"Wawel" Zbigniewa Herberta kontra grecki Akropol
Scenariusz lekcji – „Wawel” Zbigniewa Herberta kontra grecki Akropol
* uczeń wie, co to jest anakreontyk; wie, kim był Anakreont; uczeń wie, w jaki sposób Zbigniew Herbert przywoływał w swoim utworze gatunek anakreontyka.
Umiejętności
* uczeń umie samodzielnie zanalizować i zinterpretować utwory, a także odnaleźć podobieństwa i różnice występujące między nimi.
Metoda i forma pracy
Bezpośrednie - zapisanie numeru i tematu lekcji na tablicy; powitanie uczniów.
Metoda objaśniająca - wyjaśniam uczniom nowe pojęcia.
Pogadanka - za pomocą pytań uczniowie sami poznają niektóre zagadnienia.
Analiza i interpretacja utworu.
Metoda oglądowa - podczas oglądania fotografii przedstawiających budowle, uczniowie wyrażają własne poglądy, refleksje, odczucia estetyczne związane z tematyką obrazów.
Środki dydaktyczne
- Fotografie przedstawiające budowle starożytne oraz Wawel.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Czynności wstępne - Witam uczniów. Zapisuję numer i temat lekcji na tablicy, sprawdzam listę obecności.
Sprawdzenie pracy domowej - Uczniowie jako pracę domową mieli zadane wyszukać wiadomości na temat greckiego Akropolu oraz wymienić i opisać budowle, które się tam znajdują.
Wprowadzenie nowego materiału oraz sprawdzenie i utrwalenie wiadomości z poprzednich zajęć:
Krok I:
Uczniowie jako pracę domową mieli zadane wyszukać wiadomości na temat greckiego Akropolu oraz wymienić i opisać budowle, które się tam znajdują. Wybieram dwoje uczniów, aby zaprezentowali klasie wyniki swoich prac. Sama w tym czasie rozdaję uczniom fotografie ukazujące: Akropol, Panteon i inne starożytne budowle.
Akropol – Miasto usytuowane na wzgórzu; najsłynniejszy jest Akropol ateński. Świątynie zbudowano za czasów Peryklesa (V w. p.n.e.): Partenon, Erechtejon, Apteros, Propyleje.
Partenon, świątynia poświęcona Atenie Partenos, patronce miasta. Wewnątrz budowli usytuowany jest posąg Ateny, autorstwa Fidisza.
Erechtejon - świątynia zbudowana na cześć bohatera Erechteusza, a poświęcona Posejdonowi i Atenie.
Apteros (Nike bezskrzydła)
Propyleje (Propyleie).

http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Akropolis.jpg

http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Partenon1.jpg

http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Acropolis_of_Athens_01359.JPG
Proszę uczniów o opisanie budowli antycznych, dostrzeżenie ich piękna.
Następnie przechodzimy do omawiania wiersza Zbigniewa Herberta, pt. „Wawel”.
Rozdaję uczniom tekst i proszę jednego z uczniów o przeczytanie wiersza „na głos”:
„Wawel”
Jerzemu Turowiczowi
„Patriotyczną kataraktę na oczach miał ten
co cię zrównał z gmachem marmurów
Peryklesie
smucić się musi twa kolumna
i prosty cień dostojność głowic
harmonia ramion uniesionych
a tu ceglany śmieszny zgiełk
królewskie jabłko renesansu
na austriackich koszar tle
i tylko może w noc w gorączce
w obłędzie żalu barbarzyńca
co się od krzyżów i szubienic
dowiedział równowagi brył
i tylko może pod księżycem
kiedy anioły od ołtarza
odchodzą by tratować sny
i tylko wtedy
- Akropolis
Akropol dla wydziedziczonych
i łaska łaska dla kłamiących”.
Następnie przechodzimy do analizy i interpretacji utworu Herberta. Pytam o symbolikę Akropolu i Wawelu. Pokazuję również fotografię Wawelu i proszę o porównanie tej budowli do Akropolu. Pytam uczniów, które budowle wywołują w nich największe wrażenie i dlaczego właśnie te?

http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Wawel.jpg

http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Wawel_sciana_polnocna.jpg

http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Wawel_2003.jpg
Faza podsumowująca
1) Jako pracę domową uczniowie mają zadane wybrać ulubioną budowlę i ją opisać w formie opowiadania, opisu, wiersza, prozy poetyckiej, eseju itp.
Bibliografia
Adamczyk M., Chrząstowska B., Pokrzywniak J.T., Starożytność - Oświecenie, WSiP, Warszawa 1996
Tuwim J., Wiersze 2, Czytelnik, Warszawa 1986