Warszawa w legendzie

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, że stolicą Polski jest Warszawa,

  • wie, że Warszawa leży nad Wisłą,

  • zna herb Warszawy,

  • zna pojęcie legendy,

  • zna podstawowy krok poloneza,

  • wie, co to jest płaskorzeźba,

  • zna zasady pisowni imion własnych.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • umie opowiedzieć legendę o Warszawie,

  • potrafi opisać wygląd Syrenki,

  • umie dodawać i odejmować w zakresie 20 bez przekroczenia progu dziesiątkowego,

  • umie w działalności plastycznej przedstawić fakturę wklęsłą i wypukłą.

c) Postawy

Uczeń jest dumny z tego, że stolicą Polski jest Warszawa.

2. Metoda i forma pracy

Metody: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa (mapa, ilustracje, przewodniki), problemowa (działanie praktyczne).

Praca indywidualna i zbiorowa.

3. Środki dydaktyczne

Kaseta z nagraniem, mapa fizyczna Polski, zagadka, przewodniki, widokówki, legenda, plastelina, folia metalowa.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Gromadzenie materiałów o Warszawie na wystawce: widokówki, książki, przewodniki. Uważne oglądanie zgromadzonych materiałów.

  2. Wskazanie Warszawy i Wisły na mapie fizycznej Polski.

  3. Rozmowa na temat Warszawy:

  • pokaz ważniejszych zabytków na ilustracjach,

  • architektura, lotnisko, teatry, opera, filharmonia,

  • wyjaśnienie, dlaczego Warszawa, a nie inne miasto jest stolicą Polski,

  • prezydent i premier Polski,

  • godło państwowe, flaga, herb Warszawy.

  1. Wypowiedzi uczniów na temat tego, czy czują się dumni, że stolicą Polski jest Warszawa.

b) Faza realizacyjna

  1. Zapoznanie z treścią legendy: Wars i Sawa (podręcznik, s 29‑30):

  • ciche czytanie tekstu ze zrozumieniem,

  • wyodrębnianie postaci, miejsca i czasu akcji,

  • wyjaśnienie pojęcia: legenda.

  1. Porządkowanie zdań zgodnie z przebiegiem akcji.

  2. Wyjaśnianie pochodzenia nazwy stolicy na podstawie legendy.

  3. Próby opowiadania legendy przez uczniów.

  4. Utrwalenie pisowni wyrazów wielką literą:

  • przypomnienie, że imiona własne piszemy wielką literą,

  • samodzielnie pisanie ze słuchu imion własnych: Sawa, Magdalena, Marek, Wars, Syrenka, Reksio, Perełka,

  • sprawdzenie poprawności wykonanego zadania.

  1. Układanie zdań opisujących Syrenkę – praca samodzielna.

  2. Przygotowanie do przekroczenia progu dziesiątkowego. Dopełnienie do 10. Wykonywanie działań na tablicy:

  • 7 + ……= 10 15 + ……= 20

  • 5 + ……= 8 11 + ……= 16

  • 4 + ……= 7 14 + ……= 18

  • 6 + ……= 9 17 + ……= 19

  • 3 + ……= 5 13 + ……= 17

  1. Improwizacja ruchowa Poloneza Warszawskiego:

  • słuchanie utworu w wykonaniu Mazowsza i określanie jego nastroju,

  • taniec poloneza w parach i czwórkach.

c) Faza podsumowująca

Wykonanie herbu Warszawy jako płaskorzeźby:

  • oglądanie herbu,

  • ustalenie, co to jest płaskorzeźba i jak należy poprawnie wykonać herb (faktura wklęsła i wypukła).

5. Bibliografia

  1. Konieczna A., Wasilewska K., Integralny plan pracy dydaktyczno‑wychowawczej dla klasy 2, semestr 1, WSiP, Warszawa 1999.

  2. Kowaliszyn K., Krajobraz z uśmiechem. Ćwiczenia z języka polskiego. Klasa 2. Zeszyt 1, WSiP, Warszawa 1994.

  3. Kowaliszyn K., Lenkiewicz K., Krajobraz z uśmiechem. Podręcznik do języka polskiego. Klasa 2, WSiP, Warszawa 1992.

  4. Stec J., Zagadki dla najmłodszych, Mac, Kielce 1992.

  5. Talarczyk E., Zbiór gier i zabaw matematycznych dla klas I‑III. Przykłady zastosowania, ODN, Białystok 1985.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Nauczę się pięknie opowiadać legendę o Warsie i Sawie.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej.

R1bWrpHRZTPK3

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.89 KB w języku polskim
R17BBXQaIjIh5

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim