Ilustracja jest tłem tematu lekcji. Przedstawia Spodek w Katowicach. Górna część okrągłej budowli przypomina spodek pod filiżankę. Dolna wsparta na kolumnach cofnięta jest w głąb. Na całej długości w cofniętej ścianie rozmieszczone są okna. Na ilustracji znajduje się czarny pasek z napisem: Ważne dzieła współczesnej architektury polskiej.
Ilustracja jest tłem tematu lekcji. Przedstawia Spodek w Katowicach. Górna część okrągłej budowli przypomina spodek pod filiżankę. Dolna wsparta na kolumnach cofnięta jest w głąb. Na całej długości w cofniętej ścianie rozmieszczone są okna. Na ilustracji znajduje się czarny pasek z napisem: Ważne dzieła współczesnej architektury polskiej.
Ważne dzieła współczesnej architektury polskiej
Ważne daty
1913 – ukończenie budowy Hali Stulecia we Wrocławiu
lata 60. – powstaje osiedle projektu Jadwigi Grabowskiej - Hawrylak na placu Grunwaldzkim we Wrocławiu
1971 – ukończenie budowy hali widowiskowej Spodek w Katowicach
2014 – powstaje filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
2017 – zakończenie budowy Złotych tarasów w Warszawie
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RTJrfh6MF9woG1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills, cc0.
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
6) stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne, rzeźbiarskie, malarskie, elementy obrazowania cyfrowego fotograficznego i z wykorzystaniem wybranych graficznych programów komputerowych);
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
1) zna dziedzictwo kulturowe najbliższego otoczenia, wymienia zabytki i dzieła architektury (historycznej i współczesnej);
6) rozumie i charakteryzuje na wybranych przykładach z różnych dziedzin pojęcie stylu w sztuce.
Nauczysz się
rozpoznawać wybrane, szczególnie ważne dla dorobku kultury europejskiej sylwetki twórców polskiej architektury współczesnej;
określać uczucia, które towarzyszą Ci przy odbiorze dzieła architektonicznego – ekspresja dzieła;
analizować porównawczo wybrane dzieła architektoniczne.
Współczesna architektura
Słowo „architektura” od greckich słów: „archi” - naczelny” i „tekton” - budowniczy. Jest to jedna z dziedzin sztuki, która ma szczególne znaczenie dla człowieka od początków jego istnienia. Architekci zajmują się zagospodarowaniem przestrzennym, czyli przestrzenią, w której każdy z nas się obraca. To oni planują krajobraz miejski, tworzą plany ulic, placów, budynków.
Współczesna architektura obejmuje XX i XXI wiek. Styl modernistycznyModernizmmodernistyczny, który pojawił się na początku XX wieku, był odpowiedzią na nowe potrzeby szybko rozwijającego się świata. Szybki postęp techniczny, rozrastające się miasta i pojawiające się materiały budowlane takie jak beton, żelazobetonŻelbetonżelazobeton (żelbet), stal i coraz bardziej wytrzymałe szkło wytyczyły tendencje w architekturze, która znajduje kontynuację także w najnowszej historii. Modernizm miał być całkowicie nowoczesnym stylem budownictwa, nie nawiązującym do tradycji poprzednich epok. BryłaBryłaBryła budynków miała być pozbawiona zbędnych, ornamentów. Swoim wyglądem architektura odnosiła do pojawiającego się w tamtym okresie abstrakcjonizmu w malarstwie i rzeźbie, który wyrażany był za pomocą form geometrycznych.
R18cwk5U3qZIY1
Ilustracja interaktywna przedstawia osiedle na placu Grunwaldzkim we Wrocławiu., zaprojektowane przez Jadwigę Grabowską-Hawrylak. Ukazuje fragmenty wieżowców, których elewacje zostały obłożone prefabrykowanymi, szarymi panelami o obłych kształtach. Uwagę zwraca wielokrotnie powtórzony motyw okrągłych otworów, przypominających wentylatory przemysłowej konstrukcji. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Wybitna polska architektka doby modernizmu, Jadwiga Grabowska-Hawrylak, swoje projekty realizowała głównie we Wrocławiu. Jej najbardziej rozpoznawalną pracą jest osiedle na placu Grunwaldzkim zwane Manhattanem. Uznawane jest za jedno z najbardziej nowoczesnych, a zarazem kontrowersyjnych dzieł architektury w powojennej Polsce. Polska projektantka, inspirując się osiągnięciami Zachodnich konstruktorów, wprowadziła awangardowe budowle w komunistycznej Polsce, a wraz z nimi takie rozwiązania jak np. tarasy widokowe na dachach.
Ilustracja interaktywna przedstawia osiedle na placu Grunwaldzkim we Wrocławiu., zaprojektowane przez Jadwigę Grabowską-Hawrylak. Ukazuje fragmenty wieżowców, których elewacje zostały obłożone prefabrykowanymi, szarymi panelami o obłych kształtach. Uwagę zwraca wielokrotnie powtórzony motyw okrągłych otworów, przypominających wentylatory przemysłowej konstrukcji. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Wybitna polska architektka doby modernizmu, Jadwiga Grabowska-Hawrylak, swoje projekty realizowała głównie we Wrocławiu. Jej najbardziej rozpoznawalną pracą jest osiedle na placu Grunwaldzkim zwane Manhattanem. Uznawane jest za jedno z najbardziej nowoczesnych, a zarazem kontrowersyjnych dzieł architektury w powojennej Polsce. Polska projektantka, inspirując się osiągnięciami Zachodnich konstruktorów, wprowadziła awangardowe budowle w komunistycznej Polsce, a wraz z nimi takie rozwiązania jak np. tarasy widokowe na dachach.
Jadwiga Grabowska-Hawrylak, osiedle na placu Grunwaldzkim we Wrocławiu, zwyklezycie.pl, CC BY 3.0
RVdnzEtZiGhJS1
Ilustracja interaktywna przedstawia halę sportowo-widowiskową w Katowicach, znaną jako Spodek, powstałą pod nadzorem Biura Studiów i Projektów Typowych Budownictwa Przemysłowego. Górna część okrągłej budowli przypomina spodek pod filiżankę. Dolna wsparta na kolumnach cofnięta jest w głąb. Na całej długości w cofniętej ścianie rozmieszczone są okna. Przed obiektem znajduje się duży plac. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Hala widowiskowo-sportowa w Katowicach była budowana w latach 1964-1971. Autorem projektu Spodka był zespół projektantów z Biura Studiów i Projektów Typowych Budownictwa Przemysłowego z Warszawy. Całość inwestycji kosztowała łącznie koło 800 milionów zł.
Ilustracja interaktywna przedstawia halę sportowo-widowiskową w Katowicach, znaną jako Spodek, powstałą pod nadzorem Biura Studiów i Projektów Typowych Budownictwa Przemysłowego. Górna część okrągłej budowli przypomina spodek pod filiżankę. Dolna wsparta na kolumnach cofnięta jest w głąb. Na całej długości w cofniętej ścianie rozmieszczone są okna. Przed obiektem znajduje się duży plac. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Hala widowiskowo-sportowa w Katowicach była budowana w latach 1964-1971. Autorem projektu Spodka był zespół projektantów z Biura Studiów i Projektów Typowych Budownictwa Przemysłowego z Warszawy. Całość inwestycji kosztowała łącznie koło 800 milionów zł.
Spodek w Katowicach, Biuro Studiów i Projektów Typowych Budownictwa Przemysłowego, wikimedia.org, domena publiczna
R1Ej12S3V4A1S1
Ilustracja interaktywna przedstawia halę stulecia we Wrocławiu. Ukazuje usytuowany na wielkim placu obiekt w kształcie rotundy. Budynek wykonano w konstrukcji żelbetowej. Jego bryłę wyróżnia kopuła, którą wieńczy latarnia. W pierścieniach ułożonych schodkowo znajdują się stalowe kratownice osadzone w betonie, Dolna część w kształcie cylindra posiada wysokie okna oraz wysunięty portyk z kilkoma wejściami, wsparty na kolumnach ze schodkowym zwieńczeniem. Ściany są koloru żółtego. Za obiektem rosną drzewa. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Hala powstawała w latach 1911-1913. W momencie powstania hala była obiektem wyjątkowym, ponieważ posiadając żelbetonowy dach o największej rozpiętości na świecie – większe rozmiary osiągały wówczas tylko nieliczne konstrukcje stalowe. Hala ma 42 m wysokości, a nakrywająca ją kopuła 67 m średnicy. W 2006 roku hala została uznana za obiekt światowego dziedzictwa UNESCO. Dzisiaj stanowi znaną na całą Europę ikonę polskiego modernizmu.
Ilustracja interaktywna przedstawia halę stulecia we Wrocławiu. Ukazuje usytuowany na wielkim placu obiekt w kształcie rotundy. Budynek wykonano w konstrukcji żelbetowej. Jego bryłę wyróżnia kopuła, którą wieńczy latarnia. W pierścieniach ułożonych schodkowo znajdują się stalowe kratownice osadzone w betonie, Dolna część w kształcie cylindra posiada wysokie okna oraz wysunięty portyk z kilkoma wejściami, wsparty na kolumnach ze schodkowym zwieńczeniem. Ściany są koloru żółtego. Za obiektem rosną drzewa. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Hala powstawała w latach 1911-1913. W momencie powstania hala była obiektem wyjątkowym, ponieważ posiadając żelbetonowy dach o największej rozpiętości na świecie – większe rozmiary osiągały wówczas tylko nieliczne konstrukcje stalowe. Hala ma 42 m wysokości, a nakrywająca ją kopuła 67 m średnicy. W 2006 roku hala została uznana za obiekt światowego dziedzictwa UNESCO. Dzisiaj stanowi znaną na całą Europę ikonę polskiego modernizmu.
Hala Stulecia we Wrocławiu, projekt: Max Berg, wikimedia.org, FAL
Styl modernistyczny i postmodernistyczny
W Polsce, jak i w całej Europie Środkowej, bardzo dobrze przyjęły się modernistyczne wzorce budowlane. Na początku I połowy XX wieku modernizm był w Polsce stylem architektonicznym elitarnych zabudowań: willi, urzędów, miejsc użyteczności publicznej. Po wojnie coraz częściej pojawiały się masywne, betonowe budynki, które nierzadko wypełniały luki w zniszczonej w czasie wojny zabudowie. W miastach powstawały szerokie ulice z chodnikami, budowano wieżowce pełniące funkcje biurowe i mieszkalne. Architekci inspirowali się hasłem amerykańskiego twórcy Louisa Sullivana, które głosiło, że forma wynika z funkcji (form follows function). Dlatego modernizm inaczej nazywany jest także funkcjonalizmemFunkcjonalizmfunkcjonalizmem. Rozkwit nowoczesnego budownictwa w Polsce nastąpił od lat 50. i trwał do lat 80. Po 1989 roku bardzo wiele budowli modernistycznych zostało oszpeconych i zniszczonych, z racji nieumiejętnego przeprowadzania remontów oraz odmalowywania fasad budynków na źle dobrane kolory.
Najnowsza historia architektury tworzy się na naszych oczach, a epoka nam współczesna nazywana jest postmodernizmemPostmodernizmpostmodernizmem. Trudno jest ująć wielość cech obecnych w dzisiejszej sztuce i architekturze. Twórcy wykorzystują najnowsze technologie i różne materiały budowlane. Postmoderniści nie odrzucają inspiracji motywami z architektury przeszłości, luźno do niej nawiązując w swoich projektach. Kształt budynku, ich zdaniem, powinien zależeć od kontekstu miejsca, w którym jest budowany i od indywidualnych upodobań architekta czy inwestora.
R1UEkHEZHdTd21
Ilustracja interaktywna przedstawia filharmonię im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, zaprojektowaną przez barcelońskich architektów Estudio Barozzi Veiga. Znajduje się na zbiegu ulic. Bryła obiektu jest strzelista, nawiązuje strukturą do sąsiednich szczytów kamienic. Wyróżnia się białą fasadą, której elementy naprzemiennie wysuwają się lub cofają. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Uhonorowana wieloma nagrodami architektonicznymi filharmonia szczecińska inspirowana jest bryłą góry lodowej. Koszt jej budowy to blisko 100 milionów złotych. Budowla jest nowoczesną ikoną Polski w świecie architektury.
Ilustracja interaktywna przedstawia filharmonię im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, zaprojektowaną przez barcelońskich architektów Estudio Barozzi Veiga. Znajduje się na zbiegu ulic. Bryła obiektu jest strzelista, nawiązuje strukturą do sąsiednich szczytów kamienic. Wyróżnia się białą fasadą, której elementy naprzemiennie wysuwają się lub cofają. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Uhonorowana wieloma nagrodami architektonicznymi filharmonia szczecińska inspirowana jest bryłą góry lodowej. Koszt jej budowy to blisko 100 milionów złotych. Budowla jest nowoczesną ikoną Polski w świecie architektury.
Filharmonia w Szczecinie im. Mieczysława Karłowicza, zaprojektowana przez barcelońskich architektów Estudio Barozzi Veiga w 2014 roku, online-skills, CC BY 3.0
Nie odrzucają też możliwości wykorzystania ornamentów. Często nowoczesne formy architektoniczne opierają się na zaskoczeniu, absurdzie i zniekształceniu. Ciekawym przykładem może być blobBlobblob, forma architektoniczna nawiązująca do płynnego, organicznego kształtu.
R1Ks2iqXmhI8c1
Ilustracja interaktywna przedstawia centrum handlowe w Warszawie znane jako Złote Tarasy. Kompleks został zaprojektowany przez Jerde Partnership i Ove Arup. Fotografia ukazuje widok od strony wejścia głównego. Fasada jest falista z wieloma wejściami, wykończona jest brązową okładziną. Falisty dach nawiązuje do architektury w stylu blob (kropelka), ma strukturę siatki złożonej z trójkątów. Budynek główny połączony jest z Dworcem PKP. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Centrum handlowe Złote tarasy jest przykładem postmodernistycznego nurtu w architekturze – blob. Plastyczna, mocno abstrakcyjna i fantazyjna bryła budynku nawiązuje do kształtu kropli lub kleksa. Wyrafinowana forma zaprzecza wzorcom modernistycznym.
Ilustracja interaktywna przedstawia centrum handlowe w Warszawie znane jako Złote Tarasy. Kompleks został zaprojektowany przez Jerde Partnership i Ove Arup. Fotografia ukazuje widok od strony wejścia głównego. Fasada jest falista z wieloma wejściami, wykończona jest brązową okładziną. Falisty dach nawiązuje do architektury w stylu blob (kropelka), ma strukturę siatki złożonej z trójkątów. Budynek główny połączony jest z Dworcem PKP. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Centrum handlowe Złote tarasy jest przykładem postmodernistycznego nurtu w architekturze – blob. Plastyczna, mocno abstrakcyjna i fantazyjna bryła budynku nawiązuje do kształtu kropli lub kleksa. Wyrafinowana forma zaprzecza wzorcom modernistycznym.
Złote Tarasy, pracownia Jerde Partnership i Ove Arup, wikimedia.org, CC BY-SA 3.0 pl
Zadania
RTSpO1MePfqJs1
Ćwiczenie 1
Odpowiedz na pytanie. Jak inaczej możemy nazwać nurt modernizmu w architekturze? Możliwe odpowiedzi: 1. abstrakcjonizm, 2. brutalizm, 2. funkcjonalizm.
Jak inaczej możemy nazwać nurt modernizmu w architekturze?
brutalizm
funkcjonalizm
abstrakcjonizm
Źródło: online-skills.
R1E0GdRkIQtA8
Ćwiczenie 2
W jakich stylach zostały zbudowane: osiedle na placu Grunwaldzkim we Wrocławiu, Filharmonia w Szczecinie?
W jakich stylach zostały zbudowane: osiedle na placu Grunwaldzkim we Wrocławiu, Filharmonia w Szczecinie?
RxbZp4BbVlyvP1
Ćwiczenie 3
Do budowli przyporządkuj ich twórców.
Budowla pierwsza to filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Możliwe odpowiedzi: 1. Max Berg, 2. Estudio Barozzi Veiga. 3. Jadwiga Grabowska‑Hawrylak.
Budowla druga to Hala Stulecia we Wrocławiu. Możliwe odpowiedzi: 1. Max Berg, 2. Estudio Barozzi Veiga. 3. Jadwiga Grabowska‑Hawrylak.
Budowla trzecia to Manhattan we Wrocławiu. Możliwe odpowiedzi: 1. Max Berg, 2. Estudio Barozzi Veiga. 3. Jadwiga Grabowska‑Hawrylak.
Do budowli przyporządkuj ich twórców.
Budowla pierwsza to filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Możliwe odpowiedzi: 1. Max Berg, 2. Estudio Barozzi Veiga. 3. Jadwiga Grabowska‑Hawrylak.
Budowla druga to Hala Stulecia we Wrocławiu. Możliwe odpowiedzi: 1. Max Berg, 2. Estudio Barozzi Veiga. 3. Jadwiga Grabowska‑Hawrylak.
Budowla trzecia to Manhattan we Wrocławiu. Możliwe odpowiedzi: 1. Max Berg, 2. Estudio Barozzi Veiga. 3. Jadwiga Grabowska‑Hawrylak.
Przyporządkuj znane nazwiska twórców do ich projektów architektonicznych:
Manhattan we Wrocławiu, Hala Stulecia we Wrocławiu, filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Jadwiga Grabowska-Hawryla
Max Berg
Estudio Barozzi Veiga
Źródło: online-skills.
RQuhjvS1YQrU91
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytanie. Jak nazywa się epoka nam współczesna? Możliwe odpowiedzi: 1. awangarda, 2. postmodernizm, 3. funkcjonalizm.
Jak nazywa się epoka nam współczesna?
awangarda
postmodernizm
funkcjonalizm
Źródło: online-skills.
RiaRxouQAePax
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytanie. Co charakteryzuje architekturę postmodernizmu? Możliwe odpowiedzi: 1. zróżnicowana bryła budynku, 2. nawiązanie do kontekstu historycznego, 3. brak ornamentów.
Odpowiedz, gdzie znajduje się obiekt zwany Spodkiem i wyjaśnij, co było inspiracją nadania takiej nazwy.
Odpowiedz, gdzie znajduje się obiekt zwany Spodkiem i wyjaśnij, co było inspiracją nadania takiej nazwy.
Gdzie znajduje się ten obiekt?
W Katowicach
W Szczecinie
W Warszawie
Rkvp4sPCW57Oi
Ćwiczenie 7
Z jakim stylem związany jest termin funkcjonalizmu?
Z jakim stylem związany jest termin funkcjonalizmu?
Polecenie 1
Na podstawie poznanych podczas lekcji opisów budowli, określ, czym różni się architektura dawna od współczesnej.
Na podstawie poznanych podczas lekcji opisów budowli, określ, czym różni się architektura dawna od współczesnej.
Na podstawie poznanych podczas lekcji opisów budowli, określ, czym różni się architektura dawna od współczesnej.
Odszukaj modernistyczny lub postmodernistyczny budynek w Twojej najbliższej okolicy i wykonaj budowli kilka zdjęć. Czym się charakteryzuje? Jakie elementy przyciągają Twoją uwagę? Czy ten obiekt jest dla Ciebie ciekawy/ważny, a może uważasz, że powinien zniknąć z mapy Twojego miasta?
RcVVDOd7GkSNi
Na podstawie poznanych podczas lekcji opisów budowli, określ, czym różni się architektura dawna od współczesnej.
mdbc21e1244e07b9a_0000000000179
Słownik pojęć
Blob
Blob
(ang. kropelka, kleks) - w architekturze lat 90. XX wieku i początku XXI wieku plastyczna i fantazyjna forma przestrzenna dzieła architektonicznego, stworzona przy użyciu zaawansowanych technik CAD, także określenie stylu takiej architektury. Formy blobów są abstrakcyjne, niekiedy przywołując odległe porównania do płynnych kształtów przyrodniczych. Najczęściej nie mają zatem związku z wymaganiami funkcjonalnymi i uwarunkowaniami technicznymi, stanowiąc wyrafinowaną grę formalną.
Bryła
Bryła
w architekturze i rzeźbie oznacza przestrzenną figurę geometryczną.
Funkcjonalizm
Funkcjonalizm
w architekturze XX wieku oznacza kierunek, którego założeniem jest uznanie nadrzędności funkcji użytkowej nad formą; modernizm.
Modernizm
Modernizm
kierunek w sztuce XX wieku, który dążył do zerwania z tradycjami sztuki przeszłości, nawiązywał do awangardy.
Postmodernizm
Postmodernizm
nurt w sztuce odrzucający XX‑wieczny modernizm i awangardę, nawiązujący do technik i stylów historycznych, inaczej transawangarda, w węższym znaczeniu.
Ilustracja przedstawia osiedle na placu Grunwaldzkim we Wrocławiu., zaprojektowane przez Jadwigę Grabowską-Hawrylak. Ukazuje fragmenty wieżowców, których elewacje zostały obłożone prefabrykowanymi, szarymi panelami o obłych kształtach. Uwagę zwraca wielokrotnie powtórzony motyw okrągłych otworów, przypominających wentylatory przemysłowej konstrukcji.
Jadwiga Grabowska-Hawrylak, osiedle na placu Grunwaldzkim we Wrocławiu, lata 60. XX wieku, zwyklezycie.pl, CC BY 3.0
RCLR6wkxeB4e0
Ilustracja przedstawia halę sportowo-widowiskową w Katowicach, znaną jako Spodek, powstałą pod nadzorem Biura Studiów i Projektów Typowych Budownictwa Przemysłowego. Górna część okrągłej budowli przypomina spodek pod filiżankę. Dolna wsparta na kolumnach cofnięta jest w głąb. Po całej długości w wysuniętej ścianie rozmieszczone są okna. Przed obiektem znajduje się duży plac.
"Spodek" w Katowicach, 1971, Biuro Studiów i Projektów Typowych Budownictwa Przemysłowego, wikimedia.org, domena publiczna
R1Qj3nVbgIomj1
Ilustracja przedstawia halę stulecia we Wrocławiu. Ukazuje usytuowany na wielkim placu obiekt w kształcie rotundy. Budynek wykonano w konstrukcji żelbetowej. Jego bryłę wyróżnia kopuła, którą wieńczy latarnia. W pierścieniach ułożonych schodkowo znajdują się stalowe kratownice osadzone w betonie, Dolna część w kształcie cylindra posiada wysokie okna oraz wysunięty portyk z kilkoma wejściami, wsparty na kolumnach ze schodkowym zwieńczeniem. Ściany są koloru żółtego. Za obiektem rosną drzewa.
Hala Stulecia we Wrocławiu, 1913, projekt: Max Berg, wikimedia.org, FAL
R157MiFVFU1j5
Ilustracja przedstawia centrum handlowe w Warszawie znane jako Złote Tarasy. Kompleks został zaprojektowany przez Jerde Partnership i Ove Arup. Fotografia ukazuje widok od strony wejścia głównego. Fasada jest falista z wieloma wejściami, wykończona jest brązową okładziną. Falisty dach nawiązuje do architektury w stylu blob (kropelka), ma strukturę siatki złożonej z trójkątów. Budynek główny połączony jest z Dworcem PKP.
Złote Tarasy", Warszawa, 2007, pracownia Jerde Partnership i Ove Arup, wikimedia.org, CC BY-SA 3.0 pl
R1XPefUS93PXI1
Ilustracja przedstawia filharmonię im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, zaprojektowaną przez barcelońskich architektów Estudio Barozzi Veiga. Znajduje się na zbiegu ulic. Bryła obiektu jest strzelista, nawiązuje strukturą do sąsiednich szczytów kamienic. Wyróżnia się białą fasadą, której elementy naprzemiennie wysuwają się lub cofają.
Filharmonia w Szczecinie im. Mieczysława Karłowicza, zaprojektowana przez barcelońskich architektów Estudio Barozzi Veiga w 2014 roku, online-skills, CC BY 3.0