Warzywa na stole i w garnku – równowaga kompozycyjna
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła.
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycjikompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych.
1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury.
wyjaśniać pojęcie kompozycji zrównoważonej na podstawie przykładów wizualnych;
opisywać właściwości elementów wizualnych (kształt, wielkość, położenie, kolor, fakturafaktura);
wskazywać w wybranych dziełach najcięższe elementy kompozycji.
Rodzaje równowagi
W każdym dziele sztuki możemy określić reguły kompozycji, którymi posłużył się artysta. Jedną z nich jest zasada równowagi kompozycyjnej. Podczas tworzenia prac na płaszczyźnie bądź w przestrzeni artyści wykorzystują wiedzę na temat barw, faktur, kształtów.
Równowaga w kompozycji to równomierne rozłożenie na płaszczyźnie lub w przestrzeni elementów o podobnym ciężarze wizualnym, np. plam barwnych, brył.

RÓWNOWAGA SYMETRYCZNA
Najprostszym przykładem obrazu, przedstawiającego równowagę jest kompozycja symetryczna. Na powyższym rysunku największy czarny kwadrat o zaokrąglonych krawędziach, położony jest w centrum, a elementy mniejsze i jaśniejsze rozłożone są w takiej samej odległości od pionowej osi symetrii, zaznaczonej kolorem pomarańczowym. Jest to układ symetryczny, ponieważ lewa strona pracy jest taka sama jak strona prawa.

RÓWNOWAGA ASYMETRYCZNA
Elementy kompozycji,czyli kwadrat i koło, różnią się rozmiarem, ale zostały ułożone tak, aby wzajemnie równoważyły się ciężarem.
Przykłady kompozycji zrównoważonych
Osiąganie równowagi w kompozycji
Równowagę w kompozycji uzyskujemy w wyniku zastosowania właściwości takich elementów, jak :
kształt
wielkość
położenie
kolor
fakturafaktura
Kształt
Kształty podstawowych figur geometrycznych wydają się cięższe od kształtów nieregularnych.


Osiąganie równowagi w kompozycji
Wielkość
Większa figura będzie cięższa od mniejszej o podobnym kształcie.


Położenie
Ta sama figura geometryczna może zmieniać swój ciężar wizualny w zależności od miejsca, w którym jest umieszczona. Figura położona najbliżej dolnej krawędzi wydaje się najlżejsza. Najcięższy jest trójkąt umieszczony pod górną krawędzią. Trójkąt znajdujący się po lewej stronie wydaje się lżejszy w stosunku do takiej samej figury, znajdującej się po prawej stronie.
Lżejszy

1.
Lżejszy
Cięższy

1.
Cięższy
Najcięższy

1.
Najcięższy
Lżejszy

1.
Lżejszy
Cięższy

1.
Cięższy

1.
Cięższy
2.
Lżejszy
Osiąganie równowagi w kompozycji
Kolor
Kolory ciepłe wydają się cięższe od barw chłodnych, a kolory jaśniejsze postrzegamy jako lżejsze od ciemnych.
FakturaFaktura
Figury o jednolitej powierzchni wydają się lżejsze od wypełnionych wzorem.
Zadania
Ułóż pola w kolejności od kompozycji zawierającej elementy najlżejsze do kompozycji z elementami najcięższymi.




Najlżejsze wydają się figury:
- geometryczne o jednolitej powierzchni
- geometryczne wypełnione wzorem
- o nieregularnym kształcie i jednolitej powierzchni
Najlżejsze wydają się figury:
- geometryczne położone bliżej górnej krawędzi pracy
- geometryczne położone w centrum pracy
- geometryczne położone bliżej dolnej krawędzi pracy
Wybierz warzywa, które wykorzystałbyś do sporządzenia zupy. Zadbaj o to, by kompozycja Twojej pracy była zrównoważona pod względem układu i kolorystyki.
- warzywo1
- warzywo2
- warzywo3
- warzywo4
- warzywo5
- warzywo6
- warzywo7
- warzywo8
- warzywo9
- warzywo10










Uzupełnij tekst.
Kolory ciepłe wydają się .................. od barw chłodnych, a kolory jaśniejsze postrzegamy jako ................ od ciemnych.
Słownik pojęć
charakterystyczna powierzchnia dzieła malarskiego, graficznego, rzeźbiarskiego, obiektu rzemiosła artystycznego itp., zależna od charakteru tworzywa, techniki i indywidualnego stylu artysty
dzieło sztuki plastycznej, a także sposób powiązania elementów formalnych dzieła tak, by tworzyły całość zgodną z intencją twórcy.
Słownik pojęć opracowano na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
Galeria dzieł sztuki
Bibliografia
Małgorzata Podkańska, Plastyka, Wydawnictwo Naukowo‑Techniczne, Warszawa 1995.