RXoqUUPvXTcVx
Ilustracja przedstawia grupę mężczyzn pracujących na rzecz nowo powstającej wsi. Przy lewej krawędzi ilustracji dwóch mężczyzn trzyma w rękach plan. Mężczyzna przy lewej krawędzi ilustracji zwrócony ku jej centrum palcem wskazującym lewej dłoni kieruje swoją uwagę na mężczyznę naprzeciwko. Ten z kolei patrzy w stronę lewej krawędzi. W centrum dwóch mężczyzn z siekierami rąbie drzewa. Mężczyzna przy prawej krawędzi ilustracji, trzymający w prawej dłoni siekierę z odwróconą głownią, przybija deski stropu budowanego domostwa. Wszyscy mężczyźni są odziani w spodnie, buty i narzuty lnianie. Wyjątek stanowi mężczyzna jako drugi od lewej krawędzi - nosi on dodatkowo na głowie kapelusz ze słomy.

Warunki życia średniowiecznego miasta i wsi

Wyrąb lasu i budowa wsi (miniatura).
Źródło: Eike von Repgow, Sachsenspiegel [pl. Zwierciadło saskie], s. 26, domena publiczna.

Nauczysz się:

  • jak wyglądało życie na wsi w czasach średniowiecza;

  • jakie były różnice w życiu codziennym społeczeństwa wiejskiego i miejskiego;

  • dlaczego miasta stały się lokalnymi centrami gospodarki średniowiecznych państw;

R1SOPxIyxxa0a
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1Img6CdXMuNB
Oś czasu, związana z życiem na wsi i w mieście w średniowieczu. 1176 Zwycięstwo Ligi Lombardzkiej nad Fryderykiem I Barbarossą. 1241 - Założenie Hanzy.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Od początku istnienia rodzaju ludzkiego, ludzie prowadzili wędrowny tryb życia, nieustannie poszukując pożywienia. Jednak gdy zaczęto uprawiać ziemię,
co nastąpiło na Bliskim Wschodzie około 12 tysięcy lat temu, pojawiły się osady. Niektóre grupy porzuciły nieustanne wędrówki w poszukiwaniu pożywienia i zaczęły prowadzić nowy, osiadły tryb życia. W ten sposób narodziły się stałe osady rolnicze, które nazywamy mianem wsi.

Powstawanie stałych osad

Powstanie pierwszych stałych osad ludzkich w Europie nastąpiło wiele tysięcy lat temu. Już w starożytnościstarożytnośćstarożytności istniała gęsta sieć wsiwieśwsi. Były to główne skupiska ludności. Niestety, wraz z upadkiem cesarstwa rzymskiego na zachodzie zmniejszyła się liczba ludności. Niektóre ziemie uprawne zostały porzucone. Pola porosły lasy, a wsie zniknęły. Jednak z czasem zaczęły się odradzać.

średniowiecznejśredniowiecześredniowiecznej Europie wsie powstawały wszędzie tam, gdzie istniały dogodne warunki do uprawy roli. Ludzie karczowali lasy i uprawiali ziemię. Ich praca była ciężka a warunki życia prymitywne.

R1Ha8AiZp2zHI
Wyrąb lasu i budowa wsi (miniatura).
Źródło: Eike von Repgow, Sachsenspiegel [pl. Zwierciadło saskie], s. 26, domena publiczna.
RkvKtxuIG2hhH
Ćwiczenie 1
Na podstawie powyższej ilustracji wskaż, które korzyści uzyskiwała ludność chłopska w wyniku wykarczowania lasu. Możliwe odpowiedzi: 1. Nowe tereny pod pola uprawne., 2. Drewno do budowy wsi., 3. Miejsce odpoczynku dla trzody chlewnej., 4. Nowe tereny dla zabaw dziecięcych., 5. Pole do rozsądzania sporów między mieszkańcami wsi.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Ludzie do uprawy ziemi wykorzystywali pracę oswojonych zwierząt. Były to głównie woły, rzadziej konie. Dzięki temu praca na roli stała się łatwiejsza. Inne zwierzęta hodowano, aby wykorzystywać je dla mleka, wełny, mięsa i skór. Były
to świnie, owce i kozy. Czyniono to tym chętniej, że ich wymagania dotyczące pożywienia były niewielkie.

Do głównych gatunków zbóż uprawianych w Europie należały żyto, jęczmień, owies, pszenica. Rodzaj uprawianego zboża zależał od żyzności gleby. Oprócz zbóż ludzie uprawiali także warzywa – marchew, rzepę, kapustę.

Metody uprawy roli

Początkowo metody uprawy roli były bardzo proste. Wypalano lasy, a w ich miejsce powstawały pola uprawne. Taki sposób gospodarowania nazywamy mianem gospodarki wypaleniskowej. Do użyźnionej popiołem ziemi wysiewano nasiona. Było to mało efektywne, tym bardziej, że ziemia ulegała szybkiemu wyjałowieniu i cały proces należało rozpocząć w innym miejscu. Z czasem pojawiła się nowa metoda gospodarowania na roli, którą nazywamy dwupolówkądwupolówkadwupolówką. Później wprowadzono udoskonaloną postać uprawy roli, czyli trójpolówkętrójpolówkatrójpolówkę.

Polegała ona na podziale pół uprawnych na trzy części. Co roku inna część odpoczywała (czyli ugorowała). Dzięki temu nie następowało tak szybkie wyjałowienie gleby z substancji odżywczych, koniecznych dla wzrostu roślin. Obsiewanie pól w różnych terminach wynikało z obserwacji, że niektóre gatunki zbóż wymagają przezimowania pod śniegiem, a inne mogą być wysiane wiosną.

Rjpuxv26N6tNr
Trójpolówka.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, przy pomocy powyższej ilustracji lub jej opisu, czym różniło się zboże jare od zboża ozimego.

RVsPCcxFdy8o1
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Zmiany na wsi dokonywały się bardzo wolno. Stopniowo udoskonalano narzędzia, których używali chłopi. Początkowo były wytwarzane z drewna, rogu i kamienia. Dopiero z czasem jako surowiec upowszechniło się żelazo, z którego produkowano narzędzia rolnicze (np. sierpy, kosy). Dzięki temu praca chłopów stała się bardziej efektywna.

Wygląd wsi

Wiejskie zabudowania wznoszone były zwykle z drewna. Budowano stałe domostwa (chaty) oraz zagrody dla zwierząt hodowlanych. Zwykle w obejściu, czyli gospodarstwie należącym do jednej rodziny chłopskiej budowano także stodołę - budynek przeznaczony do gromadzenia zebranych plonów.

Ze względu na układ przestrzenny wyróżniamy dwa rodzaje wsi. Różnią się one nie tylko rozmieszczeniem zabudowań chłopskich, ale układem pól.

R1K3PEixVvhIi
Schemat wsi - ulicówka. Zabudowa wsi rozmieszczona jest wzdłuż głównej osi komunikacyjnej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RqfwgUXgFQqPC
Schemat wsi - owalnica. Zabudowania gospodarstw rozmieszczone są wokół rozwidleń dróg przebiegających przez wieś.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Obok drewna do budowy domów wykorzystywano także kamień, szczególnie w tych okolicach, gdzie był łatwy dostęp do tego materiału. Z czasem na wsi upowszechniła się także cegła. Dzięki zastosowaniu trwałych materiałów niektóre ze średniowiecznych budynków, czy nawet całych wsi przetrwały do naszych czasów. Mieszkańcy wsi zajmowali się również wytwarzaniem narzędzi na potrzeby pracy w domu oraz w polu. Początkowo wykorzystywali dziko rosnący, a w późniejszym okresie uprawiali len na włókno, które służyło do wytwarzania odzieży.

W miarę upowszechniania się chrześcijaństwa we wsiach zaczęły pojawiać się kościoły, a duchowny (pleban) stał się ważną postacią w społeczności wiejskiej. Kościoły stawały się centralnymi punktami wsi.

R1Q583QEb6i83
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst, wybierz spośród podanych niżej właściwe słowa i umieść je w odpowiednich miejscach. Wsie mogły mieć różny kształt. Był on uzależniony od warunków 1. terenowych, 2. owalnicy, 3. pogodowych, 4. ulicówki, 5. rozwoju, 6. obrony Wpływało to także na układ pól. Wieś o układzie 1. terenowych, 2. owalnicy, 3. pogodowych, 4. ulicówki, 5. rozwoju, 6. obrony budowana była na leśnych polanach. Dawała one duże możliwości 1. terenowych, 2. owalnicy, 3. pogodowych, 4. ulicówki, 5. rozwoju, 6. obrony. W razie zagrożenia wewnętrzny plac (majdan) pozwalał na zamknięcie tam zwierząt hodowlanych.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

Napisz, dlaczego średniowieczna wieś mogła być samowystarczalna.

RVsPCcxFdy8o1
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Status prawny ludności wiejskiej

We wczesnym średniowieczu ludność wiejska była w większości wolna i podlegała zwykle władzy króla (księcia). Jednak wraz z upływem czasu narodził się w Europie system feudalnysystem feudalnysystem feudalny. Chłopi byli najliczniejszą grupą społeczną, lecz znajdowali się na najniższym poziomie społeczeństwa. Władzę nad nimi sprawowali panowie, którzy władali ziemią (czyli feudałowie). Chłopi jako poddanilennik, wasal (poddany)poddani uprawiali ziemię w zamian za tzw. rentę feudalną. Za prawo uprawiania ziemi musieli oni oddawać część plonów (daninadaninadanina), lub pracować na ziemi należącej do pana (pańszczyznapańszczyznapańszczyzna). Z czasem coraz bardziej upowszechniał się czynszczynszczynsz, czyli zapłata w pieniądzu.

Teksty źródłowe do nauki historii w szkole

Powinności chłopskie w dobrach biskupich na terenie Niemiec w 1216 r.

Trzy [łanyłan[łany ziemi] przynoszą one następujący dochód roczny – [na 1 maja] trzy owce z jagniętami, w tym samym czasie rolnicy z wymienionych wyżej łanów mają zaorać proboszczowi trzy morgi. Na [6 sierpnia] każdy z tych łanów ma uiścić 4 denarydenardenary.
Na przyjęcie proboszcza po 5 kur z każdego łanu. Dalej w okresie siewów obowiązek zaorania 3 morgówmorgamorgów pod siew, w czasie żniw sprzątnięcia 4. [...] Dalej każdy z posiadaczy tych łanów ma w ciągu całego roku odrabiać proboszczowi po 2 dni w tygodniu pańszczyzny, z tym warunkiem, że będzie pracował w własnym wikciewiktwikcie.

008 Źródło: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, t. 7, Warszawa 1959, s. 3.
RomB3Ubim3OEX
Ćwiczenie 5
[Trzy łany ziemi] przynoszą one następujący dochód roczny - [na 1 maja] trzy owce z jagniętami, w tym samym czasie rolnicy z wymienionych wyżej łanów mają zaorać proboszczowi trzy morgi. Na [6 sierpnia] każdy z tych łanów ma uiścić 4 denary. Na przyjęcie proboszcza po 5 kur z każdego łanu. Dalej w okresie siewów obowiązek zaorania 3 morgów pod siew, w czasie żniw sprzątnięcia 4. [...] Dalej każdy z posiadaczy tych łanów ma w ciągu całego roku odrabiać proboszczowi po 2 dni w tygodniu pańszczyzny, z tym warunkiem, że będzie pracował w własnym wikcie.
Powinności chłopskie w dobrach biskupich na terenie Niemiec w 1216 r., źródło: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 7, Warszawa 1959, s. 3.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Powstanie miast

Drugim rodzajem skupiska ludzkiego – obok wsi – jest miasto. Miasta powstawały już w starożytności. Bywały najczęściej siedzibami władców, ośrodkami kultu religijnego, miejscami handlu oraz rzemiosła. Starożytne cywilizacje, grecka i rzymska, były cywilizacjami miejskimi. Po okresie upadku ośrodków miejskich we wczesnym średniowieczu, od X‑XI wieku zaczęły się one ponownie rozwijać. Charakteryzowały się regularną zabudową, z tzw. szachownicą ulic i umieszczonym centralnie rynkiem, na którym znajdował się ratuszratusz ratusz i kościół parafialny.

R1NqkvNa8zcRU1
Ćwiczenie 6
Wskaż właściwy komplet odpowiedzi. Elementami architektury obronnej miasta są: a) Fosa miejska, machikuły, barbakan b) Fosa miejska, Kościół, mury c) Barbakan, Zbrojownia, Wieża d) Fosa, brama, przystań wodna Prawidłowa odpowiedź: a
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Wymień, z jakich elementów mogła składać się architektura obronna miasta.

