What do we know about British national symbols?
What do we know about British national symbols?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
symbole narodowe oraz flagi państw wchodzących w skład Zjednoczonego Królestwa,
nazwy kolorów flag poszczególnych państw oraz ich symbole narodowe.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
odczytać informacje z mapy,
wyszukać informacje w encyklopedii,
pracować w grupie,
posługiwać się nazwami kolorów.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: poszukująca, ćwiczeń praktycznych, korelacja z geografią
Forma: praca w grupach i zespołowa
3. Środki dydaktyczne
Mapa Wysp Brytyjskich, rysunki przedstawiające symbole i flagi państw Zjednoczonego Królestwa, encyklopedia
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Na poprzednich lekcjach uczniowie oglądali film „Introducing Great Britain”. Przed lekcją nauczyciel przygotowuje rysunki bądź zdjęcia flag i symboli Szkocji, Anglii, Walii i Irlandii Północnej, a także miniaturowe flagi do umieszczenia na mapie. Mogą to przygotować chętni uczniowie, w ramach pracy dodatkowej.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie ostatnio oglądanych na lekcjach filmów o Szkocji i Anglii. Rozdaje kartki z ćwiczeniem, które uczniowie mają wykonać, pracując w grupach czteroosobowych (załącznik 1). Po wykonaniu ćwiczenia, przedstawiciele poszczególnych grup odczytują wyniki swojej pracy.
Nauczyciel podaje temat lekcji, uczniowie go zapisują.
Praca z mapą - uczniowie znajdują na mapie żądane miejsca (załącznik 2). Następnie wykonują ćwiczenie typu prawda czy fałsz (załącznik 3).
Rozmowa o flagach Anglii, Szkocji, Walii, Irlandii Północnej, Zjednoczonego Królestwa. Uczniowie zapisują na tablicy i w zeszytach zdania opisujące kolory flag oraz umieszczają miniaturowe flagi na mapie.
Uczniowie wyszukują w encyklopedii informacje na temat flagi Irlandii.
Uczniowie odczytują tekst na temat symboli narodowych poszczególnych państw (załącznik 4) i na jego podstawie dopasowują symbole poszczególnym państwom. Umieszczają na mapie przygotowane wcześniej symbole.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje pracę domową.
5. Bibliografia
Introducing Great Britain part one [ELT Video], Longman, Edinburgh 1990.
Littlewood B., Lemarchand Garden F., Fein K. J., Apple Pie 1. Podręcznik dla klasy czwartej szkoły podstawowej z ćwiczeniami, Macmillan Polska, Warszawa 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
Match the pieces of information:
Dolly national instrument of Scotland
Bagpipe the oldest steam boat in the world
Loch Ness Scottish hero; the film “Braveheart” is about him
Kilt the capital of Scotland
William Wales the national dress of Scotland
Edinburgh the lake where the legendary monster lives
William Wordsworth the famous English poet
Załącznik 2
Look at the map and write the names of:
the capital city of Scotland –
the name of a river in England –
the capital city of the Republic of Ireland –
the capital city of Wales –
the name of the sea between England and Ireland -
Załącznik 3
True or false?
Northern Ireland is in Great Britain.
Wales is in Great Britain.
England is in the United Kingdom.
Scotland is in England.
The Republic of Ireland is in Great Britain.
Załącznik 4
The rose is not the emblem of Scotland.
The leek is the emblem of a country in Great Britain but not Scotland or England.
The shamrock is the emblem of an independent country.
The thistle is not the emblem of England.
b) Zadanie domowe
Fill in the chart.
England | Scotland | Wales | Ireland | |
emblem | ||||
capital |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak