Ważne rody w historii Polski: Leszczyńscy
lokalizować na mapie wybrane siedziby rodu,
przypisywać przedstawiciela rodu do linii i gałęzi,
opowiadać o życiu i osiągnięciach Marii Leszczyńskiej.
Jeśli chcesz wiedzieć:
skąd pochodzili Leszczyńscy;
jakie mieli poglądy polityczne;
czym się zasłużyli dla Polski,
zapoznaj się z informacjami.
Pochodzenie Leszczyńskich
Ród Leszczyńskich wywodził się z wielkopolskiego Leszczna, dzisiaj znanego jako Leszno. Protoplastą rodu stał się Stefan z Karmina, który po osiedleniu się w Leszcznie w 1394 roku przyjął nazwisko Leszczyński. Od tego czasu zwykło się mówić: „Kto rodu Leszczyńskich nie zna, ten Polski nie zna”. W XV wieku znaczenie rodu Leszczyńskich wzrosło. W 1473 roku wnuk Stefana z Karmina, Rafał II Leszczyński (zm. 1501) pośredniczył w rokowaniach między cesarzem niemieckim Fryderykiem III Habsburgiem a królem Polski Kazimierzem IV Jagiellończykiem. W zamian za tę usługę został obdarowany przez cesarza tytułem hrabiego Rzeszy.
Legendarne pochodzenie rodu
Według tradycji rodowej przodkiem Leszczyńskich miał być rycerz morawski, Łastek z Persztyna, który przybył do Polski w orszaku Dąbrówki, przyszłej żony Mieszka I. Jak podaje herbowa legenda, Łastek podczas polowania ujął żubra lub w innej wersji tura, chwytając go za rogi. Następnie w nozdrza wetknął mu dębowy pierścień, aby łatwiej przyprowadzić go do księcia. Tam przekazał zwierzę innemu rycerzowi, ale ten nie potrafił go utrzymać. Ratując księcia przed stratowaniem przez żubra, Łastek odciął mu głowę. W ten sposób za zasługi w obronie majestatu książęcego legendarny przodek otrzymał herb Wieniawa.
Gałęzie rodowe Leszczyńskich
W XVI wieku Leszczyńscy zaczęli angażować się w ruch reformacyjny. Od 1516 roku przyjmowali w swoich dobrach w Wielkopolsce braci czeskich, którzy z powodu prześladowań uciekali do Polski. Wzrost liczby mieszkańców Leszczna zadecydował o utworzeniu w jego pobliżu miasta. Uzyskało ono prawa miejskie w 1547 roku i zamieniło się w dzisiejsze Leszno, które do końca XVI wieku osiągnęło liczbę 12 tysięcy mieszkańców. Stało się ono centrum wielkopolskiej reformacji, gdy do wspólnoty braci czeskich dołączył w 1548 roku Rafał V Leszczyński (zm. 1592). W 1555 roku w Lesznie powstała ciesząca się znakomitą renomą akademia protestancka, której rektorem był m.in. Jan Amos KomeńskiJan Amos Komeński. Osiadłych w Lesznie przedstawicieli rodu nazywano „dynastią literacką”, gdyż byli miłośnikami literatury i sami tworzyli okolicznościowe wiersze oraz dzieła publicystyczne. Wspierali też rozwój wszelkich nauk, np. astronomii i ekonomii. Jako doskonali mówcy należeli do przywódców ruchu egzekucyjnego.
Na przełomie XVI i XVII wieku rodzina Leszczyńskich podzieliła się na dwie gałęzie: starszą, wywodzącą się od gorliwego kalwinisty Andrzeja Leszczyńskiego (zm. 1606) oraz młodszą, której założycielem był jego brat, Wacław Leszczyński (zm. 1628). Z przyczyn koniunkturalnych powrócił on do katolicyzmu. Okres potopu szwedzkiego obnażył kryzys w rodzinie Leszczyńskich. Bogusław Leszczyński (zm. 1659) nie wywiązał się z misji obrony Wielkopolski przed Szwedami, a znaczna protestancka część rodziny opowiedziała się po stronie okupantów, co sprowadziło na nich falę represji. Zdziesiątkowane zostało Leszno. Utraciło ono rangę ważnego ośrodka sukiennictwa. Wierni Janowi II Kazimierzowi pozostali katoliccy członkowie rodu, na czele z arcybiskupem gnieźnieńskim Wacławem (zm. 1666). Również potomkowie Bogusława po 1657 roku przystąpili do frakcji katolickiej, a sojusz z Janem III Sobieskim zapewnił im wiodącą pozycję w Wielkopolsce. Ostatnimi męskimi potomkami rodu byli król Stanisław Leszczyński (zm. 1766) i wojewoda kaliski Stefan Leszczyński (zm. 1722).

Poniżej znajduje się drzewo genealogiczne rodu Leszczyńskich. Najedź kursorem na cyfrę, aby poznać szczegóły informacji.
Drzewo genealogiczne rodu Leszczyńskich.
Przedstawia potomków zmarłego w 1414 roku Stefana. Jego zmarły w 1467 roku syn Rafał I dał początek dwóm gałęziom Leszczyńskich. Obok córek Barbary, Zofii, Małgorzaty, Katarzyny, Elżbiety miał synów Jana, Kacpra i zmarłego w 1544 roku Rafała II, który miał zmarłego w 1560 syna Rafała IV. Synem Rafała IV był zmarły w 1565 roku Wacław. Natomiast zmarły w 1506 roku Kacper miał córki Zofię, Barbarę, Małgorzatę oraz synów zmarłego w 1527 roku Rafała III i zmarłego w 1535 roku Jana, który miał zmarłego w 1592 roku syna Rafała V. ten zaś był ojcem Katarzyny, Marianny, Barbary, Anny oraz Jana, Andrzeja i Wacława. Zmarły w 1606 roku Andrzej Leszczyński przewodził starszej linii protestanckiej. Miał córki Katarzynę i Barbarę oraz synów zmarłego w 1678 roku Jana, zmarłego w 1670 roku Przecława, zmarłego w 1666 roku Wacława oraz zmarłego w 1636 roku Rafała. Od niego wywodzą się Teodora, zmarły w 1651 roku Andrzej, mający zmarłego w 1676 roku syna Samuela, zmarły w 1644 roku Rafał, zmarły w 1679 roku Władysław oraz zmarły w 1659 roku Bogusław. Ten ostatni miał córki Annę Cecylię i Ludwikę oraz synów Jana Przecława, zmarłego w 1691 roku Bogusława i zmarłego w 1703 roku Rafała. Był on ojcem króla Polski Stanisława Leszczyńskiego, który zmarł w 1766 roku. Miał on córki Annę i Marię. Natomiast zmarły w 1628 roku Wacław dał początek młodszej, katolickiej gałęzi Leszczyńskich. Miał on córki Katarzynę, Mariannę, Annę i Barbarę oraz synów zmarłego w 1658 roku Andrzeja, zmarłego w 1647 roku Rafała, zmarłego w 1657 roku Jana oraz zmarłego w 1679 roku Władysława. Ten ostatni miał córki Konstancję, Annę, Teresę, Magdalenę, Mariannę i Ludwikę oraz Rafała, zmarłego w 1683 roku Andrzeja, zmarłego w 1697 roku Jana Ignacego oraz zmarłego w 1688 roku Wacława, który był ojcem zmarłego w 1722 roku Stefana.
Szczegółowy opis wybranych postaci.
Rafał Leszczyński (zm. 1467) – kasztelan przemęcki w latach 1427‑1450. Był gwarantem pokoju toruńskiego z Krzyżakami w 1466 roku. Ufundował w 1460 roku gotycki obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem w kościele w Drzeczkowie, na którym występuje jako fundator z żoną i dziećmi.
Rafał Leszczyński (zm. 1527) – biskup przemyski od 1520 roku, biskup płocki od 1522 roku. Kształcił się w Padwie. Był sekretarzem królewicza Zygmunta w latach 1499‑1506, gdy rządził on księstwem głogowskim. Jako biskup płocki na zjeździe w Warszawie w 1525 roku wymógł na księciu Januszu dekret o zakazie osiedlania się na Mazowszu innowierców. Był sygnatariuszem aktu hołdu pruskiego w 1525 roku.
Rafał Leszczyński (zm. 1592) – jeden z przywódców ruchu egzekucyjnego, zwalczał plan małżeństwa Barbary Radziwiłłówny z Zygmuntem II Augustem. W 1549 roku przyjął wyznanie protestanckie i przystąpił do zboru braci czeskich, gdzie zajmował się propagowaniem różnowierczego szkolnictwa. Wielokrotny poseł z Wielkopolski piastował też w 1562 roku urząd marszałka izby poselskiej. Był sygnatariuszem aktu unii lubelskiej w 1569 roku. Potem posłował na dwór Iwana IV Groźnego. W latach 1578‑1580 nadzorował mennicę koronną. Odznaczał się wielkimi zdolnościami politycznymi oraz prawym charakterem.
Andrzej Leszczyński (zm. 1606) – kalwin, wojewoda brzeskokujawski w latach 1591–1606, zainicjował renesansową przebudowę zamku w Baranowie Sandomierskim.
Wacław Leszczyński (zm. 1628) – kalwin, który z przyczyn koniunkturalnych przeszedł na katolicyzm w 1601 roku. W majątku rodowym w Gołuchowie utrzymywał zbór braci czeskich. Był kasztelanem, a potem wojewodą kaliskim. W 1625 roku został kanclerzem wielkim koronnym. Piastował też urząd starosty generalnego Wielkopolski, dlatego nadzorował władze miejskie w miastach królewskich i odpowiadał za obronność prowincji.
Andrzej Leszczyński (zm. 1658) – wychowanek jezuicki, arcybiskup gnieźnieński w latach 1652–1658, podkanclerzy koronny za panowania Władysława IV, potem kanclerz wielki koronny w latach 1650–1653. Odznaczał się wybitnymi zdolnościami politycznymi. Rywalizował z kanclerzem Jerzym Ossolińskim o prymat w państwie. Przeciwnik wojny z Turcją. Orędownik twardego kursu wobec Kozaków. Uczestniczył w bitwie pod Beresteczkiem w 1651 roku. W czasie potopu szwedzkiego przebywał z królem Janem II Kazimierzem na Śląsku. Zabiegał u cesarza i papieża o pomoc dla Polski. Jako zwolennik reform ustrojowych starał się być mediatorem między królem a magnaterią.
Jan Leszczyński (zm. 1657) – wyznaczony w 1655 roku na biskupa kijowskiego, nie objął diecezji z powodu zniszczenia jej przez Kozaków. W 1656 roku przeniesiony na biskupstwo chełmińskie. Zmarł przed ingresem.
Władysław Leszczyński (zm. 1679) – wojewoda łęczycki od 1657 roku. Wychowanek jezuicki. W 1623 roku, mając 10 lat, grał przed królem Zygmuntem III Wazą w sztuce teatralnej „Prudencja”. Pisał okolicznościowe wiersze, np. na cześć prymasa Henryka Firleja. Studiował zagranicą. Karierę na dworze królewskim rozpoczął w 1634 roku. Posłował z województwa kaliskiego. Od 1649 roku pracował w komisji wojskowej wypłacającej żołd żołnierzom. Uczestniczył w bitwie pod Beresteczkiem w 1651 roku, gdzie dowodził kozacką chorągwią. W 1653 roku z ramienia sejmu zajmował się wykupieniem polskich jeńców z niewoli tatarskiej. W 1654 roku został oskarżony o nadużycie władzy i skazany na banicję. W czasie potopu szwedzkiego przebywał we Wrocławiu, gdzie tworzył oddziały wojskowe gotowe do walki ze okupantem. Na opłacenie rekrutów sprzedał swoje dobra koło Kalisza. W czasie rokoszu Lubomirskiego w 1665 roku opowiedział się po stronie szlachty wielkopolskiej i za namową Krzysztofa Grzymułtowskiego wyprawił się przeciwko królowi na czele chorągwi husarskiej.
Wacław Leszczyński (zm. 1688) – wojewoda podlaski w latach 1673‑1688, poseł z województwa poznańskiego i kaliskiego, zięć Stefana Czarnieckiego.
Stefan Leszczyński (zm. 1722) – wojewoda kaliski w latach 1712‑1720, wyznaczony senatorem rezydentem w 1717 roku, zwolennik Augusta II, optował za przywróceniem go na tron polski po 1710 roku.
Rafał Leszczyński (zm. 1636) – nazywany „papieżem kalwinów w Polsce”, wszechstronnie wykształcony na zagranicznych uniwersytetach, znał sześć obcych języków, co pozwalało mu na kontakty z wybitnymi uczonymi swej epoki. Służbę publiczną rozpoczął w 1609 roku na stanowisku marszałka trybunału koronnego. W 1613 roku został senatorem rezydentem. Od 1611 roku był posłem z województwa sandomierskiego, zajmując się głównie rozsądzaniem sporów wyznaniowych oraz kontaktami z Prusami Książęcymi. W 1619 roku został wojewodą bełskim. Brał udział w bitwie pod Chocimiem w 1621 roku. Za panowania Władysława IV wszedł do rady wojennej i reprezentował Polskę w rokowaniach ze Szwedami w Sztumskiej Wsi w 1635 roku. Jako gorliwy kalwin zakładał szkoły, drukarnie i zbory, np. w Lublinie. W 1626 roku zreformował gimnazjum w Lesznie i uczynił jego rektorem Jana Amosa Komeńskiego. Posiadał w Baranowie Sandomierskim obszerną bibliotekę.
Przecław Leszczyński (zm. 1670) – wojewoda dorpacki w 1658 roku, wychowany przez matkę na katolika, studiował w jezuickim kolegium w Poznaniu, potem w Padwie. Szkolił się w dziedzinie wojskowości w Niderlandach. W czasie potopu szwedzkiego dowodził pospolitym ruszeniem w Wielkopolsce.
Wacław Leszczyński (zm. 1666) – biskup warmiński w latach 1644‑1659, od 1658 roku prymas Polski, przedstawiciel dyplomatyczny Polski we Francji w 1645 roku. Ochrzczony w wierze protestanckiej, wychowany na katolika. Skończył kolegium jezuickie w Poznaniu, a potem studiował we Włoszech i Francji. W 1630 roku został sekretarzem króla Zygmunta III Wazy. W czasach Władysława IV i Jana II Kazimierza należał do stronnictwa profrancuskiego. W czasie potopu szwedzkiego opuścił biskupstwo warmińskie i przebywał w Królewcu. Przyczynił się do zawarcia przez Polskę traktatu z elektorem pruskim Fryderykiem Wilhelmem w 1657 roku, za co otrzymał godność prymasowską. Był zwolennikiem reform ustrojowych Jana II Kazimierza. W trakcie rokoszu 1665 roku próbował pogodzić hetmana Jerzego Lubomirskiego z królem.
Jan Leszczyński (zm. 1678) – wojewoda poznański w latach 1656‑1661, kanclerz wielki koronny w latach 1666–1677, ambasador nadzwyczajny Polski w Szwecji w 1655 roku. Ochrzczony w wierze protestanckiej, wychowany na katolika. Skończył kolegium jezuickie w Poznaniu, a potem studiował w Padwie. W latach 1649‑1651 był marszałkiem dworu królowej Ludwiki Marii Gonzagi. W 1654 roku należał do antykrólewskiej koalicji magnackiej złożonej z Janusza Radziwiłła, Krzysztofa Opalińskiego oraz Jerzego Lubomirskiego. W 1655 roku pojechał do Sztokholmu, aby powstrzymać plany króla Karola X Gustawa inwazji na Polskę. W czasie potopu szwedzkiego był posłem w Wiedniu i zabiegał o pomoc Austrii dla Jana II Kazimierza. Był głównym negocjatorem z ramienia Rzeczypospolitej pokoju oliwskiego ze Szwecją w 1660 roku. Sabotował reformy ustrojowe Jana II Kazimierza, biorąc pieniądze od Francji i Brandenburgii. Początkowo popierał rokosz Lubomirskiego. Był przeciwnikiem kandydatur rodzimych magnatów na tron polski.
Andrzej Leszczyński (zm. 1651) – wojewoda dorpacki od 1641 roku, kształcił się w Elblągu i Toruniu, potem na uczelniach protestanckich w Europie. W 1635 roku przebywał we Francji, gdzie nawiązał przyjaźń z Hugonem Grotiusem. Był gorliwym wyznawcą kalwinizmu, ale zachowywał się tolerancyjnie wobec katolików. Wznosił w swoich posiadłościach zarówno katolickie kościoły, jak i zbory.
Samuel Leszczyński (zm. 1676) – oboźny koronny w latach 1664‑1676, miał pieczę nad królewską wozownią. Ochrzczony w wyznaniu kalwińskim, został wychowany przez stryja Bogusława na katolika. W 1655 roku zlikwidował zbór w Baranowie Sandomierskim. Posłował z województwa sandomierskiego, a potem wołyńskiego. Brał udział w walkach z Rosją i Kozakami w 1660 roku.
Bogusław Leszczyński (zm. 1659) – starosta generalny Wielkopolski od 1642 roku, podskarbi wielki koronny od 1650 roku, podkanclerzy koronny od 1658 roku. W latach 1632‑1636 odbył podróż po Europie w towarzystwie przyrodoznawcy i lekarza Jana Jonsona [czyt.: dżonsona]. Interesował się ekonomią. W Niderlandach zapoznał się z najnowocześniejszymi ówcześnie urządzeniami menniczymi i probierczymi. Dokonał z przyczyn koniunkturalnych zmiany wyznania z kalwinizmu na katolicyzm w 1641 roku. Pomimo tego wspierał protestanckie gimnazjum w Lesznie i otaczał finansowym wsparciem Jana Amosa Komeńskiego. Był uznanym oratorem sejmowym, cenionym za jasność wywodu i logiczność treści. Jako trzykrotny marszałek izby poselskiej dopuszczał się jednak licznych malwersacji i przekupstw celem uzyskania korzystnych dla siebie rozstrzygnięć. Był oskarżany o defraudację sum przeznaczonych na utrzymanie wojska. Wyznaczony przez sejm na dowódcę obrony Wielkopolski przeciwko Szwedom w 1655 roku uciekł do Wrocławia. Następnie zabiegał u okupantów o gwarancje bezpieczeństwa dla swoich posiadłości, co stało się powodem spalenia Leszna i wymordowania jego mieszkańców przez zwolenników Jana II Kazimierza w 1656 roku.
Bogusław Leszczyński (zm. 1691) – biskup łucki od 1688, studiował w Padwie prawo. W 1671 roku został kanclerzem królowej Eleonory Habsburżanki, żony Michała Korybuta Wiśniowieckiego. W 1682 roku był sekretarzem króla Jana III Sobieskiego.
Rafał Leszczyński (zm. 1703) – wojewoda kaliski od 1685 roku, wojewoda poznański od 1687 roku, starosta generalny Wielkopolski od 1692 roku, podskarbi wielki koronny od 1702 roku. Ojciec króla Stanisława Leszczyńskiego. W młodości przebywał zagranicą, głównie we Francji. Był krytykiem proaustriackiej polityki Jana III Sobieskiego i zwolennikiem opcji francuskiej. W 1683 roku brał udział w bitwie pod Wiedniem. Na sejmie w 1690 roku stał na czele opozycji wielkopolskiej, która sprzeciwiała się dalszemu prowadzeniu wojny z Turcją. W czasie elekcji 1697 roku opowiedział się początkowo za synem zmarłego króla Jakubem Sobieskim, ostatecznie poparł elektora saskiego. W 1700 roku posłował bez powodzenia do Turcji w celu nakłonienia sułtana do wojny z Rosją. Po wybuchu wojny północnej w 1700 roku i wkroczeniu wojsk szwedzkich do Polski brał udział w negocjacjach z królem Karolem XII. Zmarł otruty.
Przedstaw czynniki wpływające na zmianę wyznania w rodzie Leszczyńskich.
Wymień Leszczyńskich, którzy osiągnęli najwyższe godności duchowne.
Wytłumacz, dlaczego Leszczyńscy posłowali za granicą.
Podaj trzy zasługi rodu Leszczyńskich dla Polski.
Siedziby Leszczyńskich
Poniżej znajduje się prezentacja, opisująca rezydencje Leszczyńskich. Przełączaj slajdy za pomocą przycisków zamieszczonych w pasku poniżej ilustracji, aby poznać szczegóły.
Rozpoznaj kierunki architektoniczne, w których wznosili budowle Leszczyńscy.
Wymień krainy historyczne, na terenie których znajdują się obiekty związane z Leszczyńskimi.
Ustal, w których miejscach związanych z Leszczyńskimi przebywała królowa Marysieńka Sobieska.
Stanisław Leszczyński (1677‑1766)
Stanisław Leszczyński urodził się we Lwowie w 1677 roku. Początkowo kształcił się w domu pod okiem sprowadzonych z zagranicy nauczycieli. Potem uczęszczał do protestanckiego gimnazjum w Lesznie. W latach 1695‑1696 podróżował po Europie, doskonaląc znajomość kilku języków obcych. Po powrocie rozpoczął karierę polityczną, zostając posłem na sejm konwokacyjnysejm konwokacyjny po śmierci Jana III Sobieskiego. W wieku dwudziestu lat kandydował na marszałka sejmu elekcyjnego. W 1698 roku został podczaszym koronnym, a rok później wojewodą poznańskim. W tym czasie poślubił Katarzynę Opalińską, która urodziła mu dwie córki: Annę i Marię.

Zgodnie z sugestiami ojca Stanisław Leszczyński popierał rządy wywodzącego się z saskiej dynastii Wettinów Augusta II. Po wkroczeniu wojsk szwedzkich do Polski w 1604 roku przystąpił jednak do konfederacjikonfederacji szlachty, która zdetronizowała króla. Jako jej delegat, spotkał się z królem szwedzkim Karolem XII w Lidzbarku Warmińskim i przyjął propozycję objęcia tronu polskiego w zastępstwie uwięzionego przez Saksończyków Jakuba Sobieskiego. Zwołana przez Szwedów w 1604 roku elekcja, pod ich naciskiem, ale wbrew polskiemu prawu, dokonała wyboru Stanisława Leszczyńskiego na króla. Został on koronowany rok później w warszawskiej katedrze św. Jana Chrzciciela przez arcybiskupa lwowskiego, nie zaś prymasa. Formalnie stał się władcą dopiero w 1706 roku, gdy August II zrzekł się na jego rzecz polskiej korony. Faktycznie był władcą całkowicie zależnym od szwedzkich wojsk okupacyjnych i kiedy Szwedzi doznali klęski w bitwie z Rosją pod Połtawą w 1709 roku, stracił tron oraz musiał opuścić ziemie Rzeczypospolitej. Zdetronizowany monarcha tułał się przez kilka następnych lat. Najpierw osiadł w Stralsundzie na Pomorzu Zachodnim, gdzie sprawował funkcję dowódcy stacjonującej tam armii szwedzkiej. Potem w 1714 roku Karol XII, aby zabezpieczyć egzystencję byłego polskiego monarchy uczynił go księciem z upoważnienia na terenie dziedziczonego przez władców szwedzkich Księstwa Dwóch Mostów w Palatynacie w Rzeszy Niemieckiej na pograniczu z Francją.

Stanisław Leszczyński wzniósł tam podmiejską rezydencję Tschifflik [czyt.: czyflik] w Zweibrücken [czyt.: cfajbriyken]. Zbudował też nowy klasztor w Gräfinthal [czyt.: grifental], gdzie pochował swoją osiemnastoletnią córkę Annę, która zmarła na zapalenie płuc. Na swoim dworze utrzymywał teatr francuski jako „Teatr Jego Mości Króla Polski”. W 1719 roku, dzięki wsparciu finansowemu Francji, przeniósł się z Palatynatu do Wissembourga [czyt.: wisembur] w Alzacji. Po wyborze swojej młodszej córki Marii na żonę króla Francji Ludwika XV w 1725 roku przeniósł się wraz z żoną Katarzyną i matką Anną do zamku w Chambord [czyt.: szambo] nad Loarą, gdzie rezydował do 1733 roku.


Po śmierci Augusta II, Stanisław Leszczyński udał się w przebraniu kupca do Warszawy. Drogą morską wysłał do Gdańska swojego sobowtóra, gdyż obawiał się interwencji sąsiadów Polski odnośnie swojej kandydatury. W 1732 roku Austria, Prusy i Rosja zawarły tzw. „pakt trzech czarnych orłów”, co do obsady tronu polskiego portugalskim infantem zamiast saskim czy francuskim elektem. Tymczasem szlachta legalnie i przy powszechnej aprobacie w 1733 roku wybrała na króla Polski Stanisława Leszczyńskiego. Doprowadziło to do zbrojnej interwencji Rosji, która wykorzystując swoich stronników spośród litewskich i ruskich magnatów przeforsowała we wsi Kamion na Pradze wybór na króla kolejnego Wettina Fryderyka Augusta II, który przy imię Augusta III. W związku z tym, wybuchła tzw. „wojna o sukcesję polską”. W jej trakcie wyparty z Warszawy Stanisław Leszczyński udał się do Gdańska, gdzie przybył niewielki francuski oddział interwencyjny, aby wspomóc polskich stronników Leszczyńskiego. Po półrocznym oblężeniu przez Sasów i Rosjan Gdańsk poddał się, a Stanisław Leszczyński w przebraniu chłopa uciekł do Królewca w Prusach Książęcych. Jego stronnicy, którzy zawiązali konfederację i zamierzali przez Wielkopolskę uderzyć na Saksonię, walczyli jeszcze w Puszczy Kurpiowskiej i na Podolu, ale rozbici poddali się wojskom rosyjskim w 1736 roku. Na mocy porozumienia między Francją a Austrią Stanisław Leszczyński został zmuszony do abdykacji i powrotu do Francji.

W 1738 roku otrzymał dożywotnio księstwo Lotaryngii, które po jego śmierci miało przypaść Ludwikowi XV jako posag Marii Leszczyńskiej. W 1738 roku sprzedał swoje dobra w Polsce: Rydzynę i Leszno hrabiemu Aleksandrowi Sułkowskiemu, a sam osiedlił się w Lunéville [czyt.: lunewil]. Dalsze życie poświęcił nauce i filantropii, angażując się m.in. w debaty filozoficzne i polityczne z Monteskiuszem, Wolterem i Rousseau [czy.: ruso]. Jego twórczość pisarska i filozoficzna przyniosła mu miano „mędrca Europy”. Jako żarliwy katolik przetłumaczył z francuskiego wiele dzieł religijnych i w pismach okolicznościowych prowadził polemikę z modnymi wówczas deistamideistami. Przede wszystkim podejmował jednak w swoich dziełach wątki polityczne. Najbardziej znanym utworem przypisywanym Leszczyńskiemu jest „Głos wolny wolność ubezpieczający”, zredagowany w 1733 roku, a opublikowany w 1743 roku. Był to traktat polityczny na temat konieczności zmian ustrojowych w Rzeczypospolitej. Leszczyński jawił się w nim jako zwolennik monarchii konstytucyjnej. Postulował ograniczenie wolnej elekcji oraz reformy podatkowe i wojskowe. Domagał się zniesienia pańszczyzny, oczynszowania chłopów, reformy ustroju miast królewskich i zaprowadzenia szerszej niż dotychczas wolności handlu.

Stanisław Leszczyński, nazywany w Lotaryngii „królem dobrodziejem”, poczynił wiele inwestycji kulturalnych i naukowych. Z jego inicjatywy w Nancy [czyt.: nansi] czołowy architekt XVIII wieku Emmanueal Héré [czyt.: emanuel ere] wzniósł w latach 1737–1741 barokowy kościół Matki Bożej Nieustającej Pomocy (Notre‑Dame de Bon Secours [czyt.: notr dam de bą sekur]), a w latach 1752–1755 wykonał Plac Stanisława, na którym w 1831 stanął pomnik zasłużonego dla Lotaryngii monarchy. Stanisław Leszczyński w 1737 roku założył też Towarzystwo Przyjaciół Nauk i związaną z nim szkołę rycerską, która będzie działać w Lunéville blisko 30 lat. Akademia Leszczyńskiego, inaczej zwana Akademią Stanisława, będzie inspiracją do powołania następnie w Polsce Collegium Nobilium przez Stanisława Konarskiego i Szkoły Rycerskiej przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Szkoła rycerska w Lunéville nie tyle była akademią wojskową, co instytucją wychowawczą. Miała za zadanie kształtować charaktery kadetów w myśl oświeceniowych haseł, praktykować cnoty, prawość i odpowiedzialność.
Kuchnia Stanisława Leszczyńskiego
Stanisław Leszczyński był znanym smakoszem. Jego kuchnia obfitowała w potrawy polskie, francuskie i niemieckie. W Lotaryngii docenił zalety lokalnych wytworów, głównie konfitury z mirabelek i cukierków z bergamotki. Sam wprowadził do miejscowego menu wiele polskich potraw. Najbardziej znane z nich to barszcz na ozorkach i baba rumowa. W Lunéville do dziś wypieka się w każdy czwartek „chleb Stanisława” zgodnie z recepturą z XVIII wieku.

Stanisław Leszczyński żył ponad 88 lat, czyli najdłużej spośród wszystkich naszych władców. Zmarł w 1766 roku w wyniku rozległych poparzeń, jakim uległ, gdy jego jedwabny szlafrok zapalił się od iskry z kominka lub jak chcą inni od fajki, z którą się nigdy nie rozstawał. Został pochowany w kościele, który sam ufundował w Nancy. Świątynia Notre‑Dame de Bon Secours została zdewastowana w czasie rewolucji francuskiej. Zwłoki króla wyciągnięto z grobu i sprofanowano. W 1814 roku napoleoński generał Michał Sokolnicki przywiózł szczątki Leszczyńskiego z Francji do Poznania . W 1828 roku zwłoki trafiły do warszawskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, skąd po powstaniu listopadowym żołnierze carscy zabrali je do Rosji z bogatymi zbiorami Towarzystwa. Po przypadkowym odkryciu w 1857 roku trumna trafiła do rzymskokatolickiego kościoła św. Katarzyny w Petersburgu i została złożona obok trumny ze szczątkami króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Szczątki Stanisława Leszczyńskiego zostały w 1924 roku potajemnie przewiezione do Polski. Tymczasowo zdeponowano je w szafie Zamku Królewskiego w Warszawie. W 1926 roku po ujawnieniu tego faktu przez dziennikarza Stanisława Wasylewskiego przeniesiono je do jednej z sal zamku królewskiego na Wawelu, skąd trafiły w roku 1938 do katedry wawelskiej, początkowo do krypty Batorego, później w 1973 roku do krypty Zygmuntowskiej.
W przekazie tradycji od czasu śmierci św. Stanisława, biskupa i męczennika, istnieje przepowiednia zwana „klątwą św. Stanisława”. Mówi ona, że żaden król o imieniu Stanisław nie utrzyma się na tronie do śmierci, a jego panowanie nie będzie dla Polski szczęśliwe. Co więcej nie będzie on koronowany, ani pochowany na Wawelu. W przypadku króla Stanisława Leszczyńskiego przynajmniej ta końcowa część przepowiedni się nie sprawdziła.

Stanisław Leszczyński był wybitnym i wpływowym wielkopolskim magnatem. Nie posiadał jednak ani talentów wojskowych, ani politycznych, aby sprawować władzę królewską. Jego dwukrotne panowanie było ciągłą wojną dynastyczną w myśl powiedzenia: „od Sasa do Lasa”. W Europie odniósł sukces nie jako monarcha, ale wybitny humanista oraz mecenas kultury i sztuki.
Na podstawie tekstu źródłowego ustal, jaki był stosunek Stanisława Leszczyńskiego do polskiego ustroju, jakie widział wady i zalety demokracji szlacheckiej oraz jakie wysuwał propozycje zmian.
Głos wolny wolność ubezpieczającyRzeczpospolita nasza stary to gmach, który zapada się pod własnym ciężarem i im najozdobniejszy, tem bardziej potrzebuje reparacji; czy powinnaż ta obawa odmiany niebezpiecznej zabronić nam myśleć o tej dostatecznej konserwacji? […] W tej, którą tu traktuję, nie trzeba bynajmniej ruszać fundamentów statutów naszych, ale o to się starać, aby im dać kształt należyty. Przyznać należy, że nasi przodkowie, pierwsi fundatorowie Rzeczypospolitej, najwarowniejsze założyli fundamenta na słusznej równowadze między powagą majestatu i władzą praw i prerogatyw wolności, tą intencją, aby królowie powagą majestatu wstrzymywali wolność. Z drugiej strony, żeby wolność hamowała ambicje królów, jeśliby ich pobudzała do wszechwładnego panowania. […] Źli królowie i niechętni ojczyźnie mają wiele sposobów stać się dla nas najgorszymi, a opak, dobrzy bardzo mało, albo żadnego, żeby nam mogli być pożytecznie dobrymi. Stan zaś szlachecki nie dufający królom, miasto co by się miał chwytać środków należytych, prawem danych dla powściągnienia ambicji panujących, […] drażni i uraża, sam się na niezliczone dzieląc fakcje i przez co królom daje oręże na siebie, których zwyczajna maksyma dziel i rządź. […]
Wolność nasza powinna to sprawować w Rzplitej, co dusza ożywiająca ciało, która udziela wszystkim członkom zdolności, przez którą wszystkie współdziałają do ożywienia tego, czego dusza żąda. […] A zatem wszystkie nasze próby niech będą, radami naszemi wspierać Rzplitą, zostawując jej zupełną moc i władzę w decyzjach.
Źródło: Stanisław Leszczyński, Głos wolny wolność ubezpieczający, Kraków 1858, s. 7–10.
Maria Leszczyńska
Maria Leszczyńska urodziła się w Trzebnicy w 1703 roku. Jej ojcem chrzestnym był Aleksander Benedykt Sobieski, syn króla Jana III Sobieskiego, nominowany przez Szwedów do korony polskiej zamiast Augusta II. Wczesne dzieciństwo upłynęło jej na ustawicznych podróżach związanych z pełnieniem przez jej ojca Stanisława Leszczyńskiego funkcji króla Polski w trakcie toczącej się wojny między Szwecją a Saksonią. W tym czasie pozostawała bardzo często poza rodziną: opuszczona i samotna była zdana na pomoc guwernantek lub przygodnych osób, którym zwykle się gubiła. Wynikła stąd trauma bycia zbędną i niekochaną będzie jej towarzyszyć aż do śmierci. Gdy jej ojciec utracił polski tron w 1709 roku, musiała udać się na wygnanie do Szwecji na dwór swej chrzestnej matki księżnej Jadwigi Zofii Wittelsbach. Tam dopiero uzyskała stosowne wykształcenie. Od 1714 roku dzieliła los rodziny, która najpierw zamieszkała w w Zweibrücken, a potem w Wissembourgu. Wszędzie warunki były daleko poniżej poziomu królewskiego: w ciasnocie niewielu pomieszczeń, przy małej liczbie mebli i sprzętów domowych, ze służbą, która nie była opłacana od miesięcy.
Z uwagi na zajęcie dóbr rodowych w Wielkopolsce przez króla Augusta II i utraty tym samym stałych dochodów, rodzina Leszczyńskich utrzymywała się z wyprzedaży majątku ruchomego. W zastawie u lichwiarzy pozostawały klejnoty należące do matki i babci Marii Leszczyńskiej, co wpływało na atmosferę pożycia rodzinnego. Ogromu cierpień z tego powodu dopełniała żałoba po zmarłej w 1717 roku starszej siostrze, Annie Leszczyńskiej. Maria w tym czasie dojrzewała, a posiadając racjonalną naturę nie ujawniała swoich problemów na zewnątrz. Wolała oddać się konwersacjom religijnym i filozoficznym z ojcem, aby w ten sposób przepracować doświadczenia, które ją spotykały. Wyzbyła się irracjonalnych oczekiwań i przekonania o konieczności osiągnięcia w życiu szczęścia. Rozwinęła głęboką i intensywną pobożność, która będzie jej towarzyszyć do końca życia.
W otoczeniu uchodziła za osobę dobrze wykształconą, władającą kilkoma językami, pełną wdzięku, choć pospolicie piękną. Na rynku matrymonialnym nie mogła liczyć na wysoką pozycję z powodu braku posagu. Spełzły na niczym zabiegi jej ojca, aby wydać ją za francuskich arystokratów. Zmiana pozycji społecznej przyszła dość nieoczekiwanie. W 1723 roku regentem Francji za małoletniości Ludwika XV został książę de Condé [czyt.: du kunde], Ludwik de Bourbon [czyt.: du burbą], który owdowiał i poszukiwał drugiej żony. Jego metresametresa, Markiza de Prie [czyt.: du pri] sugerowała mu małżeństwo z Marią Leszczyńską, gdyż nie zagrażało to jej pozycji. Jednak w tym czasie poważnie zachorował Ludwik XV i zachodziła obawa, że umrze zanim zdąży mieć następcę tronu. Wobec małoletniości zaręczonej z nim infantki hiszpańskiej nie wchodziło w grę małżeństwo z nią, dlatego zaczęto szukać królowi nowej żony. Pozostająca w orbicie zainteresowań księcia de Condé Maria Leszczyńska została umieszczona na liście 99. księżniczek kwalifikujących się do poślubienia młodego króla. Jej atutem było katolickie wyznanie, a wadą brak posagu. Kiedy jednak cztery najlepsze kandydatury ze względów politycznych i sporu między stronnictwem księcia Bourbonów a kardynałem Fleury [czyt.: flori], pierwszym ministrem Francji upadły, powrócono do osoby Marii Leszczyńskiej jako niekontrowersyjnej. Zaręczyny ogłoszono w atmosferze skandalu. Na dworze w Wersalu krążyła bowiem plotka, że narzeczona króla jest brzydka, epileptyczna i bezpłodna. Maria Leszczyńska musiała się poddać badaniom lekarskim, które jednoznacznie określiły jej zdolność do bycia żoną króla. Ten zaś zaakceptował jej wygląd i uznał za piękną, gdyż była podobna do jego matki. Małżeństwo zawarto w 1725 roku.

Przez osiem lat był to związek szczęśliwy i doczekał się dziesięciorga dzieci, z których siedmioro dożyło pełnoletniości. Maria Leszczyńska mogła pokazać się publicznie dopiero po urodzeniu w 1729 roku następcy tronu, czyli delfina Ludwika. Jej życie koncentrowało się wokół dzieci, którym jednak nie potrafiła okazać zbytniego uczucia. Niemniej wychowała je na wzór cnót, zwłaszcza córki.
Maria Leszczyńska nigdy nie wyzbyła się nieśmiałości wobec męża. Nie potrafiła z nim flirtować ani swobodnie rozmawiać. Ludwik XV był natomiast kobieciarzem i cierpiał na ustawiczny rozstrój nerwowy. Potrzebował rozrywek i aplauzu pochlebców. Nudził się w samotności, a ponieważ w odróżnieniu od Marii nie posiadał zainteresowań, łaknął kontaktu z innymi. W 1733 roku wziął pierwszą kochankę przy cichym przyzwoleniu kardynała Fleury, który uważał, że może w ten sposób kontrolować króla. Stosunki Ludwika XV z Marią Leszczyńską uległy rozluźnieniu i ostatecznie ustały w 1738 roku, kiedy królowa dowiedziała się, że kolejna ciąża może zakończyć jej życie. To całkowicie odcięło ich od siebie: spotykali się jedynie podczas pełnienia funkcji oficjalnych i przyjmowania zagranicznych delegacji, gdzie Maria Leszczyńska jako znająca języki obce pełniła funkcję tłumacza. Nawet podczas poważnej, zagrażającej życiu Ludwika XV choroby w 1644 roku, król nie życzył sobie jej widzieć. Ferment powstały z tego powodu i konieczność publicznego przeproszenia królowej za cudzołóstwa, nie poprawił ich małżeństwa.
Maria Leszczyńska pozostawała w trudnej sytuacji: jej dwór zależał od uposażenia królewskiego, a jej pozycja pozostawała w cieniu wobec królewskich kochanek. Po 1738 roku nie remontowano jej pokoi. Zmuszano do tego, aby metresy Ludwika XV uznawała za damy dworu i honorowała ich służbę. Jednak nie można było jej ośmieszać jako żony króla i matki delfina, o czym przekonał się wygnany z dworu wersalskiego w 1747 roku Wolter. Spośród kochanek króla jedynie Madame de Pompadour [czyt.: madam du pompadur] okazywała jej szacunek, zdając sobie sprawę, że królowa nie zasłużyła na cierpienia, jakie ją spotykają. Z królem Maria Leszczyńska porozumiewała się jedynie przez pośrednictwo kardynała Fleury, który cenił jej lojalność. Poparł kandydaturę Stanisława Leszczyńskiego do tronu polskiego w 1733 roku i zrobił wszystko, aby został on księciem Lotaryngii, ponieważ był teściem króla Francji i dziadkiem dla delfina. Z punktu widzenia Francji najważniejszym sukcesem wojny o sukcesję polską było postanowienie, że Lotaryngia po śmierci Leszczyńskiego miała zostać przyłączona do Francji. Kardynał Fleury zdawał sobie przy tym sprawę, że królowa jest bardzo popularna w społeczeństwie i pełni swój urząd z godnością. Wobec niestabilnej osobowości Ludwika XV Maria Leszczyńska była filarem monarchii.
Działalność filantropijna Marii Leszczyńskiej
Maria Leszczyńska zdobyła serca Francuzów niezwykłą skromnością. Nazywano ją „Naszą Dobrą Królową”. Na tle dworu wersalskiego uchodziła za świętą. Odznaczała się wrażliwością nie spotykaną w jej sferze. Uważała, że obowiązkiem królowej jest „sprawować miłosierdzie”. W innym wypadku bowiem gniew ludu zmiecie dwór królewski. Była prekursorką second handu [czyt.: seken hendu]: zgodnie ze swoją dewizą - „Nie potrzebuję sukienek, kiedy biedni nie mają koszul”- gromadziła suknie dworskie, które zwykle ubierano tylko raz, i przekazywała je do szkół dla dziewcząt. Z jej bielizny szyto też koszulki dla podrzutków i chorych. Pomimo bardzo ograniczonych środków na filantropię, królowa zdołała zorganizować sieć wsparcia dla potrzebujących. Gdy trzeba było zdobyć środki dla pogorzelców, wysyłała służbę nawet na dwór kochanek króla. Gdy zarzucano jej, iż nie tworzy dworu z protegowanych mówiła: „Lepiej słuchać tych, którzy wołają do nas z daleka: umniejsz nam nędzy, niż tych, którzy szepczą nam: pomnóż nasz majątek”.


Religijność Marii Leszczyńskiej
Maria Leszczyńska odznaczała się ogromną pobożnością, którą wyniosła z domu rodzinnego. W odróżnieniu od religijności męża nie była osobą zakłamaną. Łączyła wiarę z postawą moralną. Na tle epoki były to zachowania niezrozumiałe, a na zdemoralizowanym dworze w Wersalu uchodziły za dziwadło. Nie brano na poważnie jej przepowiedni o rewolucji, która niechybnie nadciągnie po jej śmierci. Wyszydzano odprawianą przez nią pokutę za króla i Francję. Śmiano się z modlitw za jej dzieci, aby umarły przed czasem apokalipsy, jaki zgotuje monarchii lud. Nawet własny ojciec Stanisław Leszczyński uważał ją za nudną w jej zachowaniu i zalecał większą uległość wobec zwyczajów epoki. Maria Leszczyńska nie potrafiła nawet przewodzić koterii „dewotów” na swoim dworze. Jej praktyki religijne były bowiem jak na Francję zupełnie nowoczesne. Królowa propagowała bowiem kult Serca Jezusowego i nakazała zbudować ołtarz Najświętszego Serca Jezusowego w kaplicy w Wersalu, aby odprawiać przed nim nabożeństwa, jakie zainicjowały wizyty w Warszawie. Kiedy papież Klemens XIII w 1765 roku ustanowił dla Polski uroczystość Serca Jezusowego w pierwszy piątek po oktawie Bożego Ciała, królowa zabiegała u biskupów francuskich, aby wprowadzili nad Loarą podobne święto. Pomimo, iż objawienia Serca Jezusowego dokonały się we Francji w XVII wieku m.in. za pośrednictwem zakonnicy Małgorzaty Marii Alacoque [czyt.: alakok], idea miłości Boga do ludzi nie była tam popularna aż do XIX wieku. Podobnie było z propagowanym przez Marię Leszczyńską ruchem pielgrzymkowym. Królowa zwykła udawać się do sanktuariów, głównie maryjnych, dla rekolekcji i odprawienia pokuty, a takie wizyty w ówczesnym czasie były we Francji ewenementem.
Maria Leszczyńska bardzo ceniła prywatność. Spotykała się z bardzo wąskim kręgiem osób na osobistych rozmowach. Nie uczestniczyła w życiu dworskim ani w typowych dla Wersalu zabawach. Jedyny wyjątek robiła dla ruletki, od której była uzależniona. Jej hazardowe długi pokrywał ojciec lub król, który czynił to niechętnie, choć Madame de Pompadour kpiła z nich. „Wstydliwe sumy” były bowiem śmiesznie niskie wobec przepuszczanych w Wersalu fortun.
Maria Leszczyńska miała szerokie artystyczne zainteresowania. Ceniła malarstwo i sztukę użytkową. Sama wykonywała akwarele w pałacowych ogrodach. Wspierała artystów m.in. malarza Jeana Marca Nattiera [czyt.: żą mar natie], który wykonał w 1748 roku ostatni portret królowej. Nie miał on charakteru urzędowego i był powielany dla celów dobroczynnych. Maria Leszczyńska była również miłośniczką muzyki. Urządzała w Wersalu cotygodniowe polskie koncerty chóralne. Przyjmowała i promowała we Francji artystów, głównie śpiewaków. Sprowadziła m.in. na dwór kastrata Farinelliego w 1737 roku. Szerokim echem w Europie odbił się koncert w Wersalu w 1764 roku młodego Wolfganga Amadeusza Mozarta [czyt.: mocarta]. Podczas tej wizyty królowa pełniła funkcję tłumacza dla małżonka i rodziny, którzy nie znali języka niemieckiego. Jej konwersacja przeszła do historii również z tego powodu, że Maria Leszczyńska wykazała się dość dobrą znajomością muzycznego rzemiosła. W tym aspekcie mogła jedynie konkurować ze swoją synową Marią Józefą Wettyn, żoną delfina Francji i uznaną klawesynistką. Początkowo stosunki między paniami były napięte z uwagi na fakt, iż Maria Józefa była córką Augusta III. Był on rywalem ojca Marii o koronę polską. Z czasem okazało się, że Maria Józefa podziwia byłego króla Stanisława Leszczyńskiego i jest skłonna nadawać imię Stanisław swoim dzieciom. Poza tym obie kobiety wyznawały te same wartości moralne i sprzeciwiały się atmosferze dworu w Wersalu. Maria Leszczyńska zmarła sześć lat przed swoim mężem w 1768 roku w wieku 65 lat. Została pochowana w bazylice Saint‑Denis [czyt.: san denis] pod Paryżem. Jej serce spoczęło obok rodziców w kościele Notre‑Dame de Bon Secours w Nancy. Opłakiwały ją jedynie dzieci i wnuki. Król tymczasem postarał się o nową metresę - Madame du Barry [czyt.: madam du bari].
Kuchnia Marii Leszczyńskiej
Maria Leszczyńska miała ogromny wpływ na kulturę kulinarną Francji. W odróżnieniu od stołu Madame de Pompadour, który był wykwintny i nieosiągalny dla przeciętnego Francuza, królowa jadała skromnie. Wprowadziła do diety popularne w Polsce buraki, które uchodziły na dworze w Wersalu za pospolite i niegodne stołu królewskiego. Podobnie było z drobiem: zamiast gęsi wolała jeść kurczaki. Za dobre dla służby uważano jej ukochane babeczki rumowe, których przepis przywiózł z Mołdawii kucharz jej ojca Nicolas Stohrer [czyt.: nikolas store] i które do dziś są wypiekane w najstarszej w Paryżu cukierni. Królowa była zwolenniczką ciemnego pieczywa, co uznawano w Wersalu za fanaberię i zbytnie bratanie się z ludem. Maria Leszczyńska pragnęła, aby choć trochę wykwintności spłynęło z dworu ku nizin społecznych, dlatego propagowała wypiek kopert z ciasta francuskiego z nadzieniem z jabłek. Takie szarlotki można było nabyć w każdej francuskiej piekarni za cenę chleba. Do nich odnosi się zapisane przez Jana Jakuba Rousseau [czyt.: ruso] w „Wyznaniach” zdanie Marii Leszczyńskiej, że jeśli chłopi nie mają chleba, niech jedzą ciastka. Powiedzenie to zwykło przypisywać się Marii Antoninie, żonie wnuka królowej Ludwika XVI i świadczyć o jej ignorancji wobec zjawiska głodu we Francji, tymczasem powstało w czasach, gdy ceny chleba były najniższe w dziejach państwa nad Loarą i poddani nie buntowali się przeciwko władcy.

Powtórzenie
Leszczyńscy to ród magnacki osiadły w Wielkopolsce.
W XVI wieku część przedstawicieli rodu przyjęła protestantyzm.
Głównymi siedzibami rodu były: Leszno, Gołuchów, Baranów Sandomierski i Rydzyna.
Najważniejszym przedstawicielem rodu był król Stanisław Leszczyński, który zasiadał na polskim tronie dwukrotnie.
Słownik pojęć
pogląd o istnieniu Boga bezosobowego, który stworzył świat i prawa nim rządzące, ale nie ingeruje w dalszy rozwój życia przyrodniczego, społecznego i indywidualnego
tytuł następcy tronu francuskiego, który przysługiwał najstarszemu żyjącemu synowi króla
czeski pedagog i filozof, przywódca braci czeskich w latach 1648‑1670; w latach 1628‑1656 przebywał w Lesznie, gdzie był m.in. dyrektorem tamtejszego protestanckiego gimnazjum; pisał podręczniki szkolne m.in. do nauki języka łacińskiego; propagował jednolity system nauczania w szkołach; zalecał objęcie nauką szkolną wszystkich niezależnie od płci i stanu; twierdził, że nauczać należy w języku ojczystym, a języki obce, w tym łacinę, wprowadzać później; wydalony z Polski za sprzyjanie Szwedom w czasie potopu przeniósł się do Amsterdamu
zgodny z prawem oporu przeciw tyranii i bezprawiu imienny związek szlachty, duchownych lub mieszczan, którego celem jest realizacja intencji jego zawiązania lub ochrona państwa w trakcie bezkrólewia
wpływowa kochanka arystokraty lub monarchy, wykorzystująca fakt bycia utrzymanką dla realizacji własnych interesów
podatek płacony przez szlachtę od 1374 roku w wysokości 2 groszy od łana chłopskiego, zamieniony w XVII wieku na podymne, czyli podatek od każdego domu mieszkalnego w posiadłościach szlacheckich
pierwotnie używanie rzeczy z drugiej ręki, np. noszenie ubrań należących do starszego członka rodziny przez młodsze pokolenie, obecnie prowadzenie sklepów z używaną odzieżą i sprzedaż jej w niskich cenach niezależnie od realnej wartości
odbywający się w okresie bezkrólewia sejm poprzedzający wolną elekcję i prezentujący kandydatów na tron polski; ustalał zasady obrad sejmu elekcyjnego po wyborze króla; nie można go było zerwać z uwagi na tryb głosowania większością, a nie jednomyślnie
grupa 16 senatorów świeckich i duchownych, wyznaczonych przez senat, zobowiązanych do stałej obecności przy królu i służenia mu radą między kolejnymi posiedzeniami parlamentu; rotowali oni po czterech, zmieniając się co pół roku w okresie dwóch lat oddzielających kolejne zjazdy sejmowe
Bibliografia
Cieślak E., (1994), Stanisław Leszczyński, Wrocław: Ossolineum.
Levron J., (2007), Maria Leszczyńska, Warszawa: Świat Książki.
Kuras K., (2018), Dwór królowej Marii Leszczyńskiej. Ludzie, pieniądze i wpływy, Kraków: Historia Iagellonica.




![Slajd przedstawia planszę z fotografią zlokalizowanego po stronie południowej zamku arkadowego dziedziniec z XVI wieku. Zdobią go od zachodu i południa na wysokości piętra krużganki arkadowe ze sklepieniami kolebkowo‑krzyżowymi. Schody na krużganek zostały wykonane na wzór schodów w Bargello [czyt.: bardżello] we Florencji. Na parterze zlokalizowany jest bogato rzeźbiony portyk z wejściem do podziemia. Okna w obramieniach renesansowych wykonano z piaskowca. Na dziedzińcu i krużgankach znajdują się portale kamienne, ujęte w rzeźbione kolumienki i zwieńczonych nadprożami. Fotografii towarzyszy napis: Na wysokości piętra znajdują się arkadowe krużganki. Zastanów się, na jakich budowlach mogli się w tym przypadku wzorować Leszczyńscy.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R15bIsxZ6Qikf/1713169704/1rTbDtMdUYap4UscfSVkJVJ6AAYOuk2M.jpg)









