Na zdjęciu na drewnianej powierzchni leżą nuty a na nich trąbka. Temat lekcji; Warszawska Jesień w środku lata.
Na zdjęciu na drewnianej powierzchni leżą nuty a na nich trąbka. Temat lekcji; Warszawska Jesień w środku lata.
Warszawska Jesień w środku lata
Źródło: online-skills.
Ważne daty
1956 - Powstanie Międzynarodowego Festiwalu Warszawska Jesień
1959 - Powstanie Komisji Repertuarowej Warszawskiej Jesieni
1982 - Przerwa w edycjach Warszawskiej Jesieni z uwagi na stan wojenny
2011 - Inauguracja Małej Warszawskiej Jesieni
2017 - 60. jubileuszowa Warszawska Jesień
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela.
R2clNxRa9ziyD
Scenariusz zajęć do pobrania
Scenariusz zajęć do pobrania
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:
1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej;
a) reprezentatywnych dla kolejnych epok (od średniowiecza do współczesności),
2) rozpoznaje ze słuchu:
a) brzmienie instrumentów muzycznych,
3) rozpoznaje i analizuje utwory muzyczne określając ich elementy, nastrój i charakter, formułuje wypowiedzi, stosując pojęcia charakterystyczne dla języka muzycznego.
Nauczysz się
opisywać historię powstania festiwalu Warszawska jesień;
rozpoznawać instrumenty typowe dla muzyki współczesnej;
wymieniać nazwiska polskich kompozytorów muzyki współczesnej.
Powstanie festiwalu
R5vBmwgEMz9oo
Na nagraniu trailer Warszawskiej Jesieni 2016. Na nagraniu kompilacja kilku dzieł muzyki współczesnej. Słychać: trzaski, grę na instrumentach perkusyjnych, odgłosy elektroniki, grę na instrumentach preparowanych, odgłosy wydobywane z przedmiotów codziennego użytku, śpiewający chór, śpiewającego mężczyznę, śmiech, oklaski, grę na fortepianie, klastery wydobywane na fortepianie, krzyki, recytujący chór itp.
Na nagraniu trailer Warszawskiej Jesieni 2016. Na nagraniu kompilacja kilku dzieł muzyki współczesnej. Słychać: trzaski, grę na instrumentach perkusyjnych, odgłosy elektroniki, grę na instrumentach preparowanych, odgłosy wydobywane z przedmiotów codziennego użytku, śpiewający chór, śpiewającego mężczyznę, śmiech, oklaski, grę na fortepianie, klastery wydobywane na fortepianie, krzyki, recytujący chór itp.
Trailer „Warszawskiej Jesieni 2016”, www.warszawska-jesien.art.pl, CC BY 3.0
Trailer „Warszawskiej Jesieni 2016”, www.warszawska-jesien.art.pl, CC BY 3.0
Trailer „Warszawskiej Jesieni 2016”, www.warszawska-jesien.art.pl, CC BY 3.0
Trailer „Warszawskiej Jesieni 2016”, www.warszawska-jesien.art.pl, CC BY 3.0
Na nagraniu trailer Warszawskiej Jesieni 2016. Na nagraniu kompilacja kilku dzieł muzyki współczesnej. Słychać: trzaski, grę na instrumentach perkusyjnych, odgłosy elektroniki, grę na instrumentach preparowanych, odgłosy wydobywane z przedmiotów codziennego użytku, śpiewający chór, śpiewającego mężczyznę, śmiech, oklaski, grę na fortepianie, klastery wydobywane na fortepianie, krzyki, recytujący chór itp.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej narodził się w roku 1956 na fali odwilży po latach stalinowskiej dyktatury. Pomysł jego zorganizowania pojawił się w roku 1955 w Związku Kompozytorów Polskich. Największy w tym udział mieli kompozytorzyKompozytorkompozytorzy Tadeusz Baird i Kazimierz Serocki.
R1MTez8KjxYTH1
Na pożółkłej kartce wniosek napisany na maszynie o treści: Wniosek w sprawie "Warszawskiej Jesieni”. Walne Zgromadzenie Członków Związku Kompozytorów polskich poleca przyszłemu Zarządowi Głównemu Związku Kompozytorów Polskich wszczęcie u czynników państwowych, w pierwszym rzędzie w Ministerstwie Kultury i Sztuki oraz w Komitecie Współpracy Kulturalnej z Zagranicą natychmiastowych starań o organizowanie stałych Festiwali Muzycznych pod nazwą "Warszawska Jesień Muzyczna". Festiwale te odbywałyby się wczesną jesienią i miałyby charakter międzynarodowy, tak jeżeli chodzi o repertuar, jak i o wykonawców. Pierwszy tego rodzaju Festiwal winien odbyć się jesienią 1956 roku. Dokument podpisali Tadeusz Baird, Kazimierz Serocki. Na dole umieszczono miejscowość i datę: Warszawa, dnia 6 czerwca 1955. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja:
Pierwszy festiwal trwał od 10 do 20 października 1956 r. Następny odbył się dopiero w roku 1958. Później Warszawskie Jesienie inaugurowane były już co roku w II połowie września (z małą przerwą w 1982 r. z uwagi na stan wojenny).
Na pożółkłej kartce wniosek napisany na maszynie o treści: Wniosek w sprawie "Warszawskiej Jesieni”. Walne Zgromadzenie Członków Związku Kompozytorów polskich poleca przyszłemu Zarządowi Głównemu Związku Kompozytorów Polskich wszczęcie u czynników państwowych, w pierwszym rzędzie w Ministerstwie Kultury i Sztuki oraz w Komitecie Współpracy Kulturalnej z Zagranicą natychmiastowych starań o organizowanie stałych Festiwali Muzycznych pod nazwą "Warszawska Jesień Muzyczna". Festiwale te odbywałyby się wczesną jesienią i miałyby charakter międzynarodowy, tak jeżeli chodzi o repertuar, jak i o wykonawców. Pierwszy tego rodzaju Festiwal winien odbyć się jesienią 1956 roku. Dokument podpisali Tadeusz Baird, Kazimierz Serocki. Na dole umieszczono miejscowość i datę: Warszawa, dnia 6 czerwca 1955. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja:
Pierwszy festiwal trwał od 10 do 20 października 1956 r. Następny odbył się dopiero w roku 1958. Później Warszawskie Jesienie inaugurowane były już co roku w II połowie września (z małą przerwą w 1982 r. z uwagi na stan wojenny).
Wniosek w sprawie „Warszawskiej Jesieni”, warszawska-jesien.art.pl, CC BY 3.0
R1Z9Bya7dcXir1
Plakat sześćdziesiątej Warszawskiej Jesieni. Na intensywnym żółtym tle namalowana jest wstążka zwijająca się w 3 spirale. Wstążka jest niebieska, z dwoma małymi ciemnoróżowymi fragmentami. Nad wstążką liczby: 61. 62. 63. 64. 65. 260. 66. 67. 160. Na dole napisy: 60 Warszawska Jesień Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej. 15 - 23 września 2017.
Plakat „60. Warszawskiej Jesieni”, i0.wp.com, CC BY 3.0
Organizatorzy
Głównym organizatorem festiwalu jest Związek Kompozytorów PolskichZwiązek Kompozytorów PolskichZwiązek Kompozytorów Polskich, natomiast współorganizatorami: Filharmonia Narodowa, Polskie Radio Program II.
Warszawską Jesień wspierają: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury, polskie media oraz instytucje i firmy prywatne.
Program Warszawskiej Jesieni układany jest od 1959 roku przez specjalną Komisję Repertuarową, w której skład wchodzą polscy kompozytorzyKompozytorkompozytorzy, dyrygenci, teoretycy i krytycy muzyczni.
Polecenie 1
Odpowiedz na pytanie: Jakimi środkami wyrazu może posługiwać się muzyka współczesna?
Odpowiedz na pytanie: Jakimi środkami wyrazu może posługiwać się muzyka współczesna?
Odpowiedz na pytanie: Jakimi środkami wyrazu może posługiwać się muzyka współczesna?
Wysłuchaj nagrania. Zapisz jakie dźwięki słyszałeś. Co przypominały Ci te dźwięki? W jaki sposób powstały?
RI9UmuWsTBvy8
Na nagraniu Trailer "Warszawska Jesień 2011". Słychać: odgłosy zegarów, hałas rozmów, dźwięki elektroniki, glissanda na instrumentach, grę na marimbie, muzykę elektroniczną, szuranie szczotek, grę na saksofonie z olbrzymim pogłosem, rytmy muzyki dance.
