Wędrówki po bezdrożach
scenariusz zajęć „WĘDRÓWKI PO BEZDROŻACH”
Przyroda, II etap edukacyjny
Temat: „Wędrówki po bezdrożach”
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (2.2) [uczeń] wyznacza kierunki na widnokręgu za pomocą kompasu, gnomonu;
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ | Wie jak działa kompas |
Wie, co to jest i do czego służy gnomon | |
Rozumie pojęcia: wysokość względna i wysokość bezwzględna | |
Rozumie termin znaki kartograficzne i kartografia | |
Wie, jakie są rodzaje map |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ | Potrafi posługiwać się kompasem |
Potrafi posługiwać się legendą | |
Potrafi posługiwać się mapą w terenie | |
Potrafi rozszyfrować symbole wyrażające treść mapy |
Kompetencje kluczowe
Kompetencje naukowe
Wykorzystywanie wiedzy w praktyce
Porozumiewanie się w języku ojczystym
Umiejętność uczenia się
Etapy lekcji
Wstęp:
Powitanie uczniów przez nauczyciela
Czynności organizacyjne.
Przebieg zajęć:
Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Wędrówka po bezdrożach. Nauczyciel inicjuje rozmowę.
Rozpoczęcie rozmowy - Nauczyciel zadaje pytanie: Czy znacie kierunki świata? Uczniowie udzielają odpowiedzi. Nauczyciel przynosi globus, na podstawie globusa omawia strony świata. Wyjaśnia znaczenie pojęć: kartografia oraz znaki kartograficzne.
Nauczyciel omawia trzy rodzaje map: topograficzną, samochodową oraz turystyczną. Uczniowie sporządzają notatki.
Na podstawie mapy turystycznej nauczyciel odtwarza na tablicy znaki kartograficzne. Uczniowie wykonują szczegółowe rysunki i zapisują, co oznaczają poszczególne znaki.
Nauczyciel wyjaśnia znaczenie: mapa hipsometryczna. Informuje uczniów, co oznacza rozmieszczenie kolorów na mapie. Opisuje pas nizin, pojezierza, pobrzeża, wyżyny i góry. Tłumaczy termin poziomice.
Nauczyciel tłumaczy uczniom w jaki sposób odczytuje się z mapy położenie nad poziomem morza, oraz wyjaśnia znaczenie terminów: wysokość bezwzględna i wysokość względna. Uczniowie sporządzają w tym czasie notatki, korzystają z podręczników i/lub encyklopedii.
Na koniec lekcji nauczyciel za pomocą tablicy interaktywnej pokazuje uczniom z czego zbudowany jest kompas i gnomon wyjaśnia jego zastosowania oraz sposób jego wykonania.
Podsumowanie:
Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.
Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.
Zadanie pracy domowej.
Uporządkowanie miejsca pracy.
Środki dydaktyczne
Podręcznik
Encyklopedia
Tablica interaktywna
Komputer
Specjalny pisak
Kij
Linijka, kątomierz
Ołówek
Globus
Cyrkiel
Mapa turystyczna
Metody nauczania
Pogawędka
Praca indywidualna
Rozmowa kierowana
Obserwacja
Formy pracy
Praca indywidualna
Praca w grupie
Praca w terenie
Praca domowa
Sprawdź następnie wymień i opisz jakie symbole znajdują się w legendzie na mapie Twojego miasta.
Zadanie dla chętnych
Na podstawie mapy hipsometrycznej Polski odczytaj na jakiej wysokości nad poziomem morza znajduje się:
Gdańsk
Warszawa
Białystok
Kraków
Lub
Wybierz się na dwór, przygotuj kij/ pręt, zachowując środki bezpieczeństwa wbij kij w ziemię. Obserwuj zmieniający się ruch cienia. Oznacz tworzący się okrąg na ziemi - powstający wraz przemieszczaniem się cienia. Cień ten w miarę zbliżania się południa będzie coraz to krótszy natomiast po południu coraz dłuższy. Zapisz swoją obserwacje w zeszycie. Użyj cyrkla, kątomierza w celu odtworzenia obserwacji.
Lista załączników multimedialnych
Zdjęcie interaktywne „Kompas”
Zdjęcie interaktywne „Gnomon”