Warunki wydawania oraz cofania zezwoleń na przeprowadzenie imprezy masowej
Przeprowadzenie imprezy masowej możliwe jest po uzyskaniu przez jej organizatora stosownego zezwolenia. Tryb wydawania tego zezwolenia określony jest w ustawie z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych. Organem wydającym zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej jest: wójt, burmistrz lub prezydent miasta, właściwy ze względu na miejsce przeprowadzenia imprezy masowej.
W celu przeprowadzenia imprezy masowej organizator występuje do właściwego organu z wnioskiem o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej. Wniosek składany jest nie później niż na 30 dni przed planowanym terminem jej rozpoczęcia. Termin ten może zostać skrócony do 14 dni w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach, w szczególności, gdy organizacja imprezy masowej wynika z przyczyn nagłych oraz jeżeli charakter imprezy masowej odpowiada przeznaczeniu obiektu określonemu w jego projekcie budowlanym. Ponadto organizator wnioskuje do właściwych miejscowo: komendanta Policji i komendanta Państwowej Straży Pożarnej, dysponenta zespołów ratownictwa medycznego i państwowego inspektora sanitarnego o wydanie opinii o niezbędnej ilości sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia imprezy.
Jeżeli impreza masowa organizowana jest w strefie nadgranicznej, organizator powiadamia o tym właściwego miejscowo komendanta oddziału Straży Granicznej. Analogicznie postępuje w przypadku przeprowadzenia imprezy masowej na terenach będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, z tym że powiadamia komendanta terenowej jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej.
Wniosek zawiera:
Miejscowość i datę złożenia wniosku.
Dane organu, do którego kierowany jest wniosek.
Dane wnioskodawcy, tj. organizatora imprezy:
imię i nazwisko/nazwa (firma),
adres zamieszkania lub siedziby organizatora: ulica, nr budynku, nr lokalu, miejscowość, kod pocztowy,
adres do korespondencji: ulica, nr budynku, nr lokalu, miejscowość, kod pocztowy,
dane kontaktowe osoby odpowiedzialnej za organizację imprezy masowej: imię i nazwisko osoby do kontaktu, telefon, fax, e‑mail.
Informacje o organizowanej imprezie:
czas i miejsce planowanej imprezy,
charakter imprezy (masowa impreza artystyczno‑rozrywkowa, masowa impreza sportowa, w tym mecz piłki nożnej),
progam imprezy,
informacja o liczbie miejsc dla osób w obiekcie lub na terenie, gdzie impreza masowa będzie organizowana,
informacja o liczbie udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, które mogą być dostępne na imprezie masowej,
informacja o ewentualnym uznaniu za imprezę masową o podwyższonym ryzyku,
dane osoby reprezentującej organizatora w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa osób uczestniczących w imprezie masowej (kierownika do spraw bezpieczeństwa):
imię i nazwisko, numer PESEL,
numer i data wydania zaświadczenia o ukończeniu szkolenia dla kierowników do spraw bezpieczeństwa imprez masowych,
numer wpisu na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej,
telefon kontaktowy.
Do wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej organizator dołącza:
graficzny plan obiektu (terenu), na którym ma być przeprowadzona impreza masowa, wraz z jego opisem. Plan musi zawierać w szczególności:
oznaczenie dróg dojścia i rozchodzenia się osób uczestniczących w imprezie masowej, dróg ewakuacyjnych i dróg dojazdowych dla pojazdów służb ratowniczych i Policji,
oznaczenie punktów pomocy medycznej, punktów czerpalnych wody do celów przeciwpożarowych oraz punktów informacyjnych,
oznaczenie lokalizacji hydrantów przeciwpożarowych, zaworów, przyłączy wody, gazu i energii elektrycznej oraz innych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowników obiektu lub terenu,
informacje o rozmieszczeniu służb porządkowych oraz służb informacyjnych, rozmieszczeniu osób uczestniczących w imprezie masowej i ewentualnym rozdzieleniu ich według sektorów oraz o rozmieszczeniu punktów gastronomicznych i sanitariatów,
oznaczenie sektorów, na których podczas meczu piłki nożnej zostaną udostępnione miejsca stojące – jeżeli organizator zamierza udostępnić uczestnikom miejsca stojące;
instrukcję postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej;
terminarz rozgrywek meczów piłki nożnej lub terminarz innych imprez masowych – w przypadku imprez masowych organizowanych cyklicznie;
informację o:
liczbie miejsc dla osób na imprezie masowej, a jeżeli organizator zamierza udostępnić na meczu piłki nożnej miejsca stojące – również liczbie miejsc stojących,
przewidywanych zagrożeniach bezpieczeństwa i porządku publicznego,
liczbie, organizacji, oznakowaniu, wyposażeniu i sposobie rozmieszczenia służby porządkowej oraz służby informacyjnej;
informację o osobie wyznaczonej na kierownika do spraw bezpieczeństwa, w tym jej dane obejmujące: imię, nazwisko, numer PESEL – o ile został nadany, numer i datę wydania zaświadczenia o ukończeniu szkolenia dla kierowników do spraw bezpieczeństwa imprez masowych, a w przypadku imprezy masowej podwyższonego ryzyka dodatkowo numer wpisu na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej;
informację o sposobie zapewnienia identyfikacji osób biorących udział w imprezie masowej – w przypadku meczu piłki nożnej lub imprezy masowej podwyższonego ryzyka;
informację o zainstalowanych urządzeniach rejestrujących obraz i dźwięk do utrwalania przebiegu imprezy masowej, a w szczególności zachowania osób w niej uczestniczących;
informację o powiadomieniu właściwego miejscowo komendanta oddziału Straży Granicznej lub komendanta terenowej jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej – w przypadku przeprowadzania imprezy masowej w strefie nadgranicznej lub na terenach będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej;
harmonogram udostępnienia obiektu lub terenu uczestnikom imprezy masowej oraz harmonogram opuszczenia przez nich tego obiektu lub terenu, jeżeli regulamin imprezy masowej przewiduje zmienną liczbę osób w czasie jej trwania.
Całość załączników do ww. wniosku uzupełniona jest o uzyskane opinie, o których wspomniano wcześniej, tj. komendanta Policji i komendanta Państwowej Straży Pożarnej, dysponenta zespołów ratownictwa medycznego oraz państwowego inspektora sanitarnego.
Organ rozpatrujący wniosek o zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej wydaje decyzję pozytywną lub negatywną na co najmniej 7 dni przed planowanym terminem przeprowadzenia imprezy masowej. Należy tutaj zaznaczyć, że decyzja odmowna może również wynikać z braków formalnych, tzn. niezłożenia przez organizatora kompletu wymaganych dokumentów, o których mówiliśmy wcześniej, oraz dokumentów dodatkowych wymaganych przez organ decyzyjny, jak również niespełnienia przez organizatora obowiązków i wymogów określonych w ustawie o ochronie imprez masowych.
Udzielenie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej nie ma charakteru ostatecznego. Zgoda może zostać cofnięta. Z ramienia pełnienia funkcji nadzorczych organ wydający zezwolenie kontroluje zgodność przebiegu imprezy masowej podwyższonego ryzyka z warunkami określonymi w zezwoleniu. W przypadku stwierdzenia niespełnienia przez organizatora warunków określonych w zezwoleniu organ może wydać decyzję o przerwaniu imprezy masowej, nadając jej rygor natychmiastowej wykonalności. Wydanie takiej decyzji wymaga przeanalizowania jej skutków, a w szczególności zagrożenia bezpieczeństwa spowodowanego przerwaniem imprezy masowej. Cofnięcie zgody i jednoznacznie wydanie decyzji o zakazie przeprowadzenia imprezy masowej może nastąpić po wydaniu zezwolenia, jeżeli stwierdzone zostaną naruszone warunki bezpieczeństwa, na podstawie których została udzielona zgoda.
Niezależnie od organów upoważnionych do wydawania decyzji w zakresie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej, rolę decyzyjną w przedmiocie zakazu przeprowadzenia imprezy masowej ma wojewoda. W przypadku negatywnej oceny stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w związku z planowaną lub przeprowadzoną imprezą masową wojewoda może zakazać przeprowadzenia danej imprezy masowej z udziałem publiczności na całym obiekcie lub w jego wydzielonych sektorach. Może również wprowadzić, na czas określony albo nieokreślony, zakaz przeprowadzania przez organizatora imprez masowych na terenie województwa lub jego części. Decyzja wojewody wydawana jest w trybie decyzji administracyjnej.
Organ państwowy, jakim jest wojewoda, odpowiada za szeroko rozumiane bezpieczeństwo obywateli. W przypadku gdy dalszy przebieg imprezy masowej może zagrozić życiu lub zdrowiu osób albo mieniu w znacznych rozmiarach, a działania podejmowane przez organizatora są niewystarczające do zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego, wojewoda w drodze decyzji administracyjnej może przerwać imprezę masową. Decyzja przerywająca imprezę masową ma rygor natychmiastowej wykonalności. Oczywiście wydając decyzję, wojewoda musi wziąć pod uwagę również zagrożenie bezpieczeństwa, które może spowodować przerwanie imprezy masowej. O podjętej decyzji powiadamiany jest niezwłocznie organ wydający zgodę na przeprowadzenie imprezy masowej oraz odpowiednie organa Policji, Państwowej Straży Pożarnej, dysponenta zespołów ratownictwa medycznego i państwowego inspektora sanitarnego, a w określonych przypadkach również komendanta oddziału Straży Granicznej lub komendanta terenowej jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści