Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

scenariusz zajęć „WĘDRÓWKI PO BEZDROŻACH”

Przyroda, II etap edukacyjny

Temat: „Wędrówki po bezdrożach”

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (2.2) [uczeń] wyznacza kierunki na widnokręgu za pomocą kompasu, gnomonu;

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

Wie jak działa kompas

Wie, co to jest i do czego służy gnomon

Rozumie pojęcia: wysokość względna i wysokość bezwzględna

Rozumie termin znaki kartograficzne i kartografia

Wie, jakie są rodzaje map

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

Potrafi posługiwać się kompasem

Potrafi posługiwać się legendą

Potrafi posługiwać się mapą w terenie

Potrafi rozszyfrować symbole wyrażające treść mapy

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje naukowe

  • Wykorzystywanie wiedzy w praktyce

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

  • Powitanie uczniów przez nauczyciela

  • Czynności organizacyjne.

  1. Przebieg zajęć:

  • Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Wędrówka po bezdrożach. Nauczyciel inicjuje rozmowę.

  • Rozpoczęcie rozmowy - Nauczyciel zadaje pytanie: Czy znacie kierunki świata? Uczniowie udzielają odpowiedzi. Nauczyciel przynosi globus, na podstawie globusa omawia strony świata. Wyjaśnia znaczenie pojęć: kartografia oraz znaki kartograficzne.

  • Nauczyciel omawia trzy rodzaje map: topograficzną, samochodową oraz turystyczną. Uczniowie sporządzają notatki.

  • Na podstawie mapy turystycznej nauczyciel odtwarza na tablicy znaki kartograficzne. Uczniowie wykonują szczegółowe rysunki i zapisują, co oznaczają poszczególne znaki.

  • Nauczyciel wyjaśnia znaczenie: mapa hipsometryczna. Informuje uczniów, co oznacza rozmieszczenie kolorów na mapie. Opisuje pas nizin, pojezierza, pobrzeża, wyżyny i góry. Tłumaczy termin poziomice.

  • Nauczyciel tłumaczy uczniom w jaki sposób odczytuje się z mapy położenie nad poziomem morza, oraz wyjaśnia znaczenie terminów: wysokość bezwzględna i wysokość względna. Uczniowie sporządzają w tym czasie notatki, korzystają z podręczników i/lub encyklopedii.

  • Na koniec lekcji nauczyciel za pomocą tablicy interaktywnej pokazuje uczniom z czego zbudowany jest kompas i gnomon wyjaśnia jego zastosowania oraz sposób jego wykonania.

  1. Podsumowanie:

  • Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.

  • Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.

  • Zadanie pracy domowej.

  • Uporządkowanie miejsca pracy.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik

  • Encyklopedia

  • Tablica interaktywna

  • Komputer

  • Specjalny pisak

  • Kij

  • Linijka, kątomierz

  • Ołówek

  • Globus

  • Cyrkiel

  • Mapa turystyczna

Metody nauczania

  • Pogawędka

  • Praca indywidualna

  • Rozmowa kierowana

  • Obserwacja

Formy pracy

  • Praca indywidualna

  • Praca w grupie

  • Praca w terenie

Praca domowa

Sprawdź następnie wymień i opisz jakie symbole znajdują się w legendzie na mapie Twojego miasta.

Zadanie dla chętnych

Na podstawie mapy hipsometrycznej Polski odczytaj na jakiej wysokości nad poziomem morza znajduje się:

  • Gdańsk

  • Warszawa

  • Białystok

  • Kraków

Lub

Wybierz się na dwór, przygotuj kij/ pręt, zachowując środki bezpieczeństwa wbij kij w ziemię. Obserwuj zmieniający się ruch cienia. Oznacz tworzący się okrąg na ziemi - powstający wraz przemieszczaniem się cienia. Cień ten w miarę zbliżania się południa będzie coraz to krótszy natomiast po południu coraz dłuższy. Zapisz swoją obserwacje w zeszycie. Użyj cyrkla, kątomierza w celu odtworzenia obserwacji.

Lista załączników multimedialnych

Zdjęcie interaktywne „Kompas”

Zdjęcie interaktywne „Gnomon”

R6CkhqcO35eQh

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 83.50 KB w języku polskim
R1So0UtwfLerf

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 59.34 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3