Wagary. Ćwiczenie umiejętności mówienia "nie" w trudnych sytuacjach
Wagary. Ćwiczenie umiejętności mówienia „nie” w trudnych sytuacjach
(Lekcja przeznaczona dla uczniów z lekką niepełnosprawnością umysłową)
Uczeń zna niektóre przyczyny wagarowania.
Uczeń wie, że ma prawo odmówić innym.
Uczeń wzbogaca swoje słownictwo.
Uczeń dostrzega problemy i potrafi szukać sposobów wyjścia z trudnych sytuacji.
Uczeń potrafi mówić „nie” w sytuacjach dla siebie niekorzystnych.
Uczeń współpracuje w grupie.
Uczeń potrafi wyciągać wnioski.
Uczeń doskonali umiejętności oceny pracy grupy.
Metoda i forma pracy
działania dramowe: tworzenie żywych obrazów, stopklatka, zabawy;
praca w parach,
praca w małych grupach,
„słoneczko”.
Środki dydaktyczne
Karteczki samoprzylepne.
Przebieg lekcji
a. Faza przygotowawcza
Powitanie uczniów.
Nauczyciel zaprasza uczniów do dwóch zabaw:
Działania dramowe. TAK‑NIE: Uczniowie stają w parach, zwróceni twarzami do siebie i odpychają się rękami. Jedna osoba krzyczy – TAK!, druga – NIE! Po chwili następuje zmiana. Dzieci odpychają się plecami i znów głośno krzyczą.
Działania dramowe. Zabawa w parach. Dzieci stoją w parach, zwrócone twarzami do siebie. Przepychają się wzajemnie. Krzyczą jednocześnie: jedno – TAK, drugie NIE. Potem zmieniają się rolami. Następnie wykonują to samo ćwiczenie trzymając się za ręce.
b. Faza realizacyjna
Uczniowie siadają na dywaniku, a nauczyciel opowiada jakąś historię chłopców, którzy poszli na wagary, ponieważ zostali namówieni do tego przez innych. Następnie inicjuje dyskusję na temat opowieści: Dlaczego uczniowie poszli na wagary?
Po wysłuchaniu wypowiedzi uczniów, nauczyciel zadaje kolejne pytanie: Jakie mogą być inne powody wagarowania? Po chwili zastanowienia uczniowie zapisują swoje odpowiedzi to pytanie uczniowie na przygotowanych karteczkach, z których tworzą „słoneczko”, układając karteczki promieniście do hasła wagary.
Uczniowie za najistotniejsze przyczyny wagarowania mogą na przykład uznać:
namowę kolegów,
strach przed agresją kolegów w szkole,
zbyt dużo lekcji w ciągu dnia,
niechęć do niektórych nauczycieli,
niechęć do uczęszczania na niektóre lekcje.
Zapisanie tych przyczyn na tablicy i na kartach pracy. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy.
Działania dramowe. Tworzenie żywych obrazów, ukazujących skrajne sytuacje, w których ktoś namawiany jest do zrobienia czegoś, co może mieć dla niego bardzo nieprzyjemne i negatywne skutki. Zadania dla grup są następujące: (takie same dla wszystkich uczniów):
znaleźć przykładową sytuacje, w której ktoś jest do czegoś namawiany i przedstawić, w jaki sposób odmawia;
ustalić, kto będzie występował w obrazie;
obsadzić role, określić usytuowanie i pozę dzieci w obrazie.
Podczas gdy jedna grupa prezentuje swój żywy obraz na znak nauczyciela, pozostali uczniowie mogą ożywić wybraną postać i zadać jej pytania związane z pięcioma poziomami świadomości w stopklatce:
Kim jesteś?
Co robisz?
Dlaczego to robisz?
Czego pragniesz?
Co czujesz?
Po wykonanym ćwiczeniu uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – opowiadają o sytuacjach, w których sami namawiali kogoś do czegoś.
Nauczyciel zadaje pytania:
- Czy byliście namawiani?
- Do czego?
- W jaki sposób?,
- Dlaczego ludzie namawiają?
c. Faza podsumowująca
Wspólnie opracowujemy zasady mówienia „nie” bez lęku, bez poczucia winy, stanowczo.
Zapisujemy te zasady na tablicy i do zeszytów.
Wymyśl historię, kiedy zdecydowanie mówisz „nie”.