W teatrze

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna treść i wymowę wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego „Rozmowa z aktorem”

b) Umiejętności

Uczeń:

  • czyta i interpretuje wiersz Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego „Rozmowa z aktorem”

  • porównuje granie w filmie i w teatrze

  • podaje pomysł na sztukę teatralną

  • wyraża własną opinię o roli sztuk teatralnych w życiu człowieka

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem

Rozmowa

Praca indywidualna, grupowa i zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Uczniowie odpowiadają na pytanie: czy lubią teatr? Wymieniają elementy teatru, które wydają im się szczególnie interesujące. Opowiadają o spektaklach, które widzieli i które czymś ich zaintrygowały. Odpowiadają, czy mają swojego ulubionego aktora teatralnego.

Uczniowie zastanawiają się, czy aktor teatralny musi posiadać inne umiejętności od aktora filmowego, czy trudniej gra się w sztukach teatralnych czy w filmach, dlaczego, np. w filmie można powtarzać sceny, a w teatrze nie (aktor teatralny musi mieć bardzo mocny głos, bo nawet szept w teatrze jest głośny, aktor teatralny musi bardzo dobrze znać całą swoja rolę).

Uczniowie mówią, czy chcieliby kiedyś występować w teatrze i czy mają rolę, którą bardzo chcieliby zagrać albo typ roli, np. uwodziciel, zbrodniarz, ofiara.

b) Faza realizacyjna

Uczniowie czytają w podręczniku wiersz Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego „Rozmowa z aktorem”.

Uczniowie odpowiadają na pytanie, kto jest podmiotem lirycznym utworu. Nauczyciel zwraca uwagę na fragment dialogowy tego wiersza: - Czy napiszesz mi taką rolę?/ - Spróbuję. Odejdź z nadzieją.

Uczniowie wybierają fragment wiersza, który wskazuje, że rozmowa odbyła się przed chwilą. Próbują opisać przestrzeń, w jakiej podmiot liryczny przypomina sobie słowa rozmowy.

Uczniowie opisują, czego oczekuje od sztuki aktor, o jakiej roli marzy. Tłumaczą sens porównania: widownię stroić, jak skrzypce się stroi.

Uczniowie opisują sen aktora, wyjaśniają znaczenie słów: I jedno jest: aktor i oni. Odpowiadają na pytanie, czy słowa te mają wydźwięk pozytywny, czy negatywny, co jest poza aktorem i widzami w teatrze.

Uczniowie wyjaśniają znaczenie ostatniej zwrotki: Sztuka jest wieczną wiosną./ Sztuka jest ciepłym wiatrem,/ od którego śniegi topnieją. Uczniowie zastanawiają się, jaką moc ma sztuka, jak może wpływać na ludzi. Uczniowie wyrażają własną opinię o końcowych słowach utworu: zgadzają się, czy nie i dlaczego.

Uczniowie pracują w grupach. Zastanawiają się, jaką sztukę napisaliby dla aktora, aby osiągnąć efekt, o którym aktor marzy. Grupy powinny podać tematykę sztuki, zarysować akcję, opisać rolę dla aktora, kostiumy, scenografię, muzykę. Nauczyciel może rozdzielić role w każdej grupie. Jedna osoba jest reżyserem, druga scenografem, kolejna kostiumologiem itd.

Uczniowie przestawiają swoje propozycje.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie pracują indywidualnie. Piszą krótką wypowiedź, w której odpowiadają na pytanie: Czy warto chodzić do teatru? Argumentują swoje zdanie.

5. Bibliografia

A. Łuczak, A. Murdzek, Między nami. Podręcznik dla klasy szóstej szkoły podstawowej, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

brak

b) Zadanie domowe

Napisz list do autora scenariusza sztuki, w którym opiszesz, jaką sztukę chciałbyś obejrzeć w teatrze.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RV7Koorz0n7ig

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 99.25 KB w języku polskim
R1dAppcJJZvBD

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim