Wakacje – ćwiczenia w mówieniu
Wakacje – ćwiczenia w mówieniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania, pisania i mówienia na temat wakacji.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna słownictwo związane z wakacjami,
zna wymowę i pisownię nowych zwrotów,
zna nazwy czynności wykonywanych w różnych wakacyjnych miejscach,
wie, jak opisać wakacje,
wie, jak napisać pocztówkę
b) Umiejętności
Uczeń:
opisuje różne formy wakacyjnego wypoczynku,
pisze pocztówkę,
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi wakacji,
ćwiczy sprawność słuchania, pisania i mówienia,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o wakacjach,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem (kojarzenie słów z tematem, wyjaśnianie nowych zwrotów).
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się prezentować swoich wiadomości na forum klasy,
jest twórczy (bierze udział w burzy mózgów i przygotowaniu mapy mentalnej).
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, burza mózgów, mapa mentalna
Forma: praca w parach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręczniki, słowniki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie słuchać, czytać i mówić o wakacjach i powtórzycie związane z nimi słownictwo. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa: burza mózgów. Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają formy wakacyjnego wypoczynku, gdzie się jeździ, co się tam robi itp. Uczniowie udzielają ustnych odpowiedzi.
Uczniowie w grupach przygotowują mapy mentalne różnych wakacji (at the seaside, in the country, at home, in the mountains, at the lake, in the woods etc.). Następnie czytają odpowiedzi. Nauczyciel i uczniowie z innych grup uzupełniają mapy o nowe słowa. Uczniowie korzystają ze słowników.
Uczniowie w grupach opisują wakacje w przydzielonym przez nauczyciela miejscu (wypowiedź pisemna). Limit słów: maksymalnie 100. Nauczyciel monitoruje ich pracę, podchodząc do każdej grupy. Ewentualnie wyjaśnia, co powinien zawierać opis.
Uczniowie czytają swoje opisy na głos.
Uczniowie w parach piszą pocztówki ze swoich miejsc i na koniec lekcji oddają je nauczycielowi do sprawdzenia. Nauczyciel wyjaśnia, co powinna zawierać pocztówka i sprawdza, czy uczniowie poprawnie ją piszą (załącznik 1).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
H. Komorowska, Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
6. Załączniki
Załącznik 1
Przykładowa pocztówka:
Hi
I’m at the seaside in Ustka. It’s hot and sunny. I’m sunbathing, swimming and going to the disco. The food is great and I’m having fun.
See you in Lublin
xyz
b) Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś wiadomości.
Opisz swoje wakacje w około 100 słowach.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Należy przygotować słowniki. Po lekcji uczeń powinien znać słownictwo związane z wakacjami (holiday, at the seaside, in the country, at home, in the mountains, at the lake, in the woods etc.), najważniejsze informacje o różnych miejscach, w których spędza się wakacje (co się tam robi), powinien też znać formę wypowiedzi pisemnej, jaką jest pocztówka i potrafić ją napisać.