Na nagraniu Trailer "Warszawska Jesień 2011". Słychać: odgłosy zegarów, hałas rozmów, dźwięki elektroniki, glissanda na instrumentach, grę na marimbie, muzykę elektroniczną, szuranie szczotek, grę na saksofonie z olbrzymim pogłosem, rytmy muzyki dance.
Trailer „Warszawska Jesień 2011”, www.warszawska-jesien.art.pl, CC BY 3.0
Trailer „Warszawska Jesień 2011”, www.warszawska-jesien.art.pl, CC BY 3.0
Trailer „Warszawska Jesień 2011”, www.warszawska-jesien.art.pl, CC BY 3.0
Trailer „Warszawska Jesień 2011”, www.warszawska-jesien.art.pl, CC BY 3.0
Na nagraniu Trailer "Warszawska Jesień 2011". Słychać: odgłosy zegarów, hałas rozmów, dźwięki elektroniki, glissanda na instrumentach, grę na marimbie, muzykę elektroniczną, szuranie szczotek, grę na saksofonie z olbrzymim pogłosem, rytmy muzyki dance.
RD1hLVmYZr91A
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Najważniejsze koncerty festiwalu odbywają się w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Założenia festiwalu:
początkowo: zapoznanie polskiej publiczności z nowoczesną muzyką zachodnią, otwarcie artystycznych granic Polski, wspomaganie rozwoju muzyki polskiej;
przedstawienie wielości zjawisk i tendencji w muzyce naszych czasów;
prezentacja polskiej muzyki współczesnej;
spotkania i wymiana idei artystycznych.
Wielcy artyści Warszawskich Jesieni.
Przez 60 lat swojej działalności i rozwoju Warszawska Jesień gościła wielu znakomitych polskich i zagranicznych kompozytorów. Najczęściej grywanym na festiwalu kompozytoremKompozytorkompozytorem był Witold Lutosławski (za życia wykonano jego utwory 49 razy). Podczas koncertów prezentowano dzieła zarówno klasyków XX wieku (m.in. Arnolda Schoenberga, Beli Bartoka, Igora Strawińskiego) jak i awangardystów (m.in.: Pierre’a Bouleza, Johna Cage’a) oraz najważniejszych twórców polskiej muzyki XX wieku (m.in.: Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego, Pawła Mykietyna).
RnQEgqhgAw8TT
Na czarno-białym zdjęciu znajduje się Witold Lutosławski ukazany jako dyrygent. Ubrany jest w białą koszulę, czarny frak, pod szyją ma białą muchę, Kompozytor w ręku trzyma batutę. W tle widać niewyraźne sylwetki wielu ludzi.
Andrzej Glanda (fot.), Witold Lutosławski i Krystian Zimerman, w Filharmonii Narodowej w Warszawie, 1988, warszawska-jesien.art.pl, CC BY 3.0
RJBbp4Vhw5Qly1
Ilustracja przedstawia poważnego Arnolda Schoenberga. Mężczyzna ukazany z lewego półprofilu. Ubrany jest w garnitur oraz koszulę z krawatem.
Arnold Schoenberg, .schoenberg.at, CC BY 3.0
R1P0FY5ZDDny51
Ilustracja przedstawia uśmiechniętego Bela Bartoka. Starszy mężczyzna ukazany jest w pozycji siedzącej. Ubrany jest w marynarkę oraz koszulę z krawatem.
Bela Bartok, i.ytimg.com, CC BY 3.0
R1A6kab4S7ZLK1
Ilustracja przedstawia siedzącego Igora Strawińskiego. Mężczyzna ukazany jest na tle biblioteczki.
Igor Strawiński, seattleopera50.com, CC BY 3.0
RUNFpSDfBa1z41
Ilustracja przedstawia zdjęcie podpartego Pierre Bouleze. Starszy mężczyzna ukazany jest w pozycji frontalnej oraz od ramion w górę.
Pierre Bouleze, presspack.rte.ie, CC BY 3.0
Rwa0LQzpzECUF1
Ilustracja przedstawia fotografię Johna Cage’a. Starszy mężczyzna ukazany od ramion w górę. W tle widoczny jest gruby marszczony materiał.
John Cage, netdna-ssl.com, CC BY 3.0
R15Kvwus0kLSf1
Ilustracja przedstawia fotografię Krzysztofa Pendereckiego. Mężczyzna opiera się o czarny fortepian. Ubrany jest w koszulę oraz marynarkę.
Krzysztof Penderecki, ocdn.eu, CC BY 3.0
R6WKT40q03PPl1
Ilustracja przedstawia fotografię podpartego i zamyślonego Wojciecha Kilara. Mężczyza siedzi na krześle. Ukazany jest w pozycji frontalnej oraz od ramion w górę
Wojciech Kilar, ocdn.eu, CC BY 3.0
R1KTJ2wAavVeA1
Ilustracja przedstawia fotografię uśmiechniętego Henryka Mikołaja Góreckiego. Mężczyzna ukazany jest na tle biblioteczki z książkami.
Henryk Mikołaj Górecki, ocdn.eu, CC BY 3.0
R1eoD01h5pOuy1
Ilustracja przedstawia podpartego Pawła Mykietyna stojącego przy oknie.
Paweł Mykietyn, generacja70.pl, CC BY 3.0
Intrumentarium Warszawskiej Jesieni.
Podczas festiwalu publiczność może usłyszeć i zobaczyć zarówno instrumenty tradycyjne (orkiestrowe), instrumenty muzyki dawnej, jak i rzadko używane, np.:
R18an4s2DyYHB
Ilustracja przedstawia fortepian preparowany. Na zdjęciu otwarty fortepian. W środku fortepianu na strunach położone są: kamienie, gumowe rękawiczki, kartka, patyki. Dokoła fortepianu ustawione są mikrofony. Przy fortepianie siedzi pianista. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt po naciśnięciu, którego wyświetlają się dodatkowe informacje: Fortepian preparowany to fortepian poddany modyfikacjom, bądź też wykorzystywany w sposób odmienny od tradycyjnej techniki gry, w celu osiągnięcia nietypowej barwy dźwięku. Wprowadzony przez Johna Cage'a, który zaczął wykorzystywać w ten sposób fortepian w eksperymentalnych kompozycjach z lat czterdziestych XX wieku. Preparacja może polegać na włożeniu między struny fortepianu różnych elementów np. śrub, sztućców, gwoździ, nałożeniu na struny koralików lub nakrętek. Modyfikacje sposobu gry obejmują m.in. uderzanie w struny bezpośrednio w pudle rezonansowym z pominięciem mechanizmu młoteczkowego fortepianu, np. pałkami. Oprócz informacji pojawia się też możliwość odtworzenia utworu Johna Cage “Piąta Sonata na fortepian preparowany”. Utwór jest rytmiczny, dość wesoły, fortepian pełni jednocześnie rolę instrumentu melodycznego, harmonicznego i perkusyjnego.
Ilustracja przedstawia fortepian preparowany. Na zdjęciu otwarty fortepian. W środku fortepianu na strunach położone są: kamienie, gumowe rękawiczki, kartka, patyki. Dokoła fortepianu ustawione są mikrofony. Przy fortepianie siedzi pianista. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt po naciśnięciu, którego wyświetlają się dodatkowe informacje: Fortepian preparowany to fortepian poddany modyfikacjom, bądź też wykorzystywany w sposób odmienny od tradycyjnej techniki gry, w celu osiągnięcia nietypowej barwy dźwięku. Wprowadzony przez Johna Cage'a, który zaczął wykorzystywać w ten sposób fortepian w eksperymentalnych kompozycjach z lat czterdziestych XX wieku. Preparacja może polegać na włożeniu między struny fortepianu różnych elementów np. śrub, sztućców, gwoździ, nałożeniu na struny koralików lub nakrętek. Modyfikacje sposobu gry obejmują m.in. uderzanie w struny bezpośrednio w pudle rezonansowym z pominięciem mechanizmu młoteczkowego fortepianu, np. pałkami. Oprócz informacji pojawia się też możliwość odtworzenia utworu Johna Cage “Piąta Sonata na fortepian preparowany”. Utwór jest rytmiczny, dość wesoły, fortepian pełni jednocześnie rolę instrumentu melodycznego, harmonicznego i perkusyjnego.
