Wagary. Ćwiczenie umiejętności mówienia „nie” w trudnych sytuacjach

(Lekcja przeznaczona dla uczniów z lekką niepełnosprawnością umysłową)

  1. Uczeń zna niektóre przyczyny wagarowania.

  2. Uczeń wie, że ma prawo odmówić innym.

  3. Uczeń wzbogaca swoje słownictwo.

  1. Uczeń dostrzega problemy i potrafi szukać sposobów wyjścia z trudnych sytuacji.

  2. Uczeń potrafi mówić „nie” w sytuacjach dla siebie niekorzystnych.

  3. Uczeń współpracuje w grupie.

  4. Uczeń potrafi wyciągać wnioski.

  5. Uczeń doskonali umiejętności oceny pracy grupy.

Metoda i forma pracy

  • działania dramowe: tworzenie żywych obrazów, stopklatka, zabawy;

  • praca w parach,

  • praca w małych grupach,

  • „słoneczko”.

Środki dydaktyczne

Karteczki samoprzylepne.

Przebieg lekcji

a. Faza przygotowawcza

  1. Powitanie uczniów.

  2. Nauczyciel zaprasza uczniów do dwóch zabaw:

  1. Działania dramowe. TAK‑NIE: Uczniowie stają w parach, zwróceni twarzami do siebie i odpychają się rękami. Jedna osoba krzyczy – TAK!, druga – NIE! Po chwili następuje zmiana. Dzieci odpychają się plecami i znów głośno krzyczą.

  2. Działania dramowe. Zabawa w parach. Dzieci stoją w parach, zwrócone twarzami do siebie. Przepychają się wzajemnie. Krzyczą jednocześnie: jedno – TAK, drugie NIE. Potem zmieniają się rolami. Następnie wykonują to samo ćwiczenie trzymając się za ręce.

b. Faza realizacyjna

  1. Uczniowie siadają na dywaniku, a nauczyciel opowiada jakąś historię chłopców, którzy poszli na wagary, ponieważ zostali namówieni do tego przez innych. Następnie inicjuje dyskusję na temat opowieści: Dlaczego uczniowie poszli na wagary?

  2. Po wysłuchaniu wypowiedzi uczniów, nauczyciel zadaje kolejne pytanie: Jakie mogą być inne powody wagarowania? Po chwili zastanowienia uczniowie zapisują swoje odpowiedzi to pytanie uczniowie na przygotowanych karteczkach, z których tworzą „słoneczko”, układając karteczki promieniście do hasła wagary.

Uczniowie za najistotniejsze przyczyny wagarowania mogą na przykład uznać:

  • namowę kolegów,

  • strach przed agresją kolegów w szkole,

  • zbyt dużo lekcji w ciągu dnia,

  • niechęć do niektórych nauczycieli,

  • niechęć do uczęszczania na niektóre lekcje.

Zapisanie tych przyczyn na tablicy i na kartach pracy. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy.

  1. Działania dramowe. Tworzenie żywych obrazów, ukazujących skrajne sytuacje, w których ktoś namawiany jest do zrobienia czegoś, co może mieć dla niego bardzo nieprzyjemne i negatywne skutki. Zadania dla grup są następujące: (takie same dla wszystkich uczniów):

  • znaleźć przykładową sytuacje, w której ktoś jest do czegoś namawiany i przedstawić, w jaki sposób odmawia;

  • ustalić, kto będzie występował w obrazie;

  • obsadzić role, określić usytuowanie i pozę dzieci w obrazie.

Podczas gdy jedna grupa prezentuje swój żywy obraz na znak nauczyciela, pozostali uczniowie mogą ożywić wybraną postać i zadać jej pytania związane z pięcioma poziomami świadomości w stopklatce:

  • Kim jesteś?

  • Co robisz?

  • Dlaczego to robisz?

  • Czego pragniesz?

  • Co czujesz?

Po wykonanym ćwiczeniu uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – opowiadają o sytuacjach, w których sami namawiali kogoś do czegoś.

Nauczyciel zadaje pytania:

- Czy byliście namawiani?

- Do czego?

- W jaki sposób?,

- Dlaczego ludzie namawiają?

c. Faza podsumowująca

  1. Wspólnie opracowujemy zasady mówienia „nie” bez lęku, bez poczucia winy, stanowczo.

Zapisujemy te zasady na tablicy i do zeszytów.

Wymyśl historię, kiedy zdecydowanie mówisz „nie”.

R1GP7i6UYtivM

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 35.00 KB w języku polskim