Wesołe literki – piszę poprawnie „u” i „ó”

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, w jakich wyrazach pisze się „u” oraz „ó”,

  • zna wyjątki.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wykonać samodzielnie ćwiczenia w poprawnej pisowni „u” i „ó”, stosując zdobytą wiedzę,

  • potrafi wymienić wyjątki w pisowni „u” i „ó” w wyrazach.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna ucznia, ćwiczenia.

3. Środki dydaktyczne

Karta pracy z ćwiczeniami

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel mówi uczniom, czego będzie dotyczył temat lekcji.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy z ćwiczeniami (załącznik 1).

Ćwiczenia z karty pracy są wykonywane samodzielnie albo wspólnie, jak woli nauczyciel.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel odczytuje uczniom wiersz o pisowni ,,u” (załącznik 2). Uczniowie mogą też otrzymać od nauczyciela podany wiersz na kserokopiach, które wkleją do zeszytów. Wiersz można także napisać na tablicy, a uczniom polecić przepisanie go do zeszytów.

5. Bibliografia

W. Gawdzik, Ortografia i gramatyka na wesoło, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1990.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Ćwiczenie 1.

Uzupełnij wiersz:

St...k! P…k! St…k! P…k! St…k! P…k! …..ffff!

Tak to traktor szedł przez r…w.

A nad rowem krowa z krową

Potrząsały zdrowo głową:

„K…mo krowo, patrz, jak …w

Traktor z trakt…. zleciał w r…w!”

Na to traktor rzekł do kr…w:

„Jak to? Ja zleciałem? ……fff!

Jak źle w swojej głowie ma kto,

No to może m…wić tak to,

Że ja z traktu spadłem w r…w!”

Tak terkocząc, rzekł do kr…w

I ryknąwszy: „Muuuu!”, tak jak te,

Traktor zn…w popędził traktem.

Ćwiczenie 2.

Wpisz „u” lub „ó”:

J……rek kr…….tki

sk…ra Z…….zia

sm….tny J………zek

ż….k t…..taj

pr…pniak r……..ża

k….pić w……..jt

ż…..łty cz…………..łno

r……wnina cz…..ć

Ćwiczenie 3.

„ó” piszemy, gdy wymienia się na „o’

Uzupełnij:

dwór – dwory

powóz –

trójka –

przód –

„ó” piszemy, gdy wymienia się na „e”

Uzupełnij:

siódmy – siedem

szósty –

ziółka –

piórko –

„ó” piszemy w zakończeniach –ów, -ówka, -ówna

Napisz po jednym wyrazie dla każdej z końcówek:

„u” piszemy zawsze w końcówkach –uję, - uje, - ujesz

Napisz po jednym wyrazie dla każdej z powyższych końcówek:

Ćwiczenie 4.

Uzupełnij wiersz:

Obj…..czył k…..piec osła ponad miarę.

Ledwie powł….czył nogą pod ciężarem.

W…r og….rk….w na grzbiecie,

pr…cz tego zw….j pł…..tna,

mn….stwo r….żnych rzeczy.

J…ż jak ż….łw się wlecze.

Wreszcie rzecze do konia,

Kt…ry ni….sł w siodle R…..żę, k…pca c…rkę:

„Konisi….., dr…h….. , towarzysz… miły!

Sp..jrz: pot cieknie ci….rkiem.

Brak sił mi nie wr…ży,

abym doczłapał do cel… podr…..ży.

Pom….ż, weź ten worek,

ponieś tam, do źr…dła,

gdzie zn…..w sił nabiorę”.

Koń, spojrzawszy z g…ry:

„Aha, ak….rat!

W dom…. czeka mnie f…ra,

pł…g też nie ominie.

Męcz się sam, k…zynie!-

zarżał i r..szył kł…sem

chyżej niż jask…łka.

Osioł trochę ….szedł,

a wtem – przewraca się martwy.

K..piec się pomartwił,

p…źniej oślą sk…rę

wraz z bagażami włożył na konisia.

Pr…żniak aż przysiadł.

Pł…ca grają jak miechy,

sierść plami się potem!

Podr..ż kończył na p…ł żywy.

A potem

Tak przyrzekał sobie:

„Klnę się na grzywę

i na sieczkę w żłobie,

że lepszy się zrobię.

I w og…le z serc końskich wyplenie egoizm:

p…ty będę kopytem wbijał im to w m…zg,

p…ki się konie nie zmienią na pl…..s,

zwłaszcza koska młodzież”.

Tak, tak, mili moi;

Mądry koń po szkodzie!

b) Wiersz

Załącznik 2.

„u”

Zapamiętaj zawsze tu

Pisz otwarte, zwykłe u

W słowach: skuwka i zasuwka,

Gdyż wyjątkiem są te słówka;

W cząstkach: -unka, - un i – unek:

Opiekunka, zdun, pakunek.

Pisz je także: w cząstce – ulec,

Więc: budulec i hamulec;

W ulu, dwu, gdzie u litera

Wyraz kończy lub otwiera.

Wreszcie – niech nikt nie kreskuje

W czasowniku cząstki – uje.

c) Zadanie domowe

Nauczyciel może zadać uczniom w ramach zadania domowego naukę na pamięć wiersza o „u” ( patrz: załącznik 2).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RCAOrtTwHOFpZ

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 114.72 KB w języku polskim
R1f1wY2Whvils

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.00 KB w języku polskim