Fortepian preparowany, mgslodz.pl, CC BY 3.3
RNdgf21ps0aT5
Na ilustracji cytra elektryczna. Na zdjęciu znajduje się instrument z dwunastoma strunami. Z kawałkiem drewna zamiast pudła rezonansowego. Na kablu przyczepiony do instrumentu jest przedmiot przypominający śrubokręt. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po naciśnięciu którego wyświetli się dodatkowa informacja i pojawi możliwość odtworzenia przykładowego brzmienia instrumentu. Dodatkowa informacja: Cytra elektryczna to tzw. Moodswinger. instrument muzyczny, należący do grupy chordofonów szarpanych. Stworzył go w roku 2006 Yuri Landman, holenderski muzyk i lutnik. Brzmienie instrumentu trochę przypomina cymbały, trochę gitarę elektryczną, jest mocno brzęczące i hałaśliwe.
Na ilustracji cytra elektryczna. Na zdjęciu znajduje się instrument z dwunastoma strunami. Z kawałkiem drewna zamiast pudła rezonansowego. Na kablu przyczepiony do instrumentu jest przedmiot przypominający śrubokręt. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po naciśnięciu którego wyświetli się dodatkowa informacja i pojawi możliwość odtworzenia przykładowego brzmienia instrumentu. Dodatkowa informacja: Cytra elektryczna to tzw. Moodswinger. instrument muzyczny, należący do grupy chordofonów szarpanych. Stworzył go w roku 2006 Yuri Landman, holenderski muzyk i lutnik. Brzmienie instrumentu trochę przypomina cymbały, trochę gitarę elektryczną, jest mocno brzęczące i hałaśliwe.
Cytra elektryczna, i.pinimg.com, CC BY 3.0
R12eYIu00kGvy
Na zdjęciu syntezator. Instrument składa się z około czterooktawowej klawiatury i mnóstwa przycisków i potencjometrów. Po lewej stronie klawiatury są dwa przyciski i dwa kółka. Na górze nad klawiaturą na pionowej "desce rozdzielczej" znajduje się 11 przycisków i 40 potencjometrów. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po naciśnięciu którego wyświetli się dodatkowa informacja i pojawi możliwość odtworzenia przykładowego brzmienia instrumentu. Dodatkowa informacja: Syntezator to instrument muzyczny z grupy elektrofonów elektronicznych, w którym dźwięk jest syntezowany w układach elektronicznych poprzez niezależne modelowanie poszczególnych aspektów dźwięku. Podstawową cechą syntezatora, odróżniającą go od innych instrumentów elektronicznych (np. organów elektronicznych i tzw. keyboardów), jest to, że użytkownik instrumentu ma pełną możliwość kształtowania charakterystyk dźwięku. Przedstawione brzmienie jest sztuczne, komputerowe, lekko brzęczące, oparte na zmieniającej się częstotliwości dźwięku.
Na zdjęciu syntezator. Instrument składa się z około czterooktawowej klawiatury i mnóstwa przycisków i potencjometrów. Po lewej stronie klawiatury są dwa przyciski i dwa kółka. Na górze nad klawiaturą na pionowej "desce rozdzielczej" znajduje się 11 przycisków i 40 potencjometrów. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po naciśnięciu którego wyświetli się dodatkowa informacja i pojawi możliwość odtworzenia przykładowego brzmienia instrumentu. Dodatkowa informacja: Syntezator to instrument muzyczny z grupy elektrofonów elektronicznych, w którym dźwięk jest syntezowany w układach elektronicznych poprzez niezależne modelowanie poszczególnych aspektów dźwięku. Podstawową cechą syntezatora, odróżniającą go od innych instrumentów elektronicznych (np. organów elektronicznych i tzw. keyboardów), jest to, że użytkownik instrumentu ma pełną możliwość kształtowania charakterystyk dźwięku. Przedstawione brzmienie jest sztuczne, komputerowe, lekko brzęczące, oparte na zmieniającej się częstotliwości dźwięku.
Syntetyzator, muziker.sk, CC BY 3.0
Polecenie 2
Odpowiedz na pytanie: Co to jest fortepian preparowany?
Odpowiedz na pytanie: Co to jest fortepian preparowany?
Odpowiedz na pytanie: Co to jest fortepian preparowany?
Wysłuchaj nagrania, następnie zapisz jakie instrumenty w nim słyszałeś.
RlPE7MwPQEVJe
Utwór muzyczny: Dźwiękowy spot sześćdziesiątej edycji festiwalu Warszawska Jesień. Na nagraniu słychać szybką, rytmiczną grę na fortepianie preparowanym.
Utwór muzyczny: Dźwiękowy spot sześćdziesiątej edycji festiwalu Warszawska Jesień. Na nagraniu słychać szybką, rytmiczną grę na fortepianie preparowanym.
Spot „60.Warszawska Jesień”, www.warszawska-jesien.art.pl, CC BY 3.0
Spot „60.Warszawska Jesień”, www.warszawska-jesien.art.pl, CC BY 3.0
Utwór muzyczny: Dźwiękowy spot sześćdziesiątej edycji festiwalu Warszawska Jesień. Na nagraniu słychać szybką, rytmiczną grę na fortepianie preparowanym.
RchHayN3YmPS4
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Imprezy towarzyszące, wydawnictwa.
Oprócz głównych koncertów Warszawskiej Jesieni wprowadzono również imprezy towarzyszące – koncerty, spotkania z kompozytorami, prezentacje książek, fotografii. Istnieje również internetowe radio festiwalowe, Kronika Dźwiękowa (każdego roku publikowane są wybrane utwory wykonane podczas festiwalu; zadaniem jest propagowanie muzyki polskiej – wydawane w 500 egzemplarzach).
W 2011 roku organizatorzy Warszawskiej Jesieni zainicjowali nowy projekt – Mała Warszawska Jesień. Przeznaczony został dla najmłodszych odbiorców w wieku od 4 do 12 lat. Zamiarem twórców było oswojenie młodych słuchaczy z nowymi, niepokojącymi dźwiękami oraz zachęcenie rodziców do uczestniczenia, ze swoimi pociechami, w koncertach i warsztatach.
Polecenie 3
Zapoznaj się z opisem alternatywnym nagrania z Małej Warszawskiej Jesieni i odpowiedz na pytanie: Jakie nietypowe dźwięki słychać na tym nagraniu?
Zapoznaj się z opisem alternatywnym nagrania z Małej Warszawskiej Jesieni i odpowiedz na pytanie: Jakie nietypowe dźwięki słychać na tym nagraniu?
Zapoznaj się z opisem alternatywnym nagrania z Małej Warszawskiej Jesieni i odpowiedz na pytanie: Jakie nietypowe dźwięki słychać na tym nagraniu?
Wysłuchaj nagrania, podczas słuchania zwórć uwagę na niepokojące dźwięki w nim przedstawione.
Ra81SSEcFpGKD
Na nagraniu Spot dźwiękowy Małej Warszawskiej Jesieni. Słychać przestrzenne dźwięki harfy, perkusji, śmiechy dzieci. Odgłosy są takie jakby dzieci bawiły się harfą. Potem słychać klarnet basowy i klastery zagrane na fortepianie, rozmowy, fragmenty śpiewu operowego, klawesynu. Potem rozpoczyna się rozmowa prowadzącej z dziećmi, fragment piosenki "Do, re, mi", znów śpiew operowy, instrukcje prowadzącej skierowane do dzieci. Na końcu słychać flet, instrumenty perkusyjne, skrzypce. Dźwięki można sklasyfikować jako przypadkowe.
Na nagraniu Spot dźwiękowy Małej Warszawskiej Jesieni. Słychać przestrzenne dźwięki harfy, perkusji, śmiechy dzieci. Odgłosy są takie jakby dzieci bawiły się harfą. Potem słychać klarnet basowy i klastery zagrane na fortepianie, rozmowy, fragmenty śpiewu operowego, klawesynu. Potem rozpoczyna się rozmowa prowadzącej z dziećmi, fragment piosenki "Do, re, mi", znów śpiew operowy, instrukcje prowadzącej skierowane do dzieci. Na końcu słychać flet, instrumenty perkusyjne, skrzypce. Dźwięki można sklasyfikować jako przypadkowe.
Mała Warszawska Jesień, www.warszawska-jesien.art.pl, CC BY 3.0
Mała Warszawska Jesień, www.warszawska-jesien.art.pl, CC BY 3.0
Mała Warszawska Jesień, www.warszawska-jesien.art.pl, CC BY 3.0
Mała Warszawska Jesień, www.warszawska-jesien.art.pl, CC BY 3.0
Na nagraniu Spot dźwiękowy Małej Warszawskiej Jesieni. Słychać przestrzenne dźwięki harfy, perkusji, śmiechy dzieci. Odgłosy są takie jakby dzieci bawiły się harfą. Potem słychać klarnet basowy i klastery zagrane na fortepianie, rozmowy, fragmenty śpiewu operowego, klawesynu. Potem rozpoczyna się rozmowa prowadzącej z dziećmi, fragment piosenki "Do, re, mi", znów śpiew operowy, instrukcje prowadzącej skierowane do dzieci. Na końcu słychać flet, instrumenty perkusyjne, skrzypce. Dźwięki można sklasyfikować jako przypadkowe.
RNFiahDd6Gklo
Ćwiczenie 1
Odpowiedz na pytanie: Jakie instrumenty, nietypowe dla muzyki klasycznej wcześniejszych epok, można usłyszeć na Warszawskiej Jesieni?
Odpowiedz na pytanie: Jakie instrumenty, nietypowe dla muzyki klasycznej wcześniejszych epok, można usłyszeć na Warszawskiej Jesieni?
Podczas lekcji pojawiły się instrumenty, które można zobaczyć i usłyszeć podczas ”Warszawskich Jesieni” . Przyporządkuj prawidłowe nazwy do ilustracji.
Podczas festiwalu prezentowana jest muzyka wielu kompozytorów polskich i zagranicznych. Którego twórcy utwory brzmiały najczęściej? Możliwe odpowiedzi: 1. Krzysztof Penderecki, 2. Witold Lutosławski, 3. Wojciech Kilar
Podczas festiwalu prezentowana jest muzyka wielu kompozytorów polskich i zagranicznych. Którego twórcy utwory brzmiały najczęściej?
Krzysztof Penderecki
Witold Lutosławski
Wojciech Kilar
Rn3Jfsmdwmr9E
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj imię kompozytora do jego nazwiska: Krzysztof Możliwe odpowiedzi: 1. Górecki, 2. Lutosławski, 3. Cage, 4. Penderecki, 5. Kilar Witold Możliwe odpowiedzi: 1. Górecki, 2. Lutosławski, 3. Cage, 4. Penderecki, 5. Kilar Wojciech Możliwe odpowiedzi: 1. Górecki, 2. Lutosławski, 3. Cage, 4. Penderecki, 5. Kilar Henryk Mikołaj Możliwe odpowiedzi: 1. Górecki, 2. Lutosławski, 3. Cage, 4. Penderecki, 5. Kilar John Możliwe odpowiedzi: 1. Górecki, 2. Lutosławski, 3. Cage, 4. Penderecki, 5. Kilar
Przyporządkuj imię kompozytora do jego nazwiska: Krzysztof Możliwe odpowiedzi: 1. Górecki, 2. Lutosławski, 3. Cage, 4. Penderecki, 5. Kilar Witold Możliwe odpowiedzi: 1. Górecki, 2. Lutosławski, 3. Cage, 4. Penderecki, 5. Kilar Wojciech Możliwe odpowiedzi: 1. Górecki, 2. Lutosławski, 3. Cage, 4. Penderecki, 5. Kilar Henryk Mikołaj Możliwe odpowiedzi: 1. Górecki, 2. Lutosławski, 3. Cage, 4. Penderecki, 5. Kilar John Możliwe odpowiedzi: 1. Górecki, 2. Lutosławski, 3. Cage, 4. Penderecki, 5. Kilar
Przyporządkuj imię kompozytora do jego nazwiska.
Penderecki, Kilar, Górecki, Cage, Lutosławski
Krzysztof
Witold
Wojciech
Henryk Mikołaj
John
R1BwRbHUjuVbF
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytania: 1. Kiedy odbyła się pierwsza Warszawska Jesień? 2. Gdzie odbywają się najważniejsze koncerty Warszawskiej Jesieni? 3. Kto był pomysłodawcą festiwalu?
Odpowiedz na pytania: 1. Kiedy odbyła się pierwsza Warszawska Jesień? 2. Gdzie odbywają się najważniejsze koncerty Warszawskiej Jesieni? 3. Kto był pomysłodawcą festiwalu?
Połącz hasła i daty z lewej kolumny z opisami z prawej kolumny.
odbył się 60. jubileuszowy festiwal <i>Warszawska Jesień</i>, odbywają się tam główne koncerty <i>Warszawskiej Jesieni</i>, po raz pierwszy odbył się Międzynarodowy Festiwal <i>Warszawska Jesień</i>, są pomysłodawcami festiwalu, organizatorzy <i>Warszawskiej Jesieni</i>
1956
Filharmonia Narodowa w Warszawie
Związek Kompozytorów Polskich
2017
Tadeusz Baird i Kazimierz Serocki
R1dqJsGyXzvsN
Ćwiczenie 5
Wybierz właściwe dokończenie zdania. Międzynarodowy Festiwal Warszawska Jesień to prezentacje: Możliwe odpowiedzi: 1. muzyki dawnej, 2. muzyki współczesnej, 3. muzyki rozrywkowej.
