Wesołe literki – piszę poprawnie „u” i „ó”
Wesołe literki – piszę poprawnie „u” i „ó”
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, w jakich wyrazach pisze się „u” oraz „ó”,
zna wyjątki.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wykonać samodzielnie ćwiczenia w poprawnej pisowni „u” i „ó”, stosując zdobytą wiedzę,
potrafi wymienić wyjątki w pisowni „u” i „ó” w wyrazach.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna ucznia, ćwiczenia.
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy z ćwiczeniami
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel mówi uczniom, czego będzie dotyczył temat lekcji.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy z ćwiczeniami (załącznik 1).
Ćwiczenia z karty pracy są wykonywane samodzielnie albo wspólnie, jak woli nauczyciel.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel odczytuje uczniom wiersz o pisowni ,,u” (załącznik 2). Uczniowie mogą też otrzymać od nauczyciela podany wiersz na kserokopiach, które wkleją do zeszytów. Wiersz można także napisać na tablicy, a uczniom polecić przepisanie go do zeszytów.
5. Bibliografia
W. Gawdzik, Ortografia i gramatyka na wesoło, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1990.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
Ćwiczenie 1.
Uzupełnij wiersz:
St...k! P…k! St…k! P…k! St…k! P…k! …..ffff!
Tak to traktor szedł przez r…w.
A nad rowem krowa z krową
Potrząsały zdrowo głową:
„K…mo krowo, patrz, jak …w
Traktor z trakt…. zleciał w r…w!”
Na to traktor rzekł do kr…w:
„Jak to? Ja zleciałem? ……fff!
Jak źle w swojej głowie ma kto,
No to może m…wić tak to,
Że ja z traktu spadłem w r…w!”
Tak terkocząc, rzekł do kr…w
I ryknąwszy: „Muuuu!”, tak jak te,
Traktor zn…w popędził traktem.
Ćwiczenie 2.
Wpisz „u” lub „ó”:
J……rek kr…….tki
sk…ra Z…….zia
sm….tny J………zek
ż….k t…..taj
pr…pniak r……..ża
k….pić w……..jt
ż…..łty cz…………..łno
r……wnina cz…..ć
Ćwiczenie 3.
„ó” piszemy, gdy wymienia się na „o’
Uzupełnij:
dwór – dwory
powóz –
trójka –
przód –
„ó” piszemy, gdy wymienia się na „e”
Uzupełnij:
siódmy – siedem
szósty –
ziółka –
piórko –
„ó” piszemy w zakończeniach –ów, -ówka, -ówna
Napisz po jednym wyrazie dla każdej z końcówek:
„u” piszemy zawsze w końcówkach –uję, - uje, - ujesz
Napisz po jednym wyrazie dla każdej z powyższych końcówek:
Ćwiczenie 4.
Uzupełnij wiersz:
Obj…..czył k…..piec osła ponad miarę.
Ledwie powł….czył nogą pod ciężarem.
W…r og….rk….w na grzbiecie,
pr…cz tego zw….j pł…..tna,
mn….stwo r….żnych rzeczy.
J…ż jak ż….łw się wlecze.
Wreszcie rzecze do konia,
Kt…ry ni….sł w siodle R…..żę, k…pca c…rkę:
„Konisi….., dr…h….. , towarzysz… miły!
Sp..jrz: pot cieknie ci….rkiem.
Brak sił mi nie wr…ży,
abym doczłapał do cel… podr…..ży.
Pom….ż, weź ten worek,
ponieś tam, do źr…dła,
gdzie zn…..w sił nabiorę”.
Koń, spojrzawszy z g…ry:
„Aha, ak….rat!
W dom…. czeka mnie f…ra,
pł…g też nie ominie.
Męcz się sam, k…zynie!-
zarżał i r..szył kł…sem
chyżej niż jask…łka.
Osioł trochę ….szedł,
a wtem – przewraca się martwy.
K..piec się pomartwił,
p…źniej oślą sk…rę
wraz z bagażami włożył na konisia.
Pr…żniak aż przysiadł.
Pł…ca grają jak miechy,
sierść plami się potem!
Podr..ż kończył na p…ł żywy.
A potem
Tak przyrzekał sobie:
„Klnę się na grzywę
i na sieczkę w żłobie,
że lepszy się zrobię.
I w og…le z serc końskich wyplenie egoizm:
p…ty będę kopytem wbijał im to w m…zg,
p…ki się konie nie zmienią na pl…..s,
zwłaszcza koska młodzież”.
Tak, tak, mili moi;
Mądry koń po szkodzie!
b) Wiersz
Załącznik 2.
„u”
Zapamiętaj zawsze tu
Pisz otwarte, zwykłe u
W słowach: skuwka i zasuwka,
Gdyż wyjątkiem są te słówka;
W cząstkach: -unka, - un i – unek:
Opiekunka, zdun, pakunek.
Pisz je także: w cząstce – ulec,
Więc: budulec i hamulec;
W ulu, dwu, gdzie u litera
Wyraz kończy lub otwiera.
Wreszcie – niech nikt nie kreskuje
W czasowniku cząstki – uje.
c) Zadanie domowe
Nauczyciel może zadać uczniom w ramach zadania domowego naukę na pamięć wiersza o „u” ( patrz: załącznik 2).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak