Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wędrujemy razem ze Stasiem i Nel

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna treść lektury,

  • zna warunki naturalne Afryki.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi opowiedzieć o wędrówce Stasia i Nel,

  • umie scharakteryzować warunki klimatyczne i przyrodnicze kontynentu afrykańskiego,

  • potrafi przygotować ramowy plan wydarzeń.

2. Metoda i forma pracy

  • Praca z tekstem,

  • praca z materiałami źródłowymi,

  • praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na wstępie nauczyciel sprawdza znajomość lektury.

Dzięki przeprowadzeniu krótkiego testu od razu zorientuje się, kto z uczniów nie przeczytał lektury. Osoby takie będą miały za zadanie opracowanie materiałów ilustracyjnych.

Jeżeli klasa liczy powyżej 20 osób najlepiej będzie przeprowadzić sprawdzian ze znajomości lektury na wcześniejszych zajęciach. Wyniki tego sprawdzianu będą podstawą do podziału uczniów na zespoły zadaniowe.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły zadaniowe i przydziela im różne zadania.

W każdej grupie każdy uczeń otrzymuje funkcję, z której musi się wywiązać, bo inaczej

grupa nie zrealizuje swego zadania. W każdym zespole powinien się znaleźć:

  • ilustrator (uczeń z poczuciem piękna lub osoba ładnie rysująca, przygotowująca materiały ilustracyjne),

  • sprawozdawca (uczeń czuwający nad przygotowaniem planu wydarzeń, powinien też dobrze znać lekturę),

  • literat (uczeń potrafiący samodzielnie i ładnie redagować krótkie teksty),

  • ekspert (uczeń dobrze znający lekturę).

Po ustaleniu podziału nauczyciel omawia zadania, jakie uczniowie muszą wykonać.

Wszystkie grupy otrzymują materiały ilustracyjne, fragmenty z książki Śladami Stasia i Nel

oraz kartoniki z wydarzeniami ze szlaku podróży bohaterów. Na karteczkach umieszczony jest wypowiedzenie - równoważnik zdania, który określa kolejne miejsce lub zdarzenie ze szlaku (załącznik 1).

Dzieci mają uporządkować zdarzenia zgodnie z ich chronologią oraz przygotować materiały ilustrujące szlak wędrówki.

c) Faza podsumowująca

Po przygotowaniu materiałów nauczyciel przechodzi do omówienia szlaku wędrówki dzieci.

Oczywiście omówienie to ilustrowane jest przygotowanymi materiałami.

5. Bibliografia

  1. Encyklopedia multimedialna PWN, Warszawa 2001.

  2. Sienkiewicz H., W pustyni i w puszczy, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2003. Zeszyty Na południe od Sahary.

  3. Internet: (strony: www.afryka.com; www.wyprawy.onet.pl; www.fotcom.biz/miejsca)

7. Załączniki

załącznik 1.

a) Karta pracy ucznia

szlak wędrówki

POWRÓT STATKIEM DO KAIRU

WĘDRÓWKA PRZEZ STEPY I WĄWOZY

POBYT NAD JEZIOREM BASSA – NAROK W KENII

WĘDROWKA PRZEZ PUSTYNIĘ

TRZYDNIOWY ODPOCZYNEK W FASZODZIE

PRZEKROCZENIE RZEKI SOBBAT

ODPOCZYNEK U PODNÓŻA GÓR KILIMANDŻARO

PRZEPRAWA DO OMDURMANU

WĘDRÓWKA W GÓRĘ BIAŁEGO NILU

POBYT W CHARTUMIE

PODRÓŻ POCIĄGIEM DO GHARAK

WYRUSZENIE NA WSCHÓD

DOTARCIE DO MOMBASSY

RZEDZIERANIE SIĘ PRZEZ DŻUNGLĘ

PRZYBYCIE DO PORT – SAIDU NAD MORZEM ŚRODZIEMNYM

WĘDRÓWKA WZDŁUŻ NILU I PRZEZ PUSTYNIĘ GEZIRE

PODRÓŻ NA WIELBŁĄDACHW KIERUNKU NUBII

b) Zadanie domowe

Opisz miejsce, które Tobie szczególnie spodobało się w powieści. Praca nie może być krótsza niż 15 zdań pojedynczych rozwiniętych.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz przeznaczony do realizacji w klasie 5.

Jeżeli jest taka możliwość można zaprosić uczniów do sali komputerowej, by samodzielnie odnaleźli zdjęcia miejsc w Afryce, które zostały przywołane w powieści.

Jeżeli w szkole nie ma pracowni komputerowej, nauczyciel powinien skorzystać z bogatej oferty National Geografic lub z wymienionych materiałów multimedialnych.

Jednocześnie przypominam, że nie wolno powielać materiałów autorskich bez zgody ich twórców. Zawsze jednak można przygotować wystawę z publikacji zwartych.

Osobiście polecam też przygotowywanie szlaku wędrówki bohaterów z ilustracjami naszych uczniów. Zadaniem dzieci w zespołach jest odnalezienie opisów przyrody i przygotowanie ilustracji na podstawie lektury.

Jest to o wiele bardziej twórcza lekcja. Należy tylko wtedy zaplanować ten temat na 3 godziny lekcyjne, aby wszystkie grupy zdążyły przygotować materiały.

RZcxGq3mo2nEm

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 105.87 KB w języku polskim
RnYhTuczAFo9W

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 28.00 KB w języku polskim