RVsPCcxFdy8o1
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Z czasem miasta zaczęto otaczać murami obronnymi, co miało zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców. Powstawały duże ośrodki otoczone skomplikowanym systemem fortyfikacjifortyfikacjefortyfikacji. Czasami okazywało się to ograniczeniem, bowiem rosnąca liczba mieszkańców żyła ściśnięta na niewielkim obszarze, wyznaczonym zasięgiem murów obronnych.

Teksty źródłowe do nauki historii w szkole

Założenie miasta BruggeBrugge [czyt. bruż]Brugge w IX wieku

Następnie dla pożytku mieszkańców grodu zaczęli napływać kupcy przez bramę, koło mostu grodowego, mianowicie sprzedawcy rzeczy kosztowniejszych, następnie karczmarze, potem oberżyści, którzy (zajmowali się) wyżywieniem i gospodą przybywających za księciem, który tu często bywał - mianowicie budowali domy i przygotowywali noclegi, dla tych co nie mogli nocować w grodzie. Mówili tedy: “Chodźmy do mostu, że tak wzrastały domy, że nawet powstało wielkie miasto, które dotychczas w pospolitej mowie mostem się nazywa. Mianowicie Brugghe w ich zwyczajnej mowie oznacza most.

009 Źródło: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, t. 8, Warszawa 1959, s. 3.
R1DZEtsiuUFmu
Ćwiczenie 7
Tekst źródłowy informuje nas o powstaniu pewnego miasta. Czynnikiem, który sprzyjał jego rozwojowi była... Możliwe odpowiedzi: 1. obecność księcia., 2. siedziba biskupa., 3. możliwość noclegu., 4. możliwość przeprawy przez rzekę.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Status prawny ludności miast

Średniowieczne miasta były do siebie dość podobne. Sprzyjał temu proces lokowanialokacjalokowania miast. Właściciele ziemi wydawali specjalne dokumentyakt lokacyjnydokumenty, na mocy których określane były prawa i obowiązki ludności miejskiej (mieszczan). Ludność otrzymywała prawo do samorządu, w tym do wyboru burmistrzaburmistrzburmistrza. Położenie prawne ludności miast było zdecydowanie lepsze od położenia mieszkańców wsi. Mieszczanie nie byli poddanymi, a w miastach często obowiązywała zasada, że osiedlenie w nich prowadzi do uzyskania wolności.

Teksty źródłowe do nauki historii w szkole

Prawa miasta Goslar (fragmenty)

  1. Jeśli ktokolwiek przebywał w mieście Goslar i za życia nie zostało udowodnione, że jest poddanym, po jego śmierci nikt nie śmie go poddanym nazywać ani zniżać do stanu poddaństwa.

  2. Jeśli zaś ktoś obcy przybędzie do rzeczonego miasta by w nim zamieszkać i w nim przez rok i dzień będzie pozostawał tak, że o stan poddaństwa niebyłby nigdy oskarżony [...] niechaj cieszy się wspólną wolnością innych mieszczan [...].

010 Źródło: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, t. 8, Warszawa 1959, s. 4.
R1GBXwrFtoKjW
Ćwiczenie 8
Na podstawie tekstu źródłowego możemy sądzić, że powiedzenie, iż “powietrze miejskie czyni wolnym” było prawdziwe, albowiem... Możliwe odpowiedzi: 1. każdy człowiek mieszkający dostatecznie długo w mieście nabywał praw ludności miejskiej., 2. człowiek najpierw musiał udowodnić, że ma prawo korzystać z wolności miejskich., 3. mieszczanin mógł stać się poddanym tylko za zgodą władz miejskich.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Zajęcia ludności miejskiej

Miasta były ośrodkami produkcji rzemieślniczej oraz handlu. Pełniły tę rolę nie tylko w skali lokalnej, ale również ponadregionalnej, czy wręcz ogólnoeuropejskiej. W skład ludności miejskiej wchodzili kupcy i rzemieślnicy. Tworzyli oni swoje organizacje – cechycechcechygildiegildiagildie, które pełniły różne funkcje. Były organizacjami ustalającymi zasady produkcji, wspierały swoich członków w trudnych chwilach (samopomoc koleżeńska), odpowiadały za obronę miasta, np. nazwa Baszta Szewska oznaczała, że w czasie zagrożenia bronili jej członkowie cechu szewców. Jednak nie wszyscy mieszkańcy korzystali z przynależności do organizacji cechowych i gildii. Znaczący odsetek mieszkańców miast stanowili ludzie ubodzy. Nazywano ich potocznie plebsemplebsplebsem, czyli ludem. Do tej grupy zaliczali się: czeladnicy i osoby terminujące, pracujący w zakładach rzemieślniczych, służba domowa, żebracy oraz ludzie bez stałego zajęcia, czasami żyjący z przestępstw.

W miastach ukształtowała się trójstopniowa struktura ludności. Na czele stali patrycjuszepatrycjusze, patrycjat miejski patrycjusze, głównie najbogatsi kupcy, pospólstwopospólstwopospólstwo, składające się z pośledniejszych kupców i rzemieślników, a na samym dole drabiny społecznej sytuował się plebs. Patrycjusze tworzyli nie tylko elitę pieniądza, ale również elitę władzy, bowiem to oni zwykle zasiadali we władzach miejskich i spośród ich grona wybierany był burmistrz. Siedzibą władz miejskich był ratusz, którego wielkość świadczyła o potędze i zamożności miasta. Ratusz budowano zwykle na rynku. Tam też znajdował się inny ważny budynek miejski, czyli kościół. Jego wielkość świadczyła o pobożności mieszkańców. Ambicje mieszkańców zamożnych miast powodowały, że wielkie kościoły budowano przez dziesięciolecia, a nawet stulecia. Duchowni stanowili ważną część społeczności miejskiej. Dotyczyło to nie tylko duchowieństwa parafialnego, ale również mnichów z chętnie lokowanych w miastach klasztorów franciszkanów i dominikanów. Był to nowy typ zakonów żebraczych, które utrzymywały się z datków ludności miejskiej, zapewniając jednocześnie posługę duchowną.

Potęga miast

Mieszczanie prowadzili handel, często z bardzo odległymi krainami. Miasta współpracowały ze sobą, aby wspólnie bronić swoich interesów. Niekiedy powoływano organizacje dla realizowania wspólnych celów. Najbardziej znaną była HanzaHanza (Liga Hanzeatycka, Związek Hanzeatycki)Hanza. Tą nazwą określano związek miast Europy Północnej, który powstał w średniowieczu. Do Hanzy należały ośrodki w większości państw europejskich, w tym także polskie (np. Kraków, Toruń, Gdańsk).

R1DWVdt7Piu6R
Pracownia malarza - miniatura z kodeksu Baltazara Behema, ok. 1505 r. Zastanów się, do jakich grup mieszkańców Krakowa z początku XVI w. należą postacie przedstawione na miniaturze?
Źródło: Baltazar Behem, dostępny w internecie: wikimedia commons, domena publiczna.

Wraz z rozwojem gospodarki średniowieczne miasta rosły w siłę. Niektóre z nich stały się całkowicie oddzielnymi państwami (np. miasta–państwa włoskie: Genua, Piza, Wenecja). Bogactwo miast brało się z dochodów, które przynosił handel. W wielu miastach to właśnie kupcy byli najbogatszymi ludźmi i to oni sprawowali władzę. Spośród nich wywodziły się najważniejsze rody władców miast (np. rodzina Medyceuszów rządząca we Florencji). Potęga miast powodowała, że niekiedy podejmowały one walki z władcami państw. Przykładem jest zwycięstwo miast włoskich, połączonych w Ligę Lombardzką, odniesione w 1176 r. pod Legnano [czyt. lenano] nad cesarzem rzymskim i królem niemieckim Fryderykiem I BarbarossąFryderyk I Barbarossa (1122‑1190)Fryderykiem I Barbarossą. W niektórych regionach Europy (Italia, Niderlandy) miasta były głównymi ośrodkami władzy.

Życie codzienne mieszkańców średniowiecznych wsi i miast

Ważne!

Poniżej znajduje się prezentacja, pokazująca aktywność średniowiecznych społeczeństw. Zapoznaj się z nią, a następnie wykonaj polecenia zamieszczone
pod prezentacją.

R12u2ICq836Jv
1
R5sMWRcfAM4uD
Sceny z życia średniowiecznych wsi i miast w malarstwie epoki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Sceny z życia średniowiecznych wsi i miast w malarstwie epoki.

RUFqYLQzlYWm1
1
RleGwIoE1JqHI
Bardzo bogate godzinki księcia de Berry.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Obrazy z życia średniowiecznej wsi były często uwieczniane przez artystów. Jednym z najpiękniejszych zabytków średniowiecznej sztuki jest zbiór miniatur wykonany przez braci Limbourg [czyt. Limburg], zatytułowany: Bardzo bogate godzinki księcia de Berry [czyt. Beri]. Został on wykonany, lecz niedokończony w latach 1411‑1416. Jest to rodzaj prywatnego modlitewnika, który został przez braci Limbourg ozdobiony scenami odwołującymi się do poszczególnych miesięcy.

RLz558tQwPOXq
1
RUzIPxwPW9P2e
Marzec.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Marzec. Ilustracja przedstawia orkę. Wykonuje ją chłop, który kieruje parą wołów ciągnącą pług. Na wszystkich ilustracjach zaczerpniętych z Godzinek … zwraca uwagę obecność zamku, w cieniu którego toczyło się życie wieśniaków.

R75IixcUcQD7W
1
R1d4vATQn0Upp
Czerwiec.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Czerwiec. Na ilustracji przedstawione zostały sianokosy. Mężczyźni koszą, a kobiety grabią i układają w stosy (kopy) zebrane siano. Dzięki temu gromadzono zapasy siana przeznaczonego na utrzymanie hodowlanych zwierząt w miesiącach zimowych.

RMeRQZSxMVU43
1
R1CI4YQAEWPH8
Lipiec.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Lipiec. Na ilustracji przedstawione zostały dwa rodzaje prac polowych - żniwa (po lewej) oraz strzyżenie owiec (po prawej). Zwraca uwagę, rodzaj narzędzi wykorzystywanych do żniw. Były nimi sierpy, którymi ścinano kłosy zbóż.

ReVx55ivzGvCl
1
R1HzyxeC8aYby
Październik.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Październik. Na ilustracji przedstawiono dwa rodzaje prac polowych - siew (postać po prawej) oraz bronowanie. Mężczyzna wysiewa ziarna zboża. Bronowanie miało na celu przykrycie wysianych ziaren ziemią. Miały one przezimować i wzejść wiosną (zboża ozime).

R1KzuIcJEemyA
1
RTm1z2kcLECbB
Listopad.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Listopad. Na ilustracji przedstawiony został wypas świń. Świnie przepędzano do lasu, gdzie żywiły się one rozmaitymi owocami leśnymi (głównie żołędziami). Taki sposób hodowli obniżał koszty utrzymania zwierząt.

R1KyMLto3Ejxe
1
R1KyCc7t0qLeC
Kodeks Baltazara Behema, Kraków, ok. 1505 r.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Sceny z życia w  średniowiecznym mieście możemy poznać na podstawie ilustracji do Kodeksu Baltazara Behema. Został on wykonany w początkach XVI wieku w Krakowie i zawierał teksty statutu i przywilejów miasta Krakowa. Ozdobiony został przez nieznanego artystę obrazami przedstawiającymi sceny z życia miejskiego, w tym głównie pracy różnych rzemieślników.

R1X9lW8sYVoG4
1
RrzoMVfGrhw06
Ludwisarz
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Ludwisarz. Ludwisarze zajmowali się odlewaniem naczyń i innych przedmiotów codziennego użytku z metali z metali kolorowych (miedź) oraz stopów metali (brąz, mosiądz). Ponadto ludwisarze odlewali także dzwony oraz lufy armatnie. Po lewej stronie widzimy odlane dzwony, a po prawej czeladnika wylewającego roztopiony metal do formy. Na pierwszym planie umieszczone zostały dwa wyroby ludwisarskie – dzban i świecznik.

R12lYCvOWwMuW
1
RxLvIq5PNrt1s
Krawiec
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Krawiec. Ilustracja przedstawia pracownię krawiecką. Pośrodku stoi klientka przemierzająca suknię. Mistrz krawiecki kroi tkaninę, a jego pomocnik (czeladnik) dokonuje przymiarki.

RCa09mNcZHYeb
1
R88co6aTADA2A
Miecznik
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Miecznik. Miecznik to rzemieślnik wytwarzający i naprawiający broń białą, przede wszystkim miecze, ale także i noże. Miecznicy wyrabiali także broń drzewcową, np. halabardy. Zrzeszeni byli w odrębnych cechach, a ich wyroby były bardzo poszukiwane.

RqHju0uDnJnK7
1
RNhFySwcRqpeQ
Film przedstawia pracę rekonstruktorów, odtwarzających warsztat kowalski. Na pierwszym planie rekonstruktor ubrany w stylizowany na średniowieczny strój i fartuch obcęgami wyciąga z paleniska kawałek żelaza podlegającego obróbce. Palenisko jest umieszczone nad ziemią, na drewnianym wysięgniku opierającym się czterema drewnianymi nogami na ziemi. Za paleniskiem, na dwóch tylnych nogach, podwieszony miech kowalski. Na drugim planie widoczne sylwetki osób pracujących w warsztacie pod niebem. Tło stanowią pola uprawne i korony drzew lasu. Dalej następuje zbliżenie na płonące palenisko i węgle w nim umieszczone, podtrzymujące ogień. Na dalszym planie widoczny fragment sylwetki rzemieślnika ubranego na biało, nieopodal drewnianego pnia służącego do pracy w warsztacie. Pień jest niski i walcowaty. Kamera zmienia kąt patrzenia. Na pierwszym planie rekonstruktora, obrabiającego fragment żelaza na kowadle. W prawej dłoni trzyma młotek, w lewej zaś podtrzymuje obcęgami surowiec podlegający obróbce. Słychać dźwięki odbijanego metalu. Na drugim planie dwóch rzemieślników ubranych w białe, lniane, stylizowane na średniowieczne stroje pracuje w warsztacie, częściowo będąc zasłoniętymi przez płachtę materiału, zaczepioną o ziemię tworzącą zadaszenie. Rzemieślnik w głębi opiera się o pień, drugi z nich bierze się pod boki i przygląda się pracy rzemieślnika. W tle sitowie, korony drzew lasu. Bliżej prawej krawędzi widoczne jezioro. Na zbitych ze sobą dwóch drewnianych belkach powiewa na wietrze fartuch kowalski. Rzemieślnik na pierwszym planie po chwili przygląda się efektom swojej pracy i dmucha w kierunku obrabianego materiału. Po chwili sięga po kolejny fragment żelaza do obróbki, znajdujący się za kowadłem.
1

Rekonstrukcja dawnych rzemiosł to jedno z popularnych działań grup rekonstrukcyjnych. Film przedstawia rekonstruktorów, którzy odtwarzają dawne metody pracy kowali. Rzemieślnicy ci byli ważną częścią społeczności, a ich praca była niezbędna do życia.

Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 1

Zastanów się, dlaczego ilustracje przedstawiające prace ludności wiejskiej zostały zatytułowane nazwami miesięcy? Napisz swoją odpowiedź.

R1Z3kIjf7DBLC
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Wyjaśnij i napisz, co symbolizuje praca „w cieniu zamków”.

R1QElNolv37nq
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Przeanalizuj zawartość kodeksu Baltazara Behema, wykorzystując prezentację. Określ status rzemieślników w strukturze miejskiej. Napisz odpowiedź.

RoxDEYAcDOggK
(Uzupełnij).

Słownik pojęć

akt lokacyjny
akt lokacyjny

dokument prawny wydany przez właściciela ziemi (króla, biskupa i in.), na mocy którego zakładane było miasto lub wieś

Brugge [czyt. bruż]
Brugge [czyt. bruż]

po polsku Brugia – miasto we Flandrii (terytorium współczesnej Belgii), jeden z najważniejszych ośrodków handlu dalekosiężnego w średniowiecznej Europie

burmistrz
burmistrz

najwyższy urzędnik w strukturach władz miejskich

cech
cech

organizacja grupująca w średniowiecznym mieście rzemieślników o tej samej specjalności (np. stolarzy, szewców)

czynsz
czynsz

opłata w pieniądzu za prawo do użytkowania ziemi należącej formalnie do właściciela (feudała/duchownego)

danina
danina

opłata w naturze (płodach rolnych) za prawo do użytkowania ziemi należącej formalnie do właściciela (feudała/duchownego)

denar
denar

moneta srebrna, powszechnie używana w średniowiecznej Europie Zachodniej; bicie tej monety było związane z tradycją starożytną, gdyż pierwsze denary pojawiły się w Rzymie okresu republiki

dwupolówka
dwupolówka

metoda uprawy roli polegająca na podziale ziemi ornej dwie części, z których jedna była obsiewana zbożem, a druga ugorowała (odpoczywała)

fortyfikacje
fortyfikacje

umocnienia obronne lub system umocnień, zapewniający ochronę dla zbrojnej załogi i mieszkańców danego skupiska ludzkiego (zamku, miasta)

Fryderyk I Barbarossa (1122‑1190)
Fryderyk I Barbarossa (1122‑1190)

król niemiecki z rodu Hohenstaufów i cesarz rzymski, w swoich czasach jeden z najpotężniejszych władców europejskich

gildia
gildia

organizacja grupująca w średniowiecznym mieście kupców, zwykle tej samej specjalności

Hanza (Liga Hanzeatycka, Związek Hanzeatycki)
Hanza (Liga Hanzeatycka, Związek Hanzeatycki)

potężna organizacja handlowa i polityczna, zrzeszająca miasta średniowiecznej Europy Północnej. Założona w 1241 roku, obejmowała swoim zasięgiem baseny Morza Bałtyckiego i Morza Północnego. Z obszaru współczesnych ziem polskich do Hanzy należały następujące miasta: Gdańsk, Toruń, Elbląg, Szczecin, Kołobrzeg, Słupsk, Darłowo, Braniewo, Chełmno, Koszalin, Stargard, Wrocław i Kraków

lennik, wasal (poddany)
lennik, wasal (poddany)

człowiek zależny, zobowiązany do pracy na ziemi należącej do pana (seniora)

lokacja
lokacja

w średniowieczu proces założenia miasta lub wsi, od wydania stosownego aktu lokacyjnegoakt lokacyjnyaktu lokacyjnego

łan
łan

miara powierzchni ziemi uprawnej, od 24 do 16 hektarów

morga
morga

miara powierzchni ziemi uprawnej, około 0,5 hektara

pańszczyzna
pańszczyzna

przymusowa praca chłopa na ziemi należącej do właściciela (feudała/duchownego)

patrycjusze, patrycjat miejski 
patrycjusze, patrycjat miejski 

(łac. patres – „ojcowie”) wyższe warstwy stanów społecznych, zrzeszająca najzamożniejszych obywateli - duchownych, rzemieślników , bogatych kupców, urzędników - mających udział w rządach nad miastem m.in. poprzez członkostwo w radzie miejskiej

plebs
plebs

(łac. plebes – „lud”) określenie na najmniej zamożną i wpływową grupę mieszkańców miasta, składającą się z pracowników najemnych, często chłopów przemieszczających się ze wsi do miast celem poprawienia warunków bytowych

pospólstwo
pospólstwo

niższe warstwy społeczne, grupujące uboższych rzemieślników, handlarzy, nieposiadających znacznego majątku i większego wpływu na sprawy administracyjne miasta; często byli to przedstawiciele grupy trudniącej się pracą najemną lub zarobkową na rzecz wyższych warstw społecznych;

ratusz 
ratusz 

(niem. Rathaus – „dom rady”) siedziba władz miejskich i rady miejskiej, a także pomieszczeń kancelarii i kasy miejskiej

starożytność
starożytność

epoka historyczna, następująca po czasach prehistorycznych, a poprzedzająca średniowiecze

system feudalny
system feudalny

sposób organizacji społeczeństwa w średniowieczu, w którym o miejscu w hierarchii społecznej decydowało pochodzenie; społeczeństwo dzieliło się na trzy stany: duchowieństwo, rycerstwo i chłopstwo

średniowiecze
średniowiecze

epoka historyczna, następująca po starożytności, a poprzedzająca nowożytność

trójpolówka
trójpolówka

metoda uprawy roli polegająca na podziale obszaru ziemi uprawnej na trzy części, z których dwie obsiewano różnymi rodzajami roślin, a trzecia pozostawała w danym roku ugorem (odpoczywała)

wieś
wieś

stała osada, w której ludność mieszkająca zajmuje się uprawą roli i hodowlą

wikt
wikt

inaczej: utrzymanie

Bibliografia

I. Ihnatowicz, A. Mączak, B. Zientara, J. Żarnowski, Społeczeństwo polskie od X do XX wieku, Warszawa 1988.

A. Leszczyński, Ludowa historia Polski, Warszawa 2020.

J. i F. Gies, Życie codzienne w średniowiecznej wsi, Kraków 2018.