R1XXnje871UJy
Ilustracja przedstawia strzałki na białym tle. Z lewej strony są niebieskie strzałki, pod nimi na tle są strzałki w kolorze jasno niebieskim, po prawej stronie są zielone strzałki, na tle pod nimi strzałki w kolorze jasno zielonym.

Wektory dla każdego

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W życiu wyróżniamy dwa rodzaje wielkości, wielkości skalarne i wielkości wektorowe. Bardzo ważne jest prawidłowe posługiwanie się szczególnie wielkościami wektorowymi. W poniższym materiale znajdziesz programy ilustrujące: metodę dodawania wektorów, metodę rozkładu wektorów na składowe i zasadę równowagi trzech sił.

Twoje cele
  • utrwalisz graficzne metody dodawania wektorów,

  • przećwiczysz rozkładanie wektorów względem różnych kierunków,

  • przeanalizujesz rozkład sił działających w doświadczeniu równowaga trzech sił,

  • zobaczysz rozkład sił na równi pochyłej.

Wielkości skalarne

Wielkości skalarne są to wielkości fizyczne, które charakteryzowane się tylko przez jedną liczbę rzeczywistą wraz z odpowiednią jednostką. Przykładem wielkości fizycznej skalarnej jest np.: droga, energia, masa, czas czy ładunek elektryczny.

R4O3gUSiEEmki
Wielkości skalarne w codziennym życiu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pamiętaj, że poza liczbą w przypadku wielkości fizycznych ważna jest także jednostka! Dwa kilogramy jabłek nie mogą równać się dwóm kulombom ładunku elektrycznego.

R11PhbfRhmEGC
Wielkości skalarne, a jednostki
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pamiętaj, że w przypadku obliczeń dodawać możesz tylko dwie wielkości fizyczne, których jednostka jest taka sama.

Wielkości wektorowe

Wielkości wektorowe są to wielkości fizyczne, które poza swoją wartości posiadają także kierunek, zwrot i punkt przyłożenia. Przykładami takich wielkości są: siłasiłasiła, przyspieszenie, prędkośćprędkośćprędkość czy pęd. W przypadku wielkości wektorowych poza samą wartością bardzo ważny jest kierunek działania opisywany przez kierunek (prostą na której lewy wektor) i zwrot (orientacją wektora na tej prostej).

RErEruMlAaFr3
Siły i prędkości są wielkościami wektorowymi. W przypadku siły dośrodkowej jest ona prostopadła do wektora prędkości
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wartości wielkości posiada także odpowiednią jednostkę np. w przypadku siły jest to niuton , a prędkośćprędkośćprędkość może to być .

RjH5qAyKzioT8
Cechami wektora są: kierunek, zwrot, punkt przyłożenia i jego długość
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Działania na wektorach

Dodawanie czy odejmowanie wielkości fizycznych wektorowych nie jest już takie proste jak w przypadku wielkości skalarnych. Poza tym, występuje także nowy rodzaj operacji - rozkład wektora na składowe. Mnożenie wektorów w sensie podobnym jak w przypadku wielkości skalarnych nie występuje.

Dodawanie wektorów

W przypadku wektorów ze względu na to, że poza ich długością ważny jest także kierunek działania, nie możemy wektorów dodawać, dodając po prostu ich wartości. Dodawać możemy tylko wektory mające ten sam punkt przyłożenia. Możemy rozpatrzyć kilka przypadków wektorów do dodania:

  • gdy wektory mają ten sam kierunek,

  • nie ma tego samego kierunku.

Graczne dodawanie wektorów możemy wykonać na dwa sposoby.

Metoda równoległoboku

Ta metoda służy do dodawania tylko dwóch wektorów. Aby dodać dwa wektory należy:

  1. narysować nowe wektory o tej samej długości kierunku i zwrocie jak dodawane wektory tak, aby początek każdego z nowych wektorów znajdował się w końcu drugiego z wektorów, w ten sposób powinien powstać równoległobok,

  2. narysować wektor mający początek w punkcie, w którym początek miały dodawane wektory i koniec w punkcie, w którym mają końce przesunięte równolegle wektory, wektor ten leży na tej przekątnej równoległoboku, której jeden z końców jest w punkcie przyłożenia obydwu dodawanych wektorów. Wektor ten jest sumą tych dwóch wektorów.

Sposób postąpowania zilustrowany jest na grafice poniżej.

REaMESVqaMEAK
Przykład użycia metody równoległoboku
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zauważ, że wynikowy wektor nie musi mieć długości równej sumie długości wektorów dodawanych.

Metoda trójkąta

Druga metoda może być wykorzystana do dodawania dwóch i więcej wektorów. Aby z jej pomocą znaleźć wektor będący sumą kilku wektorów należy:

  1. po kolei przenosić równolegle wektory tak aby punkt końcowy pierwszego wektora był punktem przyłożenia drugiego, punkt końcowy drugiego był punktem przyłożenia trzeciego itd.

  2. narysować wektor mający punkt przyłożenia w punkcie przyłożenia pierwszego wektora i koniec w punkcie końcowym ostatniego wektora, wektor ten jest wynikiem dodawania tych wektorów.

Sposób postąpowania zilustrowany jest na grafice poniżej.

R1IkD8LgMh6YJ
Dodawanie trzech wektorów metodą trójkąta
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Metoda ta bierze swoją nazwę z figury jaka powstaje po przesunięciu i narysowaniu wektora wynikowego w przypadku dodawania dwóch wektorów.

RumrsF0YiglNN
Dodawanie dwóch wektorów metodą trójkąta - od kształtu otrzymywanej w wyniku figury pochodzi nazwa tej metody
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W przypadku dodawania więcej niż dwóch wektorów powinniśmy ją nazywać metodą wieloboku.

Metodę tę wykorzystuje zamieszczony w tym materiale program.

Odejmowanie wektorów

Gdy odejmujemy wektor od wektora to możemy to równoważnie rozpatrzyć jako dodawanie do wektora wektora . Wektor nazywany jest wektorem przeciwnymwektor przeciwnywektorem przeciwnym do wektora i ma taką samą długość i kierunek jak wektor , lecz przeciwny zwrot.

RmJWGViLwe9QP
Wektor przeciwny
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Stąd odejmowanie wektorów możesz wykonać wykorzystując metody dodawania wektorów.

Rozkład wektora na składowe

Wektor można rozłożyć także na wektory składowe. Jest to niejako operacja odwrotna do dodawania wektorów. Chcąc poznać wektory, które zostały dodane, aby powstał dany wektor należy wybrać dwie proste przechodzące przez początek rozkładanego wektora oraz:

  1. narysować proste równolegle do zadanych prostych przechodzące przez koniec wektora rozkładanego na skladowe,

  2. narysować na każdej prostej wektor mający punkt przyłożenia w puncie, w którym ma punkt przyłożenia rozkładany wektor, a punkt końcowy w punkcie przecięcia prostych, wektor ten zawierać ma się w jednej z zadanych prostych. Drugi wektor powstaje analogicznie.

Rfg2utbmgngOE
Rozkład wektora na składowe
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Szczególnym przypadkiem tej operacji, często wykorzystywanym w życiu, jest rozkład wektora na składowe prostopadłe zilustrowany na grafice poniżej.

RLt3YnFpxewCK
Rozkład wektora na składowe prostopadłe
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeprowadzenie tej operacji obrazuje druga część programu.

Równowaga trzech sił

Trzy siły znajdują się w równowadze kiedy:

  1. proste na których leżą zawierają się w jednej płaszczyźnie oraz przecinają się w jednym punkcie,

  2. wektory sił tworzą trójkąt.

Najprościej sytuację tę możemy zobaczyć gdy na cienkiej i nieważkiej lince powieszone zostaną trzy ciężarki: dwa na końcach i jeden pośrodku. Wtedy gdy masa dowolnych dwóch ciężarków jest większa od masy trzeciego, to ciężarki te przemieszczą się, lecz nie spadną. Pomiędzy linką, a kierunkiem pionowym w punkcie zawieszenia ciężarka pomiędzy bloczkami ustalą się takie kąty, aby po dodaniu wszystkich wektorów ich suma wynosiła zero, a zatem spełniona była zasada dynamiki Newtona zasada dynamiki Newtona zasada dynamiki Newtona.

RC4c43K0iiJey
Równowaga trzech sił
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby lepiej zrozumieć tę sytuację zajrzyj do trzeciej części programu.

Rozkład sił na równi pochyłej

Jedną z sytuacji, w których wykorzystuje się rozkład wektorów na składowe jest rozwiązywanie zadań związanych z dynamiką ciała znajdującego się na równi pochyłej. Rozwiązując dowolny problem ruchu ciała w więcej niż jednym wymiarze konieczne jest rozłożenie wszystkich sił działających na ciało (a także innych wielkości wektorowych, które mają wpływ na ruch, jak np. prędkość) na prostopadłe do siebie kierunki, w ten sposób możemy osobno opisywać ruch względem każdego z tych kierunków. Wybór kierunków, względem których będziemy opisywać ruch jest dowolny, jednak zazwyczaj wybieramy taką orientację jednego z kierunków, aby opis ruchu był jak najprostszy. W przypadku opisu ruchu rzuconej znad głowy piłki przed siebie wszystkie wektory będziemy rozkładać względem kierunków: równoległego do ziemi i prostopadłego do niego.

R1eQyGWq5E3Kw
W przypadku chłopca rzucającego piłkę znad głowy (wykonującego rzut poziomy) najwygodniejszym układem odniesienia są kierunki: równoległy do podłogi i prostopadły do niego (zaznaczone kolorem zielonym)
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W przypadku równi pochyłej rozkładu sił możemy dokonać równolegle do podłoża (i prostopadle do niego) - w kierunku zgodnym z kierunkiem wektora siły ciężkości lub równolegle do powierzchni równi i prostopadle do niej - w kierunku zgodnym z kierunkiem wektora siły reakcji podłoża. Zazwyczaj wybieramy drugi sposób rozkładu wektorów, ze względu na dużo prostszy opis matematyczny ruchu w takim układzie.

R1F8qVsLxQvBc
W przypadku obiektów znajdujących się na równi wyróżniamy dwa charakterystyczne układy odniesienia, w których jedna z prostych jest równoległa do podłogi (bordowe proste) lub równoległa do powierzchni równi (granatowe proste)
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W przypadku rysowania sił działających na ciało na równi pochyłej ważne jest, aby w prawidłowych miejsach przykładać działające siły, gdyż ta informacja będzie kluczowa w momencie, w którym omawiać będziesz dynamikę bryły sztywnej. Pamiętaj, że siła tarcia przyłożona jest w środku odcinka stycznego pomiędzy ciałem, a równią. Zwróć także uwagę, że siła nacisku przyłożona jest do równi, a nie ciała! Do ciała przyłożona jest siła reakcji podłoża działająca w związku z  zasadą dynamiki Newtona, dlatego ma ona taki sam kierunek i wartość jak siła nacisku. W programie oraz tym materiale ciało umieszczone na równi jest punktem materialnym, zatem wszystkie siły, których punkty przyłożenia znajdują się na ciele (zazwyczaj rysowanym jako kwadrat), są przyłożone w jednym punkcie, stąd możemy je sumować.

W programie poszczególne siły oznaczone są jako:
- siła ciężkości,
- siła nacisku,
- siła reakcji podłoża,
- siła tarcia,
- siła prostopadła do powierzchni równi,
- siła równoległa do powierzchni równi,
- siła wypadkowa.

Pamiętaj, że równoważące się siły zgodnie z  zasadą dynamiki powodują, że ciało porusza się ruchem jednostajnym prostoliniowym (jeśli się wcześniej poruszało) albo spoczywa. Pierwszą z opisanych sytuacji możesz zaobserwować w programie.

Program ucząco‑monitorujący do nauki zapisu wektorów

1
Instrukcja

Uruchom program klikając przycisk Rozpocznij. Program możesz też otworzyć w widoku pełnoekranowym klikając przycisk w prawym dolnym rogu. Wybierz jeden z trzech programów:

  • Dodawanie wektorów.

  • Równowaga trzech sił.

  • Rozkładanie wektorów na składowe,

  • Rozkład sił na równi pochyłej.

W każdym z programów w prawym górnym rogu znajdziesz przyciski służące kolejno do: wgrania pliku tekstowego ze zdefiniowanymi parametrami programu, pobrania aktualnego stanu programu oraz powrotu do wyboru programu.

R1F6h0NeLou1y
Kolejno od lewej przyciski: wgrywania pliku, pobierania pliku, powrotu do menu wyboru programu
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W prawym dolnym rogu znajdziesz przyciski odpowiadające za oddalanie kamery, przybliżanie kamery i resetowanie widoku do domyślnego.

R1Wz21m6jLtG5
Kolejno od lewej przyciski: oddalania widoku kamery, przybliżania widoku kamery, resetowania widoku kamery
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Dodawanie wektorów

W tym programie najpierw wybierz liczbę wektorów, klikając strzałki w prawo lub w lewo znajdujące się przy polu Liczba wektorów. Aby zmienić kierunek, zwrot i długość wektora naciśnij i przytrzymaj jego koniec, przesuwając go w wybrane miejsce. Możesz w ten sam sposób przesunąć także czerwony punkt, który jest punktem przyłożenia wszystkich wektorów. Gdy ustawisz wybrane parametry, naciśnij przycisk Rozpocznij i obserwuj animację. Z listy po prawej stronie ekranu możesz odczytać współrzędne wektorów , które są dodawane oraz wektora będącego sumą tych wektorów. Aby cofnąć do momentu definiowania wektorów, kliknij przycisk Restartuj.

Równowaga trzech sił

Wybierz wartość wszystkich mas, klikając strzałki w lewo lub w prawo w poszczególnych polach. Program sprawdza warunki, jakie muszą spełniać masy, dlatego możesz nie być w stanie zmniejszyć lub zwiększyć wartości danych mas. Po kliknięciu w pole Suma sił wyświetli się graficzne zsumowanie wektorów oraz . Poniżej wyświetlają się wartości kątów oraz . Aby powrócić do początkowych ustawień masy, kliknij przycisk Restartuj.

Rozkładanie wektorów na składowe

Wybierz ułożenie punktu przyłożenia, klikając i przytrzymując przemieść w nowe miejsce czerwony punkt. Aby wybrać kierunki prostych, kliknij i przytrzymaj zaznaczony na nich punkt w kolorze prostej i przemieść w nowe miejsce. Aby zmienić długość i kierunek wektora , analogicznie kliknij i przemieść koniec wektora w wybrane miejsce. Klikając przycisk Rozpocznij włączysz animację. Naciskając przycisk Restartuj powrócisz do początkowych ustawień programu. Po prawej stronie w górnej tabeli podane są współrzędne poszczególnych wektorów, a w dolnej ich długości.

Rozkład sił na równi pochyłej

W menu z prawej strony możesz wybrać masę ciała znajdującego się na równi, wartość współczynnika tarcia oraz możesz zobaczyć wartości poszczególnych sił. Kąt nachylenia równi możesz ustalić przesuwając niebieski punkt na górze równi lub skorzystać z menu po prawej stronie, z pomocą którego wybierzesz charakterystyczne wartości od do co . Możesz także pokazać lub ukryć linie pomocnicze pochodzące z rozkładania wektora na składowe oraz wektory powstałe w wyniku tej operacji, zaznaczając odpowiednie pole wyboru. Za pomocą pomarańczowego punktu możesz przesuwać kamerę. Naciśnij przycisk Rozpocznij, aby pojawiła się dodatkowa siła zewnętrzna , która zapewni aby klocek poruszał się ruchem jednostajnym i zobaczyć ten ruch. Aby klocek wrócił na piewotne miejsce naciśnij przycisk Restartuj, który pojawi się obok niego.

RzDj4KGox52sM
Interaktywny program ucząco‑monitorujący do nauki zapisu wektorów składa się z czterech części:
  1. Dodawanie wektorów.
  2. Rozkład wektorów na składowe.
  3. Równowaga trzech sił.
  4. Rozkład sił na równi pochyłej.
Program ucząco‑monitorujący do nauki zapisu wektorów
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Interaktywny program ucząco‑monitorujący do nauki zapisu wektorów składa się z czterech części:

  1. Dodawanie wektorów.

  2. Rozkład wektorów na składowe.

  3. Równowaga trzech sił.

  4. Rozkład sił na równi pochyłej.

W dalszej części zapoznasz się z algebraicznym podejściem do wektorów ich dodawania oraz rozkładu na składowe.

Informacje ogólne

Z pojęciem wektora możesz spotkać się także w matematyce. W matematyce spotkasz się z tym, że wartość (długość) będzie częściej nazywana modułem. W matematyce też bardzo często omawia się wektory swobodne, które tym różnią się od wektorów omawianych na fizyce, że nie mają punktu przyłożenia. W dalszej części zapoznasz się z algebraicznym podejściem do dodawania wektorów oraz rozkładu wektorów na składowe na płaszczyźnie. Wektor na płaszczyźnie posiada dwie współrzędne. W przypadku zaczepienia go w początku układu współrzędnych współrzędne wektora określają wtedy punkt, w którym będzie się kończył wektor. Np. wektor o współrzędnych ma początek w punkcie , a koniec w punkcie . W przypadku gdy wektor rozpięty jest pomiędzy dwoma punktami jego współrzędne ustalamy poprzez odjęcie od odpowiednich współrzędnych punktu końcowego tych punktu początkowego (punktu przyłożenia). Np. gdy koniec wektora jest w punkcie o współrzędnych , a początek wektora , to współrzędne wektora będą wynosiły oraz , zatem wektor ten będzie miał współrzędne .

Dodawanie wektorów

Algebraiczne dodawanie wektorów polega na dodaniu do siebie odpowiednich współrzędnych każdego z wektorów. Np. oraz , wtedy . Dodawanie wektorów jest przemienne.

Rozkładanie wektora na składowe

Podczas rozkładu wektorów na składowe dane są równania dwóch prostych: oraz wektora . Trzeba wyznaczyć nowe proste będące przesuniętymi prostymi w stosunku do pierwotnych o wektor, w takiej sytuacji dla prostej wyznaczamy wyraz wolny z pomocą równania: , zatem równanie przesuniętej prostej to . Analogiczne postępowanie powtarzamy w przypadku drugiej prostej. Następnie znajdujemy punkt wspólny dla par prostych nierównoległych (przesuniętej i nieprzesuniętej) w obydwu kombinacjach. Postępowanie dla pierwszej pary: przyrównujemy równania odpowiednich prostych i z wyznaczamy (odciętą punktu wspólnego), następnie podstawiamy do równania jednej z przyrównanych wcześniej prostych wyznaczając rzędną punktu wspólnego (). W ten sposób otrzymamy współrzędne punktu, które będą jednocześnie współrzędnymi jednego z wektorów składowych. Analogiczne postępowanie powtarzamy dla drugiej pary prostych otrzymując drugi wektor składowy. Jeśli wszystkie operacje wykonaliśmy poprawnie to suma otrzymanych wektorów jest rozkładanym wektorem.

Polecenia

2
Polecenie 1

Kiedy długość wektora, będącego sumą dwóch wektorów jest sumą długości dodawanych wektorów?

R1bpOZEmWlT5a
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Polecenie 2

Dodaj cztery wektory graficznie metodą równoległoboku i metodą trójkąta. Która z tych metod jest w tym wypadku szybsza?

R12a4n9AjdNZo
Szkicownik z zadaniem interaktywnym, przejdź do trybu dostępności, aby uzyskać dostosowane zadanie.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RegtMg6gD0C2T
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 2
R10WbkZjSSUW0
Masz ilustracje przedstawiającą dodawanie czterech wektorów graficznie. Wektory te przedstawione są za pomocą dwóch metod: równoległoboku i trójkąta. Która z tych metod jest w tym przypadku szybsza? Wybierz poprawną odpowiedź.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 3

Przez dwa bloczki przewieszono cienką i nieważką linkę. Na jednym końcu powieszono ciężarek o ciężarze Fc1=10 N, na drugim Fc2=20 N, a na środku pomiędzy bloczkami zawieszono ciężarek o masie Fc3=5 N. Czy siły te zrównoważą się i układ pozostanie w spoczynku?

RPKaD6Q2uv5Cd
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4

Dokonując rozkładu sił na równi pochyłej, jakie kryterium muszą spełniać kierunki, względem których rozkładamy działające siły? Jak, dla wygody, wybieramy jeden z kierunków?

RBMkTSkpo2ssQ
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zestaw ćwiczeń interaktywnych

RoKrd917ZKhUg
Ćwiczenie 1
Na równi pochyłej działa wiele sił. Wybierz spośród wymienionych te, które powiązane są z III zasadą dynamiki.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R16Gtn6hsG8DN
Ćwiczenie 2
Jaki warunek muszą spełniać siły działające na ciało aby pozostawało ono w spoczynku lub poruszało się ruchem jednostajnym prostoliniowym?
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RDGHsp4JhjjXi
Ćwiczenie 3
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1PNljbm9Cv9p
Ćwiczenie 4
Oceń prawdziwość zdań.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RZdH7YlfBkfuY
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rzfc1vXQsYf6z
Ćwiczenie 5
Wybierz wszystkie cechy wektora.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1CmAZYTOLS8w
Ćwiczenie 6
Uzupełnij krzyżówkę
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1bi64CvTvM9W
Ćwiczenie 7
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RLLElGorH4piV
Ćwiczenie 8
Wybierz wszystkie zestawy wartości sił, które w doświadczeniu równowaga trzech sił spowodują, że układ będzie się znajdował w spoczynku.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

zasada dynamiki Newtona
zasada dynamiki Newtona

to zasada fizyczna mówiąca, że jeśli na ciało nie działają żadne siły lub działające siły równoważą się, to ciało pozostaje w spoczynku lub porusza się ruchem jednostajnym prostoliniowym

prędkość
prędkość

jest to wektorowa wielkość fizyczna, opisująca zmianę położenia ciała w czasie. Długość tego wektora nazywana jest szybkością

wektor przeciwny
wektor przeciwny

wektor o tej samej długości, tym samym kierunku oraz takim samym punkcie przyłożenia, ale przeciwnym zwrocie niż wektor pierwotny

siła
siła

jest to wektorowa wielkość fizyczna, opisująca oddziaływania fizyczne między ciałami

Bibliografia

Sagnowska B., Szot‑Gawlik D., Godlewska M., Rozenbajgier M., Rozenbajgier R., 2017, Świat fizyki, Warszawa, WSiP.

bg‑gray2

Notatki

Rlu7MXkD6ku35
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.