Wędrówka od a do z - alfabet
Wędrówka od a do zet. Alfabet
1. Cele lekcji
Cel ogólny: Utrwalenie alfabetu.
a) Wiadomości
Uczeń zna alfabet.
Uczeń zna różnice między literą a głoską.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi powiedzieć, co to jest alfabet, litera i głoska.
Uczeń potrafi wskazać w wyrazie liczbę liter i głosek.
2. Metoda i forma pracy
Metoda pracy:
Łańcuch skojarzeń
Pogadanka
Burza mózgów
Forma pracy:
Indywidualna
Zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Materiały plastyczne (arkuszu szarego papieru, flamastry)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Łańcuch skojarzeń:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie – Co oznacza powiedzenie – od a do zet? Uczniowie udzielają odpowiedzi po kolei i zapisują je na tablicy.
b) Faza realizacyjna
Pogadanka – Alfabet.
Nauczyciel czyta uczniom wiersz Wandy Chotomskiej Alfabet (Wiersz znajduje się w książce M. Bober‑Pełzowska, H. Małkowska‑Zegadło, Język polski. Chodźmy razem. Klasa 2, Wydawnictwo JUKA, Łódź 1999, strona 9). Po dwukrotnym przeczytaniu wiersza, nauczyciel przeprowadza z uczniami pogadankę.
Propozycje pytań do uczniów:
Czym jest wiersz?
Czy każdy musi znać alfabet?
Do czego jest potrzebna znajomość alfabetu?
Łatwo czy trudno jest nauczyć się alfabetu?
Czy znacie cały alfabet?
Po ostatnim pytaniu uczniowie po kolei mówią cały alfabet. Nauczyciel czuwa, by uczniowie prawidłowo mówili alfabet.
Na zakończenie pogadanki uczniowie wspólnie z nauczycielem tworzą definicję alfabetu.
Przykład definicji: Alfabet to zbiór wszystkich liter. Litery mają swoje stałe miejsce w alfabecie. Zapamiętaj ich kolejność!
Jako ciekawostkę nauczyciel podaje, że nazwa alfabet pochodzi od pierwszych liter alfabetu greckiego: alfa i beta. Szczególne rodzaje alfabetów to abdżad, alfabet sylabiczny i sylabariusz.
Burza mózgów – Litera i głoska.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie – Jaka jest różnica między literą a głoską? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie. Odpowiedzi uczniów nauczyciel zapisuje na tablicy, a następnie z podanych zwrotów klasa tworzy wspólną definicję litery i głoski.
Propozycja zapisu definicji: Głoska to najmniejsza cząstka wyrazu wymówionego. Głoski słyszymy i wymawiamy, a litery widzimy i piszemy.
Praca indywidualna: Karta pracy – Od a do zet (załącznik 1).
Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi kartę pracy – Od a do zet. Uczniowie pracują samodzielnie.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel wiesza na tablicy duży arkuszu szarego papieru i zapisuje flamastrem nagłówek – Znamy alfabet. Uczniowie po kolei podchodzą do tablicy i zapisują kolejno litery alfabetu (np. uczeń pierwszy literę a, uczeń drugi literę ą itd.). Po zakończonej pracy jeden z uczniów wiesza arkusz na gazetce klasowej.
5. Bibliografia
Bober‑Pełzowska M., Małkowska‑Zegadło H., Język polski. Chodźmy razem. Klasa 2, Wydawnictwo JUKA, Łódź 1999.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Alfabet
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
Karta pracy – Od a do zet.
1. Wstaw brakujące litery w alfabecie.
a, ą, b, …, …, d, e, ę, f, …, …, …, j, k, …, ł, m, …, …, o, ó, p, …., s, ś, t, …, …, y, z, …, … .
2. Podane wyrazy w ramce ułóż w kolejności alfabetycznej i zapisz:
…………………………………………
…………………………………………
………………………………………....
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………....……
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………
3. Wypełnij tabelkę według wzoru:
Wyraz | Liczba głosek | Liczba liter |
morze | 4 | 5 |
słońce | ||
czapka | ||
talerz | ||
córka | ||
rzeka | ||
pszczoła | ||
dom |
4. Alfabet rozpoczynamy od litery………..,a kończymy literą …………….… .
b) Zadanie domowe
Napisz w kolejności alfabetycznej pięć imion kolegów i koleżanek z klasy.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji nauczania zintegrowanego przeznaczony jest dla klasy drugiej szkoły podstawowej.