Wędrujemy razem ze Stasiem i Nel
Wędrujemy razem ze Stasiem i Nel
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna treść lektury,
zna warunki naturalne Afryki.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi opowiedzieć o wędrówce Stasia i Nel,
umie scharakteryzować warunki klimatyczne i przyrodnicze kontynentu afrykańskiego,
potrafi przygotować ramowy plan wydarzeń.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem,
praca z materiałami źródłowymi,
praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Materiały źródłowe przygotowane na podstawie Internetu (strony: www.afryka.com; www.wyprawy.onet.pl; www.fotcom.biz/miejsca) oraz publikacji w National Geografic,
atlas geograficzny.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Na wstępie nauczyciel sprawdza znajomość lektury.
Dzięki przeprowadzeniu krótkiego testu od razu zorientuje się, kto z uczniów nie przeczytał lektury. Osoby takie będą miały za zadanie opracowanie materiałów ilustracyjnych.
Jeżeli klasa liczy powyżej 20 osób najlepiej będzie przeprowadzić sprawdzian ze znajomości lektury na wcześniejszych zajęciach. Wyniki tego sprawdzianu będą podstawą do podziału uczniów na zespoły zadaniowe.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły zadaniowe i przydziela im różne zadania.
W każdej grupie każdy uczeń otrzymuje funkcję, z której musi się wywiązać, bo inaczej
grupa nie zrealizuje swego zadania. W każdym zespole powinien się znaleźć:
ilustrator (uczeń z poczuciem piękna lub osoba ładnie rysująca, przygotowująca materiały ilustracyjne),
sprawozdawca (uczeń czuwający nad przygotowaniem planu wydarzeń, powinien też dobrze znać lekturę),
literat (uczeń potrafiący samodzielnie i ładnie redagować krótkie teksty),
ekspert (uczeń dobrze znający lekturę).
Po ustaleniu podziału nauczyciel omawia zadania, jakie uczniowie muszą wykonać.
Wszystkie grupy otrzymują materiały ilustracyjne, fragmenty z książki Śladami Stasia i Nel
oraz kartoniki z wydarzeniami ze szlaku podróży bohaterów. Na karteczkach umieszczony jest wypowiedzenie - równoważnik zdania, który określa kolejne miejsce lub zdarzenie ze szlaku (załącznik 1).
Dzieci mają uporządkować zdarzenia zgodnie z ich chronologią oraz przygotować materiały ilustrujące szlak wędrówki.
c) Faza podsumowująca
Po przygotowaniu materiałów nauczyciel przechodzi do omówienia szlaku wędrówki dzieci.
Oczywiście omówienie to ilustrowane jest przygotowanymi materiałami.
5. Bibliografia
Encyklopedia multimedialna PWN, Warszawa 2001.
Sienkiewicz H., W pustyni i w puszczy, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2003. Zeszyty Na południe od Sahary.
Internet: (strony: www.afryka.com; www.wyprawy.onet.pl; www.fotcom.biz/miejsca)
7. Załączniki
załącznik 1.
a) Karta pracy ucznia
szlak wędrówki
POWRÓT STATKIEM DO KAIRU
WĘDRÓWKA PRZEZ STEPY I WĄWOZY
POBYT NAD JEZIOREM BASSA – NAROK W KENII
WĘDROWKA PRZEZ PUSTYNIĘ
TRZYDNIOWY ODPOCZYNEK W FASZODZIE
PRZEKROCZENIE RZEKI SOBBAT
ODPOCZYNEK U PODNÓŻA GÓR KILIMANDŻARO
PRZEPRAWA DO OMDURMANU
WĘDRÓWKA W GÓRĘ BIAŁEGO NILU
POBYT W CHARTUMIE
PODRÓŻ POCIĄGIEM DO GHARAK
WYRUSZENIE NA WSCHÓD
DOTARCIE DO MOMBASSY
RZEDZIERANIE SIĘ PRZEZ DŻUNGLĘ
PRZYBYCIE DO PORT – SAIDU NAD MORZEM ŚRODZIEMNYM
WĘDRÓWKA WZDŁUŻ NILU I PRZEZ PUSTYNIĘ GEZIRE
PODRÓŻ NA WIELBŁĄDACHW KIERUNKU NUBII
b) Zadanie domowe
Opisz miejsce, które Tobie szczególnie spodobało się w powieści. Praca nie może być krótsza niż 15 zdań pojedynczych rozwiniętych.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz przeznaczony do realizacji w klasie 5.
Jeżeli jest taka możliwość można zaprosić uczniów do sali komputerowej, by samodzielnie odnaleźli zdjęcia miejsc w Afryce, które zostały przywołane w powieści.
Jeżeli w szkole nie ma pracowni komputerowej, nauczyciel powinien skorzystać z bogatej oferty National Geografic lub z wymienionych materiałów multimedialnych.
Jednocześnie przypominam, że nie wolno powielać materiałów autorskich bez zgody ich twórców. Zawsze jednak można przygotować wystawę z publikacji zwartych.
Osobiście polecam też przygotowywanie szlaku wędrówki bohaterów z ilustracjami naszych uczniów. Zadaniem dzieci w zespołach jest odnalezienie opisów przyrody i przygotowanie ilustracji na podstawie lektury.
Jest to o wiele bardziej twórcza lekcja. Należy tylko wtedy zaplanować ten temat na 3 godziny lekcyjne, aby wszystkie grupy zdążyły przygotować materiały.