Węglowodory nasycone - alkany
Węglowodory nasycone - alkany
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie:
co to jest szereg homologiczny,
co to są węglowodory,
co to są alkany.
b) Umiejętności
Uczeń umie:
podać nazwy, wzory alkanów,
zbudować model cząsteczki alkanu,
obliczyć masę cząsteczkową danego alkanu.
2. Metoda i forma pracy
Wykład nauczyciela, ćwiczenia praktyczne, praca z klasą.
3. Środki dydaktyczne
Kolorowy papier, klej, nożyczki.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel po sprawdzeniu listy obecności podaje temat lekcji i główne założenia.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel omawia budowę węglowodorów nasyconych i podaje zasady nazewnictwa tych związków.
Uczniowie tworzą wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne alkanów, uzupełniają tabelę (załącznik 1).
Uczniowie na podstawie utworzonych wzorów alkanów projektują modele cząsteczek – wycinają z kolorowego papieru kółka o dwóch różnych wielkościach (kółka czarne – większe będą atomami węgla, zaś figury mniejsze żółte oznaczać będą atomy wodoru). Wychowankowie wyklejają na podstawie znanych już wzorów modele cząsteczek alkanów w zeszycie.
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie wiadomości zdobytych w czasie lekcji.
5. Bibliografia
Gulińska H., Haładuda J., Smolińska J., Ciekawa chemia, WSiP, Warszawa 2006.
Kulawik T., Litwin M., Program nauczania chemii w gimnazjum, Nowa Era, Warszawa 1999.
Łopata K., Warchoł A., Chemia w gimnazjum, WSiP, Warszawa 2001.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Liczba atomów węgla | Nazwa alkanu | Wzór sumaryczny alkanu | Wzór strukturalny alkanu | Wzór półstrukturalny alkanu |
b) Zadanie domowe
Poszukaj w dostępnych dla Ciebie materiałach wiadomości na temat pierwszego związku z szeregu homologicznego alkanów - metanu. Dlaczego nazywamy go gazem kopalnianym? Które z węglowodorów nasyconych mają największe znaczenie dla człowieka i dlaczego? Jakie jest ich zastosowanie. Odpowiedzi na te pytania zapisz w swoim zeszycie przedmiotowym.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
W czasie lekcji można wykorzystać gotowe modele do tworzenia modeli cząsteczek alkanów, jeżeli szkolna pracownia jest w takie wyposażona, lub tworzyć je, wykorzystując plastelinę i zapałki.