Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Walka o hegemonię w Europie Zachodniej w XVI wieku

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Po przeprowadzonej lekcji uczeń:

  • potrafi wyjaśnić pojęcie: hegemonia.

  • zna genezę zmagań o hegemonię w Europie Zachodniej w XVI wieku,

  • potrafi opisać poszczególne etapy rywalizacji,

  • wie, jakie były skutki tych zmagań,

  • zna przebieg wojen włoskich (1494‑1521),

  • zna przebieg panowania Elżbiety I Tudor,

  • wie, jak przebiegała rewolucja w Niderlandach,

  • potrafi opisać rywalizację angielsko‑hiszpańską.

b) Umiejętności

Po przeprowadzonej lekcji uczeń:

  • rozumie genezę i skutki walk o hegemonię na zachodzie Europy,

  • potrafi wskazać na mapie przebieg działań zbrojnych,

  • umiejętnie pracuje z mapą, podręcznikiem, encyklopedią historyczną, tabelą, słownikiem wyrazów obcych,

  • syntetyzuje i selekcjonuje wiadomości.

2. Metoda i forma pracy

Dyskusja, wykład, opowiadanie, pogadanka, praca z mapą, podręcznikiem, encyklopedią historyczną, słownikiem wyrazów obcych.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, mapa, słownik wyrazów obcych, encyklopedia historyczna.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel przedstawia problematykę lekcji.

Uczniowie próbują wyjaśnić znaczenie pojęcia: hegemonia. Następnie korzystają ze słownika wyrazów obcych i zapisują definicję do zeszytów.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel omawia sytuację w Europie Zachodniej na początku XVI wieku.

Podaje przyczyny walk o hegemonię pomiędzy państwami europejskimi. Wypisuje na tablicy państwa zaangażowane w konflikt. Korzystając z mapy, omawia przyczyny i przebieg wojen włoskich.

Charakteryzuje walki o prymat polityczny na zachodzie Europy.

Uczniowie wyszukują w podręczniku i encyklopedii historycznej informacje na temat rewolucji
w Niderlandach. Dyskutują na ten temat.

Nauczyciel przedstawia genezę i przebieg rywalizacji angielsko‑hiszpańskiej.

Opisuje panowanie Elżbiety I Tudor w Anglii.

Nauczyciel rysuje na tablicy tabele. Uczniowie przerysowują je do zeszytów i wypełniają.

Pierwszy etap rywalizacji

Lata trwania

Strony konfliktu

Teren walk

Koalicja (liga)

Drugi etap rywalizacji

Lata trwania

Strony konfliktu

Teren walk

Koalicja (liga)

c) Faza podsumowująca

W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie uczestniczą w dyskusji.

Przykładowe pytania do dyskusji:

  • Jakie były skutki rywalizacji o hegemonię w Europie Zachodniej?

  • Czego dotyczyło porozumie gandawskie?

  • Jaką rolę odegrała Elżbieta I Tudor w historii Anglii?

  • Czy zgadzasz się z tezą Micheleta: „Wiek szesnasty to rządy kobiet, one go mącą, psują
    i kształcą”?

5. Bibliografia

  1. Burda B. i inni, Historia 2. Czasy nowożytne. Zakres podstawowy, Operon, Gdynia 2003

  2. Historia. Encyklopedia szkolna, WSiP, Warszawa 1993.

  3. Słownik wyrazów obcych, red. E. Sobol, PWN, Warszawa 1995.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Przygotuj informacje na temat Marii Stuart.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1BLVA90aakHj

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 119.67 KB w języku polskim
R1BwPOt5gwqd2

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim