, reportażu, opowiadania, wywiadu, którym pojawia się motyw tradycji i obyczajów,

  • rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,

  • potrafi wypowiadać się na dany temat,

  • potrafi pracować w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, dyskusja

3. Środki dydaktyczne

Karta pracy dla grup

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Uczniowie przypominają sobie definicje tradycji i obyczaju. Tradycja - przekazywane z pokolenia na pokolenie treści kultury (takie jak: obyczaje, poglądy, wierzenia, sposoby myślenia i zachowania, normy postępowania), które dana zbiorowość wyróżnia jako szczególnie ważne i warte zachowania obecnie i w przyszłości. Obyczaj - to forma zachowania powszechnie przyjęta w danej zbiorowości społecznej i poparta uznawaną w niej tradycją.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie zbierają materiał literacki, który będzie pomocą przy kolejnym zadaniu. Wypisują na tablicy utwory, w których ukazana jest tradycja lub obyczaj, typu: „Pieśń o Rolandzie”, „Krzyżacy” H. Sienkiewicz, „Trylogia” H. Sienkiewicz, „Pieśń świętojańska o Sobótce”, „Zemsta” A. Fredry, „Pan Tadeusz” A. Mickiewicz, „Dziady” cz. II A. Mickiewicz, „Wesele Boryny”, fragment „Chłopów” S. W. Reymonta, „Wesele w Atomicach” S. Mrożka.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na grupy, 5 zespołów. Są wśród nich wybierani liderzy, sprawozdawcy, lektorzy, sekretarze. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy. Uczniowie będą analizować w grupach formy, które mogą zastosować, pisząc o obyczajach i tradycji. Po wykonaniu zadań zespoły prezentują swoje wyniki na forum klasy, są one omawiane a wnioski zapisane do zeszytu (załącznik 1).

c) Faza podsumowująca

  1. Uczniowie w swobodnych wypowiedziach dyskutują nad problemem: „ Czy nasze obyczaje zmieniają się w epoce Internetu, mass – mediów, przystąpienia do Unii?”.

5. Bibliografia

  1. Petrovic J., Bon ton. Wypada czy nie wypada, Księgarnia Św. Wojciecha, Warszawa 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Formy, które możesz

zastosować, pisząc o obyczajach i tradycji

Przykładowy temat do opracowania

O czym można pisać?

OPOWIADANIE

WYWIAD

LIST

ROZPRAWKA

REPORTAŻ

b) Notatki dla nauczyciela

Przykładowe rozwiązanie ćwiczenia

Formy, które możesz

zastosować, pisząc o obyczajach i tradycji

Przykładowy temat do opracowania

O czym można pisać?

OPOWIADANIE

Jest taki piękny obyczaj…- opowiadanie.

Można opisać jak w domu obchodzi się jakiś obyczaj, czy święto i związane z nim tradycje, np. Święta Bożonarodzeniowe, Wielkanocne, Walentynki, Mikołajki, zaręczyny

WYWIAD

Przeprowadź wywiad z postacią literacką, która kultywowała tradycje.

Wywiad można przeprowadzić z Ebenezerem Scroogem o Świętach Bożonarodzeniowych, z Maciejem Boryną lub Jagną z „Chłopów” o obrzędach weselnych, z narratorem „Wesela w Atomichach” o tradycji weselnej, ze Zbyszkiem z Bogdańca o tradycjach rycerskich.

LIST

Napisz list do kolego z innego kraju, w którym pochwalisz się pięknem tradycji polskich.

Można opisać wszystkie tradycje związane ze świętami religijnym mi, dodatkowo Walentynki, Studniówka, osiemnastka, Dzień Wagarowicza, wieczory panieńskie.

ROZPRAWKA

Czy młodzież XXI wieku szanuje tradycje?

Należy scharakteryzować współczesną młodzież, również siebie, ich system wartości, ich stosunek do tradycji, czy staropolskie obrzędy są im znane, czy pojawiły się ostatnio jakieś nowe tradycje, np. popularne Walentynki, Halloween.

REPORTAŻ

Przedstaw w formie reportażu dowolne tradycyjne święto gimnazjalne.

Można opisać np. Otrzęsiny Klas Pierwszych, wieczór andrzejkowy, obchody Dna Dziecka, jakąś kampanię, Dzień Ziemi, Dzień Wagarowicza, klasową imprezę mikołajek.

c) Zadanie domowe

Czy chciałbyś przenieś jaką tradycję pochodzącą z innych krajów?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RoHhKeaMFu4dF

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 102.38 KB w języku polskim
R19Bwfk1VjwUO

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 28.00 KB w języku polskim