W świecie tekstów użytkowych, czyli jak napisać list motywacyjny
W świecie tekstów użytkowych, czyli jak napisać list motywacyjny
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna cechy stylu urzędowego,
zdobywa wiedzę z zakresu budowy oraz zastosowania listu motywacyjnego.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi samodzielnie napisać list motywacyjny, właściwie uszeregować jego elementy.
2. Metoda i forma pracy
Teksty i ćwiczenia ewaluacyjne, praca w grupach, pogadanka.
3. Środki dydaktyczne
Egzemplarze Podręcznika do pracy w szkole. Język polski. Słowa i teksty. Literatura i nauka o języku Jarosława Klejnockiego, Barbary Łazińskiej i Doroty Zdunkiewicz‑Jedynak.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Lekcję rozpoczyna wspólne przypomnienie wiadomości na temat stylu urzędowego: jego wyznaczników gramatyczno‑wyrazowych, odmian, gatunków, funkcji oraz sposobów organizacji całości.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel w krótkiej pogadance wyjaśnia, że list motywacyjny ma przede wszystkim ukazać motywację, jaką kieruje się kandydat do pracy, ubiegając się o dane stanowisko oraz:
jakie motywy skłaniają go do starań o dane stanowisko?
dlaczego uważa, że nadaje się do tego typu pracy?
W przeciwieństwie do CV, które jest rodzajem schematycznego życiorysu niedającego możliwości szerszego omówienia poszczególnych jego elementów, list motywacyjny może mieć charakter bardziej osobisty.
Następnie prowadzący wyjaśnia i omawia budowę listu motywacyjnego:
Wstęp zawiera: miejscowość, datę, dane personalne nadawcy (imię, nazwisko, adres i telefon kontaktowy), dane personalne odbiorcy (nazwa i adres firmy, imię i nazwisko oraz stopnie i tytuły naukowe osoby prowadzącej rekrutację), formuły grzecznościowe (np. Szanowny Panie Prezesie, Dyrektorze).
Rozwinięcie, w którym powinny się znaleźć:
przyczyna napisania listu (informacje o sposobie uzyskania wiadomości o oferowanych miejscach pracy, np. przez ogłoszenie prasowe – tytuł gazety i data ukazania się ogłoszenia, np.
Po przeczytaniu Państwa ogłoszenia zamieszczonego w „Gazecie Porannej” z 7 marca i zapoznaniu się z oferowanymi warunkami pracy, przesyłam moje zgłoszenie na stanowisko kierownika biura.
prezentacja kwalifikacji i cech osobowych (zazwyczaj dwa - trzy akapity): dokonania zawodowe i życiowe, cechy osobowościowe, wykształcenie, odbyte kursy i szkolenia, predyspozycje psychiczne.
Wszystkie informacje powinny być poparte konkretnymi przykładami, wskazaniami, jakie korzyści będzie miał pracodawca z zatrudnienia pracownika: zamiast „mam zdolności negocjacyjne” lepiej napisać „moje zdolności negocjacyjne zwiększą efektywność Państwa firmy”.
W rozwinięciu listu motywacyjnego nie powinno umieszczać się informacji zawartych w CV. Oba dokumenty muszą stanowić całość znaczeniową, nie zaś być replikami. Piszący może natomiast powołać się na załączone CV: pośrednio – „Jak można zauważyć w moim CV, pracę dyplomową obroniłem...”; bezpośrednio –”Pozostałe informacje dotyczące doświadczeń w dziedzinie finansów znajdą Państwo w moim CV”.
Zakończenie zawiera: zwroty wyrażające oczekiwania nadawcy na pomyślną odpowiedź, np. - -Liczę na sposobność osobistej rozmowy.; Proszę o pozytywne rozpatrzenie mojej kandydatury.
Można zamieścić także powtórne podkreślenie swojej przydatności dla firmy oraz wysokiej motywacji do pracy – poparte przykładami
formuły grzecznościowe – np. z wyrazami szacunku
własnoręczny podpis nadawcy
spis załączników
Nauczyciel podaje również cechy listu motywacyjnego: zwięzłość, oficjalność, formuły grzecznościowe, dominująca rola odbiorcy, nadawca w roli „petenta”, przewaga funkcji nakłaniającej nad informatywną, schematyczna trójdzielna budowa kompozycyjna.
c) Faza podsumowująca
W celu utrwalenia wiadomości nauczyciel proponuje wykonanie ćwiczenia 19.1 s.424 w: Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, pod red. Edyty Bańkowskiej i Agnieszki Mikołajczyk
Na zakończenie rozdaje wzorcowe listy motywacyjne (umieszczone na s.330, tamże).
5. Bibliografia
Klejnocki J., Łazińska B., Zdunkiewicz‑Jedynak D., Język polski. Słowa i teksty. Literatura i nauka o języku (część 1 - do pracy w szkole, część 2 - do pracy w domu). Klasa 2, Wyd. Szkolne PWN, Warszawa 2004.
Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, pod red. Edyty Bańkowskiej i Agnieszki Mikołajczyk, Wyd. Książka i Wiedza, Warszawa 2003.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
brak
b) Zadanie domowe
Ćwiczenie 8, s.428 w: Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, pod red. Edyty Bańkowskiej i Agnieszki Mikołajczyk
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja poświęcona prezentacji listu motywacyjnego przeznaczona dla klasy II liceum.