W trybach trybów
Przeczytaj wypowiedzi pewnego piłkarza. Odgadnij jego intencje.
informacja, rozkaz, przypuszczenie
... byłoby cudownie! Grałbym w najlepszym klubie na świecie. Trenowalibyśmy razem z gwiazdami. Zazdrościliby mi koledzy z podwórka. Mama chwaliłaby się moimi sukcesami... | |
Gram w drużynie podwórkowej. Właśnie znowu strzelili mi gola. Przegrywamy wysoko i trener będzie się złościł, że nie daliśmy z siebie wszystkiego. Mam dość. | |
Chłopcy, weźcie się w garść. Biegnijcie szybciej. Niech wszyscy zobaczą pot na waszych czołach. Zróbmy to wspólnie – wygrajmy mecz!!! |

Przyporządkuj formy czasowników odpowiednim grupom.
chwaliłaby, trenowalibyśmy, trafiłbym, gram, byłoby, biegnij, niech zobaczą, zdobądźmy, przegrywamy, mam, weźcie, strzelili, będzie się złościł, zazdrościliby, nie daliśmy, zróbmy
Rozkaz, prośba | |
---|---|
Przypuszczenie | |
Informacja |
Przyporządkuj formy czasowników odpowiednim grupom.
chwaliłaby, trenowalibyśmy, trafiłbym, gram, byłoby, biegnij, niech zobaczą, zdobądźmy, przegrywamy, mam, weźcie, strzelili, będzie się złościł, zazdrościliby, nie daliśmy, zróbmy
Rozkaz, prośba | |
---|---|
Przypuszczenie | |
Informacja |

Przekształć formy czasowników w trybie orzekającym na tryb rozkazujący i przypuszczający.
Tryb orzekający: Rycerz walczy ze smokiem. Dzielnie patrzy mu w oczy. Szybko pokona potwora mieczem. Potem odbierze nagrodę – rękę księżniczki i połowę królestwa.
Tryb rozkazujący: Rycerzu ............ ze smokiem. Dzielnie ............ mu w oczy. Szybko .............. potwora mieczem. Potem .............. nagrodę – rękę księżniczki i połowę królestwa.
Tryb przypuszczający: Walczyłbym ze smokiem. Dzielnie ...................... mu w oczy. Szybko ...................... potwora mieczem. Potem ...................... nagrodę – rękę księżniczki i połowę królestwa.
Przyporządkuj czasowniki odpowiednim grupom.
opisz, weźmie, jedliśmy, rozdałabyś, oglądały, ekranizowałaby, róbcie, zaśpiewacie, strzelam, uprałbym, płyń, kupiłby, mówili, czytamy, atakowałbyś, biegnijmy, śpijcie, świecą, atakuj, nuciliby, siedzi, wyjechałaby
Czasowniki w trybie orzekającym | |
---|---|
Czasowniki w trybie przypuszczającym | |
Czasowniki w trybie rozkazującym |
Przyporządkuj czasowniki odpowiednim grupom.
opisz, weźmie, jedliśmy, rozdałabyś, oglądały, ekranizowałaby, róbcie, zaśpiewacie, strzelam, uprałbym, płyń, kupiłby, mówili, czytamy, atakowałbyś, biegnijmy, śpijcie, świecą, atakuj, nuciliby, siedzi, wyjechałaby
Czasowniki w trybie orzekającym | |
---|---|
Czasowniki w trybie przypuszczającym | |
Czasowniki w trybie rozkazującym |
Przeczytaj fragment wiersza Danuty Wawiłow pt. „Marzenie” i zaznacz w nim czasowniki w trybie przypuszczającym.
szary
Wszyscy ludzie kogoś mają,
kogoś głaszczą i kochają,
komuś szepczą coś do ucha
i się cieszą, że ich słucha....
Prawda?
Ja też chciałabym takiego,
choćby nawet najmniejszego,
choćby nawet najbrzydszego
pieska!
Mógłby sobie być buldogiem –
karmiłabym go twarogiem.
Mógłby sobie być seterem –
biegłby ze mną na spacerek.
Mógłby sobie być ratlerkiem –
brałabym go pod kołderkę.
(...)
Wiersz 'Marzenie' jest niedokończony. Napisz własną zwrotkę pasującą do utworu. Zapisz ją tutaj lub w zeszycie. Pamiętaj, żeby używać czasowników w trybie przypuszczającym.

Odpowiedz na pytania, stosując tryb przypuszczający. Swoje propozycje zapisz poniżej lub w zeszycie.
Gdzie pojechałbyś/pojechałabyś na wycieczkę klasową?
Co mógłbyś/mogłabyś zrobić, żeby poprawić humor smutnej koleżance?
O czym chciałbyś/chciałabyś porozmawiać na kolejnej lekcji wychowawczej?
Jak rozwiązałbyś/rozwiązałabyś problem spóźnień na pierwszą lekcję?
Uzupełnij zdania cząstkami by, byście, byśmy pisanymi razem lub osobno.
Proszę, .................... wrócili przed zmrokiem. (że)
Może ............ chciał pójść z nami do kina?
............ nie zapomniała, .................. mleko. (Gdy) (kupiła)
Czy ...................... to dla mnie? (zrobił)
On ............ to szybko rozwiązał.
Złóż powiedzenia.
toby nóżki nie złamała., toby była dziadkiem., i tak byłyby nieprzezroczyste., byłbyś nadal filozofem., bałbym się po nim chodzić.
Gdyby kózka nie skakała, | |
Gdyby słowa były mostem, | |
Nawet gdyby kobiety były ze szkła | |
Gdyby babcia miała wąsy, | |
Gdybyś milczał, |
Wyjaśnij znaczenie powyższych powiedzeń. Zastanów się, w jakich sytuacjach można by ich użyć.