Warszawa naszą stolicą
Warszawa nasza stolicą
1. Cele lekcji
a. Wiadomości
Uczeń:
wie, jakie miasto jest stolicą Polski,
zna legendę o Warsie i Sawie,
wie, co to jest legenda.
b. Umiejętności
Uczeń:
rozpoznaje główne obiekty znajdujące się na terenie stolicy,
potrafi odnaleźć Warszawę na mapie.
c. Postawy
Uczeń kształtuje postawę patriotyczną poprzez poznanie podstawowych wiadomości na temat geografii i historii stolicy swojej ojczyzny.
2. Metoda i forma pracy
Metody: pogadanka, opowiadanie, metoda zajęć praktycznych, instrukcja
Formy: praca indywidualna, zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Tekst Legendy o Warsie i Sawie W. Chotomskiej, tekst z lukami, zdjęcia przedstawiające różne miejsca w Warszawie.
4. Przebieg lekcji
a. Faza przygotowawcza
Nauczyciel czyta uczniom Legendę o Warsie i Sawie W. Chotomskiej (załącznik 1). Po przeczytaniu zadaje pytanie, czy wiedzą, na jaki temat będą zajęcia. Jeżeli pojawią się problemy z jego ustaleniem, informuje, że będzie mowa o stolicy Polski.
b. Faza realizacyjna
Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące legendy:
Jakie postacie występują w legendzie?
Kim był Wars? Jakimi cechami się odznaczał?
Odszukajcie w tekście określenia dotyczące syreny i jej śpiewu.
Od jakich imion pochodzi nazwa stolicy Polski według tej legendy?
Następnie wspólnie z dziećmi wyjaśnia znaczenie słowa „legenda”.
Uczniowie odnajdują na mapie Warszawę i swoją miejscowość. Określają położenie swojego miejsca zamieszkania względem stolicy.
Nauczyciel rozdaje uczniom fotografie przedstawiające różne obiekty znajdujące się na terenie Warszawy: Zamek Królewski, gmach Sejmu, Belweder, Pałac Kultury i Nauki, Teatr Wielki, pomnik Warszawskiej Syrenki, Łazienki itd. Prowadzi pogadankę na temat tych miejsc.
c. Faza podsumowująca
Jako podsumowanie nauczyciel rozdaje tekst z lukami (załącznik 2). Uczniowie uzupełniają brakujące wyrazy.
Bibliografia
Kitlińska‑Pięta H., Orzechowska Z., Stępień M., Z Ekoludkiem w szkole. Podręcznik z ćwiczeniami do nauczania zintegrowanego w klasie II, Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dobkowskiej, Warszawa 2002.
Związek Nauczycielstwa Polskiego, Nauczanie początkowe nr 1 (1989/90), Wydawnictwo Pedagogiczne w Kielcach.
Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
Wanda Chotomska Legenda o Warsie i Sawie
Dawno, bardzo dawno temu nad brzegiem Wisły mieszkał młody rybak Wars. Któregoś dnia, gdy szedł nad rzekę, by zarzucić sieci, usłyszał piosenkę:
Siedem fal mnie strzeże
i siedem błyskawic.
Kto się ich nie lęka,
niech się tutaj zjawi.
Piosenkę śpiewała dziewczyna. A głos miała tak piękny, słodki i dźwięczny, że Wars nie zawahał się ani chwili:
– Nie boję się niczego! – zawołał. Wskoczył do swojej łodzi i popłynął. Ledwo jednak odbił od brzegu, rozpętała się straszliwa burza.
– Roztrzaskamy ci wiosła! – syczały błyskawice.
– Porwę twoje sieci na strzępy! – ryczał wicher.
– Zatopimy łódź! – groziły fale.
Ale Wars płynął tak szybko, że ani wicher, ani fale, ani błyskawice nie mogły go dogonić.
Kiedy był już na środku rzeki, wśród wzburzonych fal ujrzał dziwną postać: pół rybę, pół dziewczynę. Była to syrena.
Zdziwił się Wars. Podpłynął bliżej. Wyciągnął rękę.
Syrena podała mu tarczę i miecz. I nagle... zmieniła się w piękną dziewczynę.
– Na imię mam Sawa – powiedziała. – Teraz ty broń mnie, rzeki i miasta.
A potem było jak w bajce: Żyli długo i szczęśliwie dzielny Wars i piękna Sawa. Rosło miasto nad Wisłą, dzielna, piękna Warszawa. Fale płyną jak dawniej. Wiatr powtarza piosenkę. Jaki herb ma Warszawa? Syrenkę!
Załącznik 2
Stolicą naszego kraju jest .......................... Miasto wzięło swą nazwę od imion ................. i .................. Na pamiątkę tego zdarzenia herbem ........................... jest .............................., która trzyma w jednej ręce .............................., a w drugiej uniesiony .....................................
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak