Warunki życia średniowiecznego miasta i wsi
Nauczysz się:
jak wyglądało życie na wsi w czasach średniowiecza;
jakie były różnice w życiu codziennym społeczeństwa wiejskiego i miejskiego;
dlaczego miasta stały się lokalnymi centrami gospodarki średniowiecznych państw;
Od początku istnienia rodzaju ludzkiego, ludzie prowadzili wędrowny tryb życia, nieustannie poszukując pożywienia. Jednak gdy zaczęto uprawiać ziemię,
co nastąpiło na Bliskim Wschodzie około 12 tysięcy lat temu, pojawiły się osady. Niektóre grupy porzuciły nieustanne wędrówki w poszukiwaniu pożywienia i zaczęły prowadzić nowy, osiadły tryb życia. W ten sposób narodziły się stałe osady rolnicze, które nazywamy mianem wsi.
Powstawanie stałych osad
Powstanie pierwszych stałych osad ludzkich w Europie nastąpiło wiele tysięcy lat temu. Już w starożytnościstarożytności istniała gęsta sieć wsiwsi. Były to główne skupiska ludności. Niestety, wraz z upadkiem cesarstwa rzymskiego na zachodzie zmniejszyła się liczba ludności. Niektóre ziemie uprawne zostały porzucone. Pola porosły lasy, a wsie zniknęły. Jednak z czasem zaczęły się odradzać.
W średniowiecznejśredniowiecznej Europie wsie powstawały wszędzie tam, gdzie istniały dogodne warunki do uprawy roli. Ludzie karczowali lasy i uprawiali ziemię. Ich praca była ciężka a warunki życia prymitywne.

Ludzie do uprawy ziemi wykorzystywali pracę oswojonych zwierząt. Były to głównie woły, rzadziej konie. Dzięki temu praca na roli stała się łatwiejsza. Inne zwierzęta hodowano, aby wykorzystywać je dla mleka, wełny, mięsa i skór. Były
to świnie, owce i kozy. Czyniono to tym chętniej, że ich wymagania dotyczące pożywienia były niewielkie.
Do głównych gatunków zbóż uprawianych w Europie należały żyto, jęczmień, owies, pszenica. Rodzaj uprawianego zboża zależał od żyzności gleby. Oprócz zbóż ludzie uprawiali także warzywa – marchew, rzepę, kapustę.
Metody uprawy roli
Początkowo metody uprawy roli były bardzo proste. Wypalano lasy, a w ich miejsce powstawały pola uprawne. Taki sposób gospodarowania nazywamy mianem gospodarki wypaleniskowej. Do użyźnionej popiołem ziemi wysiewano nasiona. Było to mało efektywne, tym bardziej, że ziemia ulegała szybkiemu wyjałowieniu i cały proces należało rozpocząć w innym miejscu. Z czasem pojawiła się nowa metoda gospodarowania na roli, którą nazywamy dwupolówkądwupolówką. Później wprowadzono udoskonaloną postać uprawy roli, czyli trójpolówkętrójpolówkę.
Polegała ona na podziale pół uprawnych na trzy części. Co roku inna część odpoczywała (czyli ugorowała). Dzięki temu nie następowało tak szybkie wyjałowienie gleby z substancji odżywczych, koniecznych dla wzrostu roślin. Obsiewanie pól w różnych terminach wynikało z obserwacji, że niektóre gatunki zbóż wymagają przezimowania pod śniegiem, a inne mogą być wysiane wiosną.

Wyjaśnij, przy pomocy powyższej ilustracji lub jej opisu, czym różniło się zboże jare od zboża ozimego.
Zmiany na wsi dokonywały się bardzo wolno. Stopniowo udoskonalano narzędzia, których używali chłopi. Początkowo były wytwarzane z drewna, rogu i kamienia. Dopiero z czasem jako surowiec upowszechniło się żelazo, z którego produkowano narzędzia rolnicze (np. sierpy, kosy). Dzięki temu praca chłopów stała się bardziej efektywna.
Wygląd wsi
Wiejskie zabudowania wznoszone były zwykle z drewna. Budowano stałe domostwa (chaty) oraz zagrody dla zwierząt hodowlanych. Zwykle w obejściu, czyli gospodarstwie należącym do jednej rodziny chłopskiej budowano także stodołę - budynek przeznaczony do gromadzenia zebranych plonów.
Ze względu na układ przestrzenny wyróżniamy dwa rodzaje wsi. Różnią się one nie tylko rozmieszczeniem zabudowań chłopskich, ale układem pól.
Obok drewna do budowy domów wykorzystywano także kamień, szczególnie w tych okolicach, gdzie był łatwy dostęp do tego materiału. Z czasem na wsi upowszechniła się także cegła. Dzięki zastosowaniu trwałych materiałów niektóre ze średniowiecznych budynków, czy nawet całych wsi przetrwały do naszych czasów. Mieszkańcy wsi zajmowali się również wytwarzaniem narzędzi na potrzeby pracy w domu oraz w polu. Początkowo wykorzystywali dziko rosnący, a w późniejszym okresie uprawiali len na włókno, które służyło do wytwarzania odzieży.
W miarę upowszechniania się chrześcijaństwa we wsiach zaczęły pojawiać się kościoły, a duchowny (pleban) stał się ważną postacią w społeczności wiejskiej. Kościoły stawały się centralnymi punktami wsi.
Napisz, dlaczego średniowieczna wieś mogła być samowystarczalna.
Status prawny ludności wiejskiej
We wczesnym średniowieczu ludność wiejska była w większości wolna i podlegała zwykle władzy króla (księcia). Jednak wraz z upływem czasu narodził się w Europie system feudalnysystem feudalny. Chłopi byli najliczniejszą grupą społeczną, lecz znajdowali się na najniższym poziomie społeczeństwa. Władzę nad nimi sprawowali panowie, którzy władali ziemią (czyli feudałowie). Chłopi jako poddanipoddani uprawiali ziemię w zamian za tzw. rentę feudalną. Za prawo uprawiania ziemi musieli oni oddawać część plonów (daninadanina), lub pracować na ziemi należącej do pana (pańszczyznapańszczyzna). Z czasem coraz bardziej upowszechniał się czynszczynsz, czyli zapłata w pieniądzu.
Teksty źródłowe do nauki historii w szkolePowinności chłopskie w dobrach biskupich na terenie Niemiec w 1216 r.
Trzy [łany[łany ziemi] przynoszą one następujący dochód roczny – [na 1 maja] trzy owce z jagniętami, w tym samym czasie rolnicy z wymienionych wyżej łanów mają zaorać proboszczowi trzy morgi. Na [6 sierpnia] każdy z tych łanów ma uiścić 4 denarydenary.
Na przyjęcie proboszcza po 5 kur z każdego łanu. Dalej w okresie siewów obowiązek zaorania 3 morgówmorgów pod siew, w czasie żniw sprzątnięcia 4. [...] Dalej każdy z posiadaczy tych łanów ma w ciągu całego roku odrabiać proboszczowi po 2 dni w tygodniu pańszczyzny, z tym warunkiem, że będzie pracował w własnym wikciewikcie.Źródło: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, t. 7, Warszawa 1959, s. 3.
Powstanie miast
Drugim rodzajem skupiska ludzkiego – obok wsi – jest miasto. Miasta powstawały już w starożytności. Bywały najczęściej siedzibami władców, ośrodkami kultu religijnego, miejscami handlu oraz rzemiosła. Starożytne cywilizacje, grecka i rzymska, były cywilizacjami miejskimi. Po okresie upadku ośrodków miejskich we wczesnym średniowieczu, od X‑XI wieku zaczęły się one ponownie rozwijać. Charakteryzowały się regularną zabudową, z tzw. szachownicą ulic i umieszczonym centralnie rynkiem, na którym znajdował się ratuszratusz i kościół parafialny.
Wymień, z jakich elementów mogła składać się architektura obronna miasta.
Z czasem miasta zaczęto otaczać murami obronnymi, co miało zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców. Powstawały duże ośrodki otoczone skomplikowanym systemem fortyfikacjifortyfikacji. Czasami okazywało się to ograniczeniem, bowiem rosnąca liczba mieszkańców żyła ściśnięta na niewielkim obszarze, wyznaczonym zasięgiem murów obronnych.
Teksty źródłowe do nauki historii w szkoleZałożenie miasta BruggeBrugge w IX wieku
Następnie dla pożytku mieszkańców grodu zaczęli napływać kupcy przez bramę, koło mostu grodowego, mianowicie sprzedawcy rzeczy kosztowniejszych, następnie karczmarze, potem oberżyści, którzy (zajmowali się) wyżywieniem i gospodą przybywających za księciem, który tu często bywał - mianowicie budowali domy i przygotowywali noclegi, dla tych co nie mogli nocować w grodzie. Mówili tedy: “Chodźmy do mostu, że tak wzrastały domy, że nawet powstało wielkie miasto, które dotychczas w pospolitej mowie mostem się nazywa. Mianowicie Brugghe w ich zwyczajnej mowie oznacza most.
Źródło: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, t. 8, Warszawa 1959, s. 3.
Status prawny ludności miast
Średniowieczne miasta były do siebie dość podobne. Sprzyjał temu proces lokowanialokowania miast. Właściciele ziemi wydawali specjalne dokumentydokumenty, na mocy których określane były prawa i obowiązki ludności miejskiej (mieszczan). Ludność otrzymywała prawo do samorządu, w tym do wyboru burmistrzaburmistrza. Położenie prawne ludności miast było zdecydowanie lepsze od położenia mieszkańców wsi. Mieszczanie nie byli poddanymi, a w miastach często obowiązywała zasada, że osiedlenie w nich prowadzi do uzyskania wolności.
Teksty źródłowe do nauki historii w szkolePrawa miasta Goslar (fragmenty)
Jeśli ktokolwiek przebywał w mieście Goslar i za życia nie zostało udowodnione, że jest poddanym, po jego śmierci nikt nie śmie go poddanym nazywać ani zniżać do stanu poddaństwa.
Jeśli zaś ktoś obcy przybędzie do rzeczonego miasta by w nim zamieszkać i w nim przez rok i dzień będzie pozostawał tak, że o stan poddaństwa niebyłby nigdy oskarżony [...] niechaj cieszy się wspólną wolnością innych mieszczan [...].
Źródło: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, t. 8, Warszawa 1959, s. 4.
Zajęcia ludności miejskiej
Miasta były ośrodkami produkcji rzemieślniczej oraz handlu. Pełniły tę rolę nie tylko w skali lokalnej, ale również ponadregionalnej, czy wręcz ogólnoeuropejskiej. W skład ludności miejskiej wchodzili kupcy i rzemieślnicy. Tworzyli oni swoje organizacje – cechycechy i gildiegildie, które pełniły różne funkcje. Były organizacjami ustalającymi zasady produkcji, wspierały swoich członków w trudnych chwilach (samopomoc koleżeńska), odpowiadały za obronę miasta, np. nazwa Baszta Szewska oznaczała, że w czasie zagrożenia bronili jej członkowie cechu szewców. Jednak nie wszyscy mieszkańcy korzystali z przynależności do organizacji cechowych i gildii. Znaczący odsetek mieszkańców miast stanowili ludzie ubodzy. Nazywano ich potocznie plebsemplebsem, czyli ludem. Do tej grupy zaliczali się: czeladnicy i osoby terminujące, pracujący w zakładach rzemieślniczych, służba domowa, żebracy oraz ludzie bez stałego zajęcia, czasami żyjący z przestępstw.
W miastach ukształtowała się trójstopniowa struktura ludności. Na czele stali patrycjuszepatrycjusze, głównie najbogatsi kupcy, pospólstwopospólstwo, składające się z pośledniejszych kupców i rzemieślników, a na samym dole drabiny społecznej sytuował się plebs. Patrycjusze tworzyli nie tylko elitę pieniądza, ale również elitę władzy, bowiem to oni zwykle zasiadali we władzach miejskich i spośród ich grona wybierany był burmistrz. Siedzibą władz miejskich był ratusz, którego wielkość świadczyła o potędze i zamożności miasta. Ratusz budowano zwykle na rynku. Tam też znajdował się inny ważny budynek miejski, czyli kościół. Jego wielkość świadczyła o pobożności mieszkańców. Ambicje mieszkańców zamożnych miast powodowały, że wielkie kościoły budowano przez dziesięciolecia, a nawet stulecia. Duchowni stanowili ważną część społeczności miejskiej. Dotyczyło to nie tylko duchowieństwa parafialnego, ale również mnichów z chętnie lokowanych w miastach klasztorów franciszkanów i dominikanów. Był to nowy typ zakonów żebraczych, które utrzymywały się z datków ludności miejskiej, zapewniając jednocześnie posługę duchowną.
Potęga miast
Mieszczanie prowadzili handel, często z bardzo odległymi krainami. Miasta współpracowały ze sobą, aby wspólnie bronić swoich interesów. Niekiedy powoływano organizacje dla realizowania wspólnych celów. Najbardziej znaną była HanzaHanza. Tą nazwą określano związek miast Europy Północnej, który powstał w średniowieczu. Do Hanzy należały ośrodki w większości państw europejskich, w tym także polskie (np. Kraków, Toruń, Gdańsk).

Wraz z rozwojem gospodarki średniowieczne miasta rosły w siłę. Niektóre z nich stały się całkowicie oddzielnymi państwami (np. miasta–państwa włoskie: Genua, Piza, Wenecja). Bogactwo miast brało się z dochodów, które przynosił handel. W wielu miastach to właśnie kupcy byli najbogatszymi ludźmi i to oni sprawowali władzę. Spośród nich wywodziły się najważniejsze rody władców miast (np. rodzina Medyceuszów rządząca we Florencji). Potęga miast powodowała, że niekiedy podejmowały one walki z władcami państw. Przykładem jest zwycięstwo miast włoskich, połączonych w Ligę Lombardzką, odniesione w 1176 r. pod Legnano [czyt. lenano] nad cesarzem rzymskim i królem niemieckim Fryderykiem I BarbarossąFryderykiem I Barbarossą. W niektórych regionach Europy (Italia, Niderlandy) miasta były głównymi ośrodkami władzy.
Życie codzienne mieszkańców średniowiecznych wsi i miast
Poniżej znajduje się prezentacja, pokazująca aktywność średniowiecznych społeczeństw. Zapoznaj się z nią, a następnie wykonaj polecenia zamieszczone
pod prezentacją.
Zastanów się, dlaczego ilustracje przedstawiające prace ludności wiejskiej zostały zatytułowane nazwami miesięcy? Napisz swoją odpowiedź.
Wyjaśnij i napisz, co symbolizuje praca „w cieniu zamków”.
Przeanalizuj zawartość kodeksu Baltazara Behema, wykorzystując prezentację. Określ status rzemieślników w strukturze miejskiej. Napisz odpowiedź.
Słownik pojęć
dokument prawny wydany przez właściciela ziemi (króla, biskupa i in.), na mocy którego zakładane było miasto lub wieś
po polsku Brugia – miasto we Flandrii (terytorium współczesnej Belgii), jeden z najważniejszych ośrodków handlu dalekosiężnego w średniowiecznej Europie
najwyższy urzędnik w strukturach władz miejskich
organizacja grupująca w średniowiecznym mieście rzemieślników o tej samej specjalności (np. stolarzy, szewców)
opłata w pieniądzu za prawo do użytkowania ziemi należącej formalnie do właściciela (feudała/duchownego)
opłata w naturze (płodach rolnych) za prawo do użytkowania ziemi należącej formalnie do właściciela (feudała/duchownego)
moneta srebrna, powszechnie używana w średniowiecznej Europie Zachodniej; bicie tej monety było związane z tradycją starożytną, gdyż pierwsze denary pojawiły się w Rzymie okresu republiki
metoda uprawy roli polegająca na podziale ziemi ornej dwie części, z których jedna była obsiewana zbożem, a druga ugorowała (odpoczywała)
umocnienia obronne lub system umocnień, zapewniający ochronę dla zbrojnej załogi i mieszkańców danego skupiska ludzkiego (zamku, miasta)
król niemiecki z rodu Hohenstaufów i cesarz rzymski, w swoich czasach jeden z najpotężniejszych władców europejskich
organizacja grupująca w średniowiecznym mieście kupców, zwykle tej samej specjalności
potężna organizacja handlowa i polityczna, zrzeszająca miasta średniowiecznej Europy Północnej. Założona w 1241 roku, obejmowała swoim zasięgiem baseny Morza Bałtyckiego i Morza Północnego. Z obszaru współczesnych ziem polskich do Hanzy należały następujące miasta: Gdańsk, Toruń, Elbląg, Szczecin, Kołobrzeg, Słupsk, Darłowo, Braniewo, Chełmno, Koszalin, Stargard, Wrocław i Kraków
człowiek zależny, zobowiązany do pracy na ziemi należącej do pana (seniora)
w średniowieczu proces założenia miasta lub wsi, od wydania stosownego aktu lokacyjnegoaktu lokacyjnego
miara powierzchni ziemi uprawnej, od 24 do 16 hektarów
miara powierzchni ziemi uprawnej, około 0,5 hektara
przymusowa praca chłopa na ziemi należącej do właściciela (feudała/duchownego)
(łac. patres – „ojcowie”) wyższe warstwy stanów społecznych, zrzeszająca najzamożniejszych obywateli - duchownych, rzemieślników , bogatych kupców, urzędników - mających udział w rządach nad miastem m.in. poprzez członkostwo w radzie miejskiej
(łac. plebes – „lud”) określenie na najmniej zamożną i wpływową grupę mieszkańców miasta, składającą się z pracowników najemnych, często chłopów przemieszczających się ze wsi do miast celem poprawienia warunków bytowych
niższe warstwy społeczne, grupujące uboższych rzemieślników, handlarzy, nieposiadających znacznego majątku i większego wpływu na sprawy administracyjne miasta; często byli to przedstawiciele grupy trudniącej się pracą najemną lub zarobkową na rzecz wyższych warstw społecznych;
(niem. Rathaus – „dom rady”) siedziba władz miejskich i rady miejskiej, a także pomieszczeń kancelarii i kasy miejskiej
epoka historyczna, następująca po czasach prehistorycznych, a poprzedzająca średniowiecze
sposób organizacji społeczeństwa w średniowieczu, w którym o miejscu w hierarchii społecznej decydowało pochodzenie; społeczeństwo dzieliło się na trzy stany: duchowieństwo, rycerstwo i chłopstwo
epoka historyczna, następująca po starożytności, a poprzedzająca nowożytność
metoda uprawy roli polegająca na podziale obszaru ziemi uprawnej na trzy części, z których dwie obsiewano różnymi rodzajami roślin, a trzecia pozostawała w danym roku ugorem (odpoczywała)
stała osada, w której ludność mieszkająca zajmuje się uprawą roli i hodowlą
inaczej: utrzymanie
Bibliografia
I. Ihnatowicz, A. Mączak, B. Zientara, J. Żarnowski, Społeczeństwo polskie od X do XX wieku, Warszawa 1988.
A. Leszczyński, Ludowa historia Polski, Warszawa 2020.
J. i F. Gies, Życie codzienne w średniowiecznej wsi, Kraków 2018.


![Kliknij, aby powiększyć Ilustracja przedstawia po lewej stronie kartę z kodeksu średniowiecznego z miniaturą. Na niej widoczna na pierwszym planie orka - wół prowadzi narzędzie pracy rolnika na polu. Na dalszym planie widać rolników siejących zboże na polu. W tle widoczny wieloboczny zamek z basztami i wieżami. Powyżej sceny fragment kalendarza astronomicznego w formie półkola, przedstawiający porę astronomiczną roku i znaki zodiaku: Ryb i Barana. Tytuł ilustracji: Marzec. Tekst po prawej stronie: Kartę tego miesiąca ilustrują pierwsze prace w polu: orka i siew. W tle przedstawiono zamek Lusignan [czyt. luzinią], jedną z posiadłości księcia de Berry.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RUzIPxwPW9P2e/1713169580/1FnAe598p99yJhFtAZPu4wf3OGlq88SX.png)
![Kliknij, aby powiększyć Ilustracja przedstawia po lewej stronie miniaturę ze średniowiecznego kodeksu. Na pierwszym planie dwie kobiety pracujące przy sianokosach. Na dalszym planie widoczne snopki siana oraz grupa chłopów pracująca w polu. W tle zabudowania zamku królewskiego w Paryżu - wieloboczna struktura zamku z wyższą i bogato zdobioną wieżą po prawej stronie karty manuskryptu. Powyżej sceny fragment kalendarza astronomicznego z oznaczeniem znaków zodiaku: Bliźniąt i Raka. Tytuł slajdu: Czerwiec. Tekst po prawej stronie slajdu: Ten miesiąc z kolei przedstawia pracę chłopów przy sianokosach. Zebrane siano służyło wykarmieniu zwierząt hodowlanych zimą. W tle zamek królewski Cite [czyt. site] w Paryżu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1d4vATQn0Upp/1713169581/KpdQRSf6VJfvBksWzdBpxTZ3vs7OaZhr.png)
![Ilustracja po lewej stronie przedstawia miniaturę ze średniowiecznego kodeksu. Na pierwszym planie, po prawej stronie karty widoczna kobieta w granatowej sukni z mężczyzną przy strzyżeniu owiec. Na dalszym planie widać dwóch chłopów w polu podczas żniw. W tle białe mury zamku o trzech strzelistych wieżach. Powyżej sceny fragment kalendarza astronomicznego z zaznaczeniem znaków zodiaku: Raka i Lwa. U góry slajdu tytuł: Lipiec. Po prawej stronie slajdu tekst: Lipiec, wedle kalendarza modlitewnika, to czas żniw i strzyżenia owiec. W tle widoczny nieistniejący współcześnie zamek w Poitiers [czyt. płatje].](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1CI4YQAEWPH8/1713169583/KM4bcWX1chP0WjJvwMSg1QErGLm3xRAI.png)