Międzynarodowy Festiwal Warszawska Jesień to prezentacje:
muzyki dawnej
muzyki współczesnej
muzyki rozrywkowej
RCgOgMAlvxOeL
Ćwiczenie 6
Wybierz właściwe dokończenie zdania. Mała Warszawska Jesień to: Możliwe odpowiedzi: 1. Instytucja muzyczna dla dzieci w Warszawie, 2. Imprezy dla dzieci towarzyszące festiwalowi muzycznemu, 3. Koncerty i warsztaty dla dzieci
Mała Warszawska Jesień to:
Instytucja muzyczna dla dzieci w Warszawie
Imprezy dla dzieci towarzyszące festiwalowi muzycznemu
Koncerty i warsztaty dla dzieci
R1C9UmJZzKAxJ
Ćwiczenie 7
Odpowiedz na pytanie: Od którego roku odbywa się festiwal Warszawska Jesień?
Odpowiedz na pytanie: Od którego roku odbywa się festiwal Warszawska Jesień?
Wysłuchaj utworu: Johna Cage, V Sonata i wskaż instrument, na którym został wykonany.
fortepian preparowany
cytera elektryczna
syntezator
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
Słownik pojęć
Związek Kompozytorów Polskich
Związek Kompozytorów Polskich
polskie stowarzyszenie zrzeszające kompozytorów i muzykologów organizujące koncerty, konferencje muzkologiczne, wystawy, konkursy, konkursy kompozytorskie, gromadzące informacje dotyczące współczesnej muzyki polskiej.
Kompozytor
Kompozytor
twórca utworów muzycznych
Klasycy XX wieku
Klasycy XX wieku
kompozytorzy tworzący w XX wieku dzieła muzyczne uznane za doskonałe, wzorcowe ( m.in.: Igor Strawiński, Bela Bartok, Arnold Schoenberg, Witold Lutosławski).
Awangardyści
Awangardyści
przedstawiciele lub zwolennicy awangardyzmu – kierunku w XX‑wiecznej sztuce, charakteryzującego się sprzeciwem wobec tradycji i powszechnie panującym regułom estetycznym.
Fortepian preparowany
Fortepian preparowany
fortepian poddany modyfikacjom, bądź też wykorzystywany w sposób odmienny od tradycyjnej techniki gry, w celu osiągnięcia nietypowej barwy dźwięku. Wprowadzony przez Johna Cage'a, który zaczął wykorzystywać w ten sposób fortepian w eksperymentalnych kompozycjach z lat czterdziestych XX wieku. Preparacja może polegać na włożeniu między struny fortepianu różnych elementów np. śrub, sztućców, gwoździ, nałożeniu na struny koralików lub nakrętek. Modyfikacje sposobu gry obejmują m.in. uderzanie w struny bezpośrednio w pudle rezonansowym z pominięciem mechanizmu młoteczkowego fortepianu, np. pałkami.
Cytra elektryczna
Cytra elektryczna
tzw. Moodswinger. instrument muzyczny, należący do grupy chordofonów szarpanych. Stworzył go w roku 2006 Yuri Landman, holenderski muzyk i lutnik.
Syntezator
Syntezator
instrument muzyczny z grupy elektrofonów elektronicznych, w którym dźwięk jest syntezowany w układach elektronicznych poprzez niezależne modelowanie poszczególnych aspektów dźwięku. Podstawową cechą syntezatora, odróżniającą go od innych instrumentów elektronicznych (np. organów elektronicznych i tzw. keyboardów), jest to, że użytkownik instrumentu ma pełną możliwość kształtowania charakterystyk dźwięku.
Źródło: awangardy.sjp.pl
Źródło: pwn.sjp.pl
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
Andrzej Chłopecki, Warszawska Jesień w tekstach Andrzeja Chłopeckiego, red. M. Szoka i K. Naliwajek‑Mazurek, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Warszawa 2013.
Dorota Szwarcman, Czas Warszawskich Jesieni, Wydawnictwo Piotra Marciszuka Stentor, Warszawa 2007.