Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wędrówka od a do zet. Alfabet

1. Cele lekcji

Cel ogólny: Utrwalenie alfabetu.

a) Wiadomości

  • Uczeń zna alfabet.

  • Uczeń zna różnice między literą a głoską.

b) Umiejętności

  • Uczeń potrafi powiedzieć, co to jest alfabet, litera i głoska.

  • Uczeń potrafi wskazać w wyrazie liczbę liter i głosek.

2. Metoda i forma pracy

Metoda pracy:

  • Łańcuch skojarzeń

  • Pogadanka

  • Burza mózgów

Forma pracy:

  • Indywidualna

  • Zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Materiały plastyczne (arkuszu szarego papieru, flamastry)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Łańcuch skojarzeń:

Nauczyciel zadaje uczniom pytanie – Co oznacza powiedzenie – od a do zet? Uczniowie udzielają odpowiedzi po kolei i zapisują je na tablicy.

b) Faza realizacyjna

  1. Pogadanka – Alfabet.

Nauczyciel czyta uczniom wiersz Wandy Chotomskiej Alfabet (Wiersz znajduje się w książce M. Bober‑Pełzowska, H. Małkowska‑Zegadło, Język polski. Chodźmy razem. Klasa 2, Wydawnictwo JUKA, Łódź 1999, strona 9). Po dwukrotnym przeczytaniu wiersza, nauczyciel przeprowadza z uczniami pogadankę.

Propozycje pytań do uczniów:

  • Czym jest wiersz?

  • Czy każdy musi znać alfabet?

  • Do czego jest potrzebna znajomość alfabetu?

  • Łatwo czy trudno jest nauczyć się alfabetu?

  • Czy znacie cały alfabet?

Po ostatnim pytaniu uczniowie po kolei mówią cały alfabet. Nauczyciel czuwa, by uczniowie prawidłowo mówili alfabet.

Na zakończenie pogadanki uczniowie wspólnie z nauczycielem tworzą definicję alfabetu.

Przykład definicji: Alfabet to zbiór wszystkich liter. Litery mają swoje stałe miejsce w alfabecie. Zapamiętaj ich kolejność!

Jako ciekawostkę nauczyciel podaje, że nazwa alfabet pochodzi od pierwszych liter alfabetu greckiego: alfabeta. Szczególne rodzaje alfabetów to abdżad, alfabet sylabicznysylabariusz.

  1. Burza mózgów – Litera i głoska.

Nauczyciel zadaje uczniom pytanie – Jaka jest różnica między literą a głoską? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie. Odpowiedzi uczniów nauczyciel zapisuje na tablicy, a następnie z podanych zwrotów klasa tworzy wspólną definicję litery i głoski.

Propozycja zapisu definicji: Głoska to najmniejsza cząstka wyrazu wymówionego. Głoski słyszymy i wymawiamy, a litery widzimy i piszemy.

  1. Praca indywidualna: Karta pracy – Od a do zet (załącznik 1).

Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi kartę pracy – Od a do zet. Uczniowie pracują samodzielnie.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel wiesza na tablicy duży arkuszu szarego papieru i zapisuje flamastrem nagłówek – Znamy alfabet. Uczniowie po kolei podchodzą do tablicy i zapisują kolejno litery alfabetu (np. uczeń pierwszy literę a, uczeń drugi literę ą itd.). Po zakończonej pracy jeden z uczniów wiesza arkusz na gazetce klasowej.

5. Bibliografia

  1. Bober‑Pełzowska M., Małkowska‑Zegadło H., Język polski. Chodźmy razem. Klasa 2, Wydawnictwo JUKA, Łódź 1999.

  2. http://pl.wikipedia.org/wiki/Alfabet

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Karta pracy – Od a do zet.

1. Wstaw brakujące litery w alfabecie.

a, ą, b, …, …, d, e, ę, f, …, …, …, j, k, …, ł, m, …, …, o, ó, p, …., s, ś, t, …, …, y, z, …, … .

2. Podane wyrazy w ramce ułóż w kolejności alfabetycznej i zapisz:

…………………………………………

…………………………………………

………………………………………....

…………………………………………

…………………………………………

…………………………………………

…………………………………....……

…………………………………………

…………………………………………

…………………………………………

3. Wypełnij tabelkę według wzoru:

Wyraz

Liczba głosek

Liczba liter

morze

4

5

słońce

czapka

talerz

córka

rzeka

pszczoła

dom

4. Alfabet rozpoczynamy od litery………..,a kończymy literą …………….… .

b) Zadanie domowe

Napisz w kolejności alfabetycznej pięć imion kolegów i koleżanek z klasy.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji nauczania zintegrowanego przeznaczony jest dla klasy drugiej szkoły podstawowej.

R18bnNCCQMwe3

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 104.22 KB w języku polskim
RBdo8NldTGBV2

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 27.00 KB w języku polskim