Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W świecie tekstów użytkowych, czyli jak napisać list motywacyjny

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna cechy stylu urzędowego,

  • zdobywa wiedzę z zakresu budowy oraz zastosowania listu motywacyjnego.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi samodzielnie napisać list motywacyjny, właściwie uszeregować jego elementy.

2. Metoda i forma pracy

Teksty i ćwiczenia ewaluacyjne, praca w grupach, pogadanka.

3. Środki dydaktyczne

Egzemplarze Podręcznika do pracy w szkole. Język polski. Słowa i teksty. Literatura i nauka o języku Jarosława Klejnockiego, Barbary Łazińskiej i Doroty Zdunkiewicz‑Jedynak.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Lekcję rozpoczyna wspólne przypomnienie wiadomości na temat stylu urzędowego: jego wyznaczników gramatyczno‑wyrazowych, odmian, gatunków, funkcji oraz sposobów organizacji całości.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel w krótkiej pogadance wyjaśnia, że list motywacyjny ma przede wszystkim ukazać motywację, jaką kieruje się kandydat do pracy, ubiegając się o dane stanowisko oraz:

  1. jakie motywy skłaniają go do starań o dane stanowisko?

  2. dlaczego uważa, że nadaje się do tego typu pracy?

W przeciwieństwie do CV, które jest rodzajem schematycznego życiorysu niedającego możliwości szerszego omówienia poszczególnych jego elementów, list motywacyjny może mieć charakter bardziej osobisty.

  1. Następnie prowadzący wyjaśnia i omawia budowę listu motywacyjnego:

  1. Wstęp zawiera: miejscowość, datę, dane personalne nadawcy (imię, nazwisko, adres i telefon kontaktowy), dane personalne odbiorcy (nazwa i adres firmy, imię i nazwisko oraz stopnie i tytuły naukowe osoby prowadzącej rekrutację), formuły grzecznościowe (np. Szanowny Panie Prezesie, Dyrektorze).

  2. Rozwinięcie, w którym powinny się znaleźć:

  • przyczyna napisania listu (informacje o sposobie uzyskania wiadomości o oferowanych miejscach pracy, np. przez ogłoszenie prasowe – tytuł gazety i data ukazania się ogłoszenia, np.

Po przeczytaniu Państwa ogłoszenia zamieszczonego w „Gazecie Porannej” z 7 marca i zapoznaniu się z oferowanymi warunkami pracy, przesyłam moje zgłoszenie na stanowisko kierownika biura.

  • prezentacja kwalifikacji i cech osobowych (zazwyczaj dwa - trzy akapity): dokonania zawodowe i życiowe, cechy osobowościowe, wykształcenie, odbyte kursy i szkolenia, predyspozycje psychiczne.

Wszystkie informacje powinny być poparte konkretnymi przykładami, wskazaniami, jakie korzyści będzie miał pracodawca z zatrudnienia pracownika: zamiast „mam zdolności negocjacyjne” lepiej napisać „moje zdolności negocjacyjne zwiększą efektywność Państwa firmy”.

W rozwinięciu listu motywacyjnego nie powinno umieszczać się informacji zawartych w CV. Oba dokumenty muszą stanowić całość znaczeniową, nie zaś być replikami. Piszący może natomiast powołać się na załączone CV: pośrednio – „Jak można zauważyć w moim CV, pracę dyplomową obroniłem...”; bezpośrednio –”Pozostałe informacje dotyczące doświadczeń w dziedzinie finansów znajdą Państwo w moim CV”.

  1. Zakończenie zawiera: zwroty wyrażające oczekiwania nadawcy na pomyślną odpowiedź, np. - -Liczę na sposobność osobistej rozmowy.; Proszę o pozytywne rozpatrzenie mojej kandydatury.

  • Można zamieścić także powtórne podkreślenie swojej przydatności dla firmy oraz wysokiej motywacji do pracy – poparte przykładami

  • formuły grzecznościowe – np. z wyrazami szacunku

  • własnoręczny podpis nadawcy

  • spis załączników

  1. Nauczyciel podaje również cechy listu motywacyjnego: zwięzłość, oficjalność, formuły grzecznościowe, dominująca rola odbiorcy, nadawca w roli „petenta”, przewaga funkcji nakłaniającej nad informatywną, schematyczna trójdzielna budowa kompozycyjna.

c) Faza podsumowująca

  1. W celu utrwalenia wiadomości nauczyciel proponuje wykonanie ćwiczenia 19.1 s.424 w: Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, pod red. Edyty Bańkowskiej i Agnieszki Mikołajczyk

  2. Na zakończenie rozdaje wzorcowe listy motywacyjne (umieszczone na s.330, tamże).

5. Bibliografia

  1. Klejnocki J., Łazińska B., Zdunkiewicz‑Jedynak D., Język polski. Słowa i teksty. Literatura i nauka o języku (część 1 - do pracy w szkole, część 2 - do pracy w domu). Klasa 2, Wyd. Szkolne PWN, Warszawa 2004.

  2. Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, pod red. Edyty Bańkowskiej i Agnieszki Mikołajczyk, Wyd. Książka i Wiedza, Warszawa 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

brak

b) Zadanie domowe

Ćwiczenie 8, s.428 w: Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, pod red. Edyty Bańkowskiej i Agnieszki Mikołajczyk

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja poświęcona prezentacji listu motywacyjnego przeznaczona dla klasy II liceum.

R1750rogfBAZb

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 92.17 KB w języku polskim
RZ8NmPsmrlg4t

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim