Wędrówka braci. Perła jaśniejąca w mroku
Scenariusz lekcji - Wędrówka braci. Perła jaśniejąca w mroku.
1. Cele lekcji
a. Wiadomości:
zna treść baśni Perła jaśniejąca w mroku;
zna pojęcie baśni i jej cechy składowe;
zna pojęcie uosobienie.
b. Umiejętności:
czyta tekst ze zrozumieniem;
odczytuje ogólny sens utworu;
rozumie i stosuje słownictwo związane z gatunkiem baśni;
wskazuje cechy odróżniające baśń od innych gatunków, np. opowiadania;
wskazuje wyznaczniki gatunkowe baśni;
rozpoznaje zabieg uosobienia;
tworzy własne teksty;
wypowiada się w sposób zgodny z ogólnopolską normą wymowy;
dyskutuje popierając wypowiedź przykładami z tekstu;
pracuje zespołowo.
2. Metoda i forma pracy:
analiza tekstu, heureza, burza mózgów, praca w parach, metoda analizy i twórczego wykorzystania wzorów.
3. Środki dydaktyczne
4. Przebieg lekcji
a. Faza przygotowawcza
Nauczyciel prowadzi pogadankę: jacy ludzie budzą naszą sympatię, z jakimi najlepiej się nam żyje, współpracuje, przyjaźni i przeciwnie - jakich cech nie lubimy w innych ludziach, czym nas drażnią, odstraszają od siebie.
b. Faza realizacyjna
Uczniowie na zmianę czytają tekst baśni na głos, w ten sposób doskonalą sztukę głośnego czytania ze zrozumieniem.
Uczniowie odpowiadają, dlaczego królewna wybrała młodszego brata na męża.
Nauczyciel wypisuje na tablicy w postaci tabeli cechy Młodszego Mu. Uczniowie formułują antonimy, które w rzeczywistości są cechami Starszego Mu.
Uczniowie próbują dokonać oceny Młodszego i Starszego Mu, wziąwszy pod uwagę motywy ich postępowania, a także odszukują morał wypływający z baśni: dobro, nawet mimo początkowych przeciwności, zawsze zwycięży.
Uczniowie przypominają sobie inne gatunki, w których występuje wyraźne zarysowanie przeciwstawnych charakterów bohaterów (np. western), kto w takich sytuacjach zwycięża?
Uczniowie próbują odpowiedzieć na pytanie czy łatwo być Młodszym Mu, czy taka postawa wymaga wyrzeczeń i poświecenia, a jednocześnie jak tacy ludzie są przyjmowani przez otoczenie.
Nauczyciel zapisuje na tablicy wymieniane przez uczniów elementy fantastyczne występujące w omawianej baśni. Dzielą je na przedmioty, postacie, wydarzenia.
Uczniowie określają, dlaczego te postacie zostały zaliczone do fantastycznych, co je odróżnia od innych postaci. W jaki sposób przedstawiane są postacie zwierzęce. Nauczyciel wprowadza pojęcie uosobienia: tłumaczy czym się charakteryzuje i podaje definicję.
Uosobienie to nadanie cech ludzkich przedmiotom, zwierzętom, zjawiskom.Uczniowie pracują w parach. Wybierają sobie dowolne zwierzę i w ciągu 10 minut wymyślają dla niego historię, w którym zostanie przedstawione uosobienie.
Wybrane pary czytają ułożone przez siebie teksty. Reszta klasy ocenia zastosowanie wiadomości o uosobieniu w danej historii.
c. Faza podsumowująca
Uczniowie uzupełniają luki w definicjach baśni umieszczonych w kartach pracy. Nauczyciel zapisuje na tablicy wymieniane i przypominane przez uczniów cechy baśni.
Baśń to utwór o stosunkowo niewielkich rozmiarach, w którym:
pojawiają się elementy fantastyczne;
występują nieprawdopodobne postacie, przedmioty, zdarzenia;
zestawiani są bohaterowie o przeciwstawnych charakterach;
przedmiotom, zwierzętom, zjawiskom nadawane są cechy ludzkie - stosuje się zabieg uosobienia;
czas i miejsce akcji są nieokreślone;
zakończenie na ogół jest szczęśliwe: dobro zwycięża, zło zostaje ukarane.
5. Bibliografia
a. M. Kűnstler Perła jaśniejąca w mroku
6. Załączniki
a. Karta pracy ucznia
b. Zadanie domowe
Napisz własną baśń o czarodziejskim oknie. Nie zapomnij o cechach charakterystycznych dla tego gatunku literackiego.