W urzędzie pocztowym

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wymienia rodzaje spraw, które są załatwiane na poczcie,

  • wie, jak należy zachować się na poczcie,

  • zna nazwy pracowników poczty,

  • wie, gdzie znajdują się ważniejsze urzędy i zna ich społeczną przydatność,

  • zna pojęcia: odbiorca, nadawca, kod pocztowy,

  • wie, jak zachowuje się 0 i 1 w mnożeniu.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • umie przeprowadzić wywiad,

  • potrafi wypełnić właściwe druki przy nadawaniu listów i telegramów,

  • potrafi prowadzić i zamawiać rozmowy telefoniczne,

  • umie układać zadania tekstowe na podstawie rysunku,

  • potrafi zaadresować kopertę,

  • samodzielnie wykonuje i ozdabia kopertę.

c) Postawy

Uczeń :

  • potrafi zachować się w urzędzie pocztowym i w tramwaju lub autobusie,

  • szanuje pracę innych ludzi.

2. Metoda i forma pracy

Metody: słowna (rozmowa, wywiad), oglądowa (pokaz, obserwacja), problemowa (działanie praktyczne, wycieczka, drama).

Praca indywidualna, grupowa, zbiorowa.

3. Środki dydaktyczne

Koperty, druki, kredki, klej, nożyczki, blok kredowy, kolorowe tusze, gąbka, plastikowe telefony.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Wycieczka do urzędu pocztowego:

  • omówienie celów i zadań wycieczki,

  • przypomnienie o kulturalnym zachowaniu się w tramwaju lub autobusie i na poczcie,

  • obserwacja pracy na poczcie,

  • przeprowadzenie wywiadu z pracownikami poczty,

  • podziękowanie kierownikowi oddziału za książkę telefoniczną,

  • zabranie różnego rodzaju druczków,

  • wręczenie kwiatów i laurek.

b) Faza realizacyjna

  1. Omówienie wycieczki:

  • wrażenia z wycieczki na pocztę,

  • kto pracuje na poczcie?

  1. Zadania wykonywane przez poszczególnych pracowników poczty:

  • sprzedaż i kupno znaczków, kart pocztowych i telefonicznych,

  • przyjmowania opłat za mieszkanie, gaz, prąd, telefon, kablówkę itp.,

  • przyjmowanie wpłat i przekazów pieniężnych,

  • wysyłanie listów, paczek,

  • nadawanie telegramów.

  1. Rozmowa na temat roli poczty w życiu człowieka.

  2. Pokaz i oglądanie przyniesionych z poczty druczków do nadawania listów poleconych, telegramów i paczek.

  3. Gromadzenie odpowiedniego słownictwa: nadawca, odbiorca, adres, kod pocztowy, priorytet.

  4. Przypomnienie zasad pisowni imion, nazwisk, ulic, miast wielką literą.

  5. Wypełnianie druczków – praca w grupach.

  6. Wypowiedzi uczniów na temat zastosowania ksiązki telefonicznej w życiu codziennym:

  • co znajduje się w takiej książce?

  • do czego służy ksiązka telefoniczna?

  • w jaki sposób zamieszczone są w niej nazwy firm i nazwiska osób prywatnych?

  • odszukiwanie własnych nazwisk w książce według kolejności alfabetycznej.

  1. Zamawianie i prowadzenie rozmów telefonicznych – inscenizacja rozmów w parach, stosowanie zwrotów grzecznościowych.

  2. Mnożenie przez 0 i 1:

  • 4 x 1 =

  • 20 x 0 =

  • 13 x 0 =

  • 8 x 1 =

  • 25 x 1 =

c) Faza podsumowująca

  1. Wykonywanie koperty z kartki kredowej i ozdabianie jej stemplami z kolorowego tuszu.

  2. Prawidłowe adresowanie koperty.

5. Bibliografia

  1. Dziabaszewski W., Nasze środowisko. Klasa 2, WSiP, Warszawa 1998.

  2. Konieczna A., Wasilewska K., Integralny plan pracy dydaktyczno‑wychowawczej dla klasy 2, semestr 1, WSiP, Warszawa 1999.

  3. Lankiewicz B., Semadeni Z., Matematyka 1. Zeszyt ćwiczeń dla klasy drugiej szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 1994.

  4. Machulska H.., Drama. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców, Warszawa 1991.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

3 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej.

Rl4DNLvF5buOs

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 101.55 KB w języku polskim
RCC60kbWHLhXJ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim