Walka o hegemonię w Europie Zachodniej w XVI wieku
Walka o hegemonię w Europie Zachodniej w XVI wieku
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Po przeprowadzonej lekcji uczeń:
potrafi wyjaśnić pojęcie: hegemonia.
zna genezę zmagań o hegemonię w Europie Zachodniej w XVI wieku,
potrafi opisać poszczególne etapy rywalizacji,
wie, jakie były skutki tych zmagań,
zna przebieg wojen włoskich (1494‑1521),
zna przebieg panowania Elżbiety I Tudor,
wie, jak przebiegała rewolucja w Niderlandach,
potrafi opisać rywalizację angielsko‑hiszpańską.
b) Umiejętności
Po przeprowadzonej lekcji uczeń:
rozumie genezę i skutki walk o hegemonię na zachodzie Europy,
potrafi wskazać na mapie przebieg działań zbrojnych,
umiejętnie pracuje z mapą, podręcznikiem, encyklopedią historyczną, tabelą, słownikiem wyrazów obcych,
syntetyzuje i selekcjonuje wiadomości.
2. Metoda i forma pracy
Dyskusja, wykład, opowiadanie, pogadanka, praca z mapą, podręcznikiem, encyklopedią historyczną, słownikiem wyrazów obcych.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, mapa, słownik wyrazów obcych, encyklopedia historyczna.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przedstawia problematykę lekcji.
Uczniowie próbują wyjaśnić znaczenie pojęcia: hegemonia. Następnie korzystają ze słownika wyrazów obcych i zapisują definicję do zeszytów.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel omawia sytuację w Europie Zachodniej na początku XVI wieku.
Podaje przyczyny walk o hegemonię pomiędzy państwami europejskimi. Wypisuje na tablicy państwa zaangażowane w konflikt. Korzystając z mapy, omawia przyczyny i przebieg wojen włoskich.
Charakteryzuje walki o prymat polityczny na zachodzie Europy.
Uczniowie wyszukują w podręczniku i encyklopedii historycznej informacje na temat rewolucji
w Niderlandach. Dyskutują na ten temat.
Nauczyciel przedstawia genezę i przebieg rywalizacji angielsko‑hiszpańskiej.
Opisuje panowanie Elżbiety I Tudor w Anglii.
Nauczyciel rysuje na tablicy tabele. Uczniowie przerysowują je do zeszytów i wypełniają.
Pierwszy etap rywalizacji
Lata trwania | Strony konfliktu | Teren walk | Koalicja (liga) |
Drugi etap rywalizacji
Lata trwania | Strony konfliktu | Teren walk | Koalicja (liga) |
c) Faza podsumowująca
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie uczestniczą w dyskusji.
Przykładowe pytania do dyskusji:
Jakie były skutki rywalizacji o hegemonię w Europie Zachodniej?
Czego dotyczyło porozumie gandawskie?
Jaką rolę odegrała Elżbieta I Tudor w historii Anglii?
Czy zgadzasz się z tezą Micheleta: „Wiek szesnasty to rządy kobiet, one go mącą, psują
i kształcą”?
5. Bibliografia
Burda B. i inni, Historia 2. Czasy nowożytne. Zakres podstawowy, Operon, Gdynia 2003
Historia. Encyklopedia szkolna, WSiP, Warszawa 1993.
Słownik wyrazów obcych, red. E. Sobol, PWN, Warszawa 1995.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Przygotuj informacje na temat Marii Stuart.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak