Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć „Warunki wzrostu roślin”

Przyroda, II etap edukacyjny

Temat: Warunki wzrostu roślin

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (6.7) [uczeń] wykazuje doświadczalnie wpływ różnych substancji i ich mieszanin (np. soli kuchennej, octu, detergentów) na wzrost i rozwój roślin, dokumentuje i prezentuje wyniki doświadczenia.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

Wie, jakie mieszaniny wpływają negatywnie na wzrost rośliny

Wie jakich błędów nie należy popełniać w trakcie uprawy roślin

Wie jakie warunki są potrzebna do prawidłowego wzrostu rośliny

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

Wykazuje doświadczalnie wpływ różnych substancji i ich mieszanin (np. soli kuchennej, octu, detergentów) na wzrost i rozwój roślin

Dokumentuje i prezentuje wyniki doświadczenia

Potrafi pracować samodzielnie jak i w grupie

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje naukowe

  • Umiejętności praktyczne

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Poszanowanie przyrody

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

  • Powitanie uczniów przez nauczyciela

  • Czynności organizacyjne

  1. Przebieg zajęć:

  • Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Warunki wzrostu roślin. Inicjuje rozmowę.

  • Rozpoczęcie rozmowy - Nauczyciel zadaje pytanie:

Czy wiecie jakie czynniki są potrzebne, aby rośliny prawidłowo rosły? (uczniowie wymieniają: światło, temperatura, gleba, …)

Jak myślicie, dlaczego wymienione przez was czynniki mają tak wielki wpływ na prawidłowy rozwój rośliny?

  • Nauczyciel przedstawia uczniom proces uprawy roślin oraz nieodzowne elementy składające się na prawidłowy wzrost rośliny tj. nawadnianie, dostęp do światła...

  • Nauczyciel wyjaśnia uczniom jakie mieszaniny, owady, rośliny wpływają negatywnie na wzrost rośliny. Uczniowie współpracują z nauczycielem, tworzą notatki wykorzystując podręcznik i/lub encyklopedię (rozmowa kierowana).

  • Nauczyciel informuje uczniów jakich błędów nie należy popełniać w trakcie uprawy roślin. Uczniowie wykonują notatki.

  • Nauczyciel za pomocą komputera i rzutnia prezentuje uczniom choroby oraz pasożyty, chwasty odpowiedzialne za nieudaną hodowlę roślin. Zestaw zdjęć „Nieudane uprawy”

  • Nauczyciel zapoznaje uczniów z samouczkiem „Galeria zdjęć w programie Picasa”. Wyjaśnia, że w podobny sposób, jak w galerii pokazano poszczególne etapy budowy samochodu z klocków, można udokumentować kolejne etapy wzrostu roślin.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby dobrali się w pary. Zadaniem uczniów będzie przeprowadzenie w domu ćwiczenia, oraz zaprezentowanie rezultatów za 3 tygodnie na kolejnej lekcji przyrody. Nauczyciel prosi, aby uczniowie przygotowali 2 tacki hodowli rzeżuchy. W pierwszej tacce lignina niech zostanie nasączona wodą, druga (do wyboru przez ucznia) roztworem soli kuchennej, octem lub detergentami. Należy oznaczyć tacki i postawić w tym samym miejscu z dostępem do światła. Po 3 tygodniach należy sprawdzić wyniki doświadczenia. Nauczyciel prosi o zapisanie wyniku doświadczenia, oraz o przyniesienie obu hodowli na lekcję przyrody. Uczniowie powinni codziennie wykonywać zdjęcia rosnącym roślinom, a następnie umieszczali je (w domu lub za pomocą komputera szkolnego) we własnej galerii stworzonej w programie Picasa.

  • Na koniec lekcji nauczyciel dyktuje notatkę. Uczniowie robią notatki.

  1. Podsumowanie:

  • Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.

  • Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.

  • Zadanie pracy domowej.

  • Uporządkowanie miejsca pracy.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik

  • Encyklopedia

  • Komputer

  • Rzutnik

  • Ekran projekcyjny

Metody nauczania

  • Pogawędka

  • Rozmowa kierowana

  • Obserwacja

Formy pracy

  • Praca indywidualna

  • Praca w grupie

Praca domowa

Wymień jakie znasz szkodniki upraw i opisz jaki jest ich wpływ na pola uprawne

Zadanie dla chętnych

Wymień rośliny, które nazywa się chwastami.

Lista załączników multimedialnych

Samouczek „Galeria zdjęć w programie Picasa”

Zestaw zdjęć „Nieudane uprawy”

Rd9V48t1b2Y9r

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 78.00 KB w języku polskim
RkUM8ib7bY8k7

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 59.70 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3