Wapienie, marmur i kreda
Scenariusz zajęć „WAPIENIE, MARMUR, KREDA”
CHEMIA, IV etap edukacyjny
Temat: Wapienie, marmur, kreda.
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (1.4.) [uczeń] opisuje rodzaje skał wapiennych (wapień, kreda, marmur); ich właściwości i zastosowania; projektuje wykrycie skał wapiennych wśród innych skał i minerałów, zapisuje równania reakcji.
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ | podaje wzór chemiczny węglanu wapnia; |
zna odmiany węglanu wapnia występujące w przyrodzie; | |
wymienia rodzaje skał wapiennych; | |
opisuje zastosowania skał wapiennych; | |
wyjaśnia zjawiska krasowe; | |
projektuje doświadczenie pozwalające na wykrycie skały wapiennej. |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ | potrafi poprawnie zapisać równanie reakcji opisującej doświadczenie; |
prawidłowo odczytuje informacje z układu okresowego pierwiastków; | |
sprawnie wyszukuje informacje z prezentacji; | |
przestrzega zasad bezpieczeństwo podczas wykonywania doświadczeń chemicznych. |
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
umiejętność uczenia się.
Etapy lekcji
Wstęp:
Nauczyciel krótko opowiada (nawiązując do poprzedniego tematu → krzemionka - skały osadowe: wapienie, gliny i piaskowce) o skałach osadowych, z których zbudowane są pasma Gór Świętokrzyskich czy Jura Krakowsko – Częstochowska. Podstawowy budulec tych skał to CaCOIndeks dolny 33. (3 odmiany polimorficzne, z których najbardziej rozpowszechniony jest kalcyt – główny składnik wapieni, marmurów i kredy) - może zaznaczyć, że wśród nich marmur to skała przeobrażona, pozostałe to skały osadowe.
Przebieg zajęć:
Uczniowie oglądają zestaw zdjęć „Minerały wapienne”. Nauczyciel poleca zwrócić uwagę na zastosowania.
Uczniowie zapisują zastosowanie w/w skał podczas prezentacji zdjęć.
Nauczyciel poleca odszukanie wapnia w układzie okresowym. Uczniowie powinni zauważyć, że może tworzyć on związki o charakterze zasadowym.
Nauczyciel pyta, w jaki sposób można stwierdzić obecność dwutlenku węgla mając do dyspozycji wodę wapienną (popularne doświadczenie znane z gimnazjum, które nauczyciel może szybko powtórzyć → wdmuchiwanie przez słomkę powietrza z płuc do zlewki z wodą wapienną). Woda wapienna początkowo mętnieje, a potem zmętnienie znika. Nauczyciel wyjaśnia na tym przykładzie zjawiska krasowe – skały wapienne są nieodporne na działanie czynników zewnętrznych i pod wpływem działania długotrwałego COIndeks dolny 22 i HIndeks dolny 22O roztwarzają się - nauczyciel zapisuje równanie reakcji powstawania wodorowęglanu wapnia, a następnie tłumaczy, że ulega on powoli rozkładowi do CaCOIndeks dolny 33, w wyniku czego powstają nacieki (stalaktyty i stalagmity), podobnie jak kamień kotłowy w czajniku podczas gotowania twardej wody. W tym momencie może także zapytać uczniów o sposób domowego usunięcia takiego kamienia z czajnika (– chodzi o użycie octu, czyli rozcieńczonego roztworu kwasu octowego)
Nauczyciel wyjaśnia, jak można wykorzystać tę właściwość wody wapiennej i kwasu octowego do identyfikacji skał wapiennych. Dzieli uczniów na 3 zespoły – zależnie od możliwości; do wykonania doświadczeń. Grupa pierwsza dostaje zestaw – kawałki kredy i kwas solny /lub octowy/; grupa druga – kawałki wapienia i kwas solny /lub octowy/ oraz grupa trzecia – skorupki jajek i kwas solny /lub octowy/.
Instrukcja przeprowadzenia doświadczenia
1. Opis teoretyczny badanego zjawiska: sposobem na identyfikację skał wapiennych jest reakcja węglanu wapnia zawartego w tych skałach z kwasem solnym lub z kwasem octowym.
2. Sformułowanie problemu badawczego oraz hipotezy:
W jaki sposób można zidentyfikować skałę wapienną?
Hipoteza: Kwas solny /kwas octowy reaguje z węglanem wapnia.
3. Zestaw potrzebnych do doświadczenia narzędzi i materiałów:
grupa pierwsza zestaw – kawałki kredy i kwas solny /lub octowy/, probówki z korkiem lub zlewki, zlewka z wodą wapienną; fartuch, bagietka
grupa druga – kawałki wapienia i kwas solny /lub octowy/, probówki z korkiem lub zlewki, zlewka z wodą wapienną; fartuch, bagietka
grupa trzecia – skorupki jajek i kwas solny /lub octowy/, probówki z korkiem lub zlewki, zlewka z wodą wapienną; fartuch, bagietka
4. Spis czynności, które należy wykonać kolejno:
osoba wykonująca doświadczenie zakłada fartuch, zależnie od możliwości montowany jest zestaw probówka z korkiem i wężykiem gumowym do zlewki z wodą wapienną lub doświadczenie jest przeprowadzane tylko z zlewce do probówki / zlewki uczeń wkłada zależnie od przydziału grupy – wapień, skorupkę jajka, kredę szkolną; zalewa kwasem solnym /lub octowym/ w przypadku prowadzenia doświadczenia w probówce, po zalaniu kwasem należy szybko probówkę zatkać korkiem i wylot wężyka gumowego zanurzyć w zlewce z wodą wapienną
5. Uczniowie obserwują przebieg reakcji oraz na kartach pracy zapisują schemat doświadczenia, obserwacje i wnioski .
Wnioski i obserwacje powinny zawierać konkluzję, że węglan wapnia zawarty w skałach wapiennych silnie reaguje z kwasem solnym / kwasem octowym, czemu towarzyszy pienienie i wydzielanie się bezbarwnego gazu, powodującego mętnienie wody wapiennej (przy wersji doświadczenia z probówką z korkiem)
Wyniki doświadczeń są prezentowane na forum klasy - pod kontrolą merytoryczną nauczyciela. (Weryfikacja kart pracy grupowych przez nauczyciela przed skserowaniem przez członków grupy i wklejeniem do zeszytów).
Nauczyciel zapisuje na tablicy odpowiednie równanie cząsteczkowe reakcji chemicznej. Może też w tym momencie wyjaśnić, że jest to reakcja stosowana w rolnictwie do odkwaszania gleb (w nawiązaniu do kolejnych działów podstawy programowej na IV etapie).
Nauczyciel przedstawia prezentację „Rozpoznawanie skał wapiennych”
Podsumowanie:
Nauczyciel przypomina zastosowania skał wapiennych poznanych na zajęciach oraz reakcję charakterystyczną dla identyfikacji skał wapiennych.
Środki dydaktyczne
skorupki jajka kurzego
kawałki kredy szkolnej
kawałki pokruszonego wapienia
kwas solny HCl lub kwas octowy CHIndeks dolny 33COOH (np. jako ocet)
roztwór wody wapiennej w zlewce
probówki z gumowymi korkami i rurką odprowadzającą ew. zlewki
słomka do picia napojów
fartuch
bagietka
komputery z dostępem do Internetu
karty pracy (jedna na grupę lub dla każdego ucznia – zależnie od decyzji nauczyciela)
zestaw zdjęć „Minerały wapienne”
prezentacja „Rozpoznawanie skał wapiennych”
Metody nauczania
pogadanka
rozmowa kierowana
praca z tekstem przewodnim
doświadczenie / eksperyment chemiczny
Formy pracy
zbiorowa
indywidualna
Zadanie dla chętnych
Przedstaw w sposób doświadczalny etapy powstawania zaprawy murarskiej.
1. Rozkład węglanu wapnia pod wpływem temperatury.
2. Gaszenie wapna palonego.
3. Twardnienie zaprawy murarskiej.
Narysuj schematy, zapisz obserwacje i wnioski z doświadczeń wraz z równaniami chemicznymi.
Załącznik do scenariusza
Zastosowania skał wapiennych do zasobu „Skały wapienne”:
Wapień – biały, beżowy, inne zależnie od domieszek; materiał budowlany, produkcja szkła, produkcja cementu, wytwarzanie sody, topnik przy wytopie rud żelaza, nawóz przy odkwaszaniu gleb
Kreda – biała, szara; wyrób kredy do pisania (z domieszką gipsu), nierozpuszczalny pigment do farb, środek ścierny w pastach do zębów, produkcja kitów
Marmur – biały, szary, różowy, zielonkawy; materiał budowlany, architektoniczny, dekoracyjny i rzeźbiarski, surowiec do wytwarzania lastriko grysu marmurowego
Przykładowa karta pracy:
Tytuł doświadczenia: | Obserwacje: |
Odczynniki i sprzęt laboratoryjny: | |
Schemat doświadczenia: | Wnioski: |