Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Warsztaty dziennikarskie z nowelami pozytywistycznymi

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • niektóre terminy i gatunki prasowe używane w dziennikarstwie,

  • treść lektur i ich problematykę.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • zredagować krótki tekst prasowy, napisać lead,

  • wykorzystać wiadomości z lektur podczas redagowania tekstów prasowych.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, warsztaty dziennikarskie Bortnowskiego, elementy wykładu, pogadanka.

3. Środki dydaktyczne

Kartki ze szczegółowymi poleceniami dla każdej z grup (na tych kartkach powinna się też znajdować krótka charakterystyka gatunku, jaki mają uprawiać uczniowie), można też przynieść lub poprosić uczniów o przyniesienie różnych czasopism, na których będą mogli się wzorować.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel pyta uczniów:

  • czy czytają prasę? (tak, zapewne przynajmniej tę dla młodzieży)

  • jakie znają tytuły? („Dziennik”, „Gazeta Wyborcza”, „Polityka”)

  • jakie rodzaje? (dzienniki, miesięczniki, tygodniki, kwartalniki)

  • jakie gatunki są obecne w prasie? (reportaż, wywiad, felieton, notatka prasowa)

  • co to jest lead? (wyszczególniony fragment na początku tekstu, w którym zawierają się najważniejsze informacje)

  • jakie cechy powinien mieć tytuł prasowy? (powinien zwracać uwagę, może być zabawny, przekształcony frazeologizm)

Na tej lekcji spróbujemy popracować tak, jak to robią dziennikarze.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie dzielą się na trzy grupy. Każda grupa ma inne zadanie. Zadania zawarte są w karcie pracy ucznia. Uczniowie pracują przez 20 minut. Później dzielą się z klasą efektami swojej pracy.

  2. Uczniowie wspólnie obmyślają wygląd strony tytułowej, korzystając z tytułów i leadów wymyślonych wcześniej. Wspólnie też wymyślają tytuł dla swojej gazetki. Taką gazetkę można zawiesić potem na ścianie klasy.

5. Bibliografia

  1. Janusz‑Sitarz A., Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, Uniwersitas, Kraków 2004.

  2. Prus B., Żywy telegraf, [w:] tegoż, Nowele, PIW, Warszawa 1990.

  3. Tegoż, Opowiadanie lekarza, [w:] tegoż, Nowele, PIW, Warszawa 1990.

  4. Sienkiewicz H., Janko Muzykant, Siedmiogród, Wrocław, 1997.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Grupa 1.

Napiszcie krótki reportaż dotyczący tragicznej śmierci Janka Muzykanta. Pamiętajcie o leadzie i ciekawym tytule.

Grupa 2.

Napiszcie niedługi wywiad z lekarzem z noweli Prusa. Pamiętajcie o ciekawym tytule i leadzie.

Grupa 3.

Przedstawcie tekst Żywego telegrafu w postaci notatki prasowej. Pamiętajcie o leadzie i ciekawym tytule.

b) Zadanie domowe

Ułóż trzy leady i pięć tytułów prasowych dotyczących wybranych lektur omawianych do tej pory w szkole lub znanych ci z doświadczeń pozaszkolnych.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz dla II klasy gimnazjum. Uczniowie powinni wcześniej przeczytać wykorzystywane na lekcji lektury. Nauczyciel też musi ich wcześniej poprosić o przyniesienie różnych gazet.

RzeMhWbvnXDNu

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 94.91 KB w języku polskim
R1csLRWVueW0O

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim