We are swimming
We are swimming
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna konstrukcję oraz użycie czasu Present Continuous,
wie, jakie zmiany zachodzą przy dodaniu końcówki -ing do niektórych czasowników,
zna odmianę czasownika „być” w czasie teraźniejszym.
b) Umiejętności
Uczeń:
tworzy zdania w czasie Present Continuous,
uzupełnia zdania odpowiednią formą czasowników,
opisuje obrazek za pomocą czasu Present Continuous.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: praca ze słownikiem, gramatyczno‑tłumaczeniowa
Forma: praca indywidualna, praca w grupach
3. Środki dydaktyczne
Karty pracy z przygotowanymi ćwiczeniami
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne.
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie odmiany czasownika „być”. Pisze przykładowe zdanie twierdzące, pytanie i przeczenie w czasie Present Continuous. Uczniowie, przy pomocy nauczyciela, starają się odkryć regułę tworzenia tego czasu. Uczniowie zapisują regułkę w zeszycie.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje karty pracy. Uczniowie uzupełniają ćwiczenie 1 i 2 (załącznik 1,2).
Nauczyciel sprawdza ćwiczenia i pomaga w razie problemów.
Nauczyciel zwraca uwagę na zmiany zachodzące przy niektórych czasownikach po dodaniu końcówki -ing (swim – swimming, write – writing) oraz podaje okoliczniki czasu (now, at present, at the moment, nowadays).
Nauczyciel pyta poszczególnych uczniów: what are you doing now? Zwraca uwagę na to, że czasu tego często używa się do opisu obrazków, fotografii.
Uczniowie opisują jak najdokładniej obrazek (załącznik 3). Mogą korzystać ze słowników.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel dyktuje uczniom krótki tekst. Zaznacza głosem w umówiony sposób miejsca, gdzie uczniowie mają wstawić odpowiednią formę czasownika „być”: „ Mary and Her parents ……driving home, now. They ……singing their favourite song. But Bill, Mary’s brother, …… singing. He …… sitting very quietly. He …… thinking about his girlfriend. At the moment she …… running with her dog across the park. It is a very big dog and it …… playing with her.” Nauczyciel zbiera dyktanda, sprawdza i ocenia je w domu.
5. Bibliografia
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
Użyj czasownika w odpowiedniej formie czasu Present Continuous.
The cat PLAY in the garden.
Our teachers SIT at the school meeting.
The boys PLAY football.
Rj6qcV63GSohR My mother TALK to my father.
RqOrBxNCQoKCg Our grandmother READ a magazine.
My friend's cat PLAY with a ball.
Tom WALK to school.
Ann WORK in the kitchen.
Ted and Edy LAUGH at the movie.
R1Ym05qSUHJ7L My sister PREPARE lunch.
Odpowiedzi do ćwiczenia 1: 1. is playing, 2. are sitting, 3. are playing, 4. is talking, 5. is reading, 6. is playing, 7. is walking, 8. is working, 9. are laughing, 10. is preparing
Załącznik 2.
Spytaj o podkreśloną część zdania.
1.Some people are sitting on the grass and eating ice‑cream. …………………………………………….
**2.**She is going to school by bus today. ……………………………………………………………………
**3.**He is drinking cold milk. ………………………………………………………………………………..
**4.**The girl is crying as her dog ran away. …………………………………………………………………
**5.**He is staying here for a few days. ………………………………………………………………………
**6.**They are planning a trip to the mountains. …………………………………………………………….
**7.**We are sunbathing on the beach. ……………………………………………………………………….
**8.**Andy is playing with a ball. …………………………………………………………………………….
**9.**I am writing a letter to my aunt. ………………………………………………………………………..
Odpowiedzi do ćwiczenia 2: 1. Where are the people sitting? 2. How is she going to school today? 3. What is he drinking? 4. Why is the girl crying? 5. How long is he staying here? 6. Where are they planning their trip? 7. Where are you sunbathing? 8. What is Andy playing with? 9. Who are you writing a letter to?
Załącznik 3.
Opisz obrazek za pomocą czasu Present Continuous.
Źródło: www.onestopenglish.com
b) Zadanie domowe
Dopisz przeczenia do zdań z ćwiczenia 2.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak