Wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30°, 45° i 60°
Scenariusz lekcji: Wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30º, 45º i 60º
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczniowie znają definicje funkcji trygonometrycznych oraz wartości dla kątów 30º, 45º i 60º.
b) Umiejętności
Uczniowie potrafią obliczać wartości funkcji trygonometrycznych. Znają wartości funkcji dla kątów 30°, 45º i 60º i potrafią wykorzystać te wiadomości do rozwiązywania zadań.
2. Metoda i forma pracy
Metoda aktywizująca; praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Tablica czarna, kreda
Plansza z tabelką do wypełnienia wartościami funkcji trygonometrycznych
Arkusze papieru i kolorowe pisaki
Karty pracy z zadaniami
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie pracy domowej w parach.
Uczniowie przypominają definicje funkcji trygonometrycznych (sin, cos, tg, ctg). Jeden z uczniów rysuje na tablicy trójkąt prostokątny i zapisuje funkcje trygonometryczne jako odpowiednie stosunki długości boków.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel: Wartości funkcji trygonometrycznych zazwyczaj dane są tylko w przybliżeniu. Tylko dla nielicznych kątów możemy podać wartości dokładne. Korzystając z zależności między bokami, w pewnych trójkątach możemy wyznaczyć dokładne wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30º, 45º i 60º.
Uczniowie dzielą się na 6 grup. Zadaniem pierwszych dwóch grup będzie obliczenie wartości funkcji trygonometrycznych dla kąta 45º. Nauczyciel udziela wskazówki, że taki kąt znajduje się w trójkącie prostokątnym, będącym połową kwadratu o dowolnym boku a. Kolejne dwie grupy obliczają wartości funkcji trygonometrycznych dla kąta 30º, a pozostałe dla kąta 60Indeks górny °°. Nauczyciel podaje wskazówkę, iż kąty te znajdują się w trójkącie prostokątnym, będącym połówką trójkąta równobocznego o boku a. Po zakończeniu pracy uczniowie sąsiadujących grup wymieniają się arkuszami i nawzajem sprawdzają swoje rozwiązania. Poprawne odpowiedzi przedstawiciele grup wpisują kolorowymi mazakami na planszy zawieszonej na tablicy.
Nauczyciel ogłasza konkurs na największą liczbę poprawnie rozwiązanych zadań. Rozdaje uczniom karty pracy z łatwymi zadaniami do rozwiązania, sąsiedzi w ławce otrzymują różne zestawy. Kto rozwiąże zestaw pierwszy otrzymuje zestaw 2, na którym znajdują się trudniejsze zadania. Uczeń, który rozwiąże najwięcej zadań, otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Liczba rozwiązanych przez niego zadań jest podstawą oceny pozostałych uczniów.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie kończą zdania:
Na dzisiejszej lekcji dowiedziałem się…
Poznane wiadomości wykorzystam podczas…
5. Bibliografia
Karpiński M., Dobrowolska M., Braun M., Lech J., Matematyka I, podręcznik dla liceum i technikum, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2002.
Pawłowski H., Matematyka 1., Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON, Rumia 2002.
Zakrzewski M., Żak T., Matematyka przyjemna i pożyteczna, Podręcznik, klasa 1, szkoły ponadgimnazjalne, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2002.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
ZESTAW I
Zadanie 1.
Oblicz długość przeciwprostokątnej trójkąta prostokątnego, mając daną długość jednej z przyprostokątnych równą 5 oraz kąt ostry równy 45º.
Zadanie 2.
W trójkącie prostokątnym jeden z kątów ma miarę 30º, a przeciwprostokątna ma długość 14. Oblicz długości przyprostokątnych tego trójkąta.
ZESTAW II
Zadanie 1.
Oblicz obwód prostokąta, którego przekątne mają długości 6 cm i przecinają się pod kątem 60º.
Zadanie 2.
Znajdź obwód trójkąta równoramiennego o kącie 120º i wysokości 3.
Zadanie 3.
Pod jakim kątem nachylona jest drabina o długości 8 m, jeżeli jej dolny koniec jest odległy od ściany o 4 m.
b) Zadanie domowe
Do wyboru jedno zadanie z podręcznika ze strony 276; (M. Karpiński, M. Dobrowolska, M. Braun, J. Lech, Matematyka I, podręcznik dla liceum i technikum, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2002.)
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak