What do we have in common?
What do we have in common?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna słownictwo potrzebne do wypowiadania się na temat upodobań, zainteresowań, umiejętności.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
mówić o swoich upodobaniach,
stwierdzać podobieństwa i różnice (So do I, Neither do I, So can I, I don’t etc.),
formułować pytania o zainteresowania i odpowiadać na podobne pytania.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: ćwiczenia praktyczne
Forma: praca w grupach, praca indywidualna, praca zespołowa
3. Środki dydaktyczne
Kartki formatu A4 lub większe dla każdej pary uczniów, flamastry, powielone załączniki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.
b) Faza realizacyjna
Przypomnienie konstrukcji gramatycznej so/neither/nor + czasownik posiłkowy + rzeczownik/zaimek. Uczniowie wykonują ćwiczenie wymagające zastosowania wyżej wymienionej konstrukcji (załącznik 1). Po zakończeniu pracy należy sprawność poprawność wykonanych ćwiczeń.
Uczniowie pracują w parach. Każda para otrzymuje kartkę i flamastry. Na kartkach formatu A4 uczniowie rysują dwa kręgi „zazębiające się” i tworzące część wspólną. Podpisują je własnymi imionami. W części wspólnej wpisują to, co mają ze sobą wspólnego (zainteresowania, umiejętności, upodobania), natomiast w częściach „rozłącznych” to, co jest specyficzne dla poszczególnych osób, to, co je wyróżnia. Powinni zanotować przynajmniej pięć rzeczy wspólnych i pięć odmiennych. W celu zdobycia informacji pytają się nawzajem np. A: I like swimming. B: So do I. A: I like watching soap operas. B: Really? I don’t. I prefer documentaries. Przed wyeksponowaniem gotowego plakatu w wyznaczonym miejscu, uczniowie przekazują innym parom krótkie informacje na temat tego, czego się dowiedzieli o swoim partnerze, np. We both like swimming. I like watching soap operas, but he prefers documentaries.
Uczniowie otrzymują ankietę dotyczącą hobby. Mogą chodzić po klasie i zadawać innym pytania (załącznik 2). Notują liczbę osób, z którymi rozmawiali, następnie uzupełniają krótkie podsumowanie ankiety. Opowiadają o tym, czego się dowiedzieli o innych uczniach z klasy.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje pracę domową.
5. Bibliografia
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
Translate the words in brackets into English.
I hate washing up after dinner. (Ja też)……………..
I like walking in the mountains. (On też)……………
I don’t like nosy neighbours. (Ja też nie)…………….
He speaks French very well. (Ona też)……………….
I don’t want to watch this film. (Piotr też nie)……………..
I never come late for the appointments. (Mój przyjaciel też nie)…………..
We don’t have to wear school uniforms. (Oni też nie)……………..
He likes working in the garden. (Ja też)………………….
She doesn’t like cooking. (Jej siostra też nie)…………….
I don’t feel well. (Ja też nie)………………
Załącznik 2
Class survey
Do you… Write names
…play any musical instrument?............................................
…do any sports? …………………………………………
…collect things?.................................................................
…read books?.....................................................................
…play computer games?...................................................
…listen to music?..............................................................
…going to parties?............................................................
…surfing on the Internet?.................................................
The most popular hobby is ……………..
The least popular hobby is………………
Nobody ……………………
Everybody…………………
b) Zadanie domowe
Write a few sentences about your class (What are your likes and dislikes? What are your hobbies?).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak