I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła.
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych.
2) wyraża w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości, a także płynące z inspiracji muzycznych czy literackich (impresja i ekspresja); rysuje, maluje, ilustruje zjawiska i wydarzenia realne i wyobrażone (także w korelacji z innymi przedmiotami);
6) stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne, rzeźbiarskie, malarskie, elementy obrazowania cyfrowego fotograficznego i z wykorzystaniem wybranych graficznych programów komputerowych);
II.7) podejmuje działania z zakresu estetycznego kształtowania otoczenia; projektuje i realizuje formy dekoracyjne, podnoszące estetykę otoczenia (wykorzystuje elementy gotowe, aranżując własny pokój, np. projektując nakrycie stołu na uroczystość rodzinną z wykorzystaniem m.in. dekoracji kwiatowej; uwzględnia zasady estetyki podawania potraw).
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego.
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów;
8) zna i stosuje zasady prezentacji i upowszechniania dzieł zgodnie z prawem i etyką.
m71acd6a58c0f7e6f_0000000000021
Nauczysz się
posługiwać się pojęciami: wazy greckie, malarstwo wazowe, pokost, artefakt;
wymieniać cechy charakterystyczne malarstwa wazowego;
Ilustracja przedstawia fragment wazy greckiej, wykonanej w stylu czarnofigurowym autorstwa Eksekiasa, zatytułowany "Achilles i Ajaks grający w kości". Ukazuje pochylone postacie nad skrzynią służącą do gry w kości. Po lewej stronie Achilles z brodą ma na głowie hełm i oparte o ciało dwie włócznie. Naprzeciw niego w tej samej pozycji i z włóczniami siedzi Ajaks. Postacie są całe czarne, a tło czerwono-pomarańczowe.
Źródło: online-skills.
W starożytnej Grecji rozwijały się różne rodzaje malarstwa: ścienne, sztalugowe oraz mozaiki. Do naszych czasów zachowały się nieliczne zabytki. Większość z nich znamy z kopii rzymskich, przekazów pisemnych i wykopalisk archeologicznych. Do najbardziej zbadanych artefaktów zobacz w słowniku: artefaktArtefaktyartefakt należą tzw. wazy greckieGreckie wazywazy greckie. Rekonstrukcje waz pozwoliły nie tylko poznać technikę garncarską, ale także, dzięki utrwalonym na nich malowidłom, zobaczyć obraz życia codziennego Greków. Wobec takich dzieł przyjęła się nazwa malarstwo wazowe zobacz w słowniku: malarstwo wazoweMalarstwo wazowemalarstwo wazowe .
Poniżej zamieszczono przykłady waz greckich. Klikając na punkt poznasz podstawowe zasady komponowania scen na wazach.
RZwIZvhaOlPEE1
Ilustracja interaktywna przedstawia starożytną grecką wazę, na której namalowani zostali mężczyźni podczas zajmowania się końmi. Figury są czarne, a tło wazy pomarańczowe. W górnej części wazę obiega dekoracyjny pas złożony z czarnych kwadratów, pomiędzy którymi znajdują się małe ilustracje. Dolna część i uszy są czarne. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z ujęciem tej samej wazy i informacją o tym, jak trudne jest wykonywanie malunków na wazie ze względu na jej kształt.
Ilustracja interaktywna przedstawia starożytną grecką wazę, na której namalowani zostali mężczyźni podczas zajmowania się końmi. Figury są czarne, a tło wazy pomarańczowe. W górnej części wazę obiega dekoracyjny pas złożony z czarnych kwadratów, pomiędzy którymi znajdują się małe ilustracje. Dolna część i uszy są czarne. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z ujęciem tej samej wazy i informacją o tym, jak trudne jest wykonywanie malunków na wazie ze względu na jej kształt.
Ilustracja interaktywna 1, metmuseum.org, CC BY 3.0
Historia greckiego malarstwa wazowego obejmuje nieprzerwanie okres między rokiem ok. 1000 i 300 p.n.e. , stąd nie tylko różnorodność przedstawień, ale również zmiany w stylu i technice wykonywania naczyń ceramicznych.
m71acd6a58c0f7e6f_0000000000042
Style malarstwa wazowego - styl geometryczny i styl orientalizujący
Styl geometryczny
R5QagNpi0Ivu91
Ilustracja interaktywna przedstawia starożytną grecką wazę w stylu geometrycznym. W górnej części namalowane zostały, ustawione jeden za drugim, ptaki. Dolną część wazy pokrywają kwiaty i geometryczne wzory . Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Waza namalowana jest w stylu geometrycznym (IX-VIII w. p.n.e.). Naczynia takie zdobione były układanymi pasowo (poziomo) zgeometryzowanymi postaciami ludzi i zwierząt oraz elementami geometrycznymi, takimi jak trójkąty, meandry, gwiazdy, zygzaki, z których powstawał ornament. Pojawiały się także pierwsze sceny z życia ludzi: podróże morskie, bitwy, sceny pogrzebów, walk na pięści, zawodów tanecznych itp. Postacie były mocno zgeometryzowane, dlatego często bardziej przypominały znaki niż żywe istoty.
Ilustracja interaktywna przedstawia starożytną grecką wazę w stylu geometrycznym. W górnej części namalowane zostały, ustawione jeden za drugim, ptaki. Dolną część wazy pokrywają kwiaty i geometryczne wzory . Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Waza namalowana jest w stylu geometrycznym (IX-VIII w. p.n.e.). Naczynia takie zdobione były układanymi pasowo (poziomo) zgeometryzowanymi postaciami ludzi i zwierząt oraz elementami geometrycznymi, takimi jak trójkąty, meandry, gwiazdy, zygzaki, z których powstawał ornament. Pojawiały się także pierwsze sceny z życia ludzi: podróże morskie, bitwy, sceny pogrzebów, walk na pięści, zawodów tanecznych itp. Postacie były mocno zgeometryzowane, dlatego często bardziej przypominały znaki niż żywe istoty.
Ilustracja interaktywna 2, wikipedia.org, CC BY 3.0
Styl orientalizujący
RfdUBiwv3p9Ws1
Ilustracja interaktywna przedstawia starożytną grecką wazę w stylu orientalizującym. W centralnej części namalowane zostały postacie zwierząt. Na ilustracji umieszczony jest niebieski pulsujący punkt. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje.
Ilustracja interaktywna przedstawia starożytną grecką wazę w stylu orientalizującym. W centralnej części namalowane zostały postacie zwierząt. Na ilustracji umieszczony jest niebieski pulsujący punkt. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje.
Ilustracja interaktywna 3, wikipedia.org, CC BY 3.0
m71acd6a58c0f7e6f_0000000000085
Style malarstwa wazowego - styl czarnofigurowy i styl czerwonofigurowy
Styl czarnofigurowy
R15QFNXSljjtR1
Ilustracja interaktywna przedstawia starożytną grecką wazę w stylu czarnofigurowym. Na wazie widzimy czarne figury na czerwonym tle, przedstawiające postać mężczyzny z ogonem smoka oraz tańczące wokół niego dwie kobiety. Powyżej na zwężeniu znajduje się motyw dekoracyjny. Góra i dół wazy wypełnione są czarną barwą. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Waza namalowana jest w stylu czarnofigurowym (około 560 do 530r. p.n.e.). Charakterystycznym motywem były czarne figury występujące na czerwonym tle. Elementy dekoracyjne i figury malowano pokostem (zobacz w słowniku: pokost) wykonanym z glinki o dużej zawartości żelaza. Podczas wypalania zachodziły procesy chemiczne, dzięki którym figury stawały się czarne i szkliste, a tło przybierało ceglastą barwę wypalonej gliny. Dekoracje były niezwykle trwałe, ze względu na szklistą powierzchnię i stopienie z gliną podłoża. Nadal pojawiał się pasowy układ dekoracji. Coraz częściej jednak zdarzały się naczynia z dużą, centralnie umieszczoną sceną o tematyce z życia codziennego lub mitologii.
Ilustracja interaktywna przedstawia starożytną grecką wazę w stylu czarnofigurowym. Na wazie widzimy czarne figury na czerwonym tle, przedstawiające postać mężczyzny z ogonem smoka oraz tańczące wokół niego dwie kobiety. Powyżej na zwężeniu znajduje się motyw dekoracyjny. Góra i dół wazy wypełnione są czarną barwą. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Waza namalowana jest w stylu czarnofigurowym (około 560 do 530r. p.n.e.). Charakterystycznym motywem były czarne figury występujące na czerwonym tle. Elementy dekoracyjne i figury malowano pokostem (zobacz w słowniku: pokost) wykonanym z glinki o dużej zawartości żelaza. Podczas wypalania zachodziły procesy chemiczne, dzięki którym figury stawały się czarne i szkliste, a tło przybierało ceglastą barwę wypalonej gliny. Dekoracje były niezwykle trwałe, ze względu na szklistą powierzchnię i stopienie z gliną podłoża. Nadal pojawiał się pasowy układ dekoracji. Coraz częściej jednak zdarzały się naczynia z dużą, centralnie umieszczoną sceną o tematyce z życia codziennego lub mitologii.
Ilustracja interaktywna 4, wikipedia.org, CC BY 3.0
RHwT4xCJxeiv31
Ilustracja przedstawia starożytną wazę w stylu czarnofigurowym z dwoma czarnymi uszami. Pośrodku znajdują się postacie: stojący mężczyzna i tańczące po obu stronach kobiety. Dolna i górna część są dekorowane motywami kwiatowymi oraz wypełnione czarną barwą. Tło jest czerwonawo-pomarańczowe.
Waza w stylu czerwonofigurowym, Dobrowolski, W., Rutkowski, B., Sadurska, A., Sztetyłło, Z., Trzeciak, P., (1990). „Sztuka świata, tom 2”, Warszawa, Wydawnictwo Arkady, s. 111, CC BY 3.0
Reprodukcja ilustruje malarstwo wazowe w stylu czarnofigurowym. Malarz wykonywał rylcem szkic rysunku na czerwonym tle. Figury i elementy dekoracji pokrywał przy użyciu pędzelków specjalnie spreparowanym pokostem wykonanym z rozcieńczonej glinki o dużej zawartości żelaza. Rysunek wewnętrzny postaci, układów fałd szat, szczegóły fryzur i twarzy, muskulaturę ciała uzyskiwano dzięki usunięciu ostrym narzędziem przed wypaleniem zbędnej warstwy pokostuPokostpokostu w obrębie malowanej postaci. Po włożeniu naczynia do pieca garncarskiego warstwa pokostu ulegała stopieniu łącząc się trwale z powierzchnią wazy.
Styl czerwonofigurowy
R1GXHBa8Gft2D1
Ilustracja interaktywna przedstawia starożytną grecką wazę w stylu czerwonofigurowym z dwoma dekorowanymi wzorem uszami. Na wazie ukazane są czerwone postacie znajdujące się we wnętrzu sypialni. Mężczyzna siedzi na łóżku, a obok podchodzi kobieta. Powyżej znajduje się dekoracyjny pas z motywami kwiatowymi obiegający wazę. Górna i dolna część są czarne. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Styl czerwonofigurowy - tło malowano połyskującą czernią. Postacie miały czerwony kolor gliny. Nowy styl umożliwił precyzyjne wykonywanie szczegółów, detali, np. cieniowanie, odtworzenie muskulatury. Dominującymi motywami była tematyka mitologiczna i sceny z życia codziennego: warsztat rzemieślniczy, szkoła, tancerki, hetery i sceny miłosne.
Ilustracja interaktywna przedstawia starożytną grecką wazę w stylu czerwonofigurowym z dwoma dekorowanymi wzorem uszami. Na wazie ukazane są czerwone postacie znajdujące się we wnętrzu sypialni. Mężczyzna siedzi na łóżku, a obok podchodzi kobieta. Powyżej znajduje się dekoracyjny pas z motywami kwiatowymi obiegający wazę. Górna i dolna część są czarne. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Styl czerwonofigurowy - tło malowano połyskującą czernią. Postacie miały czerwony kolor gliny. Nowy styl umożliwił precyzyjne wykonywanie szczegółów, detali, np. cieniowanie, odtworzenie muskulatury. Dominującymi motywami była tematyka mitologiczna i sceny z życia codziennego: warsztat rzemieślniczy, szkoła, tancerki, hetery i sceny miłosne.
Waza w stylu czerwonofigurowym, wikipedia.org, CC BY 3.0
RVv38tA11dRXp1
Ilustracja przedstawia starożytną wazę w stylu czerwonofigurowym z dwoma uszami. Ukazuje pochód uczestników procesji dionizyjskiej w swobodnych ruchach. Postacie są zagęszczone, o różnych wielkościach, nachodzą na siebie i gestykulują. Od dołu i od góry scenę zamykają pasy wzorów, obiegające wazę. Również dekoracja geometryczna znajduje się na kołnierzu wazy.
„Amazis”, Waza, w stylu czarnofigurowym, Dobrowolski, W., Rutkowski, B., Sadurska, A., Sztetyłło, Z., Trzeciak, P., (1990). Sztuka świata, tom 2, Warszawa, Wydawnictwo Arkady, s. 65, CC BY 3.0
Styl czerwonofigurowy pozwalał na większą swobodę ilustrowania i różnorodność formy. Mistrzowie osiągali wspaniałe rezultaty w rysunku i kompozycji. Szczegóły przedstawień figuralnych wykonywano czarną farbą, a białej używano do malowania odsłoniętych partii ciała kobiecego. Przykładem tego stylu jest widoczny na reprodukcji attycki dzbanek pelike z przedstawieniem sceny porwania Tetydy przez króla Peleusa. W malarstwie czerwonofigurowym czerpano tematykę z malarstwa monumentalnego. Pojawiały się m. in. wątki mitologiczne. Artystów cechowała umiejętność wyrażania przeżyć, precyzja rysunku, doskonałość proporcji.
classicmobile
Ćwiczenie 1
RYGWGwO857Aad1
Wymień poznane style malarstwa wazowego.
Wymień poznane style malarstwa wazowego.
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 1
RnNa3lAmmmwPF
Ilustracja przedstawia wazę w stylu orientalnym.
Ilustracja do ćwiczenia, online-skills, CC BY 3.0
RtuDxRgfOyspz
Ćwiczenie 2
Wersja alternatywna ćwiczenia: Rozpoznaj styl zdobienia wazy znajdującej się na zdjęciu powyżej. Możliwe odpowiedzi: 1. styl geometryczny, 2. styl orientalizujący, 3. styl czarnofigurowy
Wersja alternatywna ćwiczenia: Rozpoznaj styl zdobienia wazy znajdującej się na zdjęciu powyżej. Możliwe odpowiedzi: 1. styl geometryczny, 2. styl orientalizujący, 3. styl czarnofigurowy
Rozpoznaj styl zdobienia wazy znajdującej się na zdjęciu powyżej.
styl geometryczny
styl orientalizujący
styl czarnofigurowy
classicmobile
Ćwiczenie 3
R1SFbfEoIHaA61
Odpowiedz, czym różni się malarstwo wazowe czarnofigurowe od czerwonofigurowego.
Odpowiedz, czym różni się malarstwo wazowe czarnofigurowe od czerwonofigurowego.
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 3
m71acd6a58c0f7e6f_0000000000121
Typy waz greckich
Zapamiętaj!
Wazy greckie w większości były naczyniami użytkowymi. Wykorzystywano je podczas narodzin, zaślubin, pogrzebów, obrzędów religijnych i czynności dnia codziennego. W zależności od pełnionej funkcji miały odmienny kształt i zdobienia.
Najważniejsze rodzaje naczyń:
naczynia stołowe – hydria (do przechowywania wody), lekyt (przechowywanie oliwy), amfora i pelike (do przechowywania innych płynów), kyatos (do czerpania), ojnochoe (do nalewania), krater, dejnos i stamnos (do mieszania wina i wody), psykter (do chłodzenia wina),
naczynia toaletowe – aryballos i alabastron (do przechowywania perfum), pyksis (szkatułka do biżuterii),
naczynia kultowe – lekyt (kult zmarłych), fiala (do ofiar płynnych), lutroforos i lebes gamikos (podczas zaślubin).
R1cJwY2ov9ELN1
Ilustracja interaktywna przedstawia rodzaje starożytnych greckich waz. Wazy różnią się kształtem, posiadają różne uszy. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: amfora
Punkt 2: amfora
Punkt 3: hydria
Punkt 4: krater
Punkt 5: krater
Punkt 6: askos
Punkt 7: kyliks
Punkt 8: fiala
Punkt 9: lekyt
Punkt 10: kalpis
Punkt 11: kantaros
Punkt 12: kelebe
Punkt 13: oinochoe
Punkt 14: skyfos
Punkt 15: kyatos
Punkt 16: psykter
Punkt 17: lagynos
Punkt 18: stamnos
Punkt 19: alabastron
Punkt 20: aryballos
Punkt 21: kernos
Punkt 22: lutroforos
Punkt 23: ryton
Punkt 24: pitos
Punkt 25: pyksis
Punkt 26: deinos
Punkt 27: lebes
Ilustracja interaktywna przedstawia rodzaje starożytnych greckich waz. Wazy różnią się kształtem, posiadają różne uszy. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: amfora
Punkt 2: amfora
Punkt 3: hydria
Punkt 4: krater
Punkt 5: krater
Punkt 6: askos
Punkt 7: kyliks
Punkt 8: fiala
Punkt 9: lekyt
Punkt 10: kalpis
Punkt 11: kantaros
Punkt 12: kelebe
Punkt 13: oinochoe
Punkt 14: skyfos
Punkt 15: kyatos
Punkt 16: psykter
Punkt 17: lagynos
Punkt 18: stamnos
Punkt 19: alabastron
Punkt 20: aryballos
Punkt 21: kernos
Punkt 22: lutroforos
Punkt 23: ryton
Punkt 24: pitos
Punkt 25: pyksis
Punkt 26: deinos
Punkt 27: lebes
Dobrowolski, W., Rutkowski, B., Sadurska, A., Sztetyłło, Z., Trzeciak, P., (1990). „Sztuka świata, tom 2”, Warszawa, Wydawnictwo Arkady, s. 62, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 4
Ra1Z2Il6KZFij1
Czym charakteryzuje się styl orientalizujący malarstwa wazowego?
Czym charakteryzuje się styl orientalizujący malarstwa wazowego?
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 4
classicmobile
Ćwiczenie 5
RErqJNah8oCnq1
Wyjaśnij, czym jest aryballos. Wybierz z poniższych odpowiedzi:
A. naczynie stołowe do przechowywania oliwy;
B. naczynie toaletowe do przechowywania perfum;
C. szkatułka na biżuterię.
Wyjaśnij, czym jest aryballos. Wybierz z poniższych odpowiedzi:
A. naczynie stołowe do przechowywania oliwy;
B. naczynie toaletowe do przechowywania perfum;
C. szkatułka na biżuterię.
Aryballos to:
Prawda
Fałsz
naczynie stołowe do przechowywania oliwy
□
□
naczynie toaletowe do przechowywania perfum
□
□
szkatułka do biżuterii
□
□
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 5
classicmobile
Ćwiczenie 6
R1Is299UyPK7P1
Jak nazywa się naczynie wykorzystywane w kulcie zmarłych, a także do przechowywania oliwy?
Jak nazywa się naczynie wykorzystywane w kulcie zmarłych, a także do przechowywania oliwy?
Dokończ zdanie.
Naczynie wykorzystywane w kulcie zmarłych, a także do przechowywania oliwy to ............ .
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 6
m71acd6a58c0f7e6f_0000000000156
Dekoracja białogruntowana
RctSHbN7lah451
Ilustracja przedstawia starożytną wazę z jednym uchem. Ukazuje ledwie widoczną sylwetkę postaci. Nad nią znajduje się pas obiegający wazę z motywem dekoracyjnym. Górna i dolna część wazy są czarne.
Dobrowolski, W., Rutkowski, B., Sadurska, A., Sztetyłło, Z., Trzeciak, P., (1990). „Sztuka świata, tom 2”, Warszawa, Wydawnictwo Arkady, s. 116, CC BY 3.0
Reprodukcja ilustruje lekyt. Pod wpływem malarstwa ściennego i sztalugowego ukształtowała się dekoracja białogruntowana tego rodzaju naczyń, wykonywanych od poł V w. p.n.e. głównie na potrzeby kultu zmarłych. Tematyka przedstawień wiąże się z osobą zmarłego lub zmarłej. Postać ukazywano jako zajętą codziennymi zwykłymi czynnościami, także w scenie pożegnań z najbliższymi lub heroizowano sceny ulokowane w zaświatach. Malowidła utrzymywano w spokojnej kolorystyce. Lekyty cechował kunszt kompozycyjny, bogactwo szczegółów, nastrój smutku i melancholii.
RK5um5UMfpPBc
Ilustracja przedstawia naczynie greckie o nazwie psykter. Przedstawia dwie postacie - pierwsza biegnie, oglądając się, druga idzie, trzymając róg. Po bokach są uszy.
Ilustracja do ćwiczenia - naczynie (psykter), online-skills, CC BY 3.0
RMDeeGbLzuUvC
Ćwiczenie 7
Do czego służy naczynie określane jako psykter? Wybierz jedną z poniższych odpowiedzi:
A. do mieszania wody i wina;
B. do chłodzenia wina;
C. do nalewania wina.
Do czego służy naczynie określane jako psykter? Wybierz jedną z poniższych odpowiedzi:
A. do mieszania wody i wina;
B. do chłodzenia wina;
C. do nalewania wina.
Zamieszczona powyżej fotografia ilustruje naczynie (psykter) używane do:
chłodzenia wina
do mieszania wody i wina
do nalewania wina
Polecenie 1
Wybierz jeden z nich i wypełnij go dekoracją inspirowaną wybranym stylem malarstwa wazowego.
Kontur nr 1
R13ddvamOANEE1
Załącznik do zadania kontur wazy.
Załącznik do zadania kontur wazy.
Źródło: online-skills.
Kontur nr 2
RTG0GDfnYFzNt1
Załącznik do zadania kontur wazy.
Załącznik do zadania kontur wazy.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
Konutr nr 3
R1TeHF0MWdsLr1
Załącznik do zadania kontur wazy.
Załącznik do zadania kontur wazy.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
R1WeXxTCzczJ71
Uruchom wyobraźnię i zaplanuj ilustrację do mitologicznej przygody Odyseusza, Syzyfa lub Achillesa. Opowiedz, który epizod z życia bohatera został przez Ciebie wybrany i jaką masz wizję plastyczną. Poproś kogoś z klasy o jej zrealizowanie.
Uruchom wyobraźnię i zaplanuj ilustrację do mitologicznej przygody Odyseusza, Syzyfa lub Achillesa. Opowiedz, który epizod z życia bohatera został przez Ciebie wybrany i jaką masz wizję plastyczną. Poproś kogoś z klasy o jej zrealizowanie.
Źródło: ViliusL.
Polecenie 2
Tym razem, wykonaj pracę malarską na kartonie. Zaprojektuj dekorację naczynia inspirowaną wybranym stylem malarstwa wazowego. Potrzebne będą: karton format A4, farby lub kredki. Pracę możesz zeskanować lub sfotografować i dodać do swojego portfolio.
R1WeXxTCzczJ71
Uruchom wyobraźnię i zaplanuj ilustrację do mitologicznej przygody Odyseusza, Syzyfa lub Achillesa. Opowiedz, który epizod z życia bohatera został przez Ciebie wybrany i jaką masz wizję plastyczną. Poproś kogoś z klasy o jej zrealizowanie.
Uruchom wyobraźnię i zaplanuj ilustrację do mitologicznej przygody Odyseusza, Syzyfa lub Achillesa. Opowiedz, który epizod z życia bohatera został przez Ciebie wybrany i jaką masz wizję plastyczną. Poproś kogoś z klasy o jej zrealizowanie.
Źródło: ViliusL.
m71acd6a58c0f7e6f_0000000000169
Słownik pojęć
Artefakty
Artefakty
Wytwory umysłu i rąk człowieka; zdarzenia, przedmioty wykonane lub zmodyfikowane przez człowieka, odkryte w wyniku badań archeologicznych.
Greckie wazy
Greckie wazy
Naczynia ceramiczne toczone na kole lub wyciskane w formie, wytwarzane w Grecji kontynentalnej, wyspiarskiej, na wybrzeżu Azji Mniejszej, na Sycylii i w południowej Italii od końca II tysiąclecia p.n.e. do III w. p.n.e.
Pokost
Pokost
Delikatna glinka o dużej zawartości tlenków żelaza i alkaliów, stosowana do malowania waz greckich po ich przeschnięciu.
Malarstwo wazowe
Malarstwo wazowe
Wykonywane na naczyniach ceramicznych, stanowi źródło wiedzy o wierzeniach, zwyczajach, wojnach, szczegółach życia codziennego. Można wyróżnić różne style malarstwa wazowego starożytnej Grecji: geometryczny, orientalizujący, czarnofigurowy i czerwonofigurowy.
m71acd6a58c0f7e6f_0000000000192
Galeria dzieł sztuki
R1FVcvq39UaS11
Ilustracja przedstawia fragment wazy greckiej, wykonanej w stylu czarnofigurowym autorstwa Eksekiasa, zatytułowany "Achilles i Ajaks grający w kości". Ukazuje pochylone postacie nad skrzynią służącą do gry w kości. Po lewej stronie Achilles z brodą ma na głowie hełm i oparte o ciało dwie włócznie. Naprzeciw niego w tej samej pozycji i z włóczniami siedzi Ajaks. Postacie są całe czarne, a tło czerwono-pomarańczowe.
Źródło: online-skills.
Rqyg0NXXM5EXl1
Ilustracja przedstawia starożytną grecką wazę, na której namalowani zostali mężczyźni podczas zajmowania się końmi. Figury są czarne, a tło wazy pomarańczowe. W górnej części wazę obiega dekoracyjny pas złożony z czarnych kwadratów, pomiędzy którymi znajdują się małe ilustracje. Dolna część i uszy są czarne.
metmuseum.org, CC BY 3.0
RCkyqQHlMaUor
Ilustracja przedstawia starożytną grecką wazę w stylu geometrycznym. W górnej części namalowane zostały, ustawione jeden za drugim, ptaki. Dolną część wazy pokrywają kwiaty i geometryczne wzory .
P-044-FOTO3
wikipedia.org, CC BY 3.0
R1LKhSNUGdkmW
Ilustracja przedstawia starożytną grecką wazę z dużym uchem, wykonaną w stylu orientalizującym. W centralnej części namalowane zostały postacie różnych zwierząt. Powyżej nich znajduje się dekoracja z pionowych i poziomych pasów. Poniżej natomiast waza jest czarna z czerwona lamówką.
P-044-FOTO4
wikipedia.org, CC BY 3.0
R15nquN0zdPyT
Ilustracja przedstawia starożytną grecką wazę w stylu czarnofigurowym. Na wazie widzimy czarne figury na czerwonym tle, przedstawiające postać mężczyzny z ogonem smoka oraz tańczące wokół niego dwie kobiety. Powyżej na zwężeniu znajduje się motyw dekoracyjny. Góra i dół wazy wypełnione są czarną barwą.
P-044-FOTO5
wikipedia.org, CC BY 3.0
RHwT4xCJxeiv31
Ilustracja przedstawia starożytną wazę w stylu czarnofigurowym z dwoma czarnymi uszami. Pośrodku znajdują się postacie: stojący mężczyzna i tańczące po obu stronach kobiety. Dolna i górna część są dekorowane motywami kwiatowymi oraz wypełnione czarną barwą. Tło jest czerwonawo-pomarańczowe.
Waza w stylu czerwonofigurowym, Dobrowolski, W., Rutkowski, B., Sadurska, A., Sztetyłło, Z., Trzeciak, P., (1990). „Sztuka świata, tom 2”, Warszawa, Wydawnictwo Arkady, s. 111, CC BY 3.0
R1W5cbGpfrt6G
Ilustracja przedstawia starożytną grecką wazę w stylu czerwonofigurowym z dwoma dekorowanymi wzorem uszami. Na wazie ukazane są czerwone postacie znajdujące się we wnętrzu sypialni. Mężczyzna siedzi na łóżku, a obok podchodzi kobieta. Powyżej znajduje się dekoracyjny pas z motywami kwiatowymi obiegający wazę. Górna i dolna część są czarne.
P-044-FOTO7
wikipedia.org, CC BY 3.0
RVv38tA11dRXp1
Ilustracja przedstawia starożytną wazę w stylu czerwonofigurowym z dwoma uszami. Ukazuje pochód uczestników procesji dionizyjskiej w swobodnych ruchach. Postacie są zagęszczone, o różnych wielkościach, nachodzą na siebie i gestykulują. Od dołu i od góry scenę zamykają pasy wzorów, obiegające wazę. Również dekoracja geometryczna znajduje się na kołnierzu wazy.
„Amazis”, Waza, w stylu czarnofigurowym, Dobrowolski, W., Rutkowski, B., Sadurska, A., Sztetyłło, Z., Trzeciak, P., (1990). Sztuka świata, tom 2, Warszawa, Wydawnictwo Arkady, s. 65, CC BY 3.0
RwBq7MvGWwg9J1
Ilustracja interaktywna przedstawia rodzaje starożytnych greckich waz. Wazy różnią się kształtem, posiadają różne uszy.
Wazy greckie, Dobrowolski, W., Rutkowski, B., Sadurska, A., Sztetyłło, Z., Trzeciak, P., (1990). „Sztuka świata, tom 2”, Warszawa, Wydawnictwo Arkady
RctSHbN7lah451
Ilustracja przedstawia starożytną wazę z jednym uchem. Ukazuje ledwie widoczną sylwetkę postaci. Nad nią znajduje się pas obiegający wazę z motywem dekoracyjnym. Górna i dolna część wazy są czarne.
Dobrowolski, W., Rutkowski, B., Sadurska, A., Sztetyłło, Z., Trzeciak, P., (1990). „Sztuka świata, tom 2”, Warszawa, Wydawnictwo Arkady, s. 116, CC BY 3.0