1879‑1882 – namalowanie obrazu Hołd pruski przez Jana Matejkę
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R18vTyhWUG5j21
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
6) stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne, rzeźbiarskie, malarskie, elementy obrazowania cyfrowego fotograficznego i z wykorzystaniem wybranych graficznych programów komputerowych).
Nauczysz się
rozpoznawać i charakteryzować twórczość Jana Matejki;
wymieniać najważniejsze dzieła Matejki;
określać miejsce przechowywania najważniejszych dzieł Jana Matejki;
Malarstwo o tematyce historycznej, chociaż istniało od stuleci w każdym rozwiniętym kręgu kulturowym, szczególnie chętnie podejmowane było w XIX wieku. Do jego rozkwitu w Polsce bez wątpienia przyczynił się artysta Jan Matejko. Ważne wydarzenia z historii naszego kraju portretowali również Artur Grottger, Henryk Siemiradzki i Wojciech Gerson. W czasach, gdy we Francji zafascynowani światłem i kolorem impresjoniści mieli buntować się przeciwko akademizmowiAkademizmakademizmowi, tworząc podwaliny sztuki nowoczesnej, w Polsce kwitł romantyzmRomantyzmromantyzm.
RxkcQDeuyPeRG1
RZEAAmItbipiy1
R1e5SLLNWbql21
RXGRJSTeWrVwr1
Jan Matejko
Jan Matejko pochodził z rodziny polsko‑czeskiej, całe życie pozostał jednak patriotą polskim, który wspierał walki swojego narodu o niepodległość. Już w wieku trzynastu lat rozpoczął naukę w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Z malarstwem historycznym zetknął się przebywając na stypendium w Monachium i to prawdopodobnie tam zadecydował, że poświęci mu swoją twórczość. Wielu historyków zarzuca Matejce, że przekłamywał fakty historyczne, malując osoby, których w danym miejscu, czasie i podczas wybranej sceny historycznej, nie miało prawa być. Dotyczy to np. postaci Hugona Kołłątaja w obrazie Bitwa pod Racławicami. Zamierzeniem artysty nie było wyłącznie przedstawianie faktów historycznych, ale także skłanianie do refleksji nad losami Polski, a pozornie błędne osadzenie postaci miało zachęcać do dyskusji.
RpUicYyZs8NV21
R1IvvzjrBvu431
R9XEOT2AiRGNm1
Idee romantyczne, skupiające się wokół świadomości, przynależności narodowej i tożsamości kulturowej, rozbudziły zainteresowanie historią Polski i narodu polskiego. W II połowie XIX wieku tematyka historyczna zyskała szczególną popularność wśród narodów nieposiadających własnego państwa – pomiędzy nimi znajdowali się również Polacy. Tego typu malarstwo miało podtrzymać nadzieje na odzyskanie niepodległości i ducha walki, a także pobudzić tożsamość kulturową narodu w dobie zaborów. Gatunkiem malarstwa historycznego jest batalistyka, czyli obrazy o tematyce bitewnej, przedstawiającej walki.
Stańczyk
Rrlfp4RP0f9bQ1
Obraz olejny Stańczyk ukazuje nadwornego błazna z dworu króla Zygmunta Starego, który siedzi zrezygnowany po odczytaniu listu obwieszczającego utratę twierdzy Smoleńsk. W tamtych czasach Smoleńsk był fortecą, która strzegła wschodnich granic księstwa polsko‑litewskiego, a wraz z jej upadkiem Rosjanie przejęli część ziem polskich. Winą za utratę niepodległości Jan Matejko obarcza władców dawnej Polski, którzy rządzili w sposób nieumiejętny i niegospodarny. Stańczyk, przewidując rozwój wydarzeń historycznych, pozostał bezsilny wobec lekkomyślności władców, oddających się przyjemnościom, a nie polityce. Jego zrezygnowanie i smutek odczytujemy z zamyślonej twarzy oraz rozłożonych w geście bezradności rąk. W tle obrazu obserwujemy beztrosko tańczące pary, a za oknem z lewej strony obrazu - wieżę i kometę, symbol zwiastujący zniszczenie Polski.
Bitwa pod Grunwaldem
RO0yO8kpFl3kW1
Malowany ponad 3 lata najsłynniejszy obraz polskiego artysty mierzy ok. 4x10 metrów. Przedstawia symbolicznie bitwę pod Grunwaldem z 1410 roku, stoczoną pomiędzy siłami polsko‑litewskimi, a zakonem krzyżackim w momencie, kiedy szala zwycięstwa przechyla się na stronę Władysława Jagiełły. Ogromnych rozmiarów płótno wypełnione jest wielością postaci historycznych i bogatą symbolikąSymbolikasymboliką. Zwróć uwagę na sposób przedstawiania postaci na pracach Jana Matejki – cechuje go pewna teatralność, dynamika, spiętrzona kompozycja. Na pierwszy rzut oka widzimy jedynie wielość splątanych, kotłujących się ciał. Artysta celowo zastosował ten zabieg. Chciał, żeby widz stopniowo odczytywał przedstawione sylwetki postaci historycznych i kolejne elementy symbolicznej układanki obrazu.
Hołd Pruski
R4sHrmrVYKIDP1
Obraz olejny Jana Matejki o imponujących rozmiarach, ok. 4x8 metra, przedstawia scenę oddania hołdu przez mistrza zakonu krzyżackiego ówczesnemu królowi Polski – Zygmuntowi I Staremu. Hołd pruski był wydarzeniem, które podkreślało wielkość Polski oraz jej zwycięstwo nad Krzyżakami i jest uznawane za ważny punkt w historii. W centrum obrazu Matejko umiejscowił siedzącą w złotej szacie postać króla i klęczącą przed nim w geście uniżonego poddaństwa sylwetkę Albrechta Hohenzollerna. Zygmunt August, dziedzic tronu polskiego, namalowany został jako 5‑letni chłopczyk w czerwonej sukience.
Szkic
REj3xhgdcygBs1
Przez całe swoje życie Jan Matejko nie rozstawał się ze szkicownikiem, w którym zapisywał w postaci szybkich rysunków układy ciał, twarze, ubiory, gesty, detale. Swoje zeszyty ze szkicami nazywał Skarbczykami – były to zbiory motywówMotywmotywów, które potem przenosił farbą olejną na płótno. Inspirowały go do tworzenia wielopiętrowych, niezwykle złoconych i skomplikowanych kompozycji.
RmIQVapIsva5A1
RPN0SGgtL9mWf1
Zadania
RltMnDW9iToqp
Ćwiczenie 1
classicmobile
Ćwiczenie 2
R17sDrBFc5GGv1
static
Ćwiczenie 2
Połącz reprodukcje z odpowiednimi tytułami.
R1cS4aVo6c9K01
1 - Bitwa od Grunwaldem 2 - Hołd pruski 3 - Stańczyk
C‑1,B‑2,A‑3
Zobacz także
Inna wersja zadania
R1SY5dEU8riSXmb47dfb63e39f4cfd_00000000000071
classicmobile
Ćwiczenie 3
RchBjqs2H5vMc1
Do terminu przyporządkuj właściwe definicje. Termin pierwszy: batalistyka. Możliwe odpowiedzi: 1. malarstwo o tematyce wojennej, obrazujące bitwy i pole walki, 2. ukryte znacznie, 3. malarstwo przedstawiające sceny z historii, 4. powtarzający się element w kompozycji dzieła sztuki, wątek, postać lub idea. Termin drugi: symbolika. Możliwe odpowiedzi: 1. malarstwo o tematyce wojennej, obrazujące bitwy i pole walki, 2. ukryte znacznie, 3. malarstwo przedstawiające sceny z historii, 4. powtarzający się element w kompozycji dzieła sztuki, wątek, postać lub idea. Termin trzeci: motyw. Możliwe odpowiedzi: 1. malarstwo o tematyce wojennej, obrazujące bitwy i pole walki, 2. ukryte znacznie, 3. malarstwo przedstawiające sceny z historii, 4. powtarzający się element w kompozycji dzieła sztuki, wątek, postać lub idea. Termin czwarty: malarstwo historyczne. Możliwe odpowiedzi: 1. malarstwo o tematyce wojennej, obrazujące bitwy i pole walki, 2. ukryte znacznie, 3. malarstwo przedstawiające sceny z historii, 4. powtarzający się element w kompozycji dzieła sztuki, wątek, postać lub idea.
Do terminu przyporządkuj właściwe definicje. Termin pierwszy: batalistyka. Możliwe odpowiedzi: 1. malarstwo o tematyce wojennej, obrazujące bitwy i pole walki, 2. ukryte znacznie, 3. malarstwo przedstawiające sceny z historii, 4. powtarzający się element w kompozycji dzieła sztuki, wątek, postać lub idea. Termin drugi: symbolika. Możliwe odpowiedzi: 1. malarstwo o tematyce wojennej, obrazujące bitwy i pole walki, 2. ukryte znacznie, 3. malarstwo przedstawiające sceny z historii, 4. powtarzający się element w kompozycji dzieła sztuki, wątek, postać lub idea. Termin trzeci: motyw. Możliwe odpowiedzi: 1. malarstwo o tematyce wojennej, obrazujące bitwy i pole walki, 2. ukryte znacznie, 3. malarstwo przedstawiające sceny z historii, 4. powtarzający się element w kompozycji dzieła sztuki, wątek, postać lub idea. Termin czwarty: malarstwo historyczne. Możliwe odpowiedzi: 1. malarstwo o tematyce wojennej, obrazujące bitwy i pole walki, 2. ukryte znacznie, 3. malarstwo przedstawiające sceny z historii, 4. powtarzający się element w kompozycji dzieła sztuki, wątek, postać lub idea.
Przyporządkuj definicje do podanych określeń.
powtarzający się element w kompozycji dzieła sztuki, wątek, postać lub idea., malarstwo o tematyce wojennej, obrazujące bitwy i pole walki., ukryte znacznie., malarstwo przedstawiające sceny z historii.
Malarstwo historyczne
Batalistyka
Symbolika
Motyw
Źródło: online skills.
static
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj definicje do podanych określeń.
A - Symbolika B - Motyw C - Batalistyka D - Malarstwo historyczne
1 - malarstwo o tematyce wojennej, obrazujące bitwy i pole walki. 2 - ukryte znacznie. 3 - malarstwo przedstawiające sceny z historii. 4 - powtarzający się element w kompozycji dzieła sztuki, wątek, postać lub idea.
Odpowiedzi: A - ukryte znacznie. B - powtarzający się element w kompozycji dzieła sztuki, wątek, postać lub idea. C - malarstwo o tematyce wojennej, obrazujące bitwy i pole walki. D - malarstwo przedstawiające sceny z historii.
Rozwiązanie: 1‑D 2‑C 3‑A 4‑B
RibW0X9IBgusG1
classicmobile
Ćwiczenie 5
R1SIQn5rqhc0D1
static
Ćwiczenie 5
Jaką funkcję na dworze króla Zygmunta I Starego pełnił Stańczyk, który przeszedł do historii i kultury jako postać o mądrym dowcipie i wielkim rozsądku?
A - Ochmistrza B - Błazna C - Doradcy królewskiego
B
RMVrwTiK45TvL1
classicmobile
Ćwiczenie 6
R1FBtmRLv1rMf1
static
Ćwiczenie 6
Które postaci zostały przedstawione na obrazie Hołd pruski Jana Matejki?
A - Zygmunt I Stary, Zygmunt August B - Zygmunt III Waza, Witold C - Albrecht Hohenzollern
A
C
classicmobile
Ćwiczenie 7
R48o2Tu2t9qCj1
static
Ćwiczenie 7
Jak swoje zeszyty ze szkicami nazywał Jan Matejko?
A - Skarby B - Skarbczyki C - Skarbownica
B
R19DQU5rnvd8S
Ćwiczenie 8
Polecenie 1
Zapoznałeś się z twórczością Jana Matejki. Jakie odczucia towarzyszą Ci, gdy patrzysz na jego obrazy? Wykonaj swój własny szkicownik. Przygotuj kilka czystych kartek do rysowania oraz ołówek lub węgiel. Poświęć kilkanaście minut na uważną obserwację: wybranej postaci, przedmiotu, rośliny i zwierzęcia. Następnie postaraj się je naszkicować.
R1WeXxTCzczJ71
Słownik pojęć
Akademizm
Akademizm
kierunek polegający na bezkrytycznym naśladowaniu klasycznych wzorów w literaturze i sztuce.
Batalistyka
Batalistyka
twórczość poświęcona tematyce wojennej, przedstawiającej pola walki, bitwy. Jest odmianą malarstwa historycznego.
epoka artystyczna w Europie z początku XIX w., odwołująca się do uczuć, natury, ludowości, egzotyki i fantastyki oraz wprowadzająca idee patriotyczne.
Motyw
Motyw
powtarzający się element w kompozycji dzieła sztuki, wątek, postac lub idea.
Symbolika
Symbolika
w sztukach plastycznych jest to nawiązanie do ukrytego znaczenia jakiegoś przedmiotu, np. rękawica to symbol rzuconego wyzwania, rozłożone ręce to symbol bezradności, itd.
Źródło:
sjp.pwn.pl/
mb47dfb63e39f4cfd_0000000000210
Galeria dzieł sztuki
RSVJSR3h2FSRC1
R1AOTEzmz8cg91
RMVrwTiK45TvL1
RLb03ttLezkgP1
R9XEOT2AiRGNm1
RmIQVapIsva5A1
RPN0SGgtL9mWf1
mb47dfb63e39f4cfd_0000000000215
Bibliografia
Jarosław Krawczyk, Matejko i historia., Instytut Sztuki PAN, Warszawa 1990.
Marek Henryk Słoczyński, Matejko., Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2000.
Mieczysław Treter, Matejko: Osobowość artysty, twórczość, forma i styl., Książnica Atlas, Lwów 1939.
Stanisława Serafińska, Jan Matejko: Wspomnienia rodzinne., Wydawnictwo Literackie, Kraków 1958.