Warszawa w legendzie
Warszawa w legendzie
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, że stolicą Polski jest Warszawa,
wie, że Warszawa leży nad Wisłą,
zna herb Warszawy,
zna pojęcie legendy,
zna podstawowy krok poloneza,
wie, co to jest płaskorzeźba,
zna zasady pisowni imion własnych.
b) Umiejętności
Uczeń:
umie opowiedzieć legendę o Warszawie,
potrafi opisać wygląd Syrenki,
umie dodawać i odejmować w zakresie 20 bez przekroczenia progu dziesiątkowego,
umie w działalności plastycznej przedstawić fakturę wklęsłą i wypukłą.
c) Postawy
Uczeń jest dumny z tego, że stolicą Polski jest Warszawa.
2. Metoda i forma pracy
Metody: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa (mapa, ilustracje, przewodniki), problemowa (działanie praktyczne).
Praca indywidualna i zbiorowa.
3. Środki dydaktyczne
Kaseta z nagraniem, mapa fizyczna Polski, zagadka, przewodniki, widokówki, legenda, plastelina, folia metalowa.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Gromadzenie materiałów o Warszawie na wystawce: widokówki, książki, przewodniki. Uważne oglądanie zgromadzonych materiałów.
Wskazanie Warszawy i Wisły na mapie fizycznej Polski.
Rozmowa na temat Warszawy:
pokaz ważniejszych zabytków na ilustracjach,
architektura, lotnisko, teatry, opera, filharmonia,
wyjaśnienie, dlaczego Warszawa, a nie inne miasto jest stolicą Polski,
prezydent i premier Polski,
godło państwowe, flaga, herb Warszawy.
Wypowiedzi uczniów na temat tego, czy czują się dumni, że stolicą Polski jest Warszawa.
b) Faza realizacyjna
Zapoznanie z treścią legendy: Wars i Sawa (podręcznik, s 29‑30):
ciche czytanie tekstu ze zrozumieniem,
wyodrębnianie postaci, miejsca i czasu akcji,
wyjaśnienie pojęcia: legenda.
Porządkowanie zdań zgodnie z przebiegiem akcji.
Wyjaśnianie pochodzenia nazwy stolicy na podstawie legendy.
Próby opowiadania legendy przez uczniów.
Utrwalenie pisowni wyrazów wielką literą:
przypomnienie, że imiona własne piszemy wielką literą,
samodzielnie pisanie ze słuchu imion własnych: Sawa, Magdalena, Marek, Wars, Syrenka, Reksio, Perełka,
sprawdzenie poprawności wykonanego zadania.
Układanie zdań opisujących Syrenkę – praca samodzielna.
Przygotowanie do przekroczenia progu dziesiątkowego. Dopełnienie do 10. Wykonywanie działań na tablicy:
7 + ……= 10 15 + ……= 20
5 + ……= 8 11 + ……= 16
4 + ……= 7 14 + ……= 18
6 + ……= 9 17 + ……= 19
3 + ……= 5 13 + ……= 17
Improwizacja ruchowa Poloneza Warszawskiego:
słuchanie utworu w wykonaniu Mazowsza i określanie jego nastroju,
taniec poloneza w parach i czwórkach.
c) Faza podsumowująca
Wykonanie herbu Warszawy jako płaskorzeźby:
oglądanie herbu,
ustalenie, co to jest płaskorzeźba i jak należy poprawnie wykonać herb (faktura wklęsła i wypukła).
5. Bibliografia
Konieczna A., Wasilewska K., Integralny plan pracy dydaktyczno‑wychowawczej dla klasy 2, semestr 1, WSiP, Warszawa 1999.
Kowaliszyn K., Krajobraz z uśmiechem. Ćwiczenia z języka polskiego. Klasa 2. Zeszyt 1, WSiP, Warszawa 1994.
Kowaliszyn K., Lenkiewicz K., Krajobraz z uśmiechem. Podręcznik do języka polskiego. Klasa 2, WSiP, Warszawa 1992.
Stec J., Zagadki dla najmłodszych, Mac, Kielce 1992.
Talarczyk E., Zbiór gier i zabaw matematycznych dla klas I‑III. Przykłady zastosowania, ODN, Białystok 1985.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Nauczę się pięknie opowiadać legendę o Warsie i Sawie.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej.