Ważne rody w historii Polski: Sobiescy
przypisywać osoby do linii rodowej,
organizować proces wychowawczy w oparciu o maksymę „O, jak słodko i chwalebnie umierać za ojczyznę”,
projektować pałac rezydencjalny.
Jeśli chcesz wiedzieć:
jakie pasje miał Jan Sobieski;
kogo nazywano „Fanfanikiem”;
kim były „królewnisie”,
zapoznaj się z informacjami.
Pochodzenie Sobieskich
Sobiescy to magnaci pochodzenia polskiego, których gniazdem rodowym był Sobieszyn w Ziemi StężyckiejZiemi Stężyckiej w Małopolsce. Pieczętowali się herbem Janina.

Według tradycji rodowej wywodzili się od żyjącego w IX wieku Sobiesława lub rycerza z XIII wieku, który znajdował się w otoczeniu Leszka Czarnego. Za nestora rodu uważa się żyjącego w XV wieku średniozamożnego szlachcica Mikołaja Sobieskiego, który miał dwóch synów. Stanisława uczynił właścicielem Sobieszyna. Jego z kolei syn Sebastian przeniósł się na Lubelszczyznę w dolinę rzeki Giełczwi. Potomkowie Sebastiana dali początek dwom liniom rodu Sobieskich: szlacheckiej i królewskiej.
Linia królewska Sobieskich
Poniżej znajduje się ilustracja interaktywna ukazująca drzewo genealogiczne Sobieskich linii królewskiej. Najedź kursorem na legendę obok ilustracji i przełączaj zawartość haseł, aby poznać szczegóły. Aby przełączać opisy, należy zmienić punkt legendy za pomocą strzałek, położonych w górnym lewym rogu każdej z plansz.
Drzewo genealogiczne Sobieskich linii królewskiej.
Przedstawia potomków zmarłego w 1605 roku Marka Sobieskiego, który miał dwie żony: Jadwigę Snopkowską i Katarzynę Tęczyńską. Dziećmi Jadwigi Snopkowskiej byli: zmarły w 1646 roku syn Jakub i pięć córek: Anna, Gryzelda, Katarzyna, Zofia, Aleksandra Marianna. Dziećmi Katarzyny Tęczyńskiej byli Helena i Jan. Jakub Sobieski miał również dwie żony: Mariannę Wiśniowiecką i Zofię Teofilę Daniłowiczównę, która urodziła mu: synów Jana, zmarłego w 1696 roku i Marka zmarłego w 1652 roku oraz córki: Katarzynę zmarłą w 1694 roku i Annę Rozalię zmarłą w 1655 roku. Jan, który był królem Polski, ożenił się z Marią Kazimierą d’Arquien [czyt.: darkię] . Jego potomkami byli zmarły w 1714 roku Aleksander Benedykt, zmarły 1726 roku Konstanty Władysław, ożeniony z Marią Józefą Wessel, zmarła w 1730 roku Teresa Kunegunda, która wyszła za mąż za Maksymiliana II Emanuela Wittelsbacha oraz zmarły w 1737 roku Jakub Ludwik, ożeniony z Jadwigą Elżbietą Amalią von Pfalz‑Neuburg [czyt.: fon falc nojburg]. Jadwiga była matką zmarłej w 1723 roku Marii Kazimiery, zmarłej w 1740 roku Marii Karoliny, która dwukrotnie wyszła za mąż: najpierw za Fryderyka Maurycego de La Tour d’Auvergne [czyt.: de la tur duwę], potem za Karola Godfyda de La Tour d’Auvergne oraz zmarłej w 1735 roku Marii Klementyny, żony Jakuba Franciszka Edwarda Stuarta.
Szczegółowy opis wybranych postaci.
Marek Sobieski był dworzaninem Zygmunta II Augusta. Odznaczył się podczas wojen za panowania Stefana Batorego, co przysporzyło mu majątków i urzędów. Stanowisko wojewody lubelskiego dało mu miejsce w senacie oraz uczyniło magnatem. Jego pozycja polityczna wzrosła po przejściu z kalwinizmu na katolicyzm w 1598 roku. Majątku przysporzyła mu też druga żona Katarzyna Tęczyńska, przedstawicielka jednego z najpotężniejszych wówczas rodów magnackich.
Jakub Sobieski kształcił się w Krakowie i w Akademii Zamojskiej. Z inicjatywy poety Szymona Szymonowica odbył podróż po Europie. Najpierw uczył się w Paryżu, a potem zwiedzał Niderlandy, Anglię, Hiszpanię, Włochy i inne kraje, spisując wrażenia w diariuszu z podróży. Uczył się języków obcych: francuskiego, hiszpańskiego i włoskiego, co pozwalało mu poznawać wielu europejskich polityków, wojskowych i artystów. W 1610 roku jako świadek zamachu na króla Francji Henryka IV był oskarżany o współudział w zabójstwie monarchy. Po powrocie do kraju został królewskim dworzaninem, co podniosło jego pozycję społeczną. Był szanowany za rozwagę w radach, dlatego przewodniczył wielu mediacyjnym komisjom lub udzielał się jako obrońca osieroconych dzieci. Był mówcą parlamentarnym, piewcą demokracji szlacheckiej i tolerancji religijnej. Brał udział w dymitriadach, wojnach z Turkami, Tatarami, Rosjanami, Szwedami i Kozakami, co obszernie relacjonował w pamiętnikach. Pod koniec życia otrzymał kasztelanię krakowską, czyli najwyższy urząd senatorski w państwie. Pozycję rodu Sobieskich ugruntowało ponadto małżeństwo z Zofią Daniłowiczówną, która wniosła w posagu dziedzictwo rodziny Żółkiewskich i Daniłowiczów.
Marek Sobieski wychowywał się wraz z bratem Janem. Obaj ukończyli Akademię Krakowską i odbyli podróż po Europie zgodnie z instrukcją przygotowaną przez ich ojca. W jej trakcie Marek pogłębił znajomość języków oraz zaliczył ćwiczenia wojskowe w szermierce i jeździe konnej. W Niderlandach poznał sztukę fortyfikacyjną. Na wieść o wybuchu powstania Chmielnickiego powrócił do kraju w 1648 roku i stawił się z własną chorągwią pod komendę wojewody ruskiego księcia Jeremiego Wiśniowieckiego. Uczestniczył w obronie Zbaraża w 1649 roku. Wyróżnił się w bitwie pod Beresteczkiem w 1651 roku, za co otrzymał w nagrodę jako łup wojenny szablę po Tuhaj‑beju. W czasie bitwy pod Batohem w 1652 roku dostał się do niewoli tatarskiej i z rozkazu Bohdana Chmielnickiego został ścięty z większością polskich jeńców. Ciało wykupione przez matkę zostało złożone w kościele dominikanów w Żółkwi. Obecnie jego szczątki i matki, wywiezione w 1946 roku, spoczywają w kościele dominikanów w Krakowie.
Jan Sobieski na tle współczesnych przedstawicieli szlachty był osobą bardzo dobrze i wszechstronnie wykształconą. Rozmiłowany w wojskowości miał zdolności strategiczne i dowódcze. Wobec tragedii, które spotkały jego najbliższych z rąk Turków, dążył do całkowitego zniszczenia ich państwa, co stało się celem jego życia. Studiował metody walki Tatarów i Turków oraz uczył się ich języka, przebywając nielegalnie w Stambule. Brał udział w walkach przeciw Kozakom, Szwecji i Rosji. Odznaczył się m.in. w bitwie warszawskiej 1656 roku. W tym czasie nauczył się operowania piechotą na wzór szwedzki. Od 1658 roku był związany ze stronnictwem profrancuskim i pobierał od Ludwika XIV stałe uposażenie. W czasie rokoszu Lubomirskiego stał po stronie króla Jana Kazimierza i dowodził rozbitymi pod Mątwami w 1667 roku oddziałami jazdy. Za lojalność uzyskał tytuł marszałka wielkiego koronnego. W 1668 roku został hetmanem wielkim koronnym dla uznania zasług w walce z Tatarami, gdyż opracował i wdrożył strategię likwidowania ich czambułów. Stało się to niezwykle potrzebne, gdy wybuchła w 1672 roku wojna z Turcją. Zbiegła się ona z napiętą sytuacją wewnątrz kraju: po abdykacji Jana Kazimierza i wyborze na króla Michała Korybuta Wiśniowieckiego Jan Sobieski znalazł się w opozycji. Zerwał nawet sejm koronacyjny, aby zdetronizować nowego władcę, czym wywołał de facto wojnę domową między stronnictwem dworskim a tzw. malkontentami, do których należał. Wobec utraty Kamieńca Podolskiego przeprowadził w 1673 roku zwycięską kampanię, którą zakończyło pokonanie Turków pod Chocimiem. Triumf ten przyniósł mu koronę w wyniku elekcji 1674 roku. Zamierzał szybko zakończyć wojnę z Turcją i podjąć działania skierowane przeciwko Brandenburgii celem włączenia Prus Książęcych do Rzeczypospolitej. Jego sojusznikami w tych planach miała być Szwecja i Francja, ale zmieniła ona front sprzymierzając się z Hohenzollernami [czyt.: hohencolernami] i Turcją. Sobieski zerwał przymierze z Francją i w 1684 roku zawiązał sojusz z Habsburgami przeciwko Turcji. Wobec inwazji wojsk tureckich na Austrię pospieszył z odsieczą obleganej ich stolicy. W wyniku zwycięskich bitew pod Wiedniem i Parkanami powstała w 1684 roku koncepcja Świętej Ligi z papiestwem, Wenecją i Austrią, skierowana przeciwko Turcji. Polska przystąpiła do tego sojuszu organizując wyprawy na Podole, Mołdawię i Wołoszczyznę, ale bez powodzenia. W polityce wewnętrznej Jan III Sobieski zreformował armię, zwiększając rolę artylerii i piechoty kosztem zwłaszcza ciężkozbrojnej jazdy. Dążył do ograniczenia roli sejmików i zaprowadzenia monarchii dziedzicznej, ale wobec degeneracji parlamentaryzmu plany te były niemożliwe do realizacji. Umierał w poczuciu niespełnienia swych życiowych celów: pokój z Turcją zawarł dopiero jego następca na tronie polskim.
Aleksander Benedykt w związku z konfliktem Jana III Sobieskiego z najstarszym synem Jakubem był przymierzany w planach dynastycznych do następstwa tronu, ale do realizacji tych zamierzeń nie doszło głównie z uwagi na jego asekuracyjną postawę i lojalność wobec starszego brata. Po 1706 roku wyjechał do Włoch, gdzie realizował się na polu mecenatu artystycznego, organizując spektakle teatralne i operowe.
Jakub Ludwik nazywany w domu „Fanfanikiem”, czyli „dziecinką” od młodości był wciągnięty w plany dynastyczne rodziców. Próbowali go osadzić w Prusach Książęcych oraz na tronach w Siedmiogrodzie i Mołdawii. Niechęć do niego szlachty oraz intrygi dworu cesarskiego skutecznie uniemożliwiły realizację tych zamierzeń. W 1691 roku ożenił się z księżniczką neuburską Jadwigą Elżbietą Amalią, córką palatyna Renu, co przyniosło mu tytuł książęcy i księstwo oławskie. Jako poddany Habsburgów starał się stworzyć własne procesarskie stronnictwo polityczne, co doprowadziło go do konfliktu z ojcem w latach 1693‑1695. Po śmierci Jana III Sobieskiego wystawił własną kandydaturę do tronu polskiego, która jednak upadła wskutek braku zapobiegliwości i słabego rozeznania w nastrojach społecznych. Poróżniony z Augustem II Mocnym, który skonfiskował jego dobra, w czasie wojny północnej domagał się jego detronizacji. Uwięziony wraz z bratem Konstantym Władysławem przez wojska saskie w 1706 roku został uwolniony po złożeniu deklaracji rezygnacji z ubiegania się o koronę polską. U Habsburgów popadł w niełaskę wydając córkę Marię Klementynę za Jakuba Stuarta. Całość majątku przekazał córce Marii Karolinie.
Teresa Kunegunda była jedynym dzieckiem Jana III Sobieskiego, które zasiadło na tronie. W 1695 roku została drugą żoną elektora Bawarii Maksymiliana II Emanuela, który jako przeciwnik Habsburgów sprzyjał Francji w czasie wojny o sukcesję hiszpańską. Jej synem, zarazem wnukiem Jana III Sobieskiego, był cesarz Karol VII Bawarski. Dziesięć lat, gdy Bawaria była okupowana, spędziła na wygnaniu. Zmarła w Wenecji.
Maria Klementyna wyszła za mąż za pretendenta do tronu angielskiego Jakuba Stuarta, syna obalonego króla Jakuba II Stuarta. Wraz z mężem uchodzili za katolickich królów Anglii, Szkocji i Irlandii. Szalenie religijna ostatnie lata spędziła w Rzymie, zajmując się działalnością filantropijną. Jest pochowana w Bazylice Św. Piotra na Watykanie.
Maria Karolina, zwana Charlottą [czyt.: szarlotą], wraz ze swoją starszą siostrą Marią Kazimierą uchodziły za „królewnisie”. Tak długo bowiem rozstrzygano sprawy ich zamążpójścia i tak przebierano w kandydatach, że z powodu upływu lat ich szanse na małżeństwo malały. Po śmierci niezamężnej siostry sama dwukrotnie wychodziła za mąż, ale małżeństwa z francuskimi arystokratami i to młodszymi wiekowo nie były szczęśliwe. Ostatnie lata życia spędziła w Polsce m.in. przekazując cały księgozbiór rodzinny Sobieskich biskupowi chełmińskiemu Andrzejowi Załuskiemu, który przeznaczył go na rzecz ufundowanej przez siebie w 1747 roku Biblioteki Załuskich. Pochowana w kościele św. Kazimierza w Warszawie jako ostatnia potomkini linii królewskiej Sobieskich.
Wskaż ważne lub przełomowe momenty w dziejach rodu Sobieskich.
Napisz, na czym Sobiescy budowali prestiż rodziny.
Zastanów się, jaka była pozycja kobiet w rodzie Sobieskich.
Pasje Jana Sobieskiego
Jan Sobieski uzyskał staranne wykształcenie. Pobierał nauki najpierw w Krakowie, potem na studiach za granicą. Był poliglotą. Znał, oprócz języka francuskiego i niemieckiego, także turecki i tatarski. Czytał mnóstwo książek. Wystarał się nawet u papieża o specjalne pozwolenie na czytanie książek zakazanych. Jego gromadzony latami księgozbiór liczył ponad 7 tysięcy woluminów. Doskonale znał dzieła starożytne i był mistrzem retoryki, co było niezwykle istotne w działalności politycznej. Pasjonował się geografią. Kolekcjonował mapy i widoki miast. Utrzymywał kontakty z wieloma naukowcami z dziedziny inżynierii, matematyki i astronomii, w tym z gdańskim astronomem, Janem Heweliuszem. Sobieski asystował mu podczas pracy i obserwacji gwiazd. Sam również miał przyrządy obserwacyjne, z których korzystał, zwłaszcza pod koniec życia. Dla podkreślenia szacunku, jakim obdarzał naukowców, Sobieski w 1678 roku uczynił nauczycielem swoich synów jezuickiego uczonego Adama Adamandego Kochańskiego. Ten, jako nadworny matematyk i zegarmistrz, wraz z Heweliuszem skonstruował dla rezydencji królewskiej w Wilanowie zegar słoneczny.

Rady Jakuba Sobieskiego odnośnie wychowania synówŻyczę sobie, aby zawczasu żołądek mych synów przywykł do grubszych potraw, które da Bóg, na wojnach zażywać będą […]. Ad conservandam […] exercitia corporis [aby utrzymać aktywność fizyczną] bardzo potrzebne, […] w lecie hora recreationis [godzina rekreacji] i zimie, niech sobie piły grają, albo niech jaką grę wymyślą, coby choć […] motum corporis [ruch ciała] mieli. […] niech na rekreację bieganiem, z łuków strzelaniem, które te im przysposobią na to, […] przychodzą. […] Słusznie w naszej Polszcze śmieją się z takiego, co po łacinie mądry a po polsku błazen […]. Gdy idą na bankiet, jaki będą prosić, albo na posiedzenie, kędy białogłowy będą, na miejsce poczciwe, i owszem, niech idą, niech zdrowi tańcują, nie chcę ja, żeby po łacinie tylko byli mądrzy, ale żebyć po polsku też byli grzeczni. Wszak nie do kaplicy, ani do sutanny ćwiczyć będą. […] Wannę im kupić, aby przynajmniej dwa razy w miesiącu w wannie się myli […]. Aby w tym mieście stołecznym w łatanych i rozdartych sukniach nie chodzili. […] Tej zasady najbardziej przestrzegać będzie pan Orchowski, żeby się za młodu bracia miłowali, bez zazdrości, bez urazów. Młodszy niech starszego szanuje, a starszy młodszego niech miłuje. […] Jeśli o co, tedy o to [idzie], aby się w językach ćwiczyli. Co jako rzecz jest potrzebna kawalerom i ludziom zacnym, którzy w wojnach, na dworach monarszych, in administranda Republika [w administrowaniu republiką] bawią się , codzienna experiencia [doświadczenie] uczy. […] O co ja synów moich ojcowsko proszę, a napominam, wszak z Łaski Bożej pamięć mają dobrą, i chęć do tego, a niech też ode mnie wiedzą, że zacnych kawalerów tych wieków nic bardziej nie zdobi jako umiejętność różnych języków. I przytrafia to się w wojsku, na dworach monarchów, przyda się to i do delegacji […]. Piękna to rzecz, kiedy oni z kawalerami różnych narodów i różnych dworów mówić będą. […] jeśli się chcą nauczyć języków, aby konwersując nie wstydali się, jeśli co źle rzeką, bo milczeniem żaden się żadnego języka nie nauczy.
Źródło: Rady Jakuba Sobieskiego odnośnie wychowania synów, [w:] Jan Sobieski, Instrukcja Jakuba Sobieskiego kasztelana krakowskiego ojca króla Jana III. dana panu Orchowskiemu ze strony synów, Warszawa 1784, s. 44.
Wejście po 1674 roku do wąskiego grona rodzin panujących nie zmieniło ani zapatrywań ani sposobu życia Jana Sobieskiego. Sztywność i sztuczność, charakterystyczna dla Habsburgów czy Bourbonów [czyt.: Burbonów], nigdy nie miała miejsca na dworze w Polsce. Król Jan III Sobieski pozostawał w orbicie szlacheckiej kultury, która cechowała się prostotą i otwartością. Goście byli często przyjmowani przy stole i zabawiani wielogodzinnymi konwersacjami. Dwór odznaczał się mobilnością, kursując między Warszawą a zamkami rodowymi Sobieskich. Często uciekał w plener. Lubił klimat wsi i wolne przestrzenie, gdzie mógł zażywać spacerów i jazdy konnej. Namiętnie oddawał się polowaniom, które cenił nawet bardziej niż wojaczkę. Domowe rozrywki nudziły go z wyjątkiem tęsknych i nostalgicznych dumek kozackich, które mu grywano na bandurze. Z gier planszowych lubił tzw. „gąskę”, której przebieg zależał od rzucania kostką przez uczestników. „Wesoła kompanija” była najlepszą rozrywką, zwłaszcza gdy spotkania „przy kielichu” kończyły się dysputami teologicznymi czy filozoficznymi. Jan III Sobieski, mimo zabiegów królowej Marii Kazimiery, pozostał do końca Sarmatą.

List Jana III Sobieskiego do królowej Marii KazimieryW namiotach wezyrskich, 13 września 1683. Jedyna duszy i serca pociecho, najśliczniejsza i najukochańsza Marysieńko! Bóg i Pan nasz na wieki błogosławiony dał zwycięstwo i sławę narodowi naszemu, o jakiej wieki przeszłe nigdy nie słyszały. Działa wszystkie, obóz wszystek, dostatki nieoszacowane dostały się w ręce nasze. Nieprzyjaciel ucieka w konfuzji [zawstydzony]. Wielbłądy, muły, bydło, owce dostały się w ręce nasze. Prochów samych amunicji nieprzyjaciel porzucił więcej niżeli za milion złotych. Wezyr tak szybko uciekał, że ledwie na jednym koniu i w jednej sukni. Ja zająłem wszystkie jego rzeczy, w tym namiot tak wielki, jak Warszawa albo Lwów. Mam wszystkie jego znaki, chorągiew, którą dał mu cesarz turecki i konia z drogim siodłem. Na polu leży złotych szabel pełno i innych wojennych rynsztunków po wojsku, które uciekło. Liczę, że samych namiotów na polu Turcy zostawili sto tysięcy. A co za delicje miał wezyr przy swoim namiocie, opisać niepodobna. Miał łaźnię, miał ogródek i fontanny, króliki, koty, a nawet papugę i strusia. Wszystko to dostało się w nasze ręce.
Źródło: List Jana III Sobieskiego do królowej Marii Kazimiery, [w:] Jan Sobieski, Listy do Marysieńki, red. L. Kukulski, Warszawa, s. 522.
Opisz sarmacki styl życia Jana Sobieskiego.
W oparciu o tekst źródłowy wyjaśnij, o jaką bitwę chodzi i jaki urząd kryje się pod terminem „cesarz turecki”. Określ stosunek Jana III Sobieskiego do odniesionego zwycięstwa:
Rezydencje Jana Sobieskiego
Poniżej znajduje się prezentacja, opisująca rezydencje Jana Sobieskiego. Przełączaj slajdy za pomocą przycisków zamieszczonych w pasku poniżej ilustracji, aby poznać szczegóły.
Posługując się atlasem historycznym wskaż lokalizację poszczególnych obiektów na mapie.
Wskaż funkcje poszczególnych obiektów.
Zastanów się nad rolą kobiet w budowie i przebudowie poszczególnych obiektów.
Podsumowanie
Sobiescy to magnaci pochodzenia polskiego spokrewnieni m.in. z Żółkiewskimi.
Głównym ich przedstawicielem jest król Polski, Jan III Sobieski.
Propagowali kult rycerskości zgodny z rzymską sentencją: „jak słodko i chwalebnie umierać za ojczyznę”.
Wyjaśnij, czy takie same wartości wpajali młodym Sobieskim ojciec i matka.
Słownik pojęć
charakterystyczny dla architektury dworkowej wystający z bryły budynku narożnik z osobnym dachem, powstały z przekształcenia narożnej baszty średniowiecznego zamku warownego, przeznaczony na sypialnię, garderobę lub gabinet
ukraiński ludowy instrument muzyczny, w którym struny szarpie się palcami
wydzielone oddziały tatarskie, które wykonywały wypady w głąb terytorium przeciwnika celem zdezorganizowania jego zaplecza i zagarnięcia zdobyczy, głównie ludzi i kosztowności
ród szlachecki pochodzenia ruskiego, wywodzący się z obszaru Rusi Halickiej, spokrewniony z Sobieskimi
pochodząca z języka łacińskiego nazwa dziennika rejestrującego osobiste wrażenia pod wpływem bieżących wydarzeń i powiązanego z informacjami o charakterze szerszym, np. o wojnach, obyczajach, polityce
nazwa interwencji zbrojnych części polskiej i litewskiej magnaterii na terenie Rosji w celu osadzenia na tronie moskiewskim pretendentów podających się za syna Iwana Groźnego Dymitra
wywodząca się z języka łacińskiego nazwa na sztukę budowania wypowiedzi ustnej lub pisemnej oraz jej wygłaszania
wywodzący się rzekomo od starożytnych Sarmatów szlachcic hołdujący zwyczajom swojej grupy społecznej, kultywujący tradycję rodzimą, podtrzymujący silne więzy towarzyskie poprzez organizowanie przyjęć, przyjmowanie gości i bawienie ich rozmową, oddający się życiu wiejskiemu i wojaczce, dbający o przepych
określenie ideologii przyjętej i propagowanej przez szlachtę polską od końca XVI do drugiej połowy XVIII wieku, która opierała się ona na przekonaniu, że szlachta polska pochodzi od Sarmatów- starożytnego ludu zamieszkującego początkowo tereny między dolną Wołgą a Donem. Sankcjonował hegemonię szlachty nad innymi stanami polskiego społeczeństwa, przyznając sobie jedyne prawo do kształtowania narodowości polskiej. Głosił anarchiczną wolność szlachty od obowiązków pełnionych wobec państwa oraz przywiązanie do wartości życia wiejskiego. Afirmował kulturę narodową, z czasem stając się synonimem zacofania i ciemnoty
polski magnat, hetman wielki koronny i kanclerz wielki koronny, na początku kariery protegowany Jana Zamoyskiego; brał udział w walkach ze Szwecją, Rosją, Turcją, Tatarami i Kozakami; odniósł zwycięstwo pod Kłuszynem w 1610 roku i zajął Moskwę, o czym pisał w pamiętnikach z tej wyprawy; zginął w bitwie z Turkami pod Cecorą w 1620 roku; spopularyzował cytat z Horacego: „pięknie i słodko umrzeć za ojczyznę”; na jego nagrobku w Żółkwi był napis z „Eneidy” Wergiliusza: „Powstanie kiedyś z naszych kości mściciel”, co Jan III Sobieski odczytał jako skierowane do siebie wezwanie do prowadzenia wojny z Turcją
od 1568 roku samodzielna jednostka administracyjna na obszarze historycznego województwa sandomierskiego, wcześniej część ziemi radomskiej, obejmowała obszary w Małopolsce na wschód od Wisły i na północ od Wieprza
Bibliografia
Podhorodecki L, (1981), Sobiescy herbu Janina, Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Wójcik Z., (1983), Jan III Sobieski, Warszawa: PIW.
Skrzypietz A., (2015), Jakub Sobieski, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Roszkowska W., (1984), Oława królewiczów Sobieskich, Wrocław: Ossolineum 1984




















