W tym materiale zawarte są wiadomości na temat funkcji kwadratowej określonej na zbiorze domkniętym. Dowiesz się w jaki sposób wyznaczyć wartość najmniejszą oraz wartość największą tego rodzaju funkcji oraz jak określić na których przedziałach funkcja kwadratowa jest rosnąca, a na których jest ona malejąca.

1
Przykład 1

Obliczymy wartość najmniejszą oraz wartość największą funkcji kwadratowej fx=x2-4x+1 w każdym z podanych przedziałów:

  1. -4,1,

  2. -1,3,

  3. 4,7.

Ustalmy własności funkcji f, gdy jest ona określona dla każdej liczby rzeczywistej.

Ponieważ współczynnik przy x2 we wzorze funkcji f jest dodatni, więc wykresem tej funkcji jest parabola o ramionach skierowanych do góry. Wierzchołek W tej paraboli ma współrzędne

xW=--421=2, yW=f2=22-42+1=-3.

Zatem najmniejszą wartością funkcji f jest

f2=-3.

Najmniejszą wartość funkcji f można też obliczyć, korzystając ze wzoru na drugą współrzędną wierzchołka paraboli

q=-Δ4a.

Zauważmy, że

  • maksymalnym przedziałem, w którym funkcja f jest malejąca, jest -,2,

  • maksymalnym przedziałem, w którym funkcja f jest rosnąca, jest 2,.

    R1DnMdIzWpw881
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

  1. Przedział -4,1 jest zawarty w przedziale -,2, więc funkcja f jest w tym przedziale malejąca.
    Oznacza to, że

    • największą wartością funkcji f w przedziale -4,1 jest wartość w lewym krańcu tego przedziału, czyli f-4=33,

    • najmniejszą wartością funkcji f w przedziale -4,1 jest wartość w prawym krańcu tego przedziału, czyli f1=-2.

  2. Pierwsza współrzędna wierzchołka paraboli należy do przedziału -1,3, więc najmniejszą wartością funkcji f w przedziale -1,3 jest f2=-3.
    W przedziale -1,2 funkcja f jest malejąca, a w przedziale 2,3 ta funkcja jest rosnąca. Wobec tego do ustalenia wartości największej funkcji f w przedziale -1,3 wystarczy porównać wartości f-1 oraz f3.
    Obliczamy:
    f-1=6, f3=-2. Oznacza to, że największą wartością funkcji f w przedziale -1,3 jest f-1=6.

  3. Przedział 4,7 jest zawarty w przedziale 2,, więc funkcja f jest w tym przedziale rosnąca.
    Wobec tego

    • największą wartością funkcji f w przedziale 4,7 jest wartość w prawym krańcu tego przedziału, czyli f7=22,

    • najmniejszą wartością funkcji f w przedziale 4,7 jest wartość w lewym krańcu tego przedziału, czyli f4=1.

R1LCgEqSGH5Au1
"Animacja prezentuje wykres funkcji kwadratowej f(x) = z kwadrat -4x +1 w układzie współrzędnych. Ramiona skierowane do góry, dwa miejsca zerowe i wierzchołek w punkcie o współrzędnych (2, -3). W kolejnych krokach w wybranych trzech przedziałach należy określić: maksymalny przedział, w którym funkcja jest malejąca
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Rozpatrzymy teraz funkcję fx=x2-4x+1 w wybranych przedziałach.

  1. Przedział -2, 1. Funkcja fx=x2-4x+1 jest malejąca w przedziale -,2 i rosnąca w przedziale 2,. Zatem funkcja jest malejąca w przedziale -2, 1, ponieważ jest on zawarty w przedziale -,2. Największą wartością przyjmowaną w rozpatrywanym przedziale jest f-2=13. Najmniejszą wartością przyjmowaną w rozpatrywanym przedziale jest f1=-2.

  2. Przedział 1, 5. Pierwsza współrzędna wierzchołka paraboli należy do rozpatrywanego przedziału, więc najmniejszą wartością funkcji w tym przedziale jest f2=-3. Obliczmy wartości na końcach przedziału. Otrzymujemy: f1=-2 oraz f5=6. Zatem największą wartością funkcji w tym przedziale jest f5=6.

  3. Przedział 3, 6. Funkcja jest w tym w przedziale rosnąca, ponieważ zawiera się on w maksymalnym przedziale, w którym funkcja jest rosnąca. Najmniejsza wartość w tym przedziale jest na jego lewym końcu f3=-2. Największa wartość w tym przedziale jest na jego prawym końcu f6=13.

Przykład 2

Obliczymy najmniejszą wartość funkcji kwadratowej fx=-x2+6x+2 w przedziale -2,5.

Współczynnik przy x2 we wzorze funkcji f jest ujemny, zatem wykresem tej funkcji jest parabola o ramionach skierowanych w dół.

Wierzchołek W tej paraboli ma współrzędne

xW=-62-1=3, yW=f3=-32+63+2=11.

Zatem w przedziale -2,3 funkcja f jest rosnąca, a w przedziale 3,5 funkcja f jest malejąca.

Oznacza to, że najmniejszą wartością funkcji f jest odpowiednio f-2 lub f5.

Obliczamy:

f-2=-14, f5=7.

Najmniejszą wartością funkcji f w przedziale -2,5 jest więc -14.

R1PCRqRqcUbos1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 3

Obliczymy największą wartość funkcji kwadratowej fx=-x2-8x+4 w przedziale -3,2.

Współczynnik przy x2 we wzorze funkcji f jest ujemny, zatem wykresem tej funkcji jest parabola o ramionach skierowanych w dół. Pierwsza współrzędna wierzchołka W tej paraboli jest równa

xW=--82-1=-4.
RD874FnsXmreH1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Funkcja ta jest zatem rosnąca w przedziale -,-4 i malejąca w przedziale -4,. Ponieważ przedział -3,2 jest zawarty w przedziale -4,, więc funkcja f jest w tym przedziale malejąca.

Największą wartość funkcja f przyjmuje w lewym krańcu tego przedziału.

Największą wartością funkcji f w przedziale -3,2 jest f-3=19.

Przykład 4

Obliczymy wartość najmniejszą oraz wartość największą funkcji kwadratowej fx=3x-4x+5 w przedziale -2,1.

Przekształcamy wzór funkcji f do postaci iloczynowej.

fx=3x-43x+5.

Współczynnik przy x2 we wzorze funkcji f jest równy 3, zatem wykresem tej funkcji jest parabola o ramionach skierowanych w górę.

Miejscami zerowymi funkcji f są liczby -5 oraz 43. Pierwsza współrzędna wierzchołka W tej paraboli jest równa

xW=-5+432=-116=-156.

więc należy do przedziału -2,1.

Oznacza to, że liczba

f-116=3-116-43-116+5=-36112=-30112

jest najmniejszą wartością funkcji f w przedziale -2,1.

Aby ustalić wartość największą, obliczamy wartości funkcji w obu krańcach danego przedziału

f-2=-30

oraz

f1=-6.

Wobec tego -6 jest największą wartością funkcji f w przedziale -2,1.

1
Przykład 5

Funkcja f przyporządkowuje każdej liczbie x z przedziału -4,1 różnicę tej liczby i kwadratu liczby o 2 mniejszej od niej. Wyznaczymy wzór funkcji f oraz obliczymy jej największą wartość w przedziale -4,1.

Z treści zadania wynika, że funkcja f określona jest wzorem

fx=x-x-22.

Przekształcamy ten wzór

fx=x-x2-4x+4,

stąd

fx=-x2+5x-4.

Jest to więc funkcja kwadratowa, a w jej wzorze współczynnik przy x2 jest ujemny. Wykresem funkcji f jest więc parabola o ramionach skierowanych w dół.

Pierwsza współrzędna wierzchołka W tej paraboli jest równa

xW=-52-1=52,

więc liczba xW nie należy do przedziału -4,1.

W przedziale -4,1 funkcja f jest rosnąca, co oznacza, że największą wartością funkcji f jest wartość w prawym krańcu tego przedziału, czyli f1=0.

RWrLcM1T5v4Ag1
W aplecie przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X oraz z pionową osią Y. Na płaszczyźnie narysowano wykres funkcji kwadratowej dla wybranych współczynników a, b i c. Weźmy dla przykładu następujące wartości: a=1, b=2 oraz c=4. Otrzymujemy wtedy funkcję fx=x2+2x+4. Wykres ten jest parabolą o ramionach skierowanych do góry i wierzchołku w punkcie -1,3. W aplecie można wybierać końce przedziału domkniętego a z indeksem dolnym jeden i a z indeksem dolnym dwa. Następnie na wykresie funkcji pokazuje się wybrany przedział domknięty, wierzchołek paraboli oraz zaznaczony jest fragment wykresu funkcji w wybranym przedziale. W kolejnym kroku, poruszając się po paraboli w wybranym przedziale domkniętym, obserwujemy wartości funkcji. Na wykresie pokazują się wartości funkcji w lewym i prawym końcu przedziału i druga współrzędna wierzchołka. Analizując otrzymane wartości należy podać największą i najmniejszą wartość funkcji w przedziale domkniętym. Dla funkcji fx=x2+2x+4 weźmy dwa przykładowe przedziały. Przedział pierwszy -2,0. W tym przedziale wartość najmniejsza przypada na wierzchołek paraboli, to jest f-1=3, wartość największa przyjmowana jest dla dwóch argumentów będących krańcami rozpatrywanego przedziału, czyli f-2=4 oraz f0=4. Przedział drugi to 1,3. Przedział ten znajduje w przedziale, w którym funkcja jest rosnąca, a więc w lewym końcu przedziału funkcja przyjmuje najmniejszą wartość, to jest f1=7, a największą wartość funckja przyjmuje dla lewego końca przedziału, to jest f3=19.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 6

Ustalimy, jaki jest możliwie największy iloczyn dwóch liczb, o których wiadomo, że suma pierwszej z nich i podwojonej drugiej jest równa 12.

Oznaczmy przez y pierwszą z tych dwóch liczb, a przez x – drugą z nich.

Wiadomo, że 2x+y=12. Z tej zależności wyznaczamy y=12-2x.

Iloczyn I tych dwóch liczb zapiszemy w zależności od zmiennej x

Ix=12-2xx.

Otrzymaną funkcję kwadratową I zmiennej x zapisujemy wzorem w postaci ogólnej

Ix=-2x2+12x.

Ponieważ współczynnik przy x2 jest ujemny, więc wykresem funkcji I jest parabola skierowana ramionami do dołu.

Pierwsza współrzędna wierzchołka W tej paraboli jest równa

xW=-122-2=3.

Oznacza to, że dla x=3 iloczyn I jest największy. Jest on wtedy równy

I3=-232+123=18.

Zauważmy, że gdy x=3, to

y=12-23=6.
1
Przykład 7

Z prostokątnego arkusza tektury o wymiarach 5 dm7 dm wycięto w rogach kwadraty tak, aby po odpowiednim sklejeniu otrzymać otwarte pudełko. Jaka powinna być długość boku wycinanego kwadratu, aby po sklejeniu pole powierzchni bocznej pudełka było największe? Oblicz największe pole powierzchni bocznej sklejonego pudełka.

R157od74JMUYc1
Aplet ilustruje rozwiązanie przykładu. Dany jest prostokąt o bokach 5 dm i 7 dm. Po wycięciu kwadratów w narożnikach prostokąta, otrzymujemy jego boki równe 5 -2x oraz 7 -2x. Wobec tego, pole powierzchni bocznej pudełka można zapisać wzorem: P z indeksem dolnym b (x) = 2x razy (5 -2x) +2x razy (7 -2x) =-8x kwadrat +24x. Zależność tę przedstawia wykres funkcji kwadratowej w układzie współrzędnych. Największe pole powierzchni bocznej otrzymujemy dla x =1,5 dm i wynosi ono 18 decymetrów kwadratowych.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 8

Suma długości przyprostokątnych trójkąta prostokątnego jest równa 10. Obliczymy najmniejszą wartość kwadratu długości przeciwprostokątnej tego trójkąta.

Oznaczmy przez x długość jednej z przyprostokątnych trójkąta, a przez y – długość drugiej z nich.

Wiadomo, że x+y=10. Z tej zależności wyznaczamy y=10-x.

Stosując twierdzenie Pitagorasa, zapisujemy kwadrat k długości przeciwprostokątnej tego trójkąta

kx=x2+10-x2, gdzie x0,10.

Otrzymaną funkcję kwadratową k zmiennej x zapisujemy wzorem w postaci ogólnej

kx=2x2-20x+100.

Parabola o równaniu y=2x2-20x+100 ma ramiona skierowane do góry, a pierwsza współrzędna jej wierzchołka jest równa

xW=--2022=5.

Ponieważ 50,10, więc najmniejszą wartością funkcji k jest

k5=50.

Zauważmy, że wtedy ten trójkąt jest równoramienny, a każda z przyprostokątnych ma długość 5.

Przykład 9

Właściciel sklepu z odzieżą sprowadza z hurtowni koszulki, płacąc po 12  za sztukę i sprzedaje średnio 200 sztuk miesięcznie po 20 . Zaobserwowano, że każda kolejna obniżka ceny sprzedaży koszulki o 50 groszy zwiększa sprzedaż miesięczną o 20 sztuk. Jaką cenę sprzedaży jednej koszulki powinien ustalić właściciel sklepu, aby jego miesięczny zysk był największy?

Przyjmijmy, że cenę koszulki obniżano x razy o 50 groszy. Wtedy cena sprzedaży jednej koszulki to 20-0,5x , co oznacza, że wówczas zysk właściciela sklepu to 8-0,5x . Z obserwacji wynika, że przy tak ustalonej cenie w ciągu miesiąca zostanie sprzedanych 200+2x koszulek. Zatem miesięczny zysk w złotych właściciela sklepu jest równy

8-0,5x20x+200,

gdzie x jest dodatnią liczbą całkowitą.

Rozpatrzmy funkcję f określoną wzorem

fx=8-0,5x20x+200.

Jest to funkcja kwadratowa, której wzór możemy zapisać w postaci iloczynowej fx=-10x-16x+10.

Parabola będąca wykresem funkcji f ma ramiona skierowane do dołu, a pierwsza współrzędna jej wierzchołka jest równa

xW=-10+162=3.

Zatem dla x=3 funkcja f osiąga wartość największą, równą f3=1690.

Dla tej wartości x spełnione są warunki zadania. Wynika z tego, że sprzedawca osiągnie największy miesięczny zysk w kwocie 1690 , kiedy ustali, że cena sprzedaży jednej koszulki jest równa 18 złotych 50 groszy.

Uwaga:
W powyższym przykładzie funkcja f nie jest modelem opisującym zysk ze sprzedaży koszulek. Natomiast korzystając z jej własności, umiemy wskazać taką dodatnią liczbę całkowitą x, dla której zysk, wyrażający się wzorem 8-0,5x20x+200, jest największy.

Przykład 10

Wykażemy, że jeśli a>0b>0 oraz a+b=2, to a2+b22.

Z zależności a+b=2 wyznaczamy b=2-a.

Zapisujemy sumę S kwadratów liczb ab jako funkcję zmiennej a.

Sa=a2+2-a2, gdzie a0,2.

Otrzymaną funkcję kwadratową S zmiennej a zapisujemy wzorem w postaci ogólnej

Sa=2a2-4a+4.

Parabola o równaniu y=2x2-4x+4 ma ramiona skierowane do góry, a pierwsza współrzędna jej wierzchołka jest równa

xW=--422=1.

Ponieważ 10,2, więc najmniejszą wartością funkcji S jest

S1=2.

Oznacza to, że jeśli a>0b>0 oraz a+b=2, to a2+b22.

ReZOD4gl2Yuuc11
Ćwiczenie 1
Jaka jest największa wartość funkcji kwadratowej fx=-x2+3 w przedziale
-2,1? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 1 , 2. 2 , 3. 3 , 4. 7
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RRGiqZH4DYH1c11
Ćwiczenie 2
Jaka jest najmniejsza wartość funkcji kwadratowej fx=x-3x+5 w przedziale -3,0? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. - 35 , 2. - 16 , 3. - 15 , 4. - 12
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1UlEianBRN4y11
Ćwiczenie 3
Jaka jest najmniejsza wartość funkcji kwadratowej fx=2-xx+4 w przedziale -2,1? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 5 , 2. 7 , 3. 8 , 4. 9
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RClxsvYUeOCMS11
Ćwiczenie 4
Jaka jest największa wartość funkcji kwadratowej fx=-x2+8x-3 w przedziale -5,-2? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. - 51 , 2. -23, 3. - 18 , 4. - 3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RZIILn12EpxZY21
Ćwiczenie 5
Najmniejsza wartość funkcji kwadratowej fx=x2-4x+c w przedziale 0,3 jest równa 1. Oblicz jaką wartość przyjmuje c. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. c = - 12 , 2. c = 1 , 3. c = 3 , 4. c = 5
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6

Na rysunku przedstawiony jest wykres funkcji kwadratowej f.

RqVL4cX4AlJyQ1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R19LQnHwDjh4U
Na podstawie tego wykresu ustal wartość największą oraz najmniejszą funkcji f w podanym przedziale. Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. -1,1, Dla tego przedziału wartość największa to Tu uzupełnij dla x= Tu uzupełnij, a wartość najmniejsza to Tu uzupełnij dla x=Tu uzupełnij. 0,3, Dla tego przedziału wartość największa to Tu uzupełnij dla x= Tu uzupełnij, a wartość najmniejsza to Tu uzupełnij dla x=Tu uzupełnij. 4,5. Dla tego przedziału wartość największa to Tu uzupełnij dla x= Tu uzupełnij, a wartość najmniejsza to Tu uzupełnij dla x=Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 7

Na rysunku przedstawiony jest wykres funkcji kwadratowej f.

RfwM7oUZznXKZ1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RjAcKS93e7muQ
Na podstawie tego wykresu ustal wartość największą oraz najmniejszą funkcji f w podanym przedziale. Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. -6,-4, Dla tego przedziału wartość największa to Tu uzupełnij dla x= Tu uzupełnij, a wartość najmniejsza to Tu uzupełnij dla x=Tu uzupełnij. -5,-2, Dla tego przedziału wartość największa to Tu uzupełnij dla x= Tu uzupełnij, a wartość najmniejsza to Tu uzupełnij dla x=Tu uzupełnij. -1,0. Dla tego przedziału wartość największa to Tu uzupełnij dla x= Tu uzupełnij, a wartość najmniejsza to Tu uzupełnij dla x=Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RXvmASXaCsuUM2
Ćwiczenie 8
Oblicz wartość najmniejszą oraz wartość największą funkcji kwadratowej fx=x+12-5 w podanym przedziale. Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. -4,-2, Dla tego przedziału wartość największa to Tu uzupełnij dla x= Tu uzupełnij, a wartość najmniejsza to Tu uzupełnij dla x=Tu uzupełnij. -3,0, Dla tego przedziału wartość największa to Tu uzupełnij dla x= Tu uzupełnij, a wartość najmniejsza to Tu uzupełnij dla x=Tu uzupełnij. 2,5. Dla tego przedziału wartość największa to Tu uzupełnij dla x=Tu uzupełnij, a wartość najmniejsza to Tu uzupełnij dla x=Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1HWviHSQa05H2
Ćwiczenie 9
Oblicz wartość najmniejszą oraz wartość największą funkcji kwadratowej fx=-2x-32+1 w podanym przedziale. Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. -1,0, Dla tego przedziału wartość największa to Tu uzupełnij dla x= Tu uzupełnij, a wartość najmniejsza to Tu uzupełnij dla x=Tu uzupełnij. 1,4, Dla tego przedziału wartość największa to Tu uzupełnij dla x= Tu uzupełnij, a wartość najmniejsza to Tu uzupełnij dla x=Tu uzupełnij. 5,6. Dla tego przedziału wartość największa to Tu uzupełnij dla x= Tu uzupełnij, a wartość najmniejsza to Tu uzupełnij dla x=Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RX1GBkyWxq7eF2
Ćwiczenie 10
Oblicz wartość najmniejszą oraz wartość największą funkcji kwadratowej fx=x2-10x+7 w podanym przedziale. Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. -1,3, Dla tego przedziału wartość największa to Tu uzupełnij dla x= Tu uzupełnij, a wartość najmniejsza to Tu uzupełnij dla x=Tu uzupełnij. 4,6, Dla tego przedziału wartość największa to Tu uzupełnij dla x= Tu uzupełnij, a wartość najmniejsza to Tu uzupełnij dla x=Tu uzupełnij. 7,10. Dla tego przedziału wartość największa to Tu uzupełnij dla x= Tu uzupełnij, a wartość najmniejsza to Tu uzupełnij dla x=Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RUbk4IcJNzYLh2
Ćwiczenie 11
Oblicz wartość najmniejszą oraz wartość największą funkcji kwadratowej fx=-x2-2x+5 w podanym przedziale. Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. -5,-3, Dla tego przedziału wartość największa to Tu uzupełnij dla x= Tu uzupełnij, a wartość najmniejsza to Tu uzupełnij dla x=Tu uzupełnij. -2,0, Dla tego przedziału wartość największa to Tu uzupełnij dla x= Tu uzupełnij, a wartość najmniejsza to Tu uzupełnij dla x=Tu uzupełnij oraz x=Tu uzupełnij. 1,4. Dla tego przedziału wartość największa to Tu uzupełnij dla x= Tu uzupełnij, a wartość najmniejsza to Tu uzupełnij dla x=Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1RLgGlCSTw2t2
Ćwiczenie 12
Oblicz najmniejszą wartość funkcji kwadratowej fx=x+2x-5 w przedziale -1,0. Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. Odpowiedź: Wartość najmniejsza to Tu uzupełnij dla x=Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RjjqyK6ISGpfI2
Ćwiczenie 13
Oblicz największą wartość funkcji kwadratowej fx=x+13-x w przedziale 0,4. Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. Odpowiedź: Funkcja przyjmuje największą wartość dla argumentu x=Tu uzupełnij i jest to Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 14

Oblicz wartość najmniejszą oraz wartość największą funkcji kwadratowej fx=2x-1x+3 w przedziale -3,1.

RZ6t9hgudWUKM
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 15
R1TM3Y9roNF8A
Oblicz wartość najmniejszą oraz wartość największą funkcji kwadratowej fx=x+25-2x w przedziale -1,0. Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. Odpowiedź: Wartość największa to Tu uzupełnij dla x=Tu uzupełnij, wartość najmniejsza to Tu uzupełnij dla x=Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 16

Funkcja f przyporządkowuje każdej liczbie x z przedziału -2,3 sumę tej liczby i jej kwadratu. Wyznacz wzór funkcji f oraz oblicz:

  1. jej wartość najmniejszą w przedziale -2,3,

  2. jej wartość największą w przedziale -2,3.

R1Tyju51rukRT
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 17
RZAN9zh0aIZqs
Ustal, jaka jest możliwie najmniejsza suma kwadratów dwóch liczb, o których wiadomo, że suma pierwszej z nich i podwojonej drugiej jest równa 5. Uzupełnij lukę, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Najmniejsza możliwa suma wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 18
R1TRv0w4Yuwsg
Jaki jest największy iloczyn dwóch liczb, o których wiadomo, że suma podwojonej pierwszej z nich i siedmiokrotności drugiej jest równa 56. Jakie to liczby? Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. Odpowiedź: Największy iloczyn to Tu uzupełnij, gdy pierwsza z liczb jest równa Tu uzupełnij, a druga jest równa Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 19
R1J7EtjcOGAyI
Wśród wszystkich prostopadłościanów o podstawie kwadratowej, w których suma długości wszystkich krawędzi jest równa 12, jest taki, który ma największe pole powierzchni całkowitej. Oblicz długość krawędzi podstawy tego prostopadłościanu. Uzupełnij lukę, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Długość krawędzi podstawy tego prostopadłościanu wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 20
RHY4EhCmbGpiB
Siatką o długości 98 m mamy ogrodzić działkę w kształcie prostokąta. Na ogrodzonym terenie przy jednym boku od strony siatki przewidujemy ścieżkę o szerokości 1 m, pozostałą część ma zajmować klomb kwiatowy. Jak dobrać wymiary działki, aby klomb kwiatowy zajmował powierzchnię największą z możliwych? Oblicz tę największą powierzchnię. Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. Odpowiedź: Największe możliwe pole klombu kwiatowego jest równe Tu uzupełnij m2, gdy wymiary działki będą wynosiły: Tu uzupełnij m i Tu uzupełnij m.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 21
R1eVfXfX4UNNT
Właściciel sklepu spożywczego zamawia chleb w piekarni, płacąc 1,30  za kilogramowy bochenek. Kiedy ustalił cenę sprzedaży chleba na 2 , sprzedawał dziennie 60 bochenków. Zauważył jednak, że każda obniżka ceny o 5 gr zwiększa liczbę sprzedanych bochenków o 10. Jaką cenę za jeden bochenek powinien ustalić właściciel sklepu, aby jego dzienny zysk ze sprzedaży chleba był największy? Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. Odpowiedź: Właściciel sklepu powinien ustalić cenę Tu uzupełnij Tu uzupełnij gr.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 22

Wykaż, że jeśli a>0b>0 oraz a+b=10, to ab25.

R7f5HnFqY9eYB
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 23

Wykaż, że jeśli a>0b>0 oraz 2a+b=6, to ab92.

RQWZdx3NpieMf
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 24

Wykaż, że jeśli a>0b>0 oraz 3a+5b=30, to ab15.

ROKkzHLvl2e8I
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 25

Wykaż, że jeśli a>0b>0 oraz a+b=8, to a2+b232.

RuiPFzf190pf6
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 26

Wykaż, że jeśli a>0b>0 oraz a+3b=20, to a2+b240.

R6091QCwdkinu
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 27

Wykaż, że jeśli a>0b>0 oraz 5a+2b=58, to a2+b2116.

RH1c1wsFhcKul